Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
onkeltje schreef:Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!
Ninx schreef:Paarden geven elkaar een terechte afstraffing....
Mensen sluiten paarden de hele dag op in een stal, ontnemen ze sociaal contact, brengen hun torenhoge verwachtingen mee, zijn ongeduldig en hebben volstrekt geen inzicht waar het gaat om spanningsgerelateerd gedrag/ stress/ angst of frustratie.
9 uit 10 keer dat ik iemand naar een paard zie uithalen is het onterecht.... inschattingsfout van de eigenaar, of een dier dat gewoon barst van de energie omdat het te weinig ruimte en vrijheid krijgt.
Ik zou willen dat meer paarden hun mens eens even flink een trap onder de reet zouden geven!!!
Mijn merrie is soms ook een ongeduldige botte hork..... de heren zijn wat netter.
Natuurlijk corrigeer ik haar, voornamelijk met stem.
Maar schoppen? Nee, dat komt niet in me op.... Dat vind ik toch zo ontzettend horkerig en lomp.
palousa_boy schreef:Dan zal ik even het topic naar voren halen van het meisje met het paard dat bijt.
Daar helpt je elleboog uitsteken niet hoor, van mij zou hij een goed gemikte ram tegen z'n hoofd krijgen als ze dat bij mij flikken, en nog voor hij bij mij is geweest.
Wie de eerste klap uit deelt heeft een voorsprong.
En ik hoop dat het flink pijn doet, dan bedenkt hij zich de volgende keer wel.
Ik schop m'n paard natuurlijk niet om dingen als een zweepje met z'n staart die toevallig in mijn oog komt ofzo
palousa_boy schreef:Dan zal ik even het topic naar voren halen van het meisje met het paard dat bijt.
Daar helpt je elleboog uitsteken niet hoor, van mij zou hij een goed gemikte ram tegen z'n hoofd krijgen als ze dat bij mij flikken, en nog voor hij bij mij is geweest.
Wie de eerste klap uit deelt heeft een voorsprong.
En ik hoop dat het flink pijn doet, dan bedenkt hij zich de volgende keer wel.
Ik schop m'n paard natuurlijk niet om dingen als een zweepje met z'n staart die toevallig in mijn oog komt ofzo
terpentijn schreef:Het lijkt uit de reacties wel alsof men het over het algemeen reuze stoer vindt om hier te gooien met uitdrukkingen als"een hark tusse de ribben" "ram voor de kop" of 'even goed te grazen nemen". Het wordt neergezet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Dat is het niet.
't is Meestal een zwaktebod uit frustratie, geschop en gekleun heb ik tot kotsens toe genoeg gezien op diverse professionele (belerings)stallen, en bij gefrustreerde ruiters, en dan die voldane gezichten nadat die frustraties waren afgereageerd. Staat ook reuze professioneel....
Ik heb ook geen makkelijke knaap, maar als ik die een roei of schop zou geven wordt-pas echt kwaad en schopt gewoon terug. Dat doe ik dan ook nooit, er is eigenlijk ook nooit aanleiding voor.
Dat los je toch bij voorkeur anders op.
palousa_boy schreef:Als het effect maar is dat ze op mij letten, of in het geval van het gericht bijten, dat ze mij niet aanvallen, dan is de boodschap toch overgekomen?Citaat:Ik ga niet eerst een wortelstok zoeken als ik vind dat m'n paard onacceptabel gedrag vertoont, je zal net zien dat dat ding op een onmogelijke plek ligt.
En sowieso moet je het op het moment zelf aanpakken, niet 2 dagen erna tijdens je "grondwerk" omdat hij geen respect heeft voor je etc.