Wat doen met je paard van veulen tot drie jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Wat doen met je paard van veulen tot drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 16:24

Hoi allemaal,

Over drie weken komt mijn KWPN veulen. Ze is dan 5 en halve maand en komt op het land te staan bij vier andere paarden/pony's, waaronder nog een KWPN merrieveulen. Hoewel ze nog zo jong is, wil ik wel graag wat met haar gaan doen, zodat we een band opbouwen en ze noodzakelijke dingen leert. Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan Parelli (beginnetje mee maken), wandelen aan de hand door het bos en door bebouwing, stukjes naast de fiets (vanaf welke leeftijd en hoe lang?), vast staan en borstelen, hoefjes krabben, etc.

Hebben jullie nog meer tips, of zijn er dingen die je juist niet moet doen? En wat kun je allemaal doen met enters en twenters? Ik denk zelf dat je in de eerste jaren al een goede basis kunt leggen, zeker in het vertrouwen en het opbouwen van een band. Maar wat zijn daar goede oefeningen voor?

Groetjes, Inge

Karennnn

Re: Wat doen met je paard van veulen tot drie jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:36

Ik snap je idee echt wel, en een band opbouwen is ook erg leuk en ook wel noodzakelijk voor de toekomst, maar als het nog zo'n jong ding is geef hem dan ook zéker zijn nodige 'alone-time' als in de zin van : niet alleen, maar weg van mensen, laat hem ook genoeg op de weide met wat vriendjes lekker spelen (zo zal hij al zeker een goede opvoeding krijgen) en stilaan kan je wel dingen met hem doen, maar met een 5maander zou ik echt niet in het bos gaan wandelen enzo .. mss met een jaarling en een twenter wel .. maar toch zeker nie wekelijks. maar dat is natuurlijk allemaal eigen mening...
Wat je wel al kan leren is om mooi te volgen aan het halster en vast te hangen, voetjes geven, hem wat kuisen (vond de mijne echt helemaal te gek!)
Maar voor de rest laat dat ding toch nog wat jong zijn in de weide..
ik zou langs 2 kanten bang zijn als je te veel en te lang bezig bent met een veulen, nu ja eigenlijk 3
1) dat ze té aanhankelijk worden en mensen als soortgenoten gaan aanzien
2) dat ze er al geen goesting meer in hebben (beu) voor dat ze 3jaar zijn en het leuke (rijden) dus stilaan mag beginnen
3) natuurlijk het logische: blessures, overbelasting (maar dat hangt natuurlijk af van wat je doet)

Wat ik wel veel met de mijne deed is gewoon wat met hem spelen in de wei. Een worteltje geven, even laten wachten en dan kei hard weglopen, vond ze écht super, dan begon ze kei hard mee te lopen en dan eve jezelf goed moe maken, om achteraf terug even rustig te doen met haar, haar nog wat aaien en vertroetelen en voor de rest leeft ze met haar weidemaatje op het land Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:37

Niets.

Mijn jeugd krijgt een basis opvoeding als ze bij mama staan, dus mee lopen, voetjes geven, vast staan, poetsen en dergelijke. Daarna word er pas serieus wat mee gedaan als ze 3 zijn. In de tussentijd zijn ze wel in handen maar doe ik er niet veel meer mee dan af en toe een borstel er overheen, bekappen, ontwormen en voor de merries 1x per jaar naar de keuring.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:24

Ja daar zijn de meningen nogal over verdeelt.
De meeste zeggen helemaal niets maar er zijn er ook genoeg die vinden dat je er wel wat mee moet doen.
Ik vind dat je ze zeker de basis moet leren zodat ze vertrouwen krijgen en zelfverzekerd worden.
Maar jou vraag is natuurlijk wat voor dingen.. dat scheelt enorm per paard.
Ik heb een shet van inmiddels 2 maar heb haar afgespeend gekregen.
Ik kreeg haar heel schuw maar inmiddels is ze (te) zelfverzekerd mede doordat ik van alles met haar heb gedaan.
En dat doe ik niet omdat ze het moet maar omdat ze erom vraagt. Zolang ze normaal haar gangetje gaat laat ik haar met rust ze komt trouwens altijd kroelen maardat terzijde.. Ik kom dagelijks bij me fries en zie gauw genoeg wanneer ik haar even apart moet nemen. Zit ze elk paard uit te dagen dan ga ik even met haar fietsen let wel een heel klein stukje maar genoeg om haar enegie eruit te krijgen. Ben ik me paard aan het opzadelen komt ze bij me ouwewijven leg ik het dekje even op haar rug kijkt er even naar en let er vervolgens niet meer op allemaal van die kleine dingen maar zevraagt er zelf om en is kippiemak heeft ze er geen zin meer in.. ze is altijd los en dus vrij om weer weg te lopen. Uiteraard krijgt ze zo nu en dan de standaard verzorging.
Dus mijn advies kijk naar je paardje als ze wat wilt komt ze wel naar je toe

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:29

niks.

wij maken ze als veulen mak, zodat ze van alles leren (halster, meelopen aan touw, hoefsmid, etc) dan gaan ze lekker de opfok in met leeftijdsgenootjes, en als 3/3,5 jarige komen ze weer uit het land en word er weer wat mee begonnen.
af en toe komen ze natuurlijk nog wel wat in handen, smid, DA etc... of gewoon om eens te kijken hoe het met ze gaat. maar echt aan het werk of mee bezig nog niet

wat ze als veulen geleerd hebben, onthouden ze echt wel Knipoog

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:18

Ons veulen komt dag en nacht op het land te staan (met inloopstal) en staat bij een leeftijdsgenootje en drie andere paarden/pony's. Ik neem aan dat ze genoeg gaat leren van 'haar kudde' en dat elke week twee a drie keer een uurtje uit de wei halen daar niks aan af zal doen, toch?

Het lijkt me wel handig als je een paard hebt dat met drie en half jaar niet alles uit de mensenwereld nog moet leren. Ik begrijp ook wel dat je niet elke dag een paar uur moet gaan 'werken' met een veulen, maar als je drie uurtjes per week wat doet (stukje wandelen, poetsen, wat parelli), blijven er nog 165 uren over om in de wei in de kudde te staan...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:26

Wij hebben een jaarling (jaar en drie maanden nu geloof ik) waar we wel eens iets mee doen in de zin van wandelen in de bak, stil staan als wij stil gaan staan, stukje achterwaarts etc. Ook nemen we haar wel eens mee als we Rano naar zijn wei terug brengen, die ligt een kleine 200 a 300 meter van de stal af, ze moet dan een stukje langs straat...

We peosten haar wel is en voor de rest de noodzaak als hoeven krabben, bekappen etc. Maar heel veel meer doen we niet met haar. Laat haar maar eerst even een echt paard zijn denk ik dan Lachen

Overigens vind ik met paarden fietsen levensgevaarlijk, met een veulen al helemaal zoals jij wilde doen, maar eigenlijk ook met een verkeersmak, volwassen paard...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:30

Gewoon lekker laten lopen en 1x per week even rondje lopen, vast zetten, een borsteltje erover en voetjes pakken.. Meer niet..

Een kwartier zijn aandacht bij jou houden is al moeilijk genoeg voor zo'n jong dier..

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:33

Adil18 schreef:
Overigens vind ik met paarden fietsen levensgevaarlijk, met een veulen al helemaal zoals jij wilde doen, maar eigenlijk ook met een verkeersmak, volwassen paard...

Ja, daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in! Bloos

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:35

magic_lover schreef:
niks.

wij maken ze als veulen mak, zodat ze van alles leren (halster, meelopen aan touw, hoefsmid, etc) dan gaan ze lekker de opfok in met leeftijdsgenootjes, en als 3/3,5 jarige komen ze weer uit het land en word er weer wat mee begonnen.
af en toe komen ze natuurlijk nog wel wat in handen, smid, DA etc... of gewoon om eens te kijken hoe het met ze gaat. maar echt aan het werk of mee bezig nog niet

wat ze als veulen geleerd hebben, onthouden ze echt wel Knipoog

Zo denk ik er ook over Lachen

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:43

Maar dan moet je ze dus eerst wel wat leren....

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:45

Met mijn jaarling maak ik zo nu en dan een wandeling, ze loopt af en toe circa 100 meter aan de fiets mee. That's it. En dan ongeveer 1 a 2x per week een borstel er overheen en ze komt regelmatig bij de hoefsmid.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:45

Ik ben van plan een veulen aan te schaffen en zit ook een beetje na te denken over wat ik er precies mee wil doen.

Sowieso zo veel mogelijk in de wei en bij andere paarden. En niet te lang achter elkaar iets doen. Ik maak graag de vergelijking met kleine mensenkinderen.

Ik zit er zeker aan te denken om om de dag of zo iets kleins met mijn toekomstige veulen te doen. Hetzei even hoefjes doen, even een halster om en af, even wandelen, laten wennen aan dingen die gerelateerd zijn aan toekomstige bezigheden.

De voordelen die ik zie:
Het is goed voor de band tussen ruiter en paard
Je kent elkaar door en door en weet wat je van elkaar kunt verwachten
Je haalt het veulen niet alleen maar bij je als er iets vervelends moet gebeuren (hoefsmid, wormkuur, enting etc)

In depsychologieboeken van mijn studie staat veel beschreven over de gevoeligheid van een geest in ontwikkeling (van mensen tot muizen) en hoeveel invloed je dan kunt uitoefenen. Daarom vind ik sociale contacten met andere paarden heel belangrijk, evenals een korte concentratiespan accepteren, consequent en bovenal vertrouwen opbouwen.

Teveel omgaan met een veulen, tja, hoeveel is teveel? Er blijft zoveel tijd over op een dag. En ik denk ook dat het per paard verschilt. Een nuchtere shet is heel anders dan een schichtige arabier (weet ik uit eigen ervaring). Dus tussen de ene kwpn-er en de ander zit ook verschil.

Hoe dan ook, niet in het weiland dumpen en er alleen uithalen als er iets ingrijpends moet gebeuren. Leer ze dat soort vaardigheden in stapjes, en eb ze dus geregeld in de hand. Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:46

Ik vond de veulentijd van mijn "veulens" (inmiddels 5 en 3 jaar oud) prachtig!
Ik ging veel met hen wandelen... door het bos, door het dorp, langs druk verkeer, langs landbouwmachines tijdens oogsttijd, langs op hol geslagen koeien.... werkelijk alles deden we wandelend, urenlang.

Thuis op de wei stonden ze in een gemengde kudde (oudjes, sportpaarden en jonkies bij elkaar).

Inrijden? Binnen 10 minuten reed ik met hen onder het zadel buiten.
Verkeersmak? Nooit anders geweest.
Braaf? Braver heb ik nog nooit gezien.
Vertrouwen? Het vertrouwen in mij is enorm door deze paarden (de band is heel hecht)
Te menselijk? Nee, integendeel. Het respect in mij is hoog.

Kortom, ik vind... hoe jonger je gaat wandelen buiten met een veulen, hoe braver en gemakkelijker het desbetreffend dier zijn leven lang in de omgang met mensen (en daar wordt mens en dier/paard een stuk gelukkiger van).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:56

Nou, dat is dan een mooi voorbeeld om te onthouden Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:18

Dat is ook wat ik ervaar scoxxx, ze is wel ietwat brutaal maar dat is omdat ik de grens vrij hoog heb gelegd. Een bewuste keuze dus. Echter kent ze mijn grens goed.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:40

Klein nadeeltje... als ik wat minder tijd voor hen heb, gezien het feit dat ik twee andere paarden in training heb... vervelen zich zich al heel rap in de kudde op de wei. Ze zijn immers gewend aan vele uitdagingen, die ze klaarblijkelijk leuk en spannend vinden.
Ze komen me altijd begroeten als ik de wei inloop, nadat ze me eerst begroet hebben met gehinnik.
Als ik "Joehoe" roep, komen ze aangegaloppeerd.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:13

Aanhankelijk of gewoon blij je te zien

Wie zal het zeggen Lachen

ik zeg de laatste

prompertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:24

Grondwerk (niet te vroeg zware dingen vragen hoor! Sowieso niet met jonge paarden.) en vriendjes worden?
Je kunt met het Parelli pakket heel veel dingen doen met jonge paarden. Wel raad ik je ten zeerste aan om goed na te denken bij iedere oefening etc. na te gaan of het niet belastend is. Kleine cirkeltjes lijken mij bijvoorbeeld geen goed idee. Maar veel laten wennen is wel weer een erg goed idee! Enge dingen trainen?

Ik vind de eerste vier jaar voor het rijden fantastisch! Je hebt zoveel mogelijkheden naast het rijden.
(dat is misschien ook de reden waarom ik heel weinig rijd.. Bloos )

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 16:34

Lees ik dat nou verkeerd? Het gaat hier toch om een veulen?
Ik begrijp niet wat voor grondwerk je met een veulen moet doen, want daar is een veulen helemaal niet geschikt voor. Een veulen kun je halster mak maken, eens een voetje vragen en bewonderen in de weide waar het hoort.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:38

scoxxx schreef:
Ik vond de veulentijd van mijn "veulens" (inmiddels 5 en 3 jaar oud) prachtig!
Kortom, ik vind... hoe jonger je gaat wandelen buiten met een veulen, hoe braver en gemakkelijker het desbetreffend dier zijn leven lang in de omgang met mensen (en daar wordt mens en dier/paard een stuk gelukkiger van).

Dit denk ik ook, al moet het natuurlijk niet te belastend zijn voor het veulen maar ik ga zo'n 5 x in de week wel even naar mijn veulen, gewoon om hem een aai in de wei te geven of om een borstel erover te halen en dat soort dingen. Het hoeft niet lang te duren, 5 minuten is lang zat maar ik merk wel dat hij veel liever is naar mensen toe dan het andere veulen waar niets mee gedaan wordt. En als hij geen zin heeft dan laat ie het merken en komt ie gewoon niet bij me, dat vind ik ook niet erg. 1 x in de week gaan we met mams en veulen eventjes het bos in, gewoon om een vreemde omgeving te laten zien. Ook dit hoeft niet lang te duren en hij lijkt het ook een soort van leuk te vinden buiten.

Echt grondwerk met een veulen zou ik nooit doen. Hij moet van mij netjes aan het halster mee kunnen lopen, zijn voetjes op kunnen tillen als ik dat vraag en niet gaan happen/trappen naar me maar verder mag het gewoon een veulen zijn die ook zijn fratsen uithaalt.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:57

Tja, wat is grondwerk? Je kunt volgens mij best wat Parelli met je veulen doen: overal kunnen aanraken, al wat wijken voor druk... Natuurlijk geen rondjes laten lopen enzo. Maar wel achter je aan lopen.

Alvast laten wennen aan verkeer, verschillende omgevingen etc. lijkt me alleen maar heel goed. Er blijft - zoals eerder al gezegd -echt wel genoeg tijd over om met soortgenootjes in de wei te staan!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:00

_Guppie_ schreef:
Tja, wat is grondwerk? Je kunt volgens mij best wat Parelli met je veulen doen: overal kunnen aanraken, al wat wijken voor druk... Natuurlijk geen rondjes laten lopen enzo. Maar wel achter je aan lopen.

Alvast laten wennen aan verkeer, verschillende omgevingen etc. lijkt me alleen maar heel goed. Er blijft - zoals eerder al gezegd -echt wel genoeg tijd over om met soortgenootjes in de wei te staan!

Er blijft ook genoeg tijd over voor jou om nog met je paard dit soort grondwerk e.d. te doen als je de geschikte leeftijd daarvoor is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:02

Less schreef:
_Guppie_ schreef:

Er blijft ook genoeg tijd over voor jou om nog met je paard dit soort grondwerk e.d. te doen als je de geschikte leeftijd daarvoor is.

Sorry, er ging iets mis:

ik bedoel natuurlijk als je paard hiervoor de geschikte leeftijd heeft.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:06

Mijn verzorgpony heeft nu ook een veulentje gekregen, die is nu 5 weken en daar zijn we nou een beetje mee aan het wandelen over het erf (eerst met mama en nu voor de 2e keer zonder) en gewoon een beetje poetsen en overal aanraken. En dat doen we zo'n 3 keer in de week een kwartiertje, dus hij heeft nog genoeg tijd over om in de wei te staan. Wat ze met hem gaan doen als ie ouder is weet ik niet, want hij wordt (waarschijnlijk) verkoct. Het andere veulentje is in de opfok gegaan. Zelf vind ik dat je al best een stukje kunt gaan wandelen, poetsen enz.