Shanna schreef:Toch zie ook ik, en ik ben geen prof. of gedrags-expert o.i.d., dat de trainer veel signalen van het paard mist en op de (voor dit paard) verkeerde manier met dit paard om gaat. Van de 3 ffen (fight, freeze or flight) kiest dit paard, omdat vluchten niet werkt, om dan maar te gaan vechten..
Wendy schreef:Misschien is het handig voor jou om dit filmpje eens in de context te bekijken.
Dat vind ik ook. Ik denk dat de man heel goed weet (uit de voorgeschiedenis die wij niet in het filmpje kunnen zien) het paard geen centimeter in zijn nabijheid kan laten komen. We kennen de context niet en er valt alleen wat te zeggen over wat je ziet.
Ik zie in het filmpje geen paard dat bang is (een flight, freeze, fight reactie vertoont), ik zie een paard dat aanvankelijk al steigerend naar de trainer toe komt toe komt en wordt weggestuurd. Daarna probeert het paard (ongevraagd) in de ruimte van de trainer te komen, lijkt zich onderdanig te gedragen, maar is dit niet want op het moment dat de trainer hem weer wegstuurt springt hij nog even naar voren op de trainer af.
Ik vermoed zeker dat dit geen normaal reagerend dier betreft al kan ik dat niet met zekerheid zeggen, want ook ik ken de context niet.
Het tweede voorbeeld (van Gabbergirl) vind ik wel een mooi voorbeeld van hoe het bij Ravottie zou kunnen werken. Hier is de oorzaak bekend (mishandeling) maar ook zo'n paard is nooit helemaal te vertrouwen.
Je kunt mogelijk wel afleren om agressief te reageren op de zweep, maar je weet nooit helemaal precies wat hem triggert om aan te vallen. Kan soms in een combinatie van factoren zitten.
Het is ook niet zozeer een discussie of Ravottie aanvalt om te doden, maar de reactie van het paard houdt het risico op ernstige ongelukken in met mogelijk dood als gevolg. Hij heeft al iemand de tanden uit de mond geslagen, was de klap op de slaap terecht gekomen, had de klap mogelijk dodelijk geweest.
En je moet dat maar willen zo'n verantwoordelijkheid. Ikzelf zou dat in ieder geval niet willen.