tips gevraagd: paard wilt niet over de brug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

tips gevraagd: paard wilt niet over de brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:01

Hoi allemaal,

Mijn paard durft niet over de brug bij ons. Er liggen van die stalen platen op en die vindt hij maar niks. het lastige is dat hij een peesblessure heeft en ik er iedere dag over heen moet om met hem te kunnen stappen. Ik ben al samen gegaan met een ander paard die er geen problemen mee heeft. Maar dat maakt voor hem niets uit. Vandaag weigerde hij op de terugweg en hebben we ruim een half uur staan emmeren. Hij is er overheen gegaaan nadat we er hooi over heen hebben gestrooid. Alleen dat maakte de brug weer glad en struikelde hij. Wie heeft er tips voor mij?
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-10-08 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Eva1993

Re: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:20

de verzorgpony van mijn vriendin durfde ook een keer de brug niet over, toen ben ik voorop gegaan, zekere houding (Rug recht, schouders naar achter.) aangenomen en met duidelijke passen de brug overgelopen. Paard twijfelde nog even maar volgde wel!

Mijn tip is dus: Neem een zekere houding aan, en ga voor je paard de brug over. laat iemand anders die het paard ook vertrouwd je paard leiden.

Succes.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:21

heb je al geprobeerd om af te stappen? Dat helpt vaak heel erg goed!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 06:31

Hoi bedankt voor de tips. Maar ik zit niet op het paard want ik moet met hem stappen. En we moeten de brug over om het erf te verlaten. Ik loop ook voor mijn paard uit en ben zelf rustig, maar toch lukt het nog niet. Hij is vooral bang voor de platen die erop liggen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:55

probeer anders eens wat grondwerk te doen om je paard moediger te maken... Mijn paard is altijd héél erg bang van plassen dus 'k ben daar echt op gaan oefenen... elke keer een tikkeltje dichterbij sturen, en als 'k zag dat ze probeerde gewoon omdraaien en weer terug gaan als beloning voor het willen proberen. Zo wordt je paard op den duur moediger en gaat graag proberen... Zolang jij je paard maar niet gaat dwingen! Want dan kan het wel eens zijn dat je paard er op den duur helemaal niet meer over wil/zal gaan... Eigenlijk gebruik je net dezelfde technieken als je bij het trailerladen oefent, maar dan met de brug....

Clyde

Re: tips gevraagd: paard wilt niet over de brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:40

@willeke , ik loop voornamelijk met hem en probeer dan ook wat oefeningentjes met hem te doen. (hij mag natuurlijk niet zoveel)
Helaas moest ik hem wel over de brug dwingen want anders kon hij niet meer naar stal. ik vond dit ook heel vervelend want dat is mijn weg sowieso nooit. Hij was inderdaad ook bang voor plassen maar daar is hij aardig overheen geraakt.

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:47

Het zal lang niet bij elk paard werken, maar mijn vorige paardje had dit dus met waterplassen. Ik heb haar in alle rust even laten staan, en stapje bij stapje achterwaarts door de plas heen laten lopen, totdat ze er middenin stond. Dit werkte perfect, maar wie weet is dit bij jouw totaal geen oplossing of wie weet juist wel Lachen

Ik neem aan met heel veel geduld (en dan echt even heel veel geduld denk ik) dat je met brokjes, stapje voor stapje je paardje er wel een keer overheen moet krijgen toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:00

waarom liggen er platen over de brug? kun je er niet eentje een stukje omtrekken zodat hij er niet overheen hoeft? ik vind stalen platen niet fijn voor paarden, als ze glad zijn dan kunnen er de grootste ongelukken mee gebeuren. Heeft je paard nog ijzers onder?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:18

@Cissy, de platen zijn er door de staleigenaar overheen gelegd omdat de brug niet zo heel goed is. (ben ik ook niet zo blij mee)
Hij heeft geen ijzers onder. Het vervelende is dat die brug de ingang van ons erf is. Dus je moet er overheen.

Ik heb me voorgenomen om eerst op een tapijtloper te gaan oefenen op het erf, als dat helemaal goed gaat leg ik die over de brug, dan is het en minder glad en een andere ondergrond.
Daarbij laat ik hem nu elke keer met lopen dichterbij de brug komen en elke onderzoekende poging belonen.
Dat achterwaarts ga ik ook uitproberen. Bedankt!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:45

dat vind ik best een goed idee! succes ermee!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:48

Een flinke laag zand over de brug? (of is het een brede brug waar ook auto's rijden?)

Een oude rubbermat halen (heb je in vele lengtes en als ie oud is ook niet duur) en over de plaat leggen.

Verder heb je toch al een hoop geprobeerd. Volhouden zou ik zeggen Knipoog, en toch iets aan die ondergrond proberen te doen.

Beterschap met zijn pees verder!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 06:48

Dat van die rubbermat vind ik ook een goed idee. Ga ik daar ook maar eens achteraan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:04

pas dan wel op dat het niet nog gladder wordt met dat rubber, sommige matten worden nl spekglad als ze nat worden.
Die tapijtloper vind ik persoonlijk een betere oplossing, of een laag zand.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:28

Ik zou ook denken aan een laagje zand, stro of tapijtloper. Ben nooit zo happig op die metalen platen. (liggen bij ons ook tegen de modder, ik ga dan indien mogelijk in de berm lopen en anders heel voorzichtig, laat het paard het tempo bepalen. Bij ons hebben ze speciaal voor de paarden een "pad" vrijgelaten).

Denk wel dat het belangrijk is dat je zelf vertrouwen uitstraalt, je paard in feite laat zien dat het niet eng is en dat ie er rustig overheen kan.

Iemand bij ons op stal gebruikt een soort van hoefschoenen, zodat het geluid gedempt wordt, denk namelijk dat veel paarden het geluid van hun hoeven op dat metaal eng vinden. Nadeel daarvan is dat je als het keihard regent nou niet bepaald zin hebt om eerst die schoenen aan te trekken en dan juist het metaal lekker glad is.

Helpt het niet om (met mooi of in elk geval droog weer) heel rustig je paard eraan te laten ruiken, het te laten uitproberen?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 03:23

Geef hem de tijd, stilstaan en kijken is oke, elke beweging voorwaarts uitgebreid belonen, maar achterwaarts mag absoluut niet. Ga niet trekken of duwen, dat werkt alleen maar averechts.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 05:26

Bedankt voor de tips. Ik ben nu bezig om hem steeds dichter bij de brug te krijgen en te doen wat cruesli zegt. Gisteren ook geprobeerd om hem over een rubbermatje te krijgen maar ook dat vindt hij doodeng.(pff)

Ik zou best wat over de brug heen willen leggen zoals stro of zand maar dat mag helaas niet van de pensionstalhouder. dat is wel jammer.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:36

Is er niet een ander paard, waar je achter aan kan lopen. (of heb ik over heen gelezen, dat dat niet kan)
Die van mij loopt overal overheen en door.
Inderdaad heel veel grond werk.
Gewoon een stuk rubber in de losgooibak leggen en hem erbij zetten. En nooit dwingen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:45

Hij loopt ook niet achter een ander paard aan,helaas. Hebben we ookal een aantal keer geprobeerd. Gister had ik het ook met een rubbermat geprobeerd, uiteindelijk is hij daar 1 keer overheen gegaan. Dus er is hoop.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:41

sowieso zelfvertrouwen uitstralen, niet denken aan dat tie er niet overheen wil, gewoon gaan.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je niet om moet kijken naar je paard.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:48

De stal eigenaar heeft de platen erop gelegd, zijn er nog platen over, die bijvoorbeeld in of bij de wei of rijbak gelegd kunnen worden als oefenproject? Dat is misschien minder bedreigend als de brug. De mijne moest ook erg wennen aan zulke platen, maar dan omdat die kunnen opwippen, als ze niet vlak liggen. Na het oefenen ziet hij zelfs de lol ervan in, om met 1 hoefje op de plaat te duwen, zodat deze beweegt...

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 06:11

@Nini Eerst keek ik inderdaad altijd naar hem, maar nu loop ik door en dan staat hij ineens op de rem. Dan draai ik me wel om om hem aan te moedigen. misschien eens niet doen. Kijken wat er dan gebeurt.

@Angelique ik kan inderdaad even kijken of de platen er nog zijn.
Ze wippen gelukkig niet op.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Je moet vooral veel geduld hebben. Rustig met hem erheen lopen (niet voor hem lopen maar aan zijn schouder (dezelfde plek als een veulen bij een moederdier heeft) (paard voelt zich veiligere hierdoor en je kan hem beter in de gaten houden en zien wanneer hij niet meer verder durft ook iid in die houding die andere al zeiden gaan staan (rechte rug enz) rustig naar de brug lopen (rustig opbouwe!) en durft hij ervoor te staan beloon hem! Durft hij erop te gaan staan > belonen! (ook al is het maar met een hoefje:P) en dan meteen hem weer terugnemen en rustig weglopen van de brug (zo leert hij dat het niet eng is) en dan steeds een eindje verder:P op een gegeve moment zal het idd wel lukke dat hij durft Tong uitsteken
ps. vooral niet forceren! trekken aan het halster om hem erover heen te krijgen maakt hem waarschijnlijk alleen maar banger (dus stoppen op het hoogtepunt;P) Hij moet respect hebben voor jou maar het geldt natuurlijk ook dat je hem respecteert! Dus stoppen als hij echt bang word (zijn ogen draaien weg tilt hoofd op danst onrustig op zijn benen) Als jij iets heel engs moet doen doe je het ook liever stapje voor stapje.. Ik hoop dat je hier iets aan hebt:P maar andere dingen over de brug heen leggen helpt ook (stro dempt het geluid van die ijzere platen zodat het minder eng is en hij glijdt ook minder snel uit:P) (doen ze ook met paarden die de trailer niet opwillen omdat ze meestal bang zijn voor het geluid van hun eigen hoeven op het ijzer ;p)
(lang verhaal i know:P hoop dat je der wat aan hebt:P die andere tips zijn ook almaal goed!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:11

oeps had over die laatste berichte heen gelezen Tong uitsteken leg anders stro op die rubbermatten ofzo.. en laat hem er rustig aan snuffelen en laat het hem zelf ontdekken en daarna kijke of ie er dan wel overdurft Tong uitsteken en dan de rubbermat zonder stro dan rubbrmat bij brug en daarna mat op de brug Tong uitsteken (gwoon geduld hebbe Tong uitsteken volgens mij kumpt het waal good mit dat perke van dich Tong uitsteken)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:39

had t zelfde probleem met m'n verzorgpony, Arabier. HIj wou gewoon niet verder dan het laatste hek van de stal. Het is ook zo dat je het dan telkens verwacht dat hij niet verder wil:-p Met mijn rabiertje werkte het om veel grondoefeningen te doen van achterwaarts-draven-stappen telkens zodat hij zich otaal op mij concentreerde.. heeft me toen ook behoorlijk uitgeprobeerd maar uiteindelijk ging hij er zonder moeite langs dus: zelfverzekerheid-concentratie-geduld

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 07:36

@mvs. Ik heb niet de kans om met hem te grondwerken want hij heeft een peesblessure. dat is wel jammer. Ik heb hem ook nog maar 3 maanden dus het vertrouwen is nog aan het groeien. Gelukkig hebben we wel een klik.

@me_mijself_I bedankt voor de tips. Wat ik denk ik fout doe is het volgende. Ik loop met hem naar de brug. Hij gaat in zijn achteruit op een bepaald punt. Ik trek dan niet maar hij wel. Ik blijf dan staan en moedig hem aan om wat verder te gaan. Ik beloon hem als hij dat doet. Maar dan vraag ik nog iets meer, nog een stapje verder. Ook loop ik voor hem uit ipv naast hem.
Hij loopt altijd het liefst achter mij aan te hobbelen.

Ik ga het weer anders proberen. Bedankt

OH ja mvs geduld is ook belangrijk he? Ik ga hem niet forceren maar ik verlies wel snel het vertrouwen dat het uiteindelijk gaat lukken. Dat is niet handig. Bedankt weer!