trappen tijdens voet geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

trappen tijdens voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:47

ik was vandaag bezig met de 2-jarige haflingermerrie, waar ik ook ongeveer 3 weken voor zorg, met poetsen.
toen ik bij haar achterbeen kwam en ze haar voet gaf begon ze te trappen,ik haar voet weer neer laten zetten, opnieuw geprobeerd en toen deed ze het weer en daarna nog een keer!
heb flink geschreeuwd dat ze dat niet mocht,maar hoe kan ik dit het beste oplossen?

Miss_MC

Re: trappen tijdens voet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:54

mijn paard heeft dat ook gedaan en ze is nu 2.5 jaar.
wij hebben toen 1 voetje gepakt en als ze begon te trappen gewoon vast houden.
dan rustig neerzetten een belonen.
en dat dagelijks doen.
Bij mijn paardje heeft het gewerkt en nu kan ik zonder problemen de hoeven doen.
Maar denk niet dat schreeuwen echt helpt.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:56

Als je pony het niet gewend is om zijn/haar benen op te tillen dan kan het voorkomen dat deze begint te "melken".
Gewoon blijven vasthouden en elke keer weer even doen, dan wennen ze er vanzelf aan.

Dit is trouwens ook heel normaal, doen bijna alle jonge pony's Knipoog

edit: Schreeuwen heeft trouwens nooit zin

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:59

Je kan oefenen met de waterslang op haar benen, vaak kennen ze de aanraking niet en kan ze ook afschrikken..slang net zolang op de benen houden tot ze niet meer slaan..Vaak is dan het ergste voor bij, ze moeten er gewoon aan wennen..Als ze echt gericht gaan slaan (dat heb je snel genoeg door) dan zou ze van mij een schop onder dr kontje krijgen.. Maar denk dat dit gewoon onwennig voor haar is..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:59

nouja ik moet haar toch laten weten dat het niet mag..schreeuwen was eigenlijk een verkeerd woord,heb gewoon een brul gegeven dat ze dat niet mag Knipoog
ze is het gewend voetjes te geven en vorige keer ging het wel goed

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:00

heeft die van mij ook gehad, belonen werkte bij mij erg goed.
worteltjes erbij eerst het voorbeen optillen, doet ie het goed, de hemel inprijzen, en worteltje geven.
en dan hetzelfde met de achterbenen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:00

Wat bij mijn paardje hiel is gewoon getjes aan doen, hij deet eerst moeilijk om ze aan te krijgen maar heb het vlug gedaan en het waren de eerste keer gemakelijke transport bandage/getten. Dan een paar dagen later goede stevige getten aangedaan en een uurtje in de wei gezet en had er geen enkel probleem meer mee, ook op de achterbenen niet.

Veel geluk!!

truudjelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:07

hoooiiii
je m oet gwn het been opnieuw en opnieuw proberen .
dan weet ie wie de baas is.
en het paard is ng maar jong en zal het nog wel nie zo goed weten .
maar schreeuwen helpt zeker niet .

nog sucses ermee

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:12

Een paard reageerd gewoon zo omdat zen benen nu eenmaal zijn versnelling zijn, hij moet je erg vertrouwen om zen voetjes te laten optillen, vooral als ze zo jong zijn. Wij beschouwen het meestal als normaal. Ik zou me toch ook niet op mijn gemak voelen als iemand zomaar mijn belangerijkste vluchtmachine optild en het zo onmogelijk maakt om te rennen!
Misschien had ze er ook gewoon geen zin in toen, kan ook Haha!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:14

bedankt allemaal voor de tips!
Aria_zz dat kan idd ook jah dat ze er geen zin in had,zo eigenwijs is ze wel haha Haha!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:05

pablo heeft dat ook een poosje gedaan.. ik heb het opgelost door vast te blijven houden tot hij weer normaal deed.. staat hij netjes stil.. dan laat ik los..
binnen een maand gaf hij netjes zijn voetjes..

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:34

rustig de voetjes optillen en vast blijven houden niet los laten pas als je klaar bent
dat helpt wel

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:49

Mijn vz paard trapte ook in het begin met de achterbenen optillen. Ik ben toen vanuit een beloningsprincipe gaan werken. De voorbenen gingen goed, dus eerst tig keer de voorbenen opgetild (verspreid over dagen hoor, niet 20 keer op dezelfde dag Knipoog ) en uitgebreid haar de hemel ingeprezen als ze braaf was. Als ze met de achterbenen optilde trapte, liet ik los en ben ik even weggelopen. Na een half minuutje weer eens proberen. Als ze het been maar 2 seconden netjes optilde zonder te trappen, prees ik haar weer de hemel in. En zo heb ik het langzaam uitgebreid tot ik nu makkelijk haar hoeven kan uitkrabben en ze zelfs beslagen kan worden door de hoefsmid.

ps bij mij hielp het vasthouden tot ze zelf haar voet stilhield niet. Ze trapte zo enorm hard, dat zelfs de smid haar niet kon houden.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:25

ik probeerde ook zo lang mogelijk vast te houden maar ze trapte op een gegeven moment zo hard dat ik wel los moest laten!
met de voorbenen heb ik haar ook uitbundig beloond Haha!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:37

vandaag weer geoefend en t ging al iets beter als maandag Haha!
ze vind het nog heeeel moeilijk om op 3 benen te blijven staan,haar evenwicht is nog niet zo goed dan!
we gaan heel veel oefenen Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:48

oefenen, oefenen, oefenen!
Die jonkies hebben vaak moeite met balans houden en het is ook een kwestie van vertrouwen omdat ze kwetsbaar zijn op 3 benen! Kwestie van veel geduld dus. Gewoon oppakken, veel contact met het paard zelf houden dus er lekker tegenaan staan, laat desnoods maar op je hangen voor haar balans. Zodra ze ook maar een sec haar been netjes stil houd, gelijk weer neerzetten want dat is de beste beloning die je kan geven. Met je stem of een kriebel belonen erbij is natuurlijk ook super maar dan al niet eens nodig.
Zo kan je het opbouwen. Vooral veel geduld blijven houden en niet boos worden, tenzij ze gericht slaat omdat ze dr geen zin in heeft (waar de mijne nogal een handje van heeft, pubertje...) dan moet ze natuurlijk wel weten dat het niet de bedoeling is. Maar maaien en schoppen om los te komen is vrijwel altijd een balans en/of vertrouwen kwestie en dan is geduld en beloning het beste.
Soms is vasthouden erg moeilijk, ik ken het probleem... maar dat negeer ik gewoon en til desnoods 20 keer opnieuw op, net zolang totdat hij een sec stil blijft! Hoefjes optillen moet geen negatieve ervaring worden namelijk en positieve bekrachtiging werkt veel sterker dan afstraffen!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:53

dankjewel voor je antwoord!
ik ga zeker veel oefenen,ik weet nu dat het niet zo is dat ze er geen zin in heeft of gericht trapt!
ze vind het gewoon nog heel erg moeilijk..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:42

ik had ook eens ergens gelezen wat ik zelf ook toe ben gaan passen, namelijk achterbeentje optillen en gelijk op de toon neerzetten zodat je wel kan uitkrabben maar paard staat een stuk steviger! Zo wennen ze eraan dat jij uitkrabt en kan je langzaam opbouwen naar verder omhoog! Lukt alleen lang niet altijd, als je zo'n miep hebt die dat been gelijk een meter omhoog doet zodra je het aanraakt Haha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:49

Paarden moeten lren voetjes te geven. Ik ben juist meer voor de aanpak om een voetje te vragen en als hij het geeft en dan maar bv 2 seconden vasthouden, belonen en weer proberen. Als dat goed gaat steeds iets langer uitbouwen. Zelf heel rustig met je stem en lichaam blijven. Succes