Zelfs niet door een waterplasje in de bak gaan, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Zelfs niet door een waterplasje in de bak gaan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:30

Ik heb mijn merrie nu 8 jaar. In het begin was ze heel benauwd voor water, nu kan ik haar zelfs los afspuiten. Plassen zijn echter altijd een probleem gebleven. Een plasje op het asfalt, daar durft ze wel doorheen (is natuurlijk helder en ze kan de bodem zien), maar al het andere niet.

Nu heb ik sinds augustus zelf een bak. Na al de regen van de afgelopen dagen is de bak natuurlijk niet kurkdroog meer. Er liggen 2 wat grotere plassen en 2 kleinere/meer oppervlakkig. Bij de kleintjes is de bodem goed te zien, het zal misschien net een hoeflengte diep zijn op het diepste punt. Zelfs daar gaat ze niet doorheen. Niet uit vrije wil om een snoepje te halen, niet aan de longe en ook niet onder het zadel. Ohz vindt ik eigenlijk het grootste probleem omdat ze dan onberekenbaar reageert. De ene keer linksom de andere keer rechtsom, soms een noodstop en een volgende keer springen, maar in ieder geval niet er door heen Clown .

Ik ben zelf erg van het volhouden, maar daar heb ik in 8 jaar tijd nog onvoldoende mee bereikt. Weet iemand tips of eventueel clinics e.d. waar ik met haar aan mee zou kunnen doen om dit op te lossen?

Ze hoeft van mij niet een waterbak in te durven, maar een hoefhoog ( Clown ) plasje moet toch geen probleem vormen.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 04-10-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

femmiel

Re: Zelfs niet door een waterplasje in de bak gaan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:33

Ik lees ff mee,mijn pony heeft ook bang voor water.
Laat zich ook niet afspuiten

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:36

gewoon rustig ontspannen rijden, en het vertrouwen winnen zodat ze erdoorheen durft met jou, mijn pony durfde er eerst ook niet doorheen.
Maar toen ging ik met een groep een bosrit maken, en elke pony ging stappend door alle waterplassen die ze tegenkwamen. De pony die voor mijn pony liep ook, en zo durfde mijn pony ook door de plassen heen;)
Dus gewoon een kwestie van vertrouwen. Succes ermee!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:37

mijn merrie wilden in het begin ook niet in plassen of in een ondiep meer
maar met mijn ruin voorop en toch gewoon blijven proberen is dat goed gekomen Knipoog
een meer is wat anders dan een plas in de bak maar je zegt dat het al beter is als eerst
dus gewoon blijven proberen en misschien iemand voor je in de bak die wel door de plassen rijd en dan jij er achteraan Clown
mijn merrie gaat nu ook alleen in een ondiep meer ze kent het nu dus weet dat er niks in zit

succes Haha!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:38

Kun je niet met een paard die er geen probleem van maakt er eerst in/ door laten lopen en dan jou merrie erachteraan?

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:39

Bas, gaat ook niet door plassen in de bak, ik heb even een rustige strijd met hem (lees steigeren) en dan gaat ie wel. Hij vind het dat ook hardstikke leuk!

Het strand gaat hij er zo in.

Je moet haar gewoon als het waren opsluiten tussen je benen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:40

Dit soort tips hebben we al lang uitgeprobeert en daar laat deze dame zich echt niet door foppen.
Verder blijven proberen op dezelfde manier heeft weinig zin meer denk ik, als dat na 8 jaar nog niet gelukt is...

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:41

Laat ze haar voeten wel gewoon afspuiten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:50

In eerste instantie niet heel erg graag, nadat er 2 voeten nat zijn vindt ze het echter wel best.

Weet ook niet of je het echt onder angst moet scharen of echt onder het vertikken van natte voeten krijgen. Het is ook weer niet zo dat ze met weggedraaide ogen en oren in de nek in de ankers gaat voor een plas.

Misschien handig ter info: het gaat om een slimme fjord.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:07

Misschien handig ter info: het gaat om een slimme fjord.[/quote]

of een eigenwijze fjord sorry grapje Afgod Afgod Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:16

fjordnina schreef:
In eerste instantie niet heel erg graag, nadat er 2 voeten nat zijn vindt ze het echter wel best.

Weet ook niet of je het echt onder angst moet scharen of echt onder het vertikken van natte voeten krijgen. Het is ook weer niet zo dat ze met weggedraaide ogen en oren in de nek in de ankers gaat voor een plas.

Misschien handig ter info: het gaat om een slimme fjord.

Dan lijkt het meer onder het 'vertikken' vallen.
Ik zou het igg niet vriendelijk meer proberen op te lossen...en er door heen gaan, dat zal hij doen of ik er nu op zit of ernaast sta Lips are sealed
Een angstig paard zou ik nooit dwingen hoor Knipoog

edit- al (voor-)voetjes optillen geprobeerd

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:31

Approach and retreat werkt in dit soort gevallen meestal heel goed. Je laat je paard naar de plas lopen zover ze zelf wil gaan aan een leadrope/longeerlijn of als je erop zit. Als je paard stopt laat je haar even met rust. Daarna ga je een stuk achterwaarts en vraagt haar opnieuw om naar de plas te lopen. Als ze verder gaat dan de eerste keer laat je haar weer even met rust en daarna ga je weer achterwaarts om het weer opnieuw te proberen. Als ze niet verder gaat dan de eerste keer laat je haar gelijk weer achterwaarts gaan en probeer je het opnieuw. En zo ga je door. In het begin kan het zijn dat ze steeds minder dicht naar de plas gaat maar de kans is groot dat ze uiteindelijk wel verder gaat. Het kan ook zijn dat het niet gelijk de eerste dag lukt maar als je het de dagen daarna blijft herhalen heb je veel kans dat het uiteindelijk wel lukt. Wel belangrijk is dat je niet pushed op het moment dat ze stil gaat staan / stil staat. Een bang paard krijgt de mogelijkheid om zo aan het water te wennen zonder dat hij wordt gedwongen en krijgt zo meer vertrouwen. Een paard dat het gewoon niet wil doen wordt ervanzelf ziek van dat hij steeds weer achteruit moet als hij geen vorderingen maakt en zal dan de makkelijkste weg gaan zoeken en dat is de waterplas.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 15:21

@ superwoman: Op de harde manier hebben we het ook al geprobeerd, schoot ook weinig op. Ik heb ook echt wel met de instelling gehandeld: Ik wil dattie erdoor gaat dus gaat het ook gebeuren; nou mooi niet hoor.

@ CADS: Dit is iets wat ik nog niet gedaan heb, zal er in ieder geval mee aan de slag gaan!
En dat achterwaarts laten gaan, bedoel je dat echt in de vorm van achteruit stappen of kun je ook gewoon in een rondje ervan weglopen?

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:13

Als het lukt om haar achteruit te laten stappen zou ik dat doen. Als dat niet lukt dan zou ik proberen haar 180 graden te laten draaien een stukje van de plas vandaan stappen en haar weer 180 graden te laten draaien zodat je weer opnieuw naar de plas toe kan gaan. Een rondje lopen zou ik in eerste instantie niet doen.

Wat je wel kunt gaat proberen als het echt niet wil lukken is 1. rondjes lopen dan weer dichter bij de plas, dan weer wat verder van de plas, absoluut niet door de plas; 2. Haar een stuk naar de plas toe laten gaan, maar voordat zij wil gaan stoppen zelf aangeven dat ze moet stoppen en weer van de plas aflopen 3. elke andere methode die je weet te bedenken dat je in de buurt van de plas bezig bent maar haar niet vraagt door de plas te gaan. Als het een kwestie is van dat ze niet wil kan ze hierdoor wel zo perplex komen te staan dat ze daarna gewoon de plas inloopt omdat dat juist hetgene was dat je niet van haar wilde. En je haalt daarmee de druk van de waterplas bij haar weg. Als je steeds probeert om haar in het water te krijgen als jullie een waterplas tegenkomen dan zal ze op een gegeven moment bij voorbaat denken Oh jeh, een waterplas daar gaan we weer. Ze zal dan zeer verrast zijn als je juist niet wil dat ze erin gaat. Omgekeerde psychologie werkt meestal erg goed bij de wat dominantere paarden.

Veel succes ermee, ik hoop echt dat het gaat lukken.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:45

Ik deel mijn mening met die van CADS.

En achteruit erin stappen? Of een paard voorop laten gaan?

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:46

Klaasje schreef:
Ik deel mijn mening met die van CADS.

En achteruit erin stappen? Of een paard voorop laten gaan?

De eerste lijkt me een mooie om met een dominant paard uit te proberen en de tweede om met een bang paard te proberen.

De eerste methode heb ik in het verleden met mijn inmiddels overleden paard Quig gedaan. Werkte in het begin heel goed maar uiteindelijk ging ze steigeren als ik haar achterwaarts het water in probeerde te krijgen. Zij was een heel dominant paard en probeerde mij altijd dwars te liggen, was een soort sport voor haar. Ik wou dat ik toen wat meer over NH had geweten.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:57

Ik heb ergens gelezen dat ze allemaal vuilniszakken in de bak legde bij een paard dat bang was voor water. het paard dacht dat het water was en ging er omheen. maar omdat het er zoveel waren stapte hij er soms zomaaar perongelijk op.

het lijkt me niet dat het werkt maar mischien heb je er wat aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:37

Dat paarden bang zijn voor plassen is een natuurlijk gegeven. Ze kunnen de bodem niet zien, kunnen dus niet beoordelen of er niet een krokodil op ze ligt te wachten. Dus moet je ze desensibiliseren. Hierboven is al aangegeven dat je dit het beste doet met approach en retreat. Een paard achterwaarts een plas inzetten is een lapmiddel. Maar je kunt voorbereidend werk doen vanaf de grond. Accepteer niet dat je paard met grondwerk met een megajump over de plas heengaat, en als ze dat wel doet, herhalen tot ze na gaan denken en bewust die plas instappen. Het helpt als hij ook in de plas gaat staan. Op het moment dat ze in de plas staan, rustmoment inlassen en paard na laten denken. En herhalen, herhalen, herhalen. Niet stoppen op het moment dat het paard er met een vaart doorheen gaat.

Vanuit het zadel kun je ook approach en retreat toepassen.
Als je een plas in de bak hebt, helpt het om cirkels om de plas heen te gaan rijden. Eens in de zoveeltijd halthouden en binnendoor (dus richting plas draaien). Gaandeweg de afstand naar de plas verkleinen en als ze bij het draaien per ongeluk in de plas stapt, niet uitvoerig belonen of geruststellen, gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Belangrijk is dat je een startpunt kunt bepalen. Wil je paard niet dichterbij komen dan een meter, dan maak je die cirkel om die plas met een meter afstand, en werk je je zachtjes naar die plas toe.

Kom je een plas tegen op een punt waar je niet omheen kunt, dan ga je vooruit en achteruit (die moet er dan wel goed opgemonteerd zitten) en zorg je ook hier dat je een startpunt bepaald. Probeer te bepalen wanneer je paard stopt, zet hem voor die tijd in zijn achteruit, en ga daarna weer vooruit tot even voor het punt dat hij in de ankers gaat. Daarna weer achteruit. Doe dit totdat je paard met zijn voorhoeven in het water staat. Daarna rustmoment inlassen. Doorrijden, en als je paard er doorheen sjeest, omdraaien en van voren beginnen.
Maak hier meerdere dagen achtereen een sessie van. Desnoods doe je een uur lang niets anders dan door die plas heengaan. Succes met oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:39

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:56