Sussanne schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.
Maar (sommige) paarden zijn wel verschikkelijk dominant. Als jij niet de leider bent zijn zij het. Heb jij een paard die leider was wel eens vriendelijk een ander paard zien vragen of hij mischien even aan de kant wilde gaan? nee

Ga jij maar lekker uren grondwerken en in therapie met je paard als je word aangevallen door je hem, dan geef ik die van mij een beste schop onder zijn donder en kunnen we weer normaal verder. Een paard is potverdorie geen konijn