Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:53

Sussanne schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.

Maar (sommige) paarden zijn wel verschikkelijk dominant. Als jij niet de leider bent zijn zij het. Heb jij een paard die leider was wel eens vriendelijk een ander paard zien vragen of hij mischien even aan de kant wilde gaan? nee :+ Een paard drijgt een keer en dan krijgt het andere paard een hap of trap.

Ga jij maar lekker uren grondwerken en in therapie met je paard als je word aangevallen door je hem, dan geef ik die van mij een beste schop onder zijn donder en kunnen we weer normaal verder. Een paard is potverdorie geen konijn -:(-

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:09

loveidefix schreef:
Sussanne schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.

Maar (sommige) paarden zijn wel verschikkelijk dominant. Als jij niet de leider bent zijn zij het. Heb jij een paard die leider was wel eens vriendelijk een ander paard zien vragen of hij mischien even aan de kant wilde gaan? nee :+ Een paard drijgt een keer en dan krijgt het andere paard een hap of trap.

Ga jij maar lekker uren grondwerken en in therapie met je paard als je word aangevallen door je hem, dan geef ik die van mij een beste schop onder zijn donder en kunnen we weer normaal verder. Een paard is potverdorie geen konijn -:(-

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ 0

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:39

Sussanne schreef:

Ik zie alleen maar roofdieren in dit topic, geen ander dier als de mens zal een computer gebruiken om op afstand met elkaar te comminuceren. Aangezien mensen roofdieren zijn..

Jij wilt dus zeggen dat als ik een schop krijg, ik eerst moet gaan kijken naar onze relatie, bedenken hoe ik die beter zou kunnen krijgen, aangezien deze niet goed is want ik krijg een schop. Vraag me vervolgens af wat de rangorde is,(pak er intussen even een stoel bij want het duurt wel heel lang) wie er dominant is en wie onderdanig, heb ik hem pijn gedaan toen ik aan kwam lopen en de boxdeur open deed? ga even verzitten, krijg een houten reet..

Nee, zo gaat het dus niet werken. Tegen de tijd dat ik er uit ben hoe het zit ben ik alweer vergeten waarom ik aan het nadenken was, en m'n paard weet ook al niet meer dat hij mij geschopt heeft.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:18

loveidefix schreef:

amen,

Ik behandel bij ongewenst (dominant) gedrag zowel mijn paard als mijn hond hoe zij hun eigen soortgenoten zouden behandelen. Bijt mijn paard mij of wil ze mij plat walsen dan krijg ze een klap/trap precies waar een ander paard haar dat zou geven. Vertoont mijn hond echt dusdanig ongewenst gedrag en krijg deze een knauw met mijn hand (waar een andere hond haar zou pakken).

Sussanne

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:21

Ik zeg niet dat je een paard niet mag schoppen, op het moment dat hij jou schopt. Maar schoppen, vrolijk verder gaan waar je gebleven bent en vervolgens niks aan de relatie doen, is bij mij heel anders. Ik heb hier twee kee zo'n geval gehad en ja, ik heb ook wel eens een gerichte schop gegeven als ze dominant probeerden te doen, vaak geven ze het van te voren aan, en dan moet je anticiperen en niet 10sec erna. Maar ik ben wel aan de grond begonnen voor ik erop ging. Een paard dat schopt heeft geen respect voor jou en al helemaal niet voor jou ruimte.
Voorbeeld.. ik heb een nieuwe merrie, en nee 600kg die recht op je af rent is niet grappig. En toen heeft ze in mijn ruimte ook een tik gehad. Vervolgens eerst op de grond aan mijn relatie met haar gewerkt en ja daar zijn wat uren in gaan zitten. Niks therapeutisch aan hoor :+ zij heeft nooit meer gedreigd, geschopt of is zonder mijn toestemming in mijn ruimte gaan staan. Dit is de basis, en ja dat heb je in kuddes ook, basis. En slaan jullie de basis maar lekker over, en laat je maar lekker schoppen en schop lekker terug. Maar hiermee krijg je geen vertrouwen en respect. Maar wat het vaak is en nee niet iedereen... geduld is moeilijk als je zo snel mogelijk naar de zz dressuur wilt, en eigenlijk je paard alleen maar hebt als gebruiksdier. Dat noemen ze paardensport.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:40

Sussanne schreef:
Ik zeg niet dat je een paard niet mag schoppen, op het moment dat hij jou schopt. Maar schoppen, vrolijk verder gaan waar je gebleven bent en vervolgens niks aan de relatie doen, is bij mij heel anders. Ik heb hier twee kee zo'n geval gehad en ja, ik heb ook wel eens een gerichte schop gegeven als ze dominant probeerden te doen, vaak geven ze het van te voren aan, en dan moet je anticiperen en niet 10sec erna. Maar ik ben wel aan de grond begonnen voor ik erop ging. Een paard dat schopt heeft geen respect voor jou en al helemaal niet voor jou ruimte.
Voorbeeld.. ik heb een nieuwe merrie, en nee 600kg die recht op je af rent is niet grappig. En toen heeft ze in mijn ruimte ook een tik gehad. Vervolgens eerst op de grond aan mijn relatie met haar gewerkt en ja daar zijn wat uren in gaan zitten. Niks therapeutisch aan hoor :+ zij heeft nooit meer gedreigd, geschopt of is zonder mijn toestemming in mijn ruimte gaan staan. Dit is de basis, en ja dat heb je in kuddes ook, basis. En slaan jullie de basis maar lekker over, en laat je maar lekker schoppen en schop lekker terug. Maar hiermee krijg je geen vertrouwen en respect. Maar wat het vaak is en nee niet iedereen... geduld is moeilijk als je zo snel mogelijk naar de zz dressuur wilt, en eigenlijk je paard alleen maar hebt als gebruiksdier. Dat noemen ze paardensport.

Dit is ook wat er bedoeld wordt hoor ;)
Mijn voormalig manegepony had ook geen opvoeding genoten, daar moet je dan een keer (of twee want het is een Haflinger) flink inkomen op het juiste moment (actie-reactie binnen twee seconden) om te laten merken dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt en van daaruit kun je verder werken.
Dan is het voor het paard duidelijk hoe de verhoudingen liggen en staan ze open voor het grondwerk wat je met ze wil doen....

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:48

Wij hebben 3paarden thuis en ik heb nog nooit hoeven schoppen. Hoef alleen mn vinger op te steken en ze weten dat ze fout zitten. Mijn moeder is soms nog wat bang als de paarden naar binnen moeten en dan begint ze te schreeuwen, zo wil ze laten merken dat ze toch de baas is. Vind ik zelf niet echt de oplossing..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:57

Nataschax schreef:
Wij hebben 3paarden thuis en ik heb nog nooit hoeven schoppen. Hoef alleen mn vinger op te steken en ze weten dat ze fout zitten. Mijn moeder is soms nog wat bang als de paarden naar binnen moeten en dan begint ze te schreeuwen, zo wil ze laten merken dat ze toch de baas is. Vind ik zelf niet echt de oplossing..

Dan heb jij paarden getroffen, die een correcte opvoeding hadden genoten en niet verziekt waren door de vorige eigenaar....

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:28

Nens77 schreef:
Nataschax schreef:

Dan heb jij paarden getroffen, die een correcte opvoeding hadden genoten en niet verziekt waren door de vorige eigenaar....

Heb een schatje van 22 die inderdaad niet verziekt is. En een 4jarige die ik zelf opgevoed heb (heb haar al vanaf veulen) haar moeder staat hier dus ook en dat is ook een schat, alleen beetje lomp (gaat soms echt nét niet op je voeten staan, er is dan geen reden om te straffen)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:33

Nens77 schreef:
Nataschax schreef:

Heb een schatje van 22 die inderdaad niet verziekt is. En een 4jarige die ik zelf opgevoed heb (heb haar al vanaf veulen) haar moeder staat hier dus ook en dat is ook een schat, alleen beetje lomp (gaat soms echt nét niet op je voeten staan, er is dan geen reden om te straffen)[/quote]

Heerlijk toch !
Die van mij had geleerd dat hij zijn gang mocht gaan als hij de baas mocht spelen, valt niet mee dat eruit te krijgen.... Daarnaast laat geruind en hengstengedrag, dan weet je het wel :Y)
Maar is grotendeels gelukt, alleen als er een ander paard loopt, wil hij zich nog weleens uitsloven of vergeten dat we naast hem lopen, maar dan werkt een rondje draaien, achteruit zetten of ineens stilstaan wel om zijn aandacht te trekken.
Voorheen maaide hij gewoon met het voorheen naar je of ging omhoog....
Dat is er wel uit gelukkig

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:39

quote="Nens77"
quote="Nens77"
quote="Nataschax"
/quote

/quote

Heb een schatje van 22 die inderdaad niet verziekt is. En een 4jarige die ik zelf opgevoed heb (heb haar al vanaf veulen) haar moeder staat hier dus ook en dat is ook een schat, alleen beetje lomp (gaat soms echt nét niet op je voeten staan, er is dan geen reden om te straffen)[/quote]
Citaat:
Heerlijk toch !
Die van mij had geleerd dat hij zijn gang mocht gaan als hij de baas mocht spelen, valt niet mee dat eruit te krijgen.... Daarnaast laat geruind en hengstengedrag, dan weet je het wel :Y)
Maar is grotendeels gelukt, alleen als er een ander paard loopt, wil hij zich nog weleens uitsloven of vergeten dat we naast hem lopen, maar dan werkt een rondje draaien, achteruit zetten of ineens stilstaan wel om zijn aandacht te trekken.
Voorheen maaide hij gewoon met het voorheen naar je of ging omhoog....
Dat is er wel uit gelukkig

Oh jeetje, zo jammer dat sommige mensen het verzieken voor de rest..
Gelukkig heb je hem geleerd dat jij duidelijk de baas bent.
Ja vind het heerlijk dat die van mij rustig zijn :) alle gekke sprongen gooien ze er buiten uit opweg naar het weiland!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:53

Tja, dat is dan het nadeel van een ouder paard kopen, je weet niet wat er allemaal mee gedaan is. Helaas kom je de foute dingen meestal snel genoeg tegen.

Ik heb vaak zat paarden in m'n handen gehad die letterlijk over de eigenaar heen lopen, maar bij mij doen ze het niet na een goeie schoep of tik met het touw ofzo.
Ik heb maar 1 paard gehad waar ik niets mee kon. Dat was vooral bij het naar de wei of paddock brengen. Als hij dan de wei zag, galoppeerde hij aan en was hij weg.
Na heel wat pogingen en manieren om dit op te lossen, hebben we ons er maar bij neergelegd en gewoon het touwtje los door z'n halster gedaan, als hij dan ging galopperen, kon je hem gewoon los laten en zo voorkomen dat je handen open branden door het touw, of dat je over de grond gesleurd wordt (ik dacht laat is eens vasthouden)
Raar paard was dat. Was je aan net stappen aan de hand, draaide hij soms ineens om en rende hij weg. Hij deed het helaas zo snel dat je er eigenlijk niks meer aan kon doen.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:56

Ik heb mijn paard nog maar 1 x geschopt , en daar heb ik tot vandaag de dag spijt van eigenlijk.
Ziende dat hij een normale reactie vertoonde en het mijn eigen ongeduld was die me hem deed schoppen.
Hij zou nooit naar mij trappen , of naar andere. Nee hij gedraagt zich niet voorbeeldig , maar een tikje op zijn neus (geen mep waar hij 3 dagen duizelig van is) Of een ruk aan het halstertouw en hij is weer uit die 'Ik- ga - het - hier- eens - uithangen -zone'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:56

Schoppen, slaan etc. is geen optie om een dier te straffen...
Ik wil overigens ook dat een dier gaat luisteren uit respect dan uit angst. Dan heb je ook geen goede band lijkt me.
Gewoon op een consequente manier een dier de grenzen aanleren.

Als het een tik is, oké.. Dat zal wss ook niet echt pijn doen.
Een dier straffen door hem pijn te doen gaat me te ver... Helpt ook niet wil je een leuk dier hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:02

judithvr schreef:
Schoppen, slaan etc. is geen optie om een dier te straffen...
Ik wil overigens ook dat een dier gaat luisteren uit respect dan uit angst. Dan heb je ook geen goede band lijkt me.
Gewoon op een consequente manier een dier de grenzen aanleren.

Als het een tik is, oké.. Dat zal wss ook niet echt pijn doen.
Een dier straffen door hem pijn te doen gaat me te ver... Helpt ook niet wil je een leuk dier hebben.

Heb m'n ouwe dominante verzorgshet, een goed getimede schop terug verkocht onder d'r hol (zij trapte eerst gericht). Mevrouw heeft nooit meer getrapt. En dat was niet uit angst, maar omdat ik even heel duidelijk de grens aan gaf. Verder hebben we ook veel gegrondwerkt, dat wel. Maar voor een paard moet een goed getimede en rechtmatige trap/tik terug (wat vaak maar 1x hoeft) geen angst op te roepen. En dus ook niet bij het minste of geringste doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:06

Ik zie er hier veel spreken over straffen uit frustratie en daar spijt van hebben maar zelfs een brul uit frustratie is al 'fout'. Je straft/corrigeert omdat ie iets doet wat nieu mag. NIET uit frustratie.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:02

In vele gevallen is een schop inderdaad niet de juiste oplossing, maar soms is het nodig. Als een paard je gewoon omver loopt op een trap geeft ga je toch niet gewoon zegge hey dat mag niet. Dan komen ze het bij mij toch ook te weten. Een paard kan al gauw 500 kilo wegen, dat laat je toch niet zomaar over je heen lopen? Er zijn grenzen. Begrijp me niet verkeerd ik zeg ook niet dat bij de minste misstap je een lel of een schop moet verkopen.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:07

Onderling krijgen ze ook een schop als ze in elkaars persoonlijke ruimte staan. Die kracht die daarvoor gebruikt wordt, red ik niet met mn simpele rijschoenen aan. Maar voor die situaties, negeer je mijn zwiepende touwtje als zijnde waarschuwende staart, ben je de klos en krijg je een schop.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:16

En helpt het als je paard niet stilstaat bij het aansingelen bijvoorbeeld?
Zag ik laatst gebeuren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:19

Bmamavan2 schreef:
Zag ik laatst gebeuren.

Lijkt mij niet, dat is kwestie van opvoeden, schop is imo voor directe, gerichte bedreiging (als gericht trappen)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:17

Bmamavan2 schreef:
Zag ik laatst gebeuren.

Daar zou ik hem dus ook geen schop voor verkopen, tenzij hij mij klem probeert te zetten in stal ofzo.
Ik zou proberen uit te vinden waarom hij het aansingelen vervelend vindt.
Een schop geven doe ik alleen als hij mij dreigt omver te lopen, slaat met het voorbeen (maaien), of mij probeert te schoppen....
Zoals ik eerder al aangaf, is dit in het begin een paar keer voorgekomen, nu vergeet hij alleen af en toe nog dat we ernaast lopen als hij een ander paard ziet wat raar doet of bij hem wegloopt.....

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:29

Als mijn paard constant loopt te kloten dat krijgt hij wel eens een schop tegen zijn borst aan. Dit is voor haar meteen duidelijk waar ze staat en een stuk veiliger dan afwachten en grondwerk gaan doen. Natuurlijk waarschuw ik haar eerst maar na die waarschuwing komt er ook een actie mocht het doorgaan.

Doen de paarden in de wei ook en vergeleken met hoe het er daar aan toe gaat soms valt die schop van dat mensen meisje nog best mee

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:38

Paarden geven elkaar een terechte afstraffing....

Mensen sluiten paarden de hele dag op in een stal, ontnemen ze sociaal contact, brengen hun torenhoge verwachtingen mee, zijn ongeduldig en hebben volstrekt geen inzicht waar het gaat om spanningsgerelateerd gedrag/ stress/ angst of frustratie.
9 uit 10 keer dat ik iemand naar een paard zie uithalen is het onterecht.... inschattingsfout van de eigenaar, of een dier dat gewoon barst van de energie omdat het te weinig ruimte en vrijheid krijgt.

Ik zou willen dat meer paarden hun mens eens even flink een trap onder de reet zouden geven!!!

Mijn merrie is soms ook een ongeduldige botte hork..... de heren zijn wat netter.
Natuurlijk corrigeer ik haar, voornamelijk met stem.
Maar schoppen? Nee, dat komt niet in me op.... Dat vind ik toch zo ontzettend horkerig en lomp.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:40

Bmamavan2 schreef:
Zag ik laatst gebeuren.

Een paard dat niet stilstaat bij het aansingelen heeft een slecht passend zadel, last van de maag, last van eierstokken, of vind het werk gewoon helemaal niks....
Een paard gaat niet zomaar uit het niks lopen stuiteren met aansingelen.
Wanneer mijn paarden dan onrustig doen rinkelen bij mij de alarmbellen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:43

Ninx schreef:
Paarden geven elkaar een terechte afstraffing....

Mensen sluiten paarden de hele dag op in een stal, ontnemen ze sociaal contact, brengen hun torenhoge verwachtingen mee, zijn ongeduldig en hebben volstrekt geen inzicht waar het gaat om spanningsgerelateerd gedrag/ stress/ angst of frustratie.
9 uit 10 keer dat ik iemand naar een paard zie uithalen is het onterecht.... inschattingsfout van de eigenaar, of een dier dat gewoon barst van de energie omdat het te weinig ruimte en vrijheid krijgt.

Ik zou willen dat meer paarden hun mens eens even flink een trap onder de reet zouden geven!!!

Mijn merrie is soms ook een ongeduldige botte hork..... de heren zijn wat netter.
Natuurlijk corrigeer ik haar, voornamelijk met stem.
Maar schoppen? Nee, dat komt niet in me op.... Dat vind ik toch zo ontzettend horkerig en lomp.

En als ik m'n paarden nou 24/7 buiten heb staan? Misschien 1 keer in de 4 weken rijd? En alleen maar in het bos rij?