Mijn lespony wil nooit van de hoefslag af.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alissia

Mijn lespony wil nooit van de hoefslag af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:39

Ik rijd dus op een manege en ik rijd dus op een bepaalde lespony.
Als iik aan het rijden ben wil die pony alleen maar achter andere paarden aan en ik krijg hem ook niet achter een ander paard vandaan? Wat kan ik doen?

Hoe kan ik hem los rijden zeg maar? Ik ga met hem oefenen:P

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Mijn lespony wil nooit van de hoefslag af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:41

Ik zou het met je instructrice/teur bespreken. Die kan je meteen aanwijzingen geven als je erop zit.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:59

Het wil nog wel eens helpen om je zweepje in je buitenhand te nemen, en dan als je pony niet achter een andere vandaan wil, hem een tikje op zijn hals te geven. Verder is het gewoon een kwestie van consequent en streng zijn. Als jij links wil, gáát hij links, punt!

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:42

wat vervelend voor je!! dat was met mijn pony eerst ook zo, ik deed altijd binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals(handen laag!!!!) met je buitenbeen je pony van de hoefslag duwen, geen reactie??? tik!
succes Knipoog

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:27

Okee, ik heb morgen les, dus ik ga het meteen uitproberen ! Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:51

@ TS, de rest heeft nuttige tips gegeven waar ik niets aan toe te voegen heb. Eerst eens op de genoemde manier proberen, lukt dat niet, dan helpt bokt wel weer verder.
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-10-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde Oneliner verwijderd.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:53

Ik neem aan dat je hier een instructeur voor hebt die jou gewoon kan vertellen hoe je dit op moet lossen. Ben benieuwd of het je is gelukt.

Fjordnina: Ik denk dat ze bedoeld dat ze, wanneer jij haar van de hoefslag af wilt hebben, dat ze dat dan ook móet...Dan begin je uiteraard met vragen...Maar heeft dit geen effect dan zou ik ook dwingen Knipoog

Napolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:00

Dit is een fenomeen wat je er veel bij manege paarden ziet. De vraag is dan altijd, kun je dit verwachten van een paard dat altijd gewend is achter andere paarden aan te lopen.
Wanneer je dit wilt oefenen kun je hem inderdaad dwingen, maar je kunt hem ook laten wennen aan het niet steeds steun zoeken aan de wand. Hij zoekt deze steun waarschijnlijk omdat het veilig is en omdat hij niet op z'n eigen benen loopt. Hij moet zelf zijn evenwicht zien te vinden en niet steunen op de wand.
Ik denk dat dwingen niet altijd eerlijk is in deze situatie.

Ga hem losrijden 3 meter van de hoefslag af. rechten stukken oefenen en wanneer dit beter gaat kun je weer richting de hoefslag. In het begin zal hij wat zwabberen en naar de hoefslag toe trekken, maar met geduld wordt dit vast beter.

Succes en laat me even horen hoe het gaat, als je dit gaat proberen.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:49

OKee, dankje, ik zal het proberen Tong uitsteken

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:53

je mag, als je probeert, in ieder geval niet stoppen. Uiteindelijk snapt die pony je wel, en speelt ze een spelletje met je Knipoog
Manege pony's zijn zo gewend van rondjes lopen in de groep, dat het moeilijk is ze 'alleen' te kunnen rijden.
Probeer tijdens de les eens voorop de groep te rijden, en inderdaad, probeer eens een kleine volte van de groep weg te rijden. Vraag niet te veel in het begin Knipoog
Binnenhand goed open, buitenhand tegen de hals en buitenbeen er aan.
Bespreek het zeker met je lesgever/lesgeefster. Die zal je ongetwijfeld kunnen helpen Knipoog

(heartlandamy: ik weet niet wat jij onder dwingen verstaat, maar in mijn oren is dit dus niet de goeie methode.. )

edit: en nu zie ik dat dit hierboven al ongeveer gezegd is, sorry.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:58

De pony stopt juist heel vaak, en loopt achteruit, is het beste been te geven of tikje? Ik doe eerst been en daarna tik.

ior

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:24

hoi ik heb zelf ook zo'n pony die id alleen maar wil plakken achter andere en de galop haalt hij ze in en als hij dan voorop loopt stopt hij en verders doet hij het zelfde als jouw les pony.

ik dacht zelf om er mis een slofteugel of iets aan te zetten zodat hij dan mis wat makkelijker te sturen is.
zo is het niet echt leuk rijden en gaat hij het nu ook doen als hij alleen in de bakt loopt.

alle tips zijn welkom als ze maar pony vriendelijk zijn

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:33

Misschien kan een ander bit ook helpen,

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:40

ik denk niet dat je zomaar in een manege pony een ander bit kan gaan hangen...
en ik vind het ook niet echt een goede manier..

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:15

Ik had het niet over een manege pony XD Over een eigen pony, maar ik ga geen ander bit bij een manege pony doe joh, zo gek ben ik nou ik weer niet, Tong uitsteken Een martingaal gaat denk ik ook niet helpen, dan is het een kwestie van oefenen..

Beeer92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:18

Zweepje aan je buitenhand?.
Als hij/zij niet van de hoefslag af wilt een tikje geven, been erbij geven en goed kijken waar je naartoe wilt.

Lukt het dan nog steeds niet?.
Even aan je instructeur/instructrice vragen.
Wij kunnen niet oordelen over hoe jij rijdt, dat moet je instructeur/instructrice doen Knipoog

XR_biin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:05

ik zoou het idd aa je instructeur vragen , en door gaan zo lan totat hij/zij van d hoefslag af komt, okal is het maar een beetje....

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:47

Sunrise_ schreef:
Het wil nog wel eens helpen om je zweepje in je buitenhand te nemen, en dan als je pony niet achter een andere vandaan wil, hem een tikje op zijn hals te geven. Verder is het gewoon een kwestie van consequent en streng zijn. Als jij links wil, gáát hij links, punt!

idd Cool

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:44

Tip: niet laten winnen.
Dus.. wat ik bedoel is: niet opgeven
Ookal heb jij er helemaal genoeg van, laat je pony/paard het niet merken want dan krijg je het nog moeilijker voormekaar.. Knipoog

QClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:56

Thja, Stijve manege pony's he Clown ! Zijn gewend om alleen maar achter elkaars kont aan te lopen. :p

Wees Consequent! Buiten been aandrukken! Rechter hand tegen hals van je pony aan linker hand haal je naar binnen en van te voren goed kijken waar je heen wilt, en zowieso altijd kijken waar je naar toe gaat.
Als je het goed doet, loopt hij/zij vanzelf van de hoefslag af + het misschien ook een goede is om optijd af te wenden zodra je ziet dat je te dicht bij iemand op de lip rijdt.

Nog een goede is, Niet opgeven. Als jij het al na 1x opgeeft en denkt van laat maar hij loopt toch niet. Dan denkt de pony dat hij de baas is. Net zolang door gaan totdat jij afgewendt hebt. Ook al rijdt er niemand voor je, Als jij wilt afwenden dan wend jij ook af! en niet wat de pony wilt. Dus niet opgeven Knipoog

Nja veel plezier en succ6 ermee Knipoog

Steffi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:05

hey!

ik lees hier vaak: buitenbeen erbij Haha!
nu heb ik eens gelezen dat het in zo'n geval goed is om voor 1x je buitenbeen niet naar achter te leggen, maar het juist naar voren te brengen en zelfs het voorbeen van je paard aan te tikken... zodat je echt de nadruk legt op de schouders van het paard en deze goed meeneet
ik heb de tip zelf nog niet echt kunnen uitproberen, maar misschien werkt het wel!
succes Knipoog