Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:26

Nadya schreef:
Vicky_88 schreef:
even voor diegene die hun paard nooit een schop geven, soms is alleen stem of een tikje op de neus niet voldoende (dat kan gewoon niet anders), wat doe je dan? de zweep erover?? sorry maar dan denk ik, waar ben je mee bezig

Sorry, maar waar haal je deze onzin vandaan? Ik heb geen eens een zweep. Boos!

ja dat kan ik toch niet ruiken of wel dan?
waar ik die zogenaamde ''onzin'' vandaan haal: nou ik zie het vaak zat. en als je je paard niet schopt... een flinke straf heeft ieder paard ooit wel een x nodig, dus ik vraag wat doe je dan? de zweep erover?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:47

Hoe sommige mensen aansporen zit ook wel tegen een shop aan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:53

En dat is gewoon zo ontstaan omdat de ruiter niet van het paard heeft geeist dat hij op een minder duidelijke beenhulp reageert. Heeft alles te maken met rijtechnisch oplossen, en lichaamsbeheersing, en niet met die welgemeende trap als uiterste van een eventuele correctie.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:55

DaanxBien schreef:

ja ben ik met je eens. maar soms verdienen ze die toch ook, ja toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:00

Vicky_88 schreef:
DaanxBien schreef:

ja ben ik met je eens. maar soms verdienen ze die toch ook, ja toch?

Geen appels met peren vergelijken. Onkunde en afstompen voor beenhulpen omdat de ruiter rijtechnisch niet goed onderlegd is of de hoognodige en goed getimede tik met de zweep niet wil of durft te geven is een heel ander verhaal dan een correctie omdat het paard zich misdraagd.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:15

ja okee, maar volgens mij hebben sommigen het verkeerd begrepen wat ik met de zweep bedoelde, ik bedoelde namelijk dat als bijv een paard slaat dat ze dan de zweep pakken en die er eens flink over heen laten zwiepen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:53

DaanxBien schreef:

Tja, ik heb zo leren paardrijden, door te schoppen, dat is pas belachelijk, maar een keer een schop omdat je paard niet op je been reageert geeft echt niet hoor, bovendien komt het veel minder hard aan dan dat je naast het paard staat Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:55

Vicky_88 schreef:
ja okee, maar volgens mij hebben sommigen het verkeerd begrepen wat ik met de zweep bedoelde, ik bedoelde namelijk dat als bijv een paard slaat dat ze dan de zweep pakken en die er eens flink over heen laten zwiepen

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als de correctie in de harde fase betekend dat je paard een zwiep met die zweep moet krijgen (of die schop), moet hij die ook kunnen krijgen, zonder dat een ander daar ook maar een woord over mag reppen.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:59

Als mijn paard een schop verdient, krijgt ie die! Heel simpel! Maar idd zo hard als het moet, zo zacht als het kan! Gelukkig is het eigenlijk nooit nodig!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:03

Als hij zich dusdanig misdraagt dat hij een schop verdient... waarom niet? Als hij naar mij uithaalt met een been (gericht) dan ga ik geen tikje geven, nee, ik hou liever van een lik-op-stuk beleid wat dat betreft.

Heb mijn paard in al die jaren slechts drie keer hoeven schoppen, dus ik schop niet voor iedere scheet die ie laat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:06

Nadya schreef:
Dus hij schopt jou en jij schopt hem. Dat noem ik geen wederzijds, hoor, sorry.
Dat zie ik echt heel anders.

Dat mag je vinden maar als ik geschopt word uit dominantie kan hij een schop terug krijgen om te laten zien dat ik wel degelijk de baas ben. En daar komt geen angst of wat dan ook aan te pas. Heel duidelijk en gelijk klaar.

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:35

toch draai ik liever even het velletje om dan dat ik mijn paard een schop zou verkopen,maar goed iedereen heeft weer zo zijn eigen manier van afstraffen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:47

Tinkerbell krijgt ook zonder pardon een schop onder de hol hoor, dan heeft ze het er ook echt naar gemaakt!

Ze is soms zo dwars als haar iets niet zint dan stijgerd ze, dat heeft ze echt niet te doen dus dan krijgt ze meteen een trap onder haar kont.

Ook als ik haar aan het poetsen ben en er komen paarden langs dan beukt ze je zonder pardon opzei, als ze na drie tikken en stem verheffingen nog niet onder de indruk is heeft ze toch echt een trap te pakken.

De laatste paar maanden is een stemverheffing of tikje al genoeg.. Lachen

Maar ik ben er wel overuit dat je je paard niet zonder reden mag trappen, zoals ellen_b zegt iedereen heeft zijn eigen manier van straffen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:47

Ja ligt ook aan eht paard als ik een velletje omdraai dan kijkt hij niet eens op of om, dus dat heeft geen enkele zin om te doen dan

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:49

Tinkerbell voelt dat niet eens als ik haar velletje omdraai Haha!

Veels te veel vet! Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:52

karoliena schreef:
Nadya schreef:
Dus hij schopt jou en jij schopt hem. Dat noem ik geen wederzijds, hoor, sorry.
Dat zie ik echt heel anders.

Dat mag je vinden maar als ik geschopt word uit dominantie kan hij een schop terug krijgen om te laten zien dat ik wel degelijk de baas ben. En daar komt geen angst of wat dan ook aan te pas. Heel duidelijk en gelijk klaar.

Ik geloof dat ik een woordje vergeten was; maar ik bedoelde dus dat ik vind dat deze situatie niet klinkt als wederzijds respect. Jouw paard respecteert jou blijkbaar niet en jij hem ook niet.
Nogmaals, ik heb al heel wat keren in dit topic aangegeven dat als je leven bedreigt wordt of als je paard je pijn doet, ik het een iets ander verhaal vind. Maar jij hebt het over wederzijds respect en dat maak ik niet bepaald op uit jouw verhaal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:54

Nou spreek je jezelf tegen en snap ik neit meer wat je bedoeld. Eerst zeg je dat als de situatie erg is en je paard je slaat en pijn doet je wel een schop mag geven?

Dat hij een schop uti deeld heeft niks met mij neit respecteren te maken net zo min als dat ik hem een schop geef niet wil zeggen dat ik hem neit respecteerd.

Mag ik vragen of jij ervaring hebt met hengsten in opvoeding en omgang?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:59

Vicky_88 schreef:
Nadya schreef:
Sorry, maar waar haal je deze onzin vandaan? Ik heb geen eens een zweep. Boos!

ja dat kan ik toch niet ruiken of wel dan?
waar ik die zogenaamde ''onzin'' vandaan haal: nou ik zie het vaak zat. en als je je paard niet schopt... een flinke straf heeft ieder paard ooit wel een x nodig, dus ik vraag wat doe je dan? de zweep erover?

Als jij dat niet kan ruiken, waarom beweer je het dan zo stellig? Ik ben iemand die haar paard niet schopt en ik gebruik ook geen zweep (ik heb er geen eens eentje). En over dat ieder paard wel eens een flinke straf nodig heeft, nou, bij die van mij ben ik zo'n moment echt nog nooit tegen gekomen en hij is toch nog maar een jonkie die volop in zijn opvoeding zit. Hij schopt niet, bijt niet en kan wel eens wat tegen sputteren als ik hem iets vraag te doen, maar als ik consequent en duidelijk genoeg ben, krijg ik het wel voor elkaar bij hem.
Ik ervaar mijn paard juist als een dier wat heel graag samen wil werken, mits ik maar eerlijk, duidelijk en consequent ben. Maar ik zal wel een superpaard hebben. Clown
(heb ik ook trouwens, al zeg ik het zelf Lachen )

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:04

wat niet is KAN nog komen. maargoe ik zal mijn mond houden want kan toch niks goeds zeggen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:05

karoliena schreef:
Nou spreek je jezelf tegen en snap ik neit meer wat je bedoeld. Eerst zeg je dat als de situatie erg is en je paard je slaat en pijn doet je wel een schop mag geven?

Dat hij een schop uti deeld heeft niks met mij neit respecteren te maken net zo min als dat ik hem een schop geef niet wil zeggen dat ik hem neit respecteerd.

Mag ik vragen of jij ervaring hebt met hengsten in opvoeding en omgang?

Ik snap dat mensen die echt in gevaar zijn hun paard een schop geven, ja. Ik ben er zelf geen voorstander van en doe het ook niet bij mijn eigen paard. Ook bij mijn verzorgpaarden (waarvan er twee tot hun tweede jaar hengst waren) heb ik nog nooit geschopt (was ook niet nodig). Ik heb zelf een tijdje meegeholpen op een fokkerij, waar ze jonge hengsten hadden en mijn Shetje was toen ik hem net had ook een hengst. Die kon wel eens happerig zijn, maar ik had al snel door dat dat door 'snoepjes' geven kwam, dus toen ik iedereen verbood hem snoep te geven (ik beloon mijn paard nooit met snoep), was het bijten na twee maanden helemaal over.

Ik denk dat als een paard een mens schopt dat dat wel degelijk met respect naar jou toe te maken heeft. Het kan ook door angst komen, maar dan mag je een paard niet schoppen, vind ik. Dat is mijn mening, maar iedereen doet het toch op zijn of haar manier. Prima, toch?
Ik voed mijn paard in elk geval geweldloos op en dat gaat prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:09

Vicky_88 schreef:
wat niet is KAN nog komen. maargoe ik zal mijn mond houden want kan toch niks goeds zeggen

Dat hoor je mij niet zeggen, maar ik zou echt niet weten wanneer ik mijn paard zou moeten schoppen of slaan met een zweep. Als jij het wel zo goed weet, mag je het me vertellen. Bijten, schoppen, wegrennen, zijn werk niet doen doet 'ie niet, dus???? Wanneer dan?

Hij is hoogstens heel erg sterk en dus niet voor iedereen geschikt om mee aan de gang te gaan of straks te berijden, maar het is dan ook mijn paard, dus met anderen zal hij niet veel te maken hebben.
Nee, ik maak me er geen zorgen om, want ik kan prima met hem omgaan. De dag dat ik hem zou moeten schoppen om iets wat hij doet, zou ik vooral eens goed naar mezelf moeten kijken, want dan heb ik iets fout gedaan, vrees ik. Zo zie ik het bij mijn eigen paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:13

Nou ja ik stop ook met de discussie. Ik heb ook geen zin meer in die opmerkingen van je. Wat je ook typt het komt er elke keer op neer dat ieder ander geweldadig tegenover zijn paard is. Met daarna een hele opsomming hoe geweldig jou band met jou paard is, terwijl de meeste net zo'n goede band hebben ook al geven ze als de situatie er om vraagt een schop.

Maar volgens mij wil je bepaalde dingen gewoon neit lezen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:15

@ Karoliena: indd ik doe mee. ik ga er niks meer over zeggen alles wat je zegt is toch niet goed en iedereen weet altijd alles beter.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:18

ROFL OK dan!

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:20

Precies en dat is bokt.
Mensen haal je niet zomaar over met deze discussie.
Ik denk dat iedereen bij zijn standpunt blijft.
De ene vind het niet kunnen de ander wel.
je moet met goede argumenten komen om mij over te halen dat ik het schoppen vind kunnen.
Die heb ik tot nu toe nog niet gehoord.