Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:22

en dat is je goed recht toch? dat jij niet overgehaald bent?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:24

Tja, wat mijn eigen paard betreft weet ik het inderdaad beter dan jij, Vicki.
Dat lijkt me niet zo gek, hoor. Clown
Maar als jij overtuigd ben, dat je het beter weet wat mijn eigen paard betreft, ga vooral je gang.... Haha! Haha! Haha!

En Karoliena; ik heb al tig keer gezegd dat ik dus best snap dat mensen in bepaalde gevallen een tik geven, maar het is niet mijn manier. En dan heb ik het dus over mijzelf. Dat jij je dan weer aangevallen voelt, tja... Daar kan ik weinig aan doen. Ik ben nou eenmaal niet iemand die geweld gebruikt bij dieren, dan moet er heel wat gebeuren. Als een paard mij gericht schopt of bijt, dan reageer ik ook wel, hoor, maar het is mij nog nooit gebeurd eigenlijk. En ik heb toch echt wel wat paarden voorbij zien komen in mijn leven met mijn 36 jaar. Ik heb vast veel geluk gehad blijkbaar.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:26

Nadya schreef:
Maar als jij overtuigd ben, dat je het beter weet wat mijn eigen paard betreft, ga vooral je gang.... Haha! Haha! Haha!

dit bedoel ik dus. ik zeg juist altijd dat iedereen het altijd beter moet weten. maar dat is niet zo er is maar 1 iemand! die het het beste weet en dat is de eigenaar(esse) of ruiter/amazone van het paard.
en DAT probeer ik duidelijk te maken

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:26

Vind 't wel wat overdreven dat er op elke bericht gereageerd wordt, om vervolgens te zeggen hoe anders jij het zou doen.
Één keer is genoeg hoor.

Maar ach, ieder zijn eigen manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:30

Vicky_88 schreef:
Nadya schreef:

dit bedoel ik dus. ik zeg juist altijd dat iedereen het altijd beter moet weten. maar dat is niet zo er is maar 1 iemand! die het het beste weet en dat is de eigenaar(esse) of ruiter/amazone van het paard.
en DAT probeer ik duidelijk te maken

Jij bent degene die riep dat als mensen beweren niet te schoppen, ze dan wel met een zweep klaar staan. Ik vroeg me af hoe je daarbij kwam, want ik doe beiden niet. Dat gaf ik alleen maar even aan.
Ik vind ook dat mensen zelf moeten weten wat het beste werkt bij hun paard, zolang het maar in proportie is (geen mishandeling dus en daar ga ik ook niet van uit bij jullie. Voor alle duidelijkheid).

Maar ik stop ook met deze discussie voor nu. Doei!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:33

omdat het in mijn ogen niet bestaat dat een paard nooit iets fout doet,

ik kap ook, het heeft geen zin meer, en ik heb hier ook geen zin meer in.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:36

Jennyzz schreef:
Vind 't wel wat overdreven dat er op elke bericht gereageerd wordt, om vervolgens te zeggen hoe anders jij het zou doen.
Één keer is genoeg hoor.

Maar ach, ieder zijn eigen manier.

hier ben ik het mee eens.
vooral ook dat er gericht gereageerd word.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:26

dit is weer echt een "mee lees" topic Tong uitsteken
ik zie paarden net als kinderen,ze hebben op voeding nodig...hoe vaak ik wel niet als kind een trap onder mijn kont heb gekregen of een keer steving in mijn arm gepakt ben omdat ik altijd ondeugt uit haalde Haha! of een tik over de vingers omdat ik iets deet wat niet mocht en mij dat al een paar keer gezecht was,dan kreeg ik ook van mijn pa of ma een trap er onder of een lel ,opvoeden hoord er bij en wat ik al eerder zei ,hoe je dat dan doet,tja ieder zijn eigenmanier toch? als het maar werkt voor jou en je paard

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:44

Ik vind een korigerende tik anders dan een schop. Een schop heeft iets van respectloosheid. Als je zelf met respect behandeld wil worden, moet je anderen ook met respect behandelen (ja, ook dieren). Ik zou mijn kinderen in de arm knijpen, maar ik zou ze nooit schopen. Ik zou mijn paard een tik of duw geven, maar ik zou hem nooit schopen. Een schop is wezelijk anders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:56

Michelle99 schreef:
Ik vind een korigerende tik anders dan een schop. Een schop heeft iets van respectloosheid. Als je zelf met respect behandeld wil worden, moet je anderen ook met respect behandelen (ja, ook dieren). Ik zou mijn kinderen in de arm knijpen, maar ik zou ze nooit schopen. Ik zou mijn paard een tik of duw geven, maar ik zou hem nooit schopen. Een schop is wezelijk anders.

Het is maar hoe je het bekijkt. Kinderen knijpen is nou weer niet mijn ding.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:55

Knijpen vind ik een achterbakse manier van doen. Maakt niet uit of het om mens of dier gaat. Ik heb liever gewoon open en eerlijk zichtbaar en voelbaar de correctie. En het is heel goed mogelijk om met je voet goed te doseren, hoor. Als je een schop uitdeelt hoeft dat echt niet altijd op volle kracht te zijn, kom op zeg. En dat een schop iets van respectloosheid heeft, tja, het is meestal de consequentie op respectloosheid van de schop-ontvangende partij. Je schopt toch ook niet zomaar!
Ik heb veel bewondering voor ouders die hun kind ook gewoon in het openbaar corrigeren als het kind op dat moment iets uithaalt dat niet door de beugel kan. Goede tik op de kont kan soms erg goed zijn om het kind duidelijk te maken hoe dingen in de wereld werken en dat zie ik liever dan dat er (stiekum) in een arm geknepen wordt of dat er later thuis nog weet ik veel wat wordt "ingehaald".

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:12

Ga met jou mee waratje, wat betreft respect voor mensen die hun kind in het openbaar durven te corrigeren.

Heel fijn voor degene die zonder een harde tik of schop kunnen. Ik heb er echter een bij wie dat geen optie is. Ze heeft de nodige tikken en ook wel schoppen al gehad, resultaat een paard wat altijd blij is om mij en andere mensen te zien. Gek is op aandacht en jaloers is als een ander paard die aandacht krijgt.
Een paard wat als ze wat eng vindt en ik ga er opaf mij met alle vertrouwen volgt en dan ziet dat er niks aan de hand is.
De dominante merrie in de groep waar ze staat, maar wel heel goed weet dat ze zich heeft te gedragen als er mensen bij lopen.
En een paard wat nog steeds zo af en toe op haar kop krijgt omdat ze toch haar eigen ding wil doen. Een paard wat toch haar grenzen blijft opzoeken.

Geduld heb ik genoeg met haar, om haar met een handdoek aan te mogen raken heeft me 5 maanden gekost. Daar neem ik ook alle tijd voor, maar over mij heen willen lopen ga ik geen maanden vooruit trekken.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:23

heb niet gans de topic gelezen maar wat bedoel met ''schoppen" ?
ik ken een schop en een schop Scheve mond
Een paard sla je toch niet ?
een tikje of een schopje zoals ik denk dat je het bedoelt ok
nouja iedereen heeft een eigen manier van straffen Knipoog

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:36

ik heb nog nooit een paard geschopt en ik ga dat ook nooit doen, dat gaat me iets te ver..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:47

als je een klap met volle kracht geeft of een klein schopje.. dan is dat ook het zelfde.. dus dan kunnen mensen wel zeggen ik schop mijn paard niet maar een (harde) klap op zijn tijd mag wel.. nou daar ziet een paard echt het verschil niet tussen hoor Knipoog
en als mijn paard iets doet wat echt niet kan.. dan krijgt ze daar ook iets voor terug.. soms is dat voor heel uitdagend iets doen waarvan ze weet dat het niet mag, en als ze bijvoorbeeld zou bijten of schoppen nou, dan kan ze daar wel wat voor terug verwachten. gelukkig heeft ze nog nooit iemand geschopt.
een manege pony daarintegen.. moet je (vind ik) bijvoorbeeld wel met iets meer respect behandelen.. die zal ik dan ook nooit slaan of schoppen.. omdat die pony's bij de ene persoon wel veel meer dingen mogen dan bij de andere persoon.. en mensen vinden verschillende dingen goed of fout bij een paard.. dus dat wekt verwarring op. daarnaast lopen die pony's vaak de hele dag rond met mensen die vaak niet bepaald kunnen rijden.. dus dat verdiend ook respect!
maar mijn eigen pony weet wel wat mag en wat niet.. dus dan weet ze ook wat ze kan verwachten als ze iets doet wat niet door de beugel kan.. en als dat een schop is.. dan is dat zo.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:01

Mijn paard heeft 2x een schop gehad.. en dat was allebei de keren toen hij mij probeerde een schop te verkopen en tsjah dat pik ik niet. Dus ja hoor, als hij een schop verdient, dan kan hij hem krijgen. Net zoals een klap of een tik of weet ik het wat.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:21

Ik heb ook weleens geschopt en doe het zo weer.
Over het algemeen behandel ik mijn paarden hetzelfde als zij mij behandelen, ik heb ook gewoon respect voor ze, maar als je mij schopt schop ik terug (ok ik hou me wel in Bloos )

Ik heb mijn haflinger nou vier jaar, wij weten van elkaar wat we wel en niet prettig vinden en willen.
Als zij daar meerdere keren overheen dendert krijgt ze er van mij 1.
Maarrrr....zou ik dit bij haar doen en zij geeft mij er 1 terug kan ik daar ook inkomen, gelukkig is dat tot nu toe nog niet gebeurd (op enkele communicatie foutjes na)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:34

Sily schreef:
Ik heb ook weleens geschopt en doe het zo weer.
Over het algemeen behandel ik mijn paarden hetzelfde als zij mij behandelen, ik heb ook gewoon respect voor ze, maar als je mij schopt schop ik terug (ok ik hou me wel in Bloos )

Ik heb mijn haflinger nou vier jaar, wij weten van elkaar wat we wel en niet prettig vinden en willen.
Als zij daar meerdere keren overheen dendert krijgt ze er van mij 1.
Maarrrr....zou ik dit bij haar doen en zij geeft mij er 1 terug kan ik daar ook inkomen, gelukkig is dat tot nu toe nog niet gebeurd (op enkele communicatie foutjes na)

fout. een paard dat onder in rang staat zal NOOIT terugtrappen naar haar meerdere (alfa). als jouw paard dus terugtrapt is er serieus iets mis in jullie verhoudingen.
maar goed, aan de andere kant kan je je ook nog afvragen hoe goed de verhouding is als trappen op zich al nodig is natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:37

waarom wordt er hier zo over the top gereageerd? mensen die wel een schop verkopen schoppen dagelijks hun paard verrot, mensen die niet schoppen zijn watjes die alleen een vingertje opsteken en foei zeggen.
Zo zwart-wit is het niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:47

stef schreef:
waarom wordt er hier zo over the top gereageerd? mensen die wel een schop verkopen schoppen dagelijks hun paard verrot, mensen die niet schoppen zijn watjes die alleen een vingertje opsteken en foei zeggen.
Zo zwart-wit is het niet

inderdaad. er is nog een heel grijs gebied... mijn merrie is trouwens eentje die echt ' wit' (hihi) behandeld moet worden, superverhouding en supergevoelig. met mijn ruin heb ik ooit het zwarte gebied wel bereikt ja... mijn schuld, maar goed het was wel nodig. verder zit ik er altijd maar tussen, en probeer met zo min mogelijk middelen en subtiele hulpen en aanwijzingen te werken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:59

Ik begrijp best dat er mensen zijn die nog nooit hebben hoeven (willen) schoppen of anderszijds stevig corrigeren. Ik heb zelf nu in geen jaren meer een schop uitgedeeld, maar toen ik nog met groene hengsten werkte gebeurde dat toch wel eens. Die zijn toch wat ruwer in de omgang soms. Dus ik vraag me ook af of het uitmaakt wat voor paard je tegenover je hebt staan. Ik heb er wel verschil in in ieder geval, mijn eigen merrie is veel gevoeliger en daar kom ik met een "HEJ" al een heel eind, maar ik heb vroeger wel eens stevig uitgehaald. Zo'n dier moet toch even inzien dat je ondanks je geringe omvang toch wel even de baas bent!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:07

WowAmigo schreef:
Ik begrijp best dat er mensen zijn die nog nooit hebben hoeven (willen) schoppen of anderszijds stevig corrigeren. Ik heb zelf nu in geen jaren meer een schop uitgedeeld, maar toen ik nog met groene hengsten werkte gebeurde dat toch wel eens. Die zijn toch wat ruwer in de omgang soms. Dus ik vraag me ook af of het uitmaakt wat voor paard je tegenover je hebt staan. Ik heb er wel verschil in in ieder geval, mijn eigen merrie is veel gevoeliger en daar kom ik met een "HEJ" al een heel eind, maar ik heb vroeger wel eens stevig uitgehaald. Zo'n dier moet toch even inzien dat je ondanks je geringe omvang toch wel even de baas bent!

inderdaad, soms heb je geen keus. een van de redenen voor mij om mijn dieren als jong veulen te kopen, is geweest omdat ze dan tegenover mij geen dominant brutaal gedrag ontwikkelen. bij mijn eerste paard is dat wel misgegaan, ik was 13 jaar en hij een jonge hengst. ik heb het kunnen corrigeren, maar bij hem heb ik weleens wat harder moeten ingrijpen dan bij mijn andere twee, omdat ik die vanaf het begin goed heb kunnen opvoeden. dat is ook een nadeel van de opfok, daar gaat het ook niet altijd even zuinig, en paarden die pas op driejarige leeftijd echt leren wat mensen zijn zijn vaak nog erg lomp en proberen mensen uit alsof ze tegenover een paard staan. mijn veulens hebben van jongs af aan geleerd dat ik geen douw met een schouder, speelse trap of hap kan hebben, en hoe gek het ook klinkt, ze houden er rekening mee. ik kan wild met ze spelen, maar ze kijken altijd uit waar ik loop. bij hen heb ik nooit geweld in wat voor vorm dan ook nodig gehad. ideaal!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:16

Wij hebben een Friesje van twee jaar, die we gekregen hebben toen ze 5 maanden oud was. Ik heb haar nog nooit hard aan hoeven pakken. Ik heb ook een hengstje van dezelfde leeftijd en met dezelfde leeftijd gekregen en ook bij hem is het eigenlijk niet nodig. Natuurlijk begint hij nu wat uit te proberen, maar een brul of een tik op de neus (bij proberen te bijten) is tot nu toe nog voldoende.

Maarja, zoals ik al zei, ik heb ook een oudere, grote merrie die het niet fijn vindt als je aan haar achterbenen komt en dan nog wel eens dreigt uit te halen. Dat doet ze 1 keer en dan krijgt ze toch echt een schop terug hoor.

XshariX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:58

ik vind een schop niet te ver gaan, bedenk je dat als een paard niet uit kijkt hij jou nog veel harder schopt zonder daar bij na te denken hoor dus ik denk niet dat het overdreven is om een 'gemeen' paard een flinke schop onder zijn hol te geven wanneer hij staat te dreigen of gewoon giga loopt te kloten om het zo maar even te zeggen want als ze geen respect voor jou hebben ben jij meer de pineut dan dat paard.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:01

Als het nodig is geef ik mijn paard een schop. Natuurlijk niet als hoofdcorrectiemiddel, maar als het nodig is krijgt ie wel een schop