niks meer mee te beginnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

niks meer mee te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:15

Een stalgenootje van mij heeft een ruin. Nooit enig raar of ondeugend gedrag vertoont in de omgang.
Tot we naar een andere stal verhuisd zijn. Voorheen stonden de ruinen en de merries gescheiden op de wei. Nu staat alles bij elkaar. En sindsdien denkt ie dat ie hengst is ofzo. Je kan hem niet uit de wei halen en gaan rijden. Hij loopt niet normaal mee, staat niet stil en je krijgt de kans nog niet om op te stappen. Staan de andere paarden op stal is er niks aan de hand maar het lijkt of ie niet uit de kudde gehaald wil worden.

Wat moet je hiermee?
Je kan toch moeilijk alleen gaan rijden als de paarden binnen staan, ze staan namelijk de hele dag lekker buiten.

Help!

Daantjuh20

Re: niks meer mee te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:20

Waarschijnlijk vind ie alles een beetje eng in zn uppie omdat alles nieuw is en wil hij daarom niet mee. Gewoon even doorzetten dan word hij vanzelf weer de oude

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:22

hoe lang is het geleden dat hij verhuisd is??
idd gewoon doorzetten verder! engelengeduld doet wonderen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:25

Tja hoelang staat hij al in die kudde? Mijn ruin heeft toen hij net kwam zich de eerste maand ook behoorlijk aangesteld. Gillen naar de groep, druk doen, draaien etc. Maar naar paar weken was hij rustig.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:26

Gewoon even aanzien -tenzij het al langere tijd geleden is dat hij verhuisd is?-

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:27

we zijn in juni verhuisd. en het heeft denk ik een maand geduurd voor he begon. En echt helemaal alleen is ie niet, mijn paard is meeverhuisd. Tis moeilijk omdat ie echt lomp kan worden en je niet weet of je hem hiervoor op zijn donder moet geven. Dat doen we in ieder geval niet.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:28

Nou ik zou hem wel gewoon doorpakken en duidelijk maken dat sommige dingen echt niet kunnen (weet niet precies wat hij doet?). Maar ik vind het wel al lang duren. zijn er geen andere dingen die veranderd zijn behalve de kudde?

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:29

@evelijn, dit lijkt idd hetzelfde probleem. Allen is deze al drie maanden "onhandelbaar"

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:30

Hoe doet hij als je samen met hem en een merrie in de bak gaat rijden? En hoe doet hij in de kudde tegen de anderen (ruinen en merries)?

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:32

Tja de hoefsmid heeft ie ook al verwond (paard binnen en de rest buiten op de wei) en toen heeft ie een ongenadige schop van de smid gekregen, hij was zo mak als een lammetje.

En onze smid straft echt niet onnodig, maar dit hielp.

Alles is veranderd in de huivesting, maar hij heeft hetzelde lieve baasje , en in haar omgang met hem veranderd ook niks. Behalve dan dat ze er nu bang van begint te worden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:35

Kun je eens duidelijk omschrijven wat er is veranderd in de huisvesting en in zijn gedrag, met concrete verhalen en voorbeelden? Het blijft nu allemaal wat vaagjes en het enige dat je noemt is de verandering in de kudde terwijl het daar niet perse aan hoeft te liggen.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:36

anniee, je kan gewoon met hem en een merrie tegelijk rijden. Geen probleen. Hij jaagt wel van het begin af aan een schimmel de wei uit. Niemand in de groep mag dat paard, maar het is ook een ruin dus misschien heeft dat er ook mee te maken. Nu staan die twee dus niet meer samen op de wei maar dat maakt geen verschil in zijn gedrag als ie van de wei af wordt gehaald

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:43

Het is een alfa-paard. Hij staat boven alles. Ook boven de mens. Dat is gevaarlijk!
De mens moet hem duidelijk maken , dat de mens de alfa-leider is en niet hij! Hij gaat niet mee, omdat hij zijn kudde niet ongbeheerd wilt achter laten. Hij laat dit niet gebeuren, ook niet dus door een mens. kijk maar hoe hij zich gedraagt, neem dit over , dat begrijpt hij beter.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:46

anniee, huisvestig: de hele dag gaat ie nu de wei op in de kudde, voorheen kwam hij twee uurtjes buiten en stond samen met een andere ruin. Hij heeft andere brokken.
Hij was altijd er rustig, hinnikte amper en de eigenaar is er in de 6 jaar tijd dat ze hem heeft ook nog niet afgevallen.

Nu hinnikt hij voordurend als ie alleen op stal staat. Maar ook als je hem uit de wei haald. Hij staat te dansen en te draaien en een tijdje terug rende hij terwijl de ruiter wilde opstappen ineens in volle galop weg. Richting de wei. We dachten dat het misschien aan het andere voer ligt, maar dan zou hij het altijd moeten doen. Als de paarden binnen staan is hij weer zo mak als vorheen.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:48

omaas, denk je ook dat dit gedrag nu pas naar boven komt omdat ie eerder nooit is geconfronteerd met een kudde?
Hij heeft nooit kunnen en hoeven tonen dat ie een leider is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:15

Dat zou kunnen, dat hij nooit in grote kudde heeft gestaan of aan het karakter van de andere paarden. Hij is nu voor de verandering wel eens de baas. Er is geen bazige merrie die zijn gedrag indamt. Maar met een bazig paard moet je als eigenaar er heel consequent en streng mee omgaan. Hij moet echt jou grens accepteren en aangezien dit al 3 maanden doorsuddert wordt dat nog wel even lastig.
Mijn ruin heeft er ook een handje van bij onzekere mensen om dan z'n positie te willen aangeven. Dat kan echt gevaarlijke situaties opleveren. Zo heeft hij bijna iemand voor z'n hoofd getrapt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:05

Gewoon een keer niet lief zijn voor hem en hetzelfde doen als de hoefsmid heeft gedaan!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:57

Evelijn schreef:
Dat zou kunnen, dat hij nooit in grote kudde heeft gestaan of aan het karakter van de andere paarden. Hij is nu voor de verandering wel eens de baas. Er is geen bazige merrie die zijn gedrag indamt. Maar met een bazig paard moet je als eigenaar er heel consequent en streng mee omgaan. Hij moet echt jou grens accepteren en aangezien dit al 3 maanden doorsuddert wordt dat nog wel even lastig.
Mijn ruin heeft er ook een handje van bij onzekere mensen om dan z'n positie te willen aangeven. Dat kan echt gevaarlijke situaties opleveren. Zo heeft hij bijna iemand voor z'n hoofd getrapt.

Helemaal mee eens.
Mijn paard is ook zeer fijngevoelig. Één moment van onzekerheid van een persoon, en haalt iets uit. Nu hij 18 is, is dat wat minder dan toen hij 4 jaar was.
Instinct hebben betekt ook dat dit naar boven komt op het moment dat het nodig is. Een kudde leiden kan alleen maar als er een kudde is. Dus ja, hij heeft het nu geproefd!
Heel consequent en direct duidelijk zijn! Het hoeft niet grof of ruw te zijn, het moet gemeend, van uit jouw hart, zijn. Geen moment in jouw gevoel twijfelen. Net doen als of, gaat je niet lukken. Dus, als je wilt optreden, de situatie op gaan zoeken, als je voor 200% weet dat het gaat lukken. Als je het niet alleen kan, doe het dan met hulp.

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:44

Weet je zeker dat de ruin goed gecastreerd is en niet nog een binnenbal heeft?? en zich dus nog hengst voelt?? Met dit gedrag moet je inderdaad oppassen. Denk er alleen om dat als je besluit dit gedrag te gaan afstraffen dat je het elke keer moet afstraffen anders houd het nooit op ook niet 1 keertje even niet kijken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:20

Tja ze zal het paard toch echt aan moeten gaan pakken voordat het nog gevaarlijker wordt! De ruiter is de baas en niet het paard! Ik zou het niet alleen proberen te doen maar neem iemand mee! Bouw het weggaan van de kudde langzaam op en beloon goed gedrag maar bestraf "stout" gedrag!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:26

ik lees even mee
wij hebben ongeveer het zelfde probleem met een merrie bij ons op stal

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:34

omaas schreef:
Het is een alfa-paard. Hij staat boven alles. Ook boven de mens. Dat is gevaarlijk!
De mens moet hem duidelijk maken , dat de mens de alfa-leider is en niet hij! Hij gaat niet mee, omdat hij zijn kudde niet ongbeheerd wilt achter laten. Hij laat dit niet gebeuren, ook niet dus door een mens. kijk maar hoe hij zich gedraagt, neem dit over , dat begrijpt hij beter.

Precies, zo is het heel vaak. Mijn paard heeft hier ook een handje van en inderdaad laat hij zijn kudde ook niet onbeheerd achter. Hij is goed gecastreerd. Het is echt een heel vriendelijk paard, maar zijn kudde slokte al zijn energie en aandacht op. Ik ben gewoon vol blijven houden en moest hem soms met het touw om de neus uit het land weg halen omdat meneer anders zich al steigerend los rukte en in volle galop terug naar de wei ging. Op dat moment hielp straffen niets omdat ik hem dan helemaal niet meer kon houden. Maar op stal meende hij door te moeten gaan met zijn gedrag en dan kreeg hij toch echt wel maat 39 onder zijn derriere. Het is wel goed met hem! Een beetje gaan steigeren en schoppen naar mij in de stal? Dacht het niet. De laatste weken gaat het nu weer prima, maar ik hou hem in de gaten Duivel

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:55

Je zou ook een natural horsemanship methode kunnen gaan proberen. Een goede band met je paard opbouwen en wederzijds respect verkrijgen kan ervoor zorgen dat hij jouw belangrijker gaat vinden dan de kudde en dan zijn je problemen opgelost.