Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Adil18 schreef:Overigens vind ik met paarden fietsen levensgevaarlijk, met een veulen al helemaal zoals jij wilde doen, maar eigenlijk ook met een verkeersmak, volwassen paard...
magic_lover schreef:niks.
wij maken ze als veulen mak, zodat ze van alles leren (halster, meelopen aan touw, hoefsmid, etc) dan gaan ze lekker de opfok in met leeftijdsgenootjes, en als 3/3,5 jarige komen ze weer uit het land en word er weer wat mee begonnen.
af en toe komen ze natuurlijk nog wel wat in handen, smid, DA etc... of gewoon om eens te kijken hoe het met ze gaat. maar echt aan het werk of mee bezig nog niet
wat ze als veulen geleerd hebben, onthouden ze echt wel
scoxxx schreef:Ik vond de veulentijd van mijn "veulens" (inmiddels 5 en 3 jaar oud) prachtig!
Kortom, ik vind... hoe jonger je gaat wandelen buiten met een veulen, hoe braver en gemakkelijker het desbetreffend dier zijn leven lang in de omgang met mensen (en daar wordt mens en dier/paard een stuk gelukkiger van).
_Guppie_ schreef:Tja, wat is grondwerk? Je kunt volgens mij best wat Parelli met je veulen doen: overal kunnen aanraken, al wat wijken voor druk... Natuurlijk geen rondjes laten lopen enzo. Maar wel achter je aan lopen.
Alvast laten wennen aan verkeer, verschillende omgevingen etc. lijkt me alleen maar heel goed. Er blijft - zoals eerder al gezegd -echt wel genoeg tijd over om met soortgenootjes in de wei te staan!
Less schreef:_Guppie_ schreef:Tja, wat is grondwerk? Je kunt volgens mij best wat Parelli met je veulen doen: overal kunnen aanraken, al wat wijken voor druk... Natuurlijk geen rondjes laten lopen enzo. Maar wel achter je aan lopen.
Alvast laten wennen aan verkeer, verschillende omgevingen etc. lijkt me alleen maar heel goed. Er blijft - zoals eerder al gezegd -echt wel genoeg tijd over om met soortgenootjes in de wei te staan!
Er blijft ook genoeg tijd over voor jou om nog met je paard dit soort grondwerk e.d. te doen als je de geschikte leeftijd daarvoor is.