Angst paard voor boten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Angst paard voor boten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 23:39

Ben benieuwd naar hoe jullie het oplossen als je paard ergens echt heel bang voor is. Dus niet dat je paard een spelletje aan het doen is, of gewoon geen zin heeft en angstig doet omdat ze weten dat dat werkt.

Ik probeer haar altijd eerst te laten kijken aan datgene wat zo eng is, laat haar eraan ruiken, het desnoods aflikken als ze dat graag wil. In bijna alle gevallen doet dat wonderen. Ze weet meteen wat iets is en dus is het niet eng meer. Ben zo al eens een bouwplaats binnengelopen met madam (met toestemming van de bouwvakkers die het vooral erg grappig vonden), ze heeft al eens bijna in een Dixi (portable chemisch toilet) gezeten en vissers krijgen ook wel eens een paardensnuit op hun schouder en kan nog talloze errug komische (en achteraf gezien nuttige) situaties opnoemen. In elk geval, ik neem de tijd om haar te laten zien hoe erg het nou wel niet is.

Als ze het met mij op haar rug nog steeds niet vertrouwd (ze is eraan gewend dat ze iemand die ze vertrouwd in haar blikveld heeft, bij voorkeur in het blikveld van beide ogen) dan stap ik dus ook af en laat haar zien dat een container of een greppel haar echt niet opeet. En dat trekkers en vrachtwagens wel heel irritant zijn, maar in principe echt geen paarden eten. Het werkt.

We zijn nu zover dat we bijna overal probleemloos langs en over kunnen. Alleen hele smalle bruggetjes blijven eng, en zeilboten kunnen je van alle kanten aanvallen (in haar optiek). Ik denk dat ze (zeil)boten eng vindt omdat ze ten eerste OP het water liggen, wat tegennatuurlijk is (in haar optiek), en ten tweede (en niet minder belangrijk) dat ze ze niet van dichtbij kan bekijken of erop kan rondwandelen om te zien en te voelen dat het niet eng is.
En toch is dat nou net verdomde lastig in een gebied dat niet voor niets "waterland" heet, waar dus overal kanalen en sloten en meren zijn waarop van alles en nogwat ronddrijft. Bovendien ziet zij een boot die aan de kade ligt als verlengstuk van de kade (dus niet eng), en een boot op het water niet bepaald. Vooral in de zomer, als iedereen er opuit is met de boot, is het knap lastig een leuke buitenrit te maken, omdat er vanaf praktisch elk punt in de wijde omgeving wel boten zichtbaar zijn die OP het water liggen. Niet dat ze er vandoor gaat of zo, maar buitenritten eindigen in de zomer nogal eens op wandelingen, en dat is niet de bedoeling.

Hoe kan ik madam zo ver krijgen dat ze een boot OP het water als iets normaals gaat zien. Haar wei is begrensd door een recreatiemeer (dus volop boten), ze gaat dus ook nooit naar de waterkant van de wei. Zelfs als het gras daar beter is (het is een Fjord) blijft ze zover ze kan uit de buurt van boten.

Ik stel deze vraag juist nu omdat er minder boten zijn, en we de hele winter hebben om haar eraan te wennen zodat ze van de zomer ook in zicht van boten normaal loopt. In het najaar/ winter zijn er altijd wel mafkezen die toch het water opzoeken.

Waves

Re: Angst paard voor boten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:44

Geinig, ik zie haar al tussen de bouwvakkers lopen. Helmpje op Clown

Misschien kan je eens naar een zeilschool gaan en vragen of ze je kunnen helpen.
Bootje aanmeren aan een wal waar je er bij kan komen. Laten kijken, snuffelen terwijl de zeilen gestreken zijn. Dan langzaam de zeilen laten hijsen. Kijken, snuffelen.
En dan bootje weg laten varen.

Zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:05

Mick even een vraag waar ik nieuwsgierig naar ben, waarom lijk je ze bezig met haar en haar angsten,
ik bedoel je zoekt van alles op om je paard gerust te stellen, is het paard zo angstig dan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 00:31

Omdat ik geen zin en geduld heb om constant verrast te worden door "enge" dingen en een vorig verzorgpaard door alle angsten niet alleen kon lopen, zelfs niet in de bak. Dan was zij gegarandeerd eerder terug op stal dan jij (ervanuitgaande dat je het erf afkwam of de bak haalde). Bovendien, madam is inmiddels (op boten na) vrijwel bomproof. Zelfs een fanfare liep ze zonder blikken of blozen langs.

En een paard dat gerust gesteld is, en op je vertrouwt en potentieel enge dingen (her)kent is nou eenmaal veiliger in het verkeer en ik hou nou eenmaal niet van ongelukken en wel van buitenrijden. Miep schrikt nu niet meer van bouwvakkers en andere grappenmakers die denken leuk te zijn, waar veel andere paarden het op een lopen zetten terug naar stal. Je mag voor mijn part vuurwerk afsteken voor haar snuit, ze zoekt dan alleen je hand wat meer op.

Laat ik het zo zeggen: Het rijdt een stuk ontspannener op een paard dat de meeste dingen (her)kent. En dat is voor zowel paard als ruiter dus prettiger en veiliger. Zeker in een drukke omgeving als hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:50

Als je een weiland naast het water hebt heb je natuurlijk de ideale omstandigheden om het haar 'af te leren', ik wou dat ik die omstandigheden had. De perfekte manier om haar op een ontspannen manier te laten wennen is op vertrouwd terrein, brokje erbij, lekker rustig praten, knuffelen enz. Op eigen terrein heb je alle tijd en ruimte en een stuk minder risico op gevaarlijke situatie's.

Probeer het weiland de helft kleiner te maken zodat ze toch echt wat dichter naar het meer toe moet, als je haar brokken komt brengen doe dat dan aan de kant van het water, hoeft niet vlakbij maar steeds een klein stukje dichterbij.

Als het je gelukt is om haar ook van haar andere angsten af te helpen, waarom lukt dit dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:49

mick75 schreef:
Laat ik het zo zeggen: Het rijdt een stuk ontspannener op een paard dat de meeste dingen (her)kent. En dat is voor zowel paard als ruiter dus prettiger en veiliger. Zeker in een drukke omgeving als hier.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben ook van mening dat je bij een nieuw paardde angst niet op moet gaan zoeken, mss heeft het paard wel helemaal geen aangeboren angst voor bv bouwvakkers (Ik heb iig nog nooit daar bij stil gestaan en ook geen paard gehad die díe angst zou hebben) je zou hem immers op ideeen kunnen brengen.
Want aan alles wat je onder de aandacht brengt bij een paard, omdat het wel eens 'eng' zou kunnen zijn, kan dannog wel eens als 'zeer spannend' ervaren worden.

Ik heb altijd geleerd, als een paard angst heeft denken dat je dr al alng voorbij bent. Werkt 9 van de 10 keer, waarom?
Omdat het iets psychologisch is.
Wil jij dat je paard bang is voor paardenbloemen, kan dat geregeld worden door je eigen angst over te brengen op het dier.

Zo heb ik paarden gereden waarvan ik later hoorde, was hij niet bang voor dit of dat? Wilde hij wel door die specifieke hoek?
Beet hij je niet op het moment dat je hem aan ging singelen?

Door mijn onwetendheid en neutrale instelling leek het dier zich niets van die zaken aan te trekken, tot ik het wist....En weer het dier rijden ging en zich idd de genoemde problemen zich voor gingen doen.

Wat niet weet wat niet deert, daardoor stap ik liever op een paard waarvan ik niets weet dan dat ik een helehandleiding krijg, want dan is het kans van slagen van een plezierig ritje een stuk kleiner.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 13:49

Elke angst heb ik in de praktijk mee mogen maken, bij alles sprong ze steeds bijna de sloot in of juist de weg op, je voelde haar hartslag omhoog gaan en zo. En zodra ik merk dat een paard gaat twijfelen laat ik het zien/ ruiken. Mischien niet iedereens methode, een ander drukt het paard er gewoon door, maar vind dit nou eenmaal een fijne methode die goed werkt (en snel!)

Angst voor het paard zelf heb ik niet zo'n last van. Iedereen op stal zegt dat een bepaald paard een kreng is en je aanvalt. Heeft ze een keer geprobeerd (ik was toen nog onwetend), en heb haar afgebluft, zonder geweld. Gewoon gereageerd op een manier die zij totaal niet verwachtte. Nu doet ze poeslief naar me en kan alles met haar doen. Terwijl ik dagelijks op de hoogte wordt gehouden van al haar nukken en grappen en wie ze nu weer gebeten of geschopt heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:29

mick75 schreef:
Elke angst heb ik in de praktijk mee mogen maken, bij alles sprong ze steeds bijna de sloot in of juist de weg op, je voelde haar hartslag omhoog gaan en zo. En zodra ik merk dat een paard gaat twijfelen laat ik het zien/ ruiken. Mischien niet iedereens methode, een ander drukt het paard er gewoon door, maar vind dit nou eenmaal een fijne methode die goed werkt (en snel!)

Ja bij jouw paard Knipoog Bij sommige paarden wordt het dan juist erger en hoe langer je er de aandacht op vestigd hoe erger de reactie wordt. Zo'n voorbeeld is bv ook de pony van mijn zusje, vind ze iets eng dan kun je beter gewoon doorrijden en niet gaan stilstaan, dan wordt ze juist nog banger en kun je op een gegeven moment niets meer.

Bij haar is ook heel goed te merken dat je als ruiter je bangheid over kunt brengen op een paard, als mijn zusje gaat buitenrijden en ze komt een trekker/auto tegen dan staat ze te dribbelen en te bokken. We hebben geprobeerd het te verhelpen omdat het vrij duidelijk was dat mijn zusje haar angst op haar overbracht maar dat is niet gelukt, hoe ontspannen en relaxt zij ook was, de pony bleef bang.
Als ik erop zit kan ik aan een lang teugeltje langs trekkers, hooiwagens en zelfs vrachtwagens.
Bij wijze van test heeft mijn nichtje ook een keer een buitenrit gemaakt (had ze nog nooit gedaan) en we hebben haar niet verteld dat ze bang is voor groot materieel. Maar precies zoals de verwachtig was had zij geen enkel probleem.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:32

Dan zit er ook een stuk spelen/ uitproberen bij. Echte angst valt prima te overwinnen door het enge te leren kennen, dat is immers wat je bij schriktraining ook doet. Spelerij en geklier, dat is een rijtechnisch probleem en/ of een gebrek aan vertrouwen en heeft dus niets met angst te maken. Daarvoor moet er eerst vertrouwen zijn aan zowel de kant van de ruiter als de kant van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:40

Je heb angst en je heb angst, een mooi voorbeeld van de laatste zijn de prachtige
bakkabouters.
Het is verschrikkelijk belangrijk dat je die 2 van elkaar kan onderscheiden bij je paard.

anneliesdj schreef:
Als ik erop zit kan ik aan een lang teugeltje langs trekkers, hooiwagens en zelfs vrachtwagens.

Een mooi voorbeeldje waar ik in mn eerste verhaal ook iets over vertelde.
Ben het dus absoluut niet met je eens dat aan elek angst aandacht geschonken moet worden, je kweekt dan immers een probleempaard.
Als jij een paard geruststeld als hij een bakkabouter ziet, kan je toch wel indenken dat dit niet
goed gaat komen, je beloond immers zijn geklier.