opzadelen wat een gevecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolailover

opzadelen wat een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:20

hoi
ik heb een 13 jarige ruin hij is supper lijf maar er is een probleem

als ik hem wil gaan opzadelen dan word hij erg bang
ik heb wel uitgevonden dat als ik zijn hoofdtel eerst om doe en dan ga poeten dat ie dan rustiger is
bij het hoofdstel doet hij gewoon zij hoofd naar beneden en bit in en poetsen doet hij ook gewoon
maar zodra ik het dekje pak begind het ik mopet het er gewoon op gooien anders lukt het niet soms als het dekje er op licht
kan ik het zadel ergewoon opleggen maar soms loopt hij ook wild voor het zadel weg en als het er dan op licht moet ik snel de singel vast maken voor hij het zadel er af bokt door al dat getrek en gebok kan ik hem niet vast zetten want dan trekt hij alles kapot dus houd mijn vader hem vast en met opstappen moet mijn vader aan de andere beugel hangen anders word hij supper zeniuwachtig

lynne_berna

Re: opzadelen wat een gevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:22

Weet je zeker dat je zadel goed ligt en hij niks mankeert aan zijn rug??

Britt

Heeft hij last van zijn rug? Past het zadel? Heeft hij slechte ervaringen met rijden of het zadel?

Als een paard zo reageert zou ik er niet eens meer aan beginnen voor ik weet wat er aan de hand is eerlijk gezegd, lijken mij ernstig duidelijke tekenen dat er iets goed mis is

SteffiiY

Ik zou eerst even nagaan of hij geen lichamelijke dingen heeft.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:24

Zadelcheck!

En als het zadel er eenmaal op ligt en je op wilt stijgen?

Breghje

Misschien eens een zadelmaker laten komen? Het kan uiteraard zijn dat het zadel hem zeer doet ergens, niet goed ligt oid.

Kan je wel zonder zadel op zijn rug zitten? Als je met de toppen van je vingers hard over de spieren langs de ruggegraat gaat (nooooooit OP de ruggegraat!!) holt hij dan zijn rug of krijg je geen reactie?

Ook een fysio zou je eens kunnen laten komen, kan ook zijn dat er spieren in zijn rug vastzitten waardoor hij in de staak gaat, die kan zijn rug losser maken en je vertellen waar het probleem zit.

Heb je hem zelf al lang? Rijd je er als enige op?

Dat zijn zo de dingen die me even te binnen schieten zo.

arnjojo

Er gaat bij mij ook direct een lampje branden dat zijn rug misschien heel erg zeer doet!

En wat het ook nog zou kunnen zijn is zadel vrees, maar doordat hij het ook heeft als je opstapt denk ik echt dat er in zijn rug iets niet goed zit!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:26

Zoals altijd, eerst eens laten checken of dat hij geen pijn heeft van het zadel.
Indien het een psychisch is: gewoon opnieuw beginnen met zadelmak maken. Je bortstel hem lekker, gooit het dekje op, je neemt het terug af en zet hem terug in de stal/wei. Het kan nl goed zijn dat hij het zadel associeert met werken = niet leuk. Nu ga jij hem leren dat hij ook het dekje, en later het zadel, zonder dat hij moet gaan werken.
Dan moet je wel je uurtjes rijden oppofferen totdat hij rustig blijft bij het opzadelen, kan enkele weken duren. Probeer dit meerder keren per week te doen. En, zoals ik al zei, als hij enkele keren achterelkaar netjes rustig blijft bij het opzadelen. Kan je terug aan het werk, maar hou het gevarieerd zodat hij er wel wat plezier aan heeft.

Andere bokkers zullen nog veel meer tips hebben.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:31

zijn zadel is is helemaal nagekeken en daar is niks mis mee en het licht volgens de zadelmaker perfect en met mijn paard zelf is ook niks aan de hand hij is van top tot teen helemaal nagekeken misschien is er vroeger iets gebeurd wand ik heb hem pas anderhalf jaar dus mischien is er iets met hem geburd heeft iemand dan tips om het vertrouwen er weer in de krijgen

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:33

Bolieke erg bedank dat zou ikeens proberen dat van dat varieren is niet zo moeilijk ik haat het ook omsteeds hetzelfde te doen dus ik spring dresuur en maak bos ritten

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:38

Inderdaad eerst alles uitsluiten zoals zadel, rug etc.

Daarna eens verder zoeken, maar eerst al het andere uitsluiten.

Doet hij dit ook bij anderen of alleen bij jou?

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:40

nee het opzadelen doet hij met mij nog het beste

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 12:46

ik heb mijn nieuwe dekje opgehaald die spesiaal voor zijn zadel en rug is en eerst natuurlijk even weg lopen toen hij het zdel op had beloond eraf ge haald even laten grazen en toen kon ik het zadel er zo opleggen dat ik daar niet eerder op ben gekomen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:50

nicolailover schreef:
ik heb mijn nieuwe dekje opgehaald die spesiaal voor zijn zadel en rug is en eerst natuurlijk even weg lopen toen hij het zdel op had beloond eraf ge haald even laten grazen en toen kon ik het zadel er zo opleggen dat ik daar niet eerder op ben gekomen

Geweldig!! Als hij idd helemaal gezond is en alles klopt is hetgeen Bolieke zegt de logische volgende stap. Daarna als dat is gelukt lekker afwisselen met hem, longeren, balkjes lopen, wandelen, afijn verzin het maar. Dan houd hij zijn plezier in het geen jij komt doen, en door dat je terug naar de basis bent gegaan zal het vertrouwen ook zeker weer terugkomen. Veel plezier!!