Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:52

Dan is mijn post niet van toepassing op jou toch? Ook niet op mij.... want de mijne staan ook 24/7 buiten.
In mijn omgeving zie ik veel gefrustreerde paarden, en dito mensen.

Op mijn weide, waar andere weiden aan grenzen met paarden en hun eigenaren, zie ik dit vrijwel nooit.
Ik denk dat er een enorm verschil zit in gedrag van de paarden en opvattingen van de eigenaren wanneer je kijkt naar de manieren waarop men de paarden houdt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:54

En toch krijgen ze gewoon een schop als ik dat nodig acht :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:56

palousa_boy schreef:
En toch krijgen ze gewoon een schop als ik dat nodig acht :)

Ongetwijfeld..... Ik vind het niet smaakvol.

Ik vraag me ook vaak af waar het mis moet gaan dat je je paard gaat schoppen?
Maar goed....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:10

Waarom is in jouw ogen schoppen dan zo'n groot vergrijp?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:13

Er gaat een bepaalde mate van venijn vanuit.... Ik heb nog nooit iemand doodkalm maar goed getimed een schop zien uitdelen. Zonder uitzondering was dit altijd vanuit frustratie.
Ik vind het gewoon erg grof, en ben blij dat ik bijna altijd voldoende heb aan een brul of groots gebaar.

Begrijp me niet verkeerd, in een 'gevaarlijke' situatie grijp ik ook wel in.
Maar wanneer je leest hoeveel mensen 'pro-schoppen' zijn en dit ook toepassen, dan vraag ik me af hoe het komt dat er blijkbaar zoveel ontspoorde paarden rondlopen?!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:22

Voor mij is het niet alleen voor die gevaarlijke situatie, maar ook om grenzen aan te geven en dus die gevaarlijke situaties voor zijn.

Het is ook niet dat ik m'n paard in elkaar schop, gewoon een kleine waarschuwing en verder niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:43

onkeltje schreef:
Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!

Dat is appelen met peren vergelijken. Een hond weegt geen 600 kg.

Ik durf mijn paard ook een schop te geven als zij probeert te slaan naar mij of heeft geslaan. Dat zouden andere paarden ook doen en dan liefst nog tien keer zo hard. Bijten of schrapen is een ander verhaal, dit los je niet op met schoppen lijkt mij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:05

Punt is dat het niet nodig moet zijn in de omgang met je paard. Daar heeft Ninx volledig gelijk. Ik ben niet bang om een schop uit te delen, mijn jonge paard heeft er ook een aantal gehad, maar dat was in de eerste weken toen haar opvoeding nog een paar hiaten bevatte. Ondertussen is het echt niet meer nodig en zo hoort dat ook te zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:09

Ik schop niet en ik sla niet, ik steek wel een elleboog of been uit op momenten dat het nodig is. Maar dan kiest het paard ervoor om daartegen aan te lopen. Klein verschil, grote uitkomst

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:35

Dan zal ik even het topic naar voren halen van het meisje met het paard dat bijt.

Daar helpt je elleboog uitsteken niet hoor, van mij zou hij een goed gemikte ram tegen z'n hoofd krijgen als ze dat bij mij flikken, en nog voor hij bij mij is geweest.
Wie de eerste klap uit deelt heeft een voorsprong.
En ik hoop dat het flink pijn doet, dan bedenkt hij zich de volgende keer wel.

Ik schop m'n paard natuurlijk niet om dingen als een zweepje met z'n staart die toevallig in mijn oog komt ofzo

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:40

Ninx schreef:
Paarden geven elkaar een terechte afstraffing....

Mensen sluiten paarden de hele dag op in een stal, ontnemen ze sociaal contact, brengen hun torenhoge verwachtingen mee, zijn ongeduldig en hebben volstrekt geen inzicht waar het gaat om spanningsgerelateerd gedrag/ stress/ angst of frustratie.
9 uit 10 keer dat ik iemand naar een paard zie uithalen is het onterecht.... inschattingsfout van de eigenaar, of een dier dat gewoon barst van de energie omdat het te weinig ruimte en vrijheid krijgt.

Ik zou willen dat meer paarden hun mens eens even flink een trap onder de reet zouden geven!!!

Mijn merrie is soms ook een ongeduldige botte hork..... de heren zijn wat netter.
Natuurlijk corrigeer ik haar, voornamelijk met stem.
Maar schoppen? Nee, dat komt niet in me op.... Dat vind ik toch zo ontzettend horkerig en lomp.

is dat bij mij dan ook van toepassing? ze zijn hier nu met zijn 4en. overdag buiten en s'nachts binnen (i.v.m de gekken tegenwoordig vind het gewoon een beetje eng) en ik rij ze wel iedere week omdat ik merk dat als ik dat niet doe ze alsmaar drukker worden, heb wel paarden staan die kunnen presteren in de sport maar dat doen we nog lang niet, pas als ik denk dat mijn jonge merrie van 4 er klaar voor is ( moet nog veel gebeuren) en mijn andere eigen paardje van 22 rijd ik ook nog wel iedere week, zij is zelf ook een bruising van energie.
Schoppen vind ik ook niet passend, vooral omdat ik dat zelf nooit zou doen. toen ik vroeger opstandig was tegen mn moeder kreeg ik ook geen trap, dat zouden wij mogen aan geven als kindermishandeling, maar als we een paard schoppen zou het paard dat ook mogen aangeven.
ik schop mijn paard niet omdat ik niet kan weten waarom ze bepaalde dingen doet, ik merk wel dingen aan haar maar ik weet natuurlijk niet altijd wat er met haar aan de hand is.
maar ik heb ze ook aangeleerd dat als ik mijn vinger opsteek ze weer normaal doen (voor hun normaal, wat ik gewent ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:41

palousa_boy schreef:
Dan zal ik even het topic naar voren halen van het meisje met het paard dat bijt.

Daar helpt je elleboog uitsteken niet hoor, van mij zou hij een goed gemikte ram tegen z'n hoofd krijgen als ze dat bij mij flikken, en nog voor hij bij mij is geweest.

Ik schop m'n paard natuurlijk niet om dingen als een zweepje met z'n staart die toevallig in mijn oog komt ofzo

Ja en de eeuwige dooddoener imo om dan weer te beginnen te strooien met woorden als parelli of grondwerk, dan denk ik, hark er gewoon eentje tussen de ribben, staat vast niet in het parelli boek, maar werkt ook prima.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:46

palousa_boy schreef:

Geloof mij maar dat het werkt, en het komt veel helderder aan bij het paard. Hij raakt er immers van overtuigd dat hij het zelf gedaan heeft. En het effect is groter dan wanneer jij hem een ram geeft. Ik snap die drang naar agressie nooit zo goed. Harken in de ribben, rammen tegen het hoofd. Het gedonder in de kudde is altijd tussen de lager in rang staande paarden. Een leider hoeft een oor te draaien en de boodschap is duidelijk. En wat er wel en niet in het Parelli boek staat, lekker boeien.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:50

Een paard op zijn donder geven ,
maar dan moet het wel meteen actie/reactie zijn.
Meteen schoppen bij vervelend gedrag vind ik zelf overdreven.
Maar ik heb dan ook 2 shetty's en dan niet van die grootte paarden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:53

Als het effect maar is dat ze op mij letten, of in het geval van het gericht bijten, dat ze mij niet aanvallen, dan is de boodschap toch overgekomen?

Ik ga niet eerst een wortelstok zoeken als ik vind dat m'n paard onacceptabel gedrag vertoont, je zal net zien dat dat ding op een onmogelijke plek ligt.
En sowieso moet je het op het moment zelf aanpakken, niet 2 dagen erna tijdens je "grondwerk" omdat hij geen respect heeft voor je etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:26

Het lijkt uit de reacties wel alsof men het over het algemeen reuze stoer vindt om hier te gooien met uitdrukkingen als"een hark tusse de ribben" "ram voor de kop" of 'even goed te grazen nemen". Het wordt neergezet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Dat is het niet.

't is Meestal een zwaktebod uit frustratie, geschop en gekleun heb ik tot kotsens toe genoeg gezien op diverse professionele (belerings)stallen, en bij gefrustreerde ruiters, en dan die voldane gezichten nadat die frustraties waren afgereageerd. Staat ook reuze professioneel....

Ik heb ook geen makkelijke knaap, maar als ik die een roei of schop zou geven wordt-pas echt kwaad en schopt gewoon terug. Dat doe ik dan ook nooit, er is eigenlijk ook nooit aanleiding voor.
Dat los je toch bij voorkeur anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:33

terpentijn schreef:
Het lijkt uit de reacties wel alsof men het over het algemeen reuze stoer vindt om hier te gooien met uitdrukkingen als"een hark tusse de ribben" "ram voor de kop" of 'even goed te grazen nemen". Het wordt neergezet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Dat is het niet.

't is Meestal een zwaktebod uit frustratie, geschop en gekleun heb ik tot kotsens toe genoeg gezien op diverse professionele (belerings)stallen, en bij gefrustreerde ruiters, en dan die voldane gezichten nadat die frustraties waren afgereageerd. Staat ook reuze professioneel....

Ik heb ook geen makkelijke knaap, maar als ik die een roei of schop zou geven wordt-pas echt kwaad en schopt gewoon terug. Dat doe ik dan ook nooit, er is eigenlijk ook nooit aanleiding voor.
Dat los je toch bij voorkeur anders op.

Het is invullen wat je doet ,want zo bedoel ik het helemaal niet. Maar met mijn omschrijving bedoel ik juist uit te drukken dat je het niet mooier moet maken dan het is. Per paard verschilt het ja, sommige raken compleet over de zeik, de ander trapt terug. Tja dan meot je het anders aanpakken, maar doorgaans snappen ze het heel goed als ze direct afgestraft worden hoor. het is immers niet anders als paarden onderling corrigeren en ik ben daarbij nog eens een paar 100 kilo lichter dan een paard, dus mijn hark tussen de ribben zal geen pijn doen, echter wel op een paardentaal manier de boodschap duidelijk maken, en dat is de correctie an sich.

Jasminaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:39

ik ben er in van overtuigd dat een goedgemaakte schop/klap toch wel wonderen kan doen als het terecht is tenminste
bijten, schoppen, mij pletten tegen de muur, ... not done

een paar weken geleden deed mijn pony een poging om mij te schoppen toen ik een peesbeschermer aan het achterbeen wilde aanbrengen (ik doe deze correct aan, niet te strak oid!!!) heb haar even hard aangepakt en heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

verder wil ik even duidelijk stellen dat ik er totaal NIET trots op ben als ik een paard/pony een klap oid geef en ik denk dat ruiters die daar wél trots op zijn echt iets mankeren

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:46

palousa_boy schreef:
Als het effect maar is dat ze op mij letten, of in het geval van het gericht bijten, dat ze mij niet aanvallen, dan is de boodschap toch overgekomen?

Citaat:
Ik ga niet eerst een wortelstok zoeken als ik vind dat m'n paard onacceptabel gedrag vertoont, je zal net zien dat dat ding op een onmogelijke plek ligt.

En sowieso moet je het op het moment zelf aanpakken, niet 2 dagen erna tijdens je "grondwerk" omdat hij geen respect heeft voor je etc.
_/-\o_ _/-\o_
ben het echt met je eens
als mijn paard naar mij zou schoppen heeft hij ook een probleem,, ben er niet op tegen maar vind wel dat je paard niet zomaar schopt tenminste de mijne niet

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:57

Rang orde tussen paarden gaat ook niet met kusjes en aaitjes.

mn paard krijgt hem wat hem toekomt, is hij aardig voor mij is er niks aan de hand.
Als een paard mij uitdaagt ga ik er wel volop voor dat ik de leider blijft, en als daar een schop aan te pas moet komen moet dat maar.

Dit is echter nog niet voor gekomen, ze krijgen wel eens een tik aan de snufferd..
Vaak is dat al voldoende.

Onze paarden zijn gehoorzaam dus weinig voor nodig, dagelijks in handen en consequent scheelt een hoop.

Stel voor je zelf regels wat een paard wel of niet mag bij je, en wat je graag wilt. bijv. naarst je lopen met de schouder achter jou'n billen.
Of langdurig stil staan.

en stel die eisen elke dag weer, loop je naar de wei ga dan ineens stil staan, je paard moet dit ook doen. en loop dan weer door.
loop en stop en zorg dat je paard op je let.
Dit zijn dingen die bij mij standaard zijn.

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:10

Ik zou zelf een paard nooit durven schoppen.. Daarben ik te softy voor. natuurlijk wel eens momenten waar ik denk oeehhh... maar dan blijft het ook bij een dikke por in de buik, of een tik op haar neus.

Mn verzorgpaard deed super vervelend bij hoeven uitkrabben dus een dikke por gegeven en dat was ook over. Het is niet zo dat ik zo zeer tegen schoppen ben, maar het moet dan wel ver gaan zoals doelbewust schoppen etc.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:23

Ja toen mijn paard m'n knie aan gruzelementen trapte heeft hij een flinke schop terug gehad.
Maar een pas verkeerd zetten vind ik geen reden een paard een trap verkopen.
Ook heb ik nog wel is een hoefsmid meegemaakt die een jong paard trapte omdat hij onrustig stond te draaien en te trekken, vind ik ook geen reden omdat dit gewoon nieuw is voor zo'n jong dier.
Maar dingen als trappen en bijten, vind ik geen geintjes en dan is een trap terug wel op z'n plaats, zo zijn paarden onderling ook.
Ik kan wel foei tegen m zeggen, maar daar is e echt niet van onder de indruk, het zijn wel beesten van een paar honderd kilo.
Daarin tegen is mijn hond zo'n 25 kilo en vind ik een hond niet te vergelijken met een paard.
Honden trappen elkaar ook niet.
Nou luistert mijn hond erg goed, maar een keer bij het nekvel pakken is wel het enige wat ik behalve stem als straf geef, aangezien de hond wel naar foei luistert!
1 keer vloog ze een klein hondje aan en toen heeft ze wel een klap gehad, maar anders was t hondje aan flarden, en dit was gelijk een wijze les voor mevrouw, want ze loopt kleine hondjes sindsdien straal voorbij.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:58

ik hoor continu mensen zeggen dat paarden onderling ook wel rake klappen uitdelen. ja dat is zo in het wild en in grote groepen. maar in sommige (kleine) groepen gebeurt dat ook niet.
Hier is er nog nooit geschopt of raar gedaan naar elkaar, hier is een hechte groep van 4 dames verschillende rassen en hoogtes.

konden paarden maar praten dan was schoppen of slaan niet nodig.
En nog zoiets oneerlijks; slaan of schoppen dan staat je paard vast, arm ding kan geen kant op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:04

Dat hangt niet af van de grootte van de groep, maar aan de rust en stabiliteit van de groep. Je geeft het zelf al aan dat het bij jou een hechte groep is.
Daarnaast zijn er paarden die de pootjes vrij los hebben en paarden die alleen in extreme gevallen slaan, ook dat maakt veel uit. Ik heb twee merries en de ene moet je heel veel moeite op doen voordat die eens een keer slaat en de andere was er nogal gemakkelijk mee.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:18

Als mijn hond mij ooit most bijten, dan leg ik hem ook gewoon (beheerst en rustig natuurlijk) op de grond met een grijpende hand. Alsof ik hem dus terugbijt. Is wel eens gebeurt dat hij wilt spelen en wild is, en me dan bijt, misschien per ongeluk, maar hij moet wel opletten en ik kan zeggen dat sinds ik gewoon wat strenger ben geworden en dus ook duidelijker, onze band veel beter is.

Zelfde met een paard. Die straf ik ook op de manier waarop paarden dat doen. Als hij opdringerig is dan beweeg ik me gewoon vrij met mijn armen en krijgt hij dan een tik is het pech, moet ie zelf maar opletten.
Moest ie ooit naar mij stampen, dan schop ik hem ook echt wel. Mijn voet komt lang niet zo hard aan als hun hoef en het is gewoon een duidelijke en natuurlijke correctie.