paard schiet steeds weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paris20

paard schiet steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:08

hey hey,
ik rijd dus altijd in een buitenbak.
om t even kort uit te leggen, vaak als ik aan het rijden ben dan opeens zomaar uit t niet schiet mijn paard weg en rent dan keihard de andere kant op zomaar zonder teken of iets.
soms in stap soms in draf, soms niet,
t is net of hij dan iets ziet waar hij van schrikt en dan opeens hard er van weg wilt.
zo ver ik weet zien zij vaak dingen die wij niet zien, en ik zie ook echt niks waar hij van zou kunnen schrikken wand als ik m losgooi dan loopt hij er gewoon langs.
ik heb wel al geprobeerd om dan binnenteugel wat meer teggen de nek te leggen zodat hij wat meer begrenst is en zelfde met binnenbeen, maar hij draait zich gewoon om en rent weg.
ik denk niet dat t uitproberen is wand hij doet t niet altijd, ik word er nu wel een beetje nerfeus van omdat ik er steeds van schrik.
wie heeft er wat tips? of heeft soortgelijke meegemaakt en weet hoe ik dit t beste kan aanpakken?

Marlien1991

Re: paard schiet steeds weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:37

Hoi, wat vervelend dat je paard zo doet! Waar staat 'ie normaal? Mijn verzorgpony deed van de winter ook zo, die stond de hele dag in een paddock naast de bak dus ik wist wel dat ze niet overal echt van schrok. Jouw paard schrikt als hij los is niet, dus ik denk dat hij gewoon doet alsof zodat 'ie niet naar je hoeft te luisteren. Het kan natuurlijk ook zijn dat het zadel niet in orde is of dat hij ergens anders pijn van heeft.

Mijn vzpony had gewoon geen zin om te werken, ik werd er ook erg nerveus van, dat merkte zij dan weer, gaat er nog een keer vandoor, ik nóg meer tegenzin om te rijden, etc.

Wat bij mij heeft geholpen is aan de longe of in de longeerbak (dan kan 'ie niet zo ver weg rennen) werken, dan heb jij er vanzelf meer vertrouwen in. En aan de lange teugel laten stappen, draven, galopperen, dan rent 'ie misschien niet zo snel weg omdat hij dan niet zoveel hoeft te doen. En dan krijg jij er ook weer vertrouwen in. Op een gegeven moment heb ik haar, iedere keer als ze ervandoor ging weer laten aangalopperen op de volte gezet, en pas laten stoppen met galopperen als ik dat wilde (niet te lang natuurlijk) na een tijdje had zij er ook geen zin meer in omdat ze, als ze er vandoor ging weer stomme rondjes moest rennen. Ik weet niet of dit bij jou helpt, dit zijn gewoon de dingen die mij geholpen hebben. En als je nog geen les hebt moet je dat zeker doen!

Ja het is heel vervelend, ik vond het op een gegeven moment helemaal niet leuk om te gaan rijden (en als je dan denkt "ik ga een dagje niet" heeft je paard met dit gedrag van je gewonnen), maar uiteindelijk (door veel hulp van mijn instructrice en de mevrouw van stal) ben ik er wel overheen gekomen. En je leert er wel goed van zitten Knipoog
Succes!!

Napolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:52

Het kan met verschillende zaken te maken hebben.
Het kan zo zijn, dat je paard zich verveelt en/of het niet leuk vindt om in de bak zijn oefeningen te doen. Ga je ook wel eens wat anders doen, dan in de bak rijden. Spelletjes in de bak, buiten rijden in de bossen of ergens anders?
Het kan ook zijn dat zijn zadel niet prettig zit en/of hij last van zijn rug heeft. Dit kun je merken aan onder andere zijn ontspanning met rijden. Grbruikt hij zijn rug goed. Gooit zijn hoofd omhoog of loopt hij hoog met zijn hoofd? In dat geval zou je een goede zadelmaker en/of fysio erna kunnen laten kijken.
Verder kan het ook te maken hebben met je rijstijl. Misschien dat je hem in zijn mond belemmerd bijvooorbeeld.

Zou je misschien wat meer info kunnen geven over het rijden en wat met hem doet?

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:18

Wet pads make sweet horses. Ik vraag me af hoe hard je haar aan het werk zet en wat voor voer ze krijgt. Voordat je echt hard met je paard aan het werk gaat, moet je wel zeker weten dat ze geen pijn heeft, dus rug, en zadel laten controleren. Maar als je met haar werkt, galoppeer zeker 20 minuten per uur rijden, en je zult zien dat dit zieken snel over is.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:58

Napolie schreef:
Het kan zo zijn, dat je paard zich verveelt en/of het niet leuk vindt om in de bak zijn oefeningen te doen. Ga je ook wel eens wat anders doen, dan in de bak rijden. Spelletjes in de bak, buiten rijden in de bossen of ergens anders?

Ja inderdaad dat kan ook, dat was ik nog veregeten te zeggen. Ik kan me voorstellen dat je niet met je paard naar buiten durft als 'ie in de bak al zo doet. Of doe je dit al en doet hij dan wel braaf?
Je kan misschien een keertje balkjes gaan draven of iets anders in de bak?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:02

Nogmaals: wet pads make sweet hordes. Ga eens 20 minuten achter elkaar galopperen. Wedden dat het dan over is?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:25

hey iedereen bedankt voor jullie tips,
ik krijg ongv, 2 keer in de week les. 1x zooizo soms 2x
hij heeft geen pijn zegt mijn onze giropracktor (weet niet hoe je t schrijft), en mijn zadel licht goed.
ik probeer m gewoon ontspannen in de mond te rijden af en toe heeft hij wat corectie nodig maar hij loopt zelf ook ontspannen en verzamelt met losse teugel.
tja ik vind t moeilijk uit te leggen maar buiten is hij gewoon braaf, ik heb hem pas 2 maanden ofzo maar t lijkt me niet dat uittesten zo lang duurt. of tog wel?
ik doe veel verschilende dingen met hem in de bak trail aan de hand, longeren lekker spelen met bal, knuffelen beetje achter me kaar aan lopen hij speelt met anderen in de bak enz.
@ cassidy: ik durf nog niet voluit met hem te galoperen, ik ben pas een paar maandjes begonnen met galoperen aangezien ik steeds hieper aanvallen kreeg. nu gaat t steeds beter maar op mijn paardje durf ik t nog niet zo goed aangezien hij steeds wegschiet.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:33

Tsja, hij test je gewoon uit en als hij ermee weg komt gaat 'ie natuurlijk gewoon door.
Bij mij heeft het wel veel geholpen om het vertrouwen terug te krijgen door lekker aan een los teugeltje te galopperen, lekker hard en misschien zelfs in de verlichte zit? Dan is 'ie zn energie kwijt en zolang jij niet bij iedere auto, vogel en wolk die voorbij komt denkt "straks gaat 'ie er vandoor" is het vanzelf al een stuk minder denk ik.
Ik snap wel dat je dit niet zomaar even durft te doen, misschien tijdens je les? Doet hij het ook tijdens de les? Wat laat je instructie je doen om dit te voorkomen?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 22:45

nee hij doet t niets tijdens de les, haha ik weet idd niet of ik dat durf hoor aan de losse teugel galoperen haha hij is zo wendbaar, als hij dan weg schiet lig ik er af lol

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:55

Ik kan niet veel meer tips geven als de rest hier, mijn paard heeft soms ook wel last van "bakkabouters" zo loopt hij 10 keer ergens langs en de 11de keer is het eng en springt hij weg.
Er echt vandoor gaan in galop doet hij niet, maar mijn merrie deed dat vroeger wel, en die moest dan van mij idd blijven galloperen tot ik ik haar liet draven, en daar was de lol snel af voor haar Lachen

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 09:56

ok nou ik zal t gaan proberen, hopelijk werkt het bedankt iedereen voor de tips!

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:14

Mijn vorige pony had dit ook. Telkens ervandoor gaan voor niks en dan keihard. Hij deed dit bij iedereen en niet alleen bij mij. Ik heb toen met les er veel opgeoefend. Als hij ervandoor ging moest ik hem gewoon op de volte zetten(zo snel mogelijk) en dan er gewoon weer langs rijden. Ging hij er weer vandoor dan weer op de volte.

(Achteraf bleek hij dit gewend te zijn doordat hij vroeger mishandeld was. Met het rijden moest hij altijd uit het iets opeens keihard gaan rennen.)

Veel suc-6 ermee veder:)

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 00:19

paris20 schreef:
nee hij doet t niets tijdens de les, haha ik weet idd niet of ik dat durf hoor aan de losse teugel galoperen haha hij is zo wendbaar, als hij dan weg schiet lig ik er af lol

Ach je leert er wel van zitten Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 01:40

Mischien wat vertrouwen in galop opbouwen door eens aan de longe een stuk te galopperen? Dan ben jij zekerder van jezelf en brengt dat automatisch ook over aan je paard, die dan minder snel opzij zal schieten. Aan de longe heeft diegene die de lijn vasthoudt ook nog wat te zeggen, dus hoef je het niet helemaal alleen te doen. En mischien voorlopig even een extra halstertouwtje of beugelriem om de hals doen om jezelf aan vast te houden, kan net even dat stukje vertrouwen geven.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:22

Dat is ook een goed idee ja! Mijn vzpony probeerde het niet eens aan de longe, ze had het al door XD