Wat kun je doen met een vuelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Wat kun je doen met een vuelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 10:50

Ik heb sindskort een veulen, maar wat kun je nou allemaal voor leuke dingen met een veulentje doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat kun je doen met een vuelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:51

Lekker in de wei laten staan met zijn vriendjes (opfok).

Een keer in de 3 maanden een halstertje omdoen, in handen nemen en voetjes geven is meer als genoeg. Laat hem verder lekker met rust tot hij een jaar of 3 is Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-10-08 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:51

gebruik de zoekmachine eens hier zijn al zoveel topics over geweest

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:52

niks lekker laten staan idd in een opfok ofzo...een veulen moet eerst maar eens leren dat ie paard is...

kmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:01

netjes naast je lopen, aan een touwtje
hoefjes uitkrabben, poetsen.
aan het verkeer laten wennen
wandelen.

of vindt je dat allemaaal niet leuk???

groetjes kristel

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:18

Toen mijn jongste nog veulen was kreeg hij gewoon een halster om. We gingen wandelen, borstelen, aan het verkeer wennen, hoeven uit krabben. En ja, dat was super leuk!

De overige 23 uur van de dag stond hij in een grote wei samen met 2 leeftijd genootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:20

Om 8.19 uur schreef je dat je binnenkort een veulen krijgt en nu heb je hem al?? Tjonge, gaat snel dan!
Ik zou er niks mee doen, lekker los laten met een paar andere paarden of in de opfok zetten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:25

Dus jou veulen moest al 1 uur per dag 'werken' femke27??
Ik zou hem ook lekker laten staan en als hij een jaar of 1 1/2 of 2 is eens gaan beginnen met aan de hand lopen. Voetje geven leert hij vast al van de hoefsmid en kan je af en toe in het land doen. Halster om.... een keer of wat doen en dan wachten tot hij ouder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:27

Ben het met je eens, Aerdenhout1. Al dat getrut met die hele jonge dieren is helemaal nergens voor nodig, met een jaar of anderhalf beetje handmak maken is een mooie leeftijd.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:30

Ik zou er niks mee doen, gewoon in de wei zetten en zo min mogelijk mee prutsen.
Die van ons word smorgens en savonds verplaatst naar een andere wei, krijgt dus een halster om en moet een stukje over de weg. Verder komt alleen de hoefsmid 1 keer in de zoveel tijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:35

Cayenne schreef:
Lekker in de wei laten staan met zijn vriendjes (opfok).

Een keer in de 3 maanden een halstertje omdoen, in handen nemen en voetjes geven is meer als genoeg. Laat hem verder lekker met rust tot hij een jaar of 3 is Lachen

Niet helemaal mee eens.

Het ligt erg aan het veulen wat je hebt en persoonlijk vind ik dat je ze niet mak genoeg kunt maken, zolang ze klein zijn zijn ze nog hanteerbaar, als je een 3 jarige nog op moet voeden loop je achter de feiten aan.
Maar zoals ik zeg is het afhankelijk van het veulen, is het een makke die zonder problemen voetjes geeft een meeloopt dan kun je hem eens in de 3/4 maanden eens in de hand nemen.

Zelf neem ik ze op jonge leeftijd veel in de hand, van de box naar de wei aan een halster, voetjes geven, keer op de trailer enz, dat doe ik de eerste 4 maanden geregeld, je hebt dan een goede basis, als je paard het land op gaat en je ziet hem 3 jaar later pas weer dan heb je iig geen oncontroleerbaar dier.

Wat je dus wel kunt doen;
Halster om, leren meelopen (achter mama aan), voetjes geven, de trailer op (samen met mama), keer naar de veearts, dekentje op enz.
Bij alles is belangrijk om het vooral niet te lang en te vaak te doen, 5 a 10 minuten per dag is lang zat. Bij een jong veulen is het ook belangrijk dat hij een goed voorbeeld krijgt en geen negatieve ervaringen opdoet, zorg dus dat de merrie overal bij is en neem overal de tijd voor.
Bij een ouder veulen kun je ook dingen doen zonder de merrie maar dan is het uiteraard belangrijk dat het veulen vertrouwd is met jou en gewend is om zonder mama op pad te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:39

Ik geloof niet dat we hoeven te reageren, de startster van het topic postte vanmorgen net na achten dat ze een veulen zou krijgen en het dus nog niet had.
Nu hebben we twee mogelijkheden:
Veulen is inmiddels gebracht
TS is zelf drachtig van een veulen en heeft ondertussen geworpen Haha! Haha! Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:43

Als het de laatste optie is dan zeg ik AUW!!!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:00

suleilitha schreef:
Ik geloof niet dat we hoeven te reageren, de startster van het topic postte vanmorgen net na achten dat ze een veulen zou krijgen en het dus nog niet had.
TS is zelf drachtig van een veulen en heeft ondertussen geworpen Haha! Haha! Haha!

Waarom hoef je dan niet te reageren?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:09

aerdenhout1 schreef:
Dus jou veulen moest al 1 uur per dag 'werken' femke27??
Ik zou hem ook lekker laten staan en als hij een jaar of 1 1/2 of 2 is eens gaan beginnen met aan de hand lopen. Voetje geven leert hij vast al van de hoefsmid en kan je af en toe in het land doen. Halster om.... een keer of wat doen en dan wachten tot hij ouder is.

Sommige paarden van anderhalf zijn al behoorlijke bakbeesten met een eigen mening hoor, als je dan nog moet gaan beginnen met aan de hand lopen kan dat een hele hoop strijd opleveren.
Als ze het als veulen van zijn moeder af kan kijken dan gaat het al een stuk makkelijker.

Ik zou hem zeker de tijd dat hj naast zijn moeder loopt een aantal basis dingen aanleren.
Halster omdoen
Vaststaan
Meelopen
Voetjes geven
Alles mogen aanraken

Natuurlijk het liefst daarna de wei in met andere meries en veulens. als hij afgespeent is lekker het land op (opfok)
Maar ook dan heeft het mijn voorkeur om ze regelmatig aandacht te geven!

Ik heb teveel paarden gezien die zo van het land getrokken worden op verschillende jonge leeftijden 1, 2, 3, 4 jaar en blind gaan van de stress van de grote omschakeling!

Zonde...

P.s. De meeste hoefsmeden worden er niet blijer van als ze jouw paard nog moeten leren voetjes geven!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:10

Helemaal mee eens, waarom zou je gaan vechten als het ook op een rustige manier kan, zonder risico's voor zowel jou als het veulen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 08-10-08 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:12

Aerdenhout, waar heb ik gezegd dat ik iedere dag met mijn veulen aan de gang ging? 1 à 2 keer per week is voldoende. En de rest van de tijd lekker in het land met goed gezelschap. En ook in het begin alles met de moeder ernaast. Zo leert het veulen mensen en later op straat de wereld te vertrouwen.
Ik geloof erin dat dat goed is.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 00:24

suleilitha schreef:

nouja zeg..kan toch? ze heeft een veulen gekocht en heeft hem nog niet thuis staan, maar wil alvast weten wat ze er mee kan doen? niet alles is gelogen wat er op bokt gezegd wordt hoor! snap niet dat iedereen hier altijd zo wantrouwig is. vind het gewoon om moe van te worden ....pfff

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:19

Los ervan of het veulen er nou wel of niet is kan er ook normaal antwoord gegeven worden op de vraag:
wat zou je met zo;n veulentje zoal kunnen doen.
In plaats van uitgebreid gaan discussieren of het veulen er wel of niet al is Knipoog
Dus bij deze het verzoek om gewoon serieus te antwoorden.
En ik zal het topic ook even verplaatsen naar OPG.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:35

Het veulen kan zich hoogstends 10 minuutjes concentreren.
Dus je kunt er weinig mee doen.
- de basis moet je leren, zoals voetjes geven en aan het halster wennen (om en af doen) mee willen lopen, dat forceer je dus niet! En je moet af en toe alles even aanraken/aaien voor vertrouwen.
2 x per week iets doen is méér dan zat alshet veulen anders niet in handen komt.
Verder moet deze opgroeien met op z'n minst 1 ander paard, waar hij lichamelijk contact mee moet kunnen hebben.

Die basis om te leren, is ook geen kinderwerk trouwens. Voetjes leren geven kun je aardig verpesten etc etc etc Je moet enige ervaring hebben met jong spul, wil je het goed kunnen doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:23

Ik ga met Cayenne mee maar vind dat je tot zijn derde je dier veelvuldig inde handen moet nemen, buiten moet wandelen, oefenen met de voetjes etc..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:26

detour schreef:
Ik ga met Cayenne mee maar vind dat je tot zijn derde je dier veelvuldig inde handen moet nemen, buiten moet wandelen, oefenen met de voetjes etc..

Dan ben je het dus niet eens met Cayenne, die zegt juist dat je er heel weinig mee moet doen, eens per 3 maanden noem ik in elk geval niet veelvuldig.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:39

Even voor alle ophef, ik krijg mij veulen volgende week zaterdag.
En ik wou nu al vast weten of je er nog speciale dingen mee kan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:44

Heb je ervaring met jonge paarden? Zo niet dan kun je het beste iemand uit je omgeving vragen om een beetje te helpen. Komt je veulen bij andere veulens te staan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:25

anneliesdj schreef:
detour schreef:

Dan ben je het dus niet eens met Cayenne, die zegt juist dat je er heel weinig mee moet doen, eens per 3 maanden noem ik in elk geval niet veelvuldig.

Thanks, heb je scherp gezien. Knipoog

TS, veulen veelvoudig aanraken kan prima, keer voetje optillen, wijken voor druk, aan touwtje mee lopen, elkde dag 10 minuten is echt zat. Succes! Knipoog