Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:13

_Charlotte_ schreef:
ik vind niet dat je een dier een schop moet verkopen Verdrietig
je kunt het toch wel anders oplossend an eens chop????? Verward
ik hoef maar een schreeuw te gefen of onze paarden weten het al !!

hoe zou jij het trouwens vinden als ik je een schop tegen je ribben geef Verward

Dat hoort niet, zo gaat de mens niet met elkaar om! Bij de paarden in het wild is dit normaal, zo gaan zij wel met elkaar om, dat is nou net het verschil Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:25

Nadya schreef:
Maar sommigen schijnen te denken dat je een watje bent als je niet schopt (zacht straffen), maar op een andere manier je paard corrigeert. En ene Bella denkt ook meteen dat paarden daarom niet meer bij je willen komen. Ik oordeel verder niet over anderen, maar ik nodig deze Bella van harte uit om te laten zien hoe mijn paard op mij reageert en hoe graag hij bij me is. Haha! Haha! Haha!
Hij staat op een groot gebied, dus ik laat haar graag zien hoe snel hij me komt. Haha! Haha! Haha!
En dat hij prima opgevoed wordt, ondanks dat ik daar geen geweld bij gebruik.

Terugbijten, schoppen en al dat gedoe is aan mij niet besteed. Maar dat was al algemeen bekend in dit topic.

Zeg nergens dat het echt helemaal niet kan, toch? Maar zie het wel veel om mij heen. Mensen die hun paard 'straffen' door een zachte 'eh', een tikje op de neus, knijp in de hals of wat dan ook, maar zie die dieren vervolgens ook vrolijk doorgaan met hun eigen bezigheid. (dat is dus misser op het gebied van consequentheid, in dat geval denk ik: 1 beste knal, staan ze even te kijken en het is helemaal afgelopen.)

Waar mijn opmerking met name op sloeg is, dat er tegenwoordig zo enorm vaak geroepen wordt bij een 'probleem': Grondwerk doen!!
Iets wat ik geen grondwerk noem, maar consequent gehoorzaamheid aanleren. Met je paard leren kijken en reageren.

Krijg mijn paard ook keurig bij me als ik 'kom' zeg, kan haar los met me mee laten lopen, kan op afstand dingen van dr vragen, etc etc. Hoe verkregen? Door te kijken, leren en inspelen op het paard en andersom, maar wil er niet een kaartje aan hangen. Handel niet volgens regeltjes, handel volgens instinct.
Maar ook zij heeft wel eens een beste knal gekregen. (zij is er nooit minder om geworden, ik ook niet)
En de hengst hier gehoorzaamd ook goed. Heel anders dan vroeger, toen keek ie niet op of om, maar die krijgt ook wel eens een knal (momenteel heeft ie genoeg aan een keertje 'nee').

Zeg niet dat er bij elk wissewasje geslagen en geschopt moet worden, ab-so-luut niet, moet wel eerlijk blijven. Maar een keer een menense knal is zeker geen drama (of mishandeling of wat dan ook). Het is wel zo dat niet elk paard baat heeft bij een knal, maar sommige paarden is het wel de markering van de tolerantiegrens.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:31

Schoppen vind ik dus niets, hele vertrouwen gaat weg en wat bereik je ermee?
Werkelijk NIETS!
Een tip op de neus vind ik al niets, stem gebruiken dat werkt goed!
En als je paard daar niet naar luisterd nouja dan maar een tikje op zijn neus, maar ga niet schoppen, dat is gewoon in één woord belachelijk! Boos!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:38

haha, zegt iemand met een heel braaf paard. Als je idg een paar pagina's terug heb gelezen dan heb je ook gelezen dat cassidy uitlegde dat het in fasen werkt. En bij sommige paarden kom je toch echt bij de laatste fase aan, en dan is het ook afgelopen. Niet ieder paar dis hartstikke braaf en er is niets mis met de zachte manieren van corrigeren alleen luisterd niet ieder paard ernaar. Kom jij me belg maar even temmen zonder soms de o zo nodige schop Knipoog En denk nu niet dat ik mijn paard o zo graag schop, want nietmand wilt zijn paard schoppen maar soms kan het niet anders om toch even tegen je paard te zeggen dat je er helemaal klaar mee bent en dat het gewoon erg fout is. Dat het belachelijk is is jouw mening en dat respecteer ik, maar mening is vaak gebaseerd uit ervaringen, dus miss dat je hier ooit nog eens op terug komt. Wat ik uiteraard niet hoop want dat zou betekenen dat je met een paard te kampen heb, die niet altijd ja en amen zegt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:44

Vronie schreef:
Werkelijk NIETS!
En als je paard daar niet naar luisterd nouja dan maar een tikje op zijn neus, maar ga niet schoppen, dat is gewoon in één woord belachelijk! Boos!

Dit soort reacties bedoel ik dan dus...wat ik met een beste knal bereikt heb? Een brave merrie, waar in principe iedereen mee weg kan lopen, verder hoogste predikaten aangespannen mee behaald waar wel degelijk enige vorm van vertrouwen voor aanwezig moet zijn, etc etc.

@Verography; Gelijk!

Een paard waar geen schop of slag nodig is, krijg je dit vaak ook niet gedaan. Die paarden reageren al bij alleen de houding die je aan zou nemen bij je gedachte er aan.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:44

Ja oke mijne is hartstikke braaf en ik heb haar geleerd dat ze op mijn stem reageerd..maar schoppen vind ik wel erg, er zou toch wel ergens een andere oplossing zijn? Knipoog
Maarja dit is mijn mening, ik heb nog nooit zo'n paard gehad wat het niet met de stem afkon dus ik kan me het niet zo goed voorstellen eigenlijk.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:52

Vronie, ik weet dan niet over wat voor ras je praat.
Want ik geloof dat bella het over fjordenpaarden heeft en nu weet ik zelf uit ervaring dat fjorden stront eigenwijs zijn en soms (net als haflingers) echt op hun plek gezet moeten worden anders walsen ze zonder pardon over je heen.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:54

Heb het over een fries veulen Knipoog

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:10

nou laatst stond mijn (haflingerhengt) los en hij hapt reactie, een klap geven kan niet, hij weet dat hij het niet mag dus dan gaat hij weg. maar dan volgt er wel een reactie: schop, ik schok hem natuurlijk niet de ... hij weet donders goed dat het niet mag maar blijft het toch proberen, vorm van aandacht vragen
trouwens de 1e keer dat hij er 1 onder ze gat kreeg,hij schok er wel even van Vork
maar even later komt hij gewoon weer met me staan kroelen Bloos

hij bijt niet echt,pakt gewoon je jas even beet,maar dat mag niet dus bij mij is het : actie= reactie

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:12

wat voor paard het is maakt niet uit. Zelf heb ik een coole belg die vaak geen stap verzet, maar zoals ik al vaak gepost heb is er verleden week iets voor gekomen waar ze een goede schop voor verdiende en vandaag bleek zijn nut ervan. Dit keer vond ze iets wel eng i.p.v. gespeelt en ze draafde/galopeerde netjes rondjes om me heen en 3 meter verder stapte ze weer rustig zonder na de 10 keer omkijken nog 1 keer omte kijken. Toen was ze bang vanwege dat er iets verbrand werd en brandlucht is nu eenmaal eng en is ze niet gewend. Dan schop ik haar uiteraard niet, maar als ik verleden week niet geschopt had zou ze nu ook mijn ruimte niet respecteren terwijl ze dat nu wel deed dankzij de schop.

En vronnie: fijn voor je dat je nog niet bij die fase aan bent gekomen en hoop ook voor je dat het niet hoeft. En je hebt gelijk, als je jezelf nooit in zo'n positie heb bevonden weet je ook de echte noodzaak (die bij veel mensen toch nog ontbreken) niet. Knipoog

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:20

Zelf schop of sla ik mijn paard bijna nooit.
Dat is ook eigenlijk niet nodig, want meestal is hij heel braaf. Lachen
Zo niet dan is stemverheffen al genoeg.
Als hij echt trapt of bijt kan ie inderdaad een schop verwachten en dat weet ie.

Wat ik wel vreselijk vind is een knietje onder de buik. Boos!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:22

Vronie schreef:

Denk jij dat er uberhaupt al wederzijds respect en vertrouwen was wanneer je paard je opeens een rotschop geeft? Verward

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:23

Als mijn paard vervelend is kan ze wel 's een tik verwachten ja.
Maar schoppen zal nou niet een, twee, drie, bij me opkomen. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:24

En ik heb een Fjord/Haf x Anglo Arabier. Waarbij hij qua karakter het meest heeft geerfd van zijn moeder, de Fjord/Haflinger Haha! .
En toch heb ik hem nooit geschopt, al weet ik dat er mensen zijn die dat wel bij hem zouden hebben gedaan een paar maanden geleden. Ik heb het niet gedaan, maar ben toch zo duidelijk en consequent mogelijk en ik heb een schat van een paard in de dagelijkse omgang en training met een heerlijk temperamentje, waar ik juist het positieve van naar boven heb weten te halen. En ik hoop nog veel meer positiefs bij hem naar boven te halen, als ik straks op hem ga rijden. Lachen

Ik weet het, hoor, ieder zijn ding. Maar ik zou het vertrouwen van mijn paard nogal een deuk geven als ik hem zou schoppen. Zo gaan we niet met elkaar om. En zo ga ik met geeneen paard om in principe (tenzij mijn leven echt bedreigt wordt ofzo, dan haal ik natuurlijk ook uit).

BelieveMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:31

Als ik b.v naar de weiland loop en ze gaat helemaal uit der dak, begin ik ook met mijn stem verheffen, dan ruk aan het halster als het dan niet over is en ik kan haar niet houden( Ze wil nog wel es gaan bokken enzo ) Dan verwacht ze een schop in haar buik met de bovenkant van mijn voet, dus niet de punt.
En dan weet ze het ook gelijk! Tong uitsteken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:46

Vronie schreef:
Werkelijk NIETS!

Gelukkig geven paarden elkaar ook altijd een tip op de neus Vork
Paarden zijn zulke vredelievende dieren, nog nooit heb ik een paard een ander paard een schup onder zijn kont zien geven... zucht Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:13

XchantjuhX schreef:
Vronie schreef:
Werkelijk NIETS!

Gelukkig geven paarden elkaar ook altijd een tip op de neus Vork
Paarden zijn zulke vredelievende dieren, nog nooit heb ik een paard een ander paard een schup onder zijn kont zien geven... zucht Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Clown

Misschien scheelt het dat wij hechte kuddes hebben staan, waar vrijwel nooit gevochten wordt. Wel eens wat gedreigd als er gevoerd wordt, maar ook dat gaat redelijk, hoor.
Wat wel heftig gaat is het stoeien van de jonge paarden. Maar ja, dan heb je het over stoeien, niet over agressieve gevechten. Tong uitsteken
En wat ook heftiger kan zijn, zijn de stalpaarden die er een paar uur met elkaar uit mogen. Tja.....

Schoppen, tik op zijn hoofd geven.
Geen haar op mijn hoofd, die er aan denkt..... Ik denk dat mijn paard me raar zou aankijken.
En nee hoor Knipoog , ik heb toch geen verwend rotpaard.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan urenlang naar de kudde waar die van mij in staat kijken, dus ik weet waar ik het over heb. Het zal anders zijn als de kudde niet constant is, dan moet er weer even om de rangorde gebakkeleid worden. Dat is een ander verhaal.
Maar in hechte kuddes waar de rangorde vast staat onderling, valt het allemaal wel mee, hoor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:33

Vronie schreef:
Werkelijk NIETS!

Vreemd.

Mijn huidig paard heb ik nooit een schop moeten geven (die was al 12 toen ik haar kreeg en die had haar opvoeding correct gehad), maar mijn vorig paard was nog weinig in mensenhanden geweest en kende de regeltjes nog niet zo goed. Een van de eerste keren dat ik haar wilde opzadelen, en mijn handen onder haar buik om de singel te nemen, tilde ze haar achterbeen op en zwaaide ze het naar voren. Op een haar na mijn hand gemist, was het raak geweest dan had het met die kracht nare gevolgen gehad. Het is voor haar de enige keer geweest in die jaren dat ik haar heb gehad, maar ik heb haar toen met al mijn kracht een rotschop verkocht.

Wat ik er mee heb bereikt?
Een paard dat zich een ongeluk verschoot, een seconde of 2 helemaal van de kaart was, toen weer bijkwam en gewoon netjes bleef staan alsof er niets aan de hand was, de boodschap was duidelijk aangekomen Haha! . Nooit geen last gehad van angst of geen vertrouwen, integendeel. Nadat we dit meningsverschil even rechtgezet hadden, was dat gevaarlijk gedoe ook voor eens en altijd over, en ze heeft nooit ook maar het minste beetje schrik voor me gehad ( tenzij ik heel boos mijn wijsvingertje opstak Haha! ) , het bleef een vreselijke knuffelkont Haha! .

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:02

Wat Kathleentje ervaart, ervaar ik dus ook zo. Alsof het even een schop naar aarde is van: Opletten, wordt absoluut niet gewaardeerd. En heb tot nu toe het idee dat juist het punt 'elkaar begrijpen' ineens veel beter voor handen ligt en juist door die extreme reacties er meer waardering is (in kortere tijd) voor die kleine reacties. (maar geloof dat dat soort dingen ook met je eigen karakter van doen hebben en (on)bewust zoek je toch paarden die bij je passen)

Wat Zigomar zegt is waar, praat in geval van eigen paarden over fjorden, maar zie dat straffen ook wel gebeuren bij de warmbloeden hier (misschien zelfs nog wel meer).

In de kudde hier wordt overigens ook wel eens getrapt, máár inderdaad...alleen tussen de koplopers in rang en als het om eten gaat (nu met bijvoeren met name). Dan is het even paar minuten rumoerig en daarna heeft iedereen zijn plek gevonden, maar daar vliegen wel wat benen en tanden door de lucht.

Wat Cayenne zegt is ook gedeeltelijk waar natuurlijk: Die schop (of wat dan ook) wordt verkocht zodra ik me gekrenkt voel in het respect naar mij toe.

Vraag me trouwens af: Wordt het vertrouwen van je paard gekrenkt of je eigen vertrouwen in jezelf naar het paard?

En nog een vraag die in me op kwam (die toevallig vandaag zag gebeuren): Je hebt je paard vast staan aan de muur naast een ander paard. Je komt met zadel en hoofdstel aanlopen, maar de paarden staan zo dicht bij elkaar dat je niet bij je paard kan. Je zegt tegen het paard dat ie om moet. Geen reactie, je stoot een keer tegen het paard en zegt nogmaals om te gaan, maar wederom geen reactie. Je roept nog een keer wat geergerd, maar wederom niks. Wat doe je?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:05

even voor diegene die hun paard nooit een schop geven, soms is alleen stem of een tikje op de neus niet voldoende (dat kan gewoon niet anders), wat doe je dan? de zweep erover?? sorry maar dan denk ik, waar ben je mee bezig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 07:35

Stem is voldoende bij mij paard,zweep gebruik ik zelden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 08:50

Nou ik heb gisteren weer even een flinek trap uitgedeelt, ik laat em toch echt niet vol op mn scheen schoppen om hem dan als straf boos toe te spreken en een tikje op zn neus te geven, echt niet, gewoon een schop voor zn kont terug.

Over dat je dan geen wederzijds respect hebt en het vertrouwens verliest is gewoon onzin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:36

Vicky_88 schreef:
even voor diegene die hun paard nooit een schop geven, soms is alleen stem of een tikje op de neus niet voldoende (dat kan gewoon niet anders), wat doe je dan? de zweep erover?? sorry maar dan denk ik, waar ben je mee bezig

Sorry, maar waar haal je deze onzin vandaan? Ik heb geen eens een zweep. Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:40

karoliena schreef:
Nou ik heb gisteren weer even een flinek trap uitgedeelt, ik laat em toch echt niet vol op mn scheen schoppen om hem dan als straf boos toe te spreken en een tikje op zn neus te geven, echt niet, gewoon een schop voor zn kont terug.

Over dat je dan geen wederzijds respect hebt en het vertrouwens verliest is gewoon onzin.

Dus hij schopt jou en jij schopt hem. Dat noem ik geen wederzijds, hoor, sorry.
Dat zie ik echt heel anders.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:21

Nadya schreef:
karoliena schreef:

Dus hij schopt jou en jij schopt hem. Dat noem ik geen wederzijds, hoor, sorry.
Dat zie ik echt heel anders.

denk niet dat karoliena dat anders ziet.
ik zou in haar geval precies hetzelfde hebben gedaan.
zeker als hij bewust geschopt heeft (en of het bewust is dat kun je alleen beoordelen als je er bij bent geweest)

Nog iets:
Bij ons op stal staat een 2 jarige hengst.
Hij krijgt nu echt door dat hij hengst is en is dus ook gewoon gevaarlijk af en toe (ik zeg niet dat hij altijd gevaarlijk is)
Hij vreet dus af en toe de gevaarlijkste dingen uit en dan heeft een klein tikje of een boos woord geen nut.
als het ECHT gevaarlijk is/word dan kan hij toch echt wel een schop onder zijn kont verwachten.
(dit is trouwens niet mijn paard waar ik het over heb)