door LDR betere concentratie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

door LDR betere concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:56

hallo,
ja toch weer een topic hierover.
Maar ik las dat bij LDR het bewezen is dat paarden bij die manier (natuurlijk niet constant in die houding) dan beter geconcentreert zijn en minder gestrest. En even voor de duidelijkheid: ik bedoel LDR en geen rollkur
Is dit zo?

troi

Re: door LDR betere concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:15

Zoiets kan je helemaal niet bewijzen.. Hiervoor is simpelweg niet een waterdicht onderzoek voor te ontwerpen.. (werk als wetenschapper dus weet er het een en ander van af). Ben nieuwsgierig op basis waarvan ze dit beweren. Heb je een link??

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:05

Ik weet wel dat wanneer paarden aan de teugel worden gereden, en dus zeker bij LDR, ze minder van hun omgeving kunnen zien dan wanneer ze ''hun hoofd erop zetten''. Dat zie je heel goed wanneer een paard iets eng vindt: meteen gaat de nek erop. Dat is ook de reden dat springruiters hun paard niet het hele parcours hun paard aan de teugel kunnen laten lopen; het paard kan in die houding de sprong niet goed inschatten.

Wanneer je een paard oogkleppen op doet, heeft dit ook een beetje dezelfde werking als het paard in een dergelijke houding zetten, qua zicht op de omgeving. Paarden die minder zien, hebben minder in de gaten te houden, dus schrikken minder snel en dus kunnen ze zich beter concentreren. Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:12

Ok maar dan gaat het dus niet zozeer om de ldr maar om het beperken van de hoeveelheid informatie/prikkels die het paard krijgt. Dat kan ik me zeker voorstellen.