Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:29

juist ja Knipoog vandaar ook de ...., zodat men het zelf in kon vullen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:08

Cassidy schreef:
Precies, een keer een flinke correctie en de volgende keer komt het niet zover.
Voor iedereen die van mening is dat een stemcorrectie voldoende is, hoeveel van jullie hebben het paard vanaf zijn jeugd/veulentijd? Is er nooit een situatie geweest dat je wat harder moest zijn dan die stemcorrectie voordat er iets bij het paard begon te dagen? Hoeft maar een keer hoor, de volgende keer is de stemcorrectie wel voldoende. En die correctie die wat harder aangekomen is hoeft nieteens door jullie zelf gegeven te zijn....

er is heel wat meer dan een stemcorrectie en schoppen..
Wat ik me nou afvraag, als je paard naar je schopt en je schopt terug. Daarna probeert je paard het nog wel eens, maar dan geef je een schreeuw en dan stopt hij ermee. Vinden jullie het niet zowieso vervelend dat je paard je wilt schoppen. Of hij je nou raakt of niet? Heb je dan een leuke relatie met een paard, als hij je wilt schoppen, maar dat alleen niet doet omdat ie dan straf krijgt?

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:11

Als mijn paard mij zou schoppen schop ik hem ook terug, Maar dat heeft die nog nooit gedaan Lachen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:55

sanne83 schreef:
Vinden jullie het niet zowieso vervelend dat je paard je wilt schoppen. Of hij je nou raakt of niet? Heb je dan een leuke relatie met een paard, als hij je wilt schoppen, maar dat alleen niet doet omdat ie dan straf krijgt?

je hebt nu eenmaal van die paarden die zo zijn. Gelukkig die van mij niet, maar als je het verhaal van Chris Irwin kent dan heeft hij het over de paardenbully's. Oftewel paarden die scheit hebben aan andermans ruimte.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:03

Een paard weegt gemiddelt zo'n 600 kilo. Dus als ik er eentje meeneem en die probeert mij onderste boven te lopen kan ie best een schopje onder de beuk verwachten.
En dan gaat het meer voor de schrik reactie dan dat je hem werkelijk pijn doet. Ik denk zelfs dat ze meer last hebben van sommige mensen met hun sporen en zweep gebruik dan die ene corigerende schop onder de beuk.
Van een corigerend tikje of alleen stem geluid zijn ze dan meestal toch niet van onder de indruk. Onnodig zal ik het in ieder geval nooit doen je moet altijd eerlijk tegenover een dier blijven.
En zoals ik ergens al leeste in de natuur werkt nou eenmaal ook zo.
En paarden die je proberente schoppen zijn vroeger of verwent of verkloot of terwijl hebben weinig respect voor de eigenaar.
Gewoon op z'n plek zetten en laten weten dat je ondanks je vrienden band toch de baas bent.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:47

ik heb onlangs ook mijn lesje geleerd. Een hengstje uit een groep hengstjes liet zijn hoeven niet pakken. Echt niet. Hij kon alleen maar naar me schoppen. Toen ik zijn voorhoeven kon pakken, kon hij die zelfs uit mijn handen slaan met zijn achterhoef. En ik het maar proberen op te lossen met geduld, en later met 'streng zijn' (lees: een goeie mep, of eens schreeuwen). Tot ik hoorde dat de stalknechten zonder problemen zijn voeten kunnen oppakken... Toen heb ik hem, toen hij me schopte, een goeie trap terug gegeven. En INEENS kon hij prima voeten geven. Heb het maar een keer of twee moeten herhalen... Lachen
Ter illustratie... een ander hengstje van die groep heeft een totaal weggevreten straal. Met hem los ik het op met geduld. Ik moest hem even overtuigen zijn voeten toch te laten oppakken, maar daarna ben ik zeer mild, ik weet dat hij pijn heeft. Dat is natuurlijk een geheel andere situatie.

Trouwens, dat hengstje staat tussen 6 andere hengsten, en ik verzeker je dat ik niet eens zo hard KAN schoppen als zij op elkaar doen Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:48

JWK schreef:
Een paard weegt gemiddelt zo'n 600 kilo. Dus als ik er eentje meeneem en die probeert mij onderste boven te lopen kan ie best een schopje onder de beuk verwachten.
En dan gaat het meer voor de schrik reactie dan dat je hem werkelijk pijn doet. Ik denk zelfs dat ze meer last hebben van sommige mensen met hun sporen en zweep gebruik dan die ene corigerende schop onder de beuk.
Van een corigerend tikje of alleen stem geluid zijn ze dan meestal toch niet van onder de indruk. Onnodig zal ik het in ieder geval nooit doen je moet altijd eerlijk tegenover een dier blijven.
En zoals ik ergens al leeste in de natuur werkt nou eenmaal ook zo.
En paarden die je proberente schoppen zijn vroeger of verwent of verkloot of terwijl hebben weinig respect voor de eigenaar.
Gewoon op z'n plek zetten en laten weten dat je ondanks je vrienden band toch de baas bent.

Ik vind het ook altijd zo mooi dat er mensen zijn die als ze óp het paard zitten, ze het paard zowat door midden schoppen (bij wijze van), maar als ze ernaast staan dan mag dat paard geen mep of schop krijgen, want dat is me toch zielig!
Ik denk dat mijn paard liever dan die ene tik of schop heeft, dan een uur lang dat geprik/geschop/getrek wat toch heel vaak gebeurd...

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:46

Daar heb ik ook een gloeiende hekel aan, mensen die met sporen rijden, terwijl ze kapstokken hebben, en bij elke pas aandrijven. VRESELIJK. Vind ik trouwens erger dan een paard schoppen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:06

Mijn pony krijgt een schop als hij het echt verdiend.
Als hij mij schopt krijgt hij er zéker eentje terug, als hij blijft doorgaan al heb ik hem al vaak genoeg gewaarschuwd ook, al komt dat niet vaak voor.

Een tik op zn schouder of een tets op de neus of gewoon een keer flink hard zn naam roepen is gelukkig meestal al voldoende. Lachen
Vroeger heb ik hem wel veel geschopt, dat was omdat mij telkens probeerde te schoppen en gewoonweg niet wilde luisteren. Naar een tik of mijn stem luisterde hij niet. Een schop raakte hij echt van onder de indruk, het was een deel van zijn opvoeding.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:10

Ik ben er trouwens achter dat mijn jongste pony het niet meer nodig heeft.
Ik heb hem hooguit 3 of 4 keer een schop verkocht in 2 jaar (en die had hij wel degelijk verdiend!) en als hij nu iets doet (trappen dus) dan hoef ik maar een keer te roepen of 'op de grond te stampen' en hij doet al bij wijze van een sprong naar achteren (neem die 'sprong' niet letterlijk he? Knipoog )
dus hij heeft er wel degelijk van geleerd.
mijn andere pony weet sowieso al dat het niet meer mag..
maar het blijven beesten, dus ze zullen dat soort dingen altijd blijven proberen.
en af en toe dan helpt een tik of boze stem gewoon niet.
Maar bij mijn pony's helpt het 'tegenwoordig' dus wel omdat ze het nu gewoon weten dat het niet mag.
mocht het toch nog voorkomen dat ze mij een schop geven? dan krijgen ze gewoon weer een schop terug.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:04

verography schreef:
sanne83 schreef:
Vinden jullie het niet zowieso vervelend dat je paard je wilt schoppen. Of hij je nou raakt of niet? Heb je dan een leuke relatie met een paard, als hij je wilt schoppen, maar dat alleen niet doet omdat ie dan straf krijgt?

je hebt nu eenmaal van die paarden die zo zijn. Gelukkig die van mij niet, maar als je het verhaal van Chris Irwin kent dan heeft hij het over de paardenbully's. Oftewel paarden die scheit hebben aan andermans ruimte.

ja, ik ken het verhaal. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in, er zijn vast paarden die niet met elkaar overweg kunnen, maar ik zie in een kudde meestal juist heel veel rust.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 06:44

er zijn ook paarden die min of meer solitair leven, die aan de rand van de kudde zwerven uit oogpunt van veiligheid.
Een paard dat echt zo dominant is tegen andere paarden dat hij niet aan de rand van de kudde kan zwerven is poemavoer denk ik. Natuurlijke selectie noemt men dat Haha!

(toch eens een poema op stal nemen voor lastige paardjes Vork )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:51

sanne83 schreef:
verography schreef:

ja, ik ken het verhaal. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in, er zijn vast paarden die niet met elkaar overweg kunnen, maar ik zie in een kudde meestal juist heel veel rust.

Precies, ik zie ook vooral veel rust en lol onderling. De 'ruzies' zijn nauwelijks aan de orde bij hechte kuddes en wij hebben er meerdere staan, waar ik graag uren naar kijk, dus ik weet waar ik het over heb. Lachen

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:40

Urielle schreef:
Jennyzz schreef:
Wat 'n discussies hier zeg.
Ik vind 't argument van: Jaa in de natuur doen ze 't ook, echt superslap.
In de natuur berijden ze toch ook geen paard, voeren ze 'm toch ook niet bij, kunnen ze toch ook vrij rondrennen.
Sowieso, jij bent geen paard. Dus ik snap niet waar je 't vandaan zou kunnen halen dat je gewoon mag trappen.

Anyway, ik heb mijn paard echt nog nóóit geschopt.
Waarom zou je. Een stem of een eventuele tik is effectief genoeg.
Trappen vind ik echt not done.

Heb je al zoveel paarden in handen gehad dat je kunt zeggen dat het voor elk paard opgaat?

Over de natuur: nee je bent geen paard maar het is wel zaak dat je omgaat met je paard op een manier die duidelijk is. Als je paard niet reageert op je stem of een tik, wat is dan je overtreffende trap om te maken dat hij volgende keer WEL naar je stem luistert?

Vergelijk het met een schoolklas. De leraar zegt dat iedereen stil moet zijn. Er wordt doorgekletst. De leraar vraagt nog een keer om stilte. Blaaaablablablabla. Nou kan die leraar 100 keer vragen om stilte, maar als hij geen maatregelen eraan koppelt neemt de klas hem echt niet serieus, en de keren erop ook niet. Want hij vraagt het wel, maar als er niet geluisterd wordt maakt het ook niet uit, want hij blijft toch vragen.
Daarentegen kun je een leraar hebben die 2 keer waarschuwt en de derde keer straf geeft. Als jij dat weet zul je die straf zelden nodig hebben. Wel soms een waarschuwing als je het even vergeten was, maar je probeert het zo te houden dat je geen straf krijgt.
(tenzij de straf je niks kan schelen en dan is het ook tijd dat de leraar zwaardere maatregelen neemt)

Ik zeg toch: Ik zou m'n eigen paard nooit schoppen.
Ik heb het hierover mijn eigen visie, er wordt hier ten slotte om je mening gevraagd.
Nou bij mijn paard is 't niet nodig, een stem of tik will do. Bij de jouwne misschien niet. Whatever.
En als die leraar honderd keer om stilte moet vragen is er iets mis met zijn gezag.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:42

Jennyzz schreef:
En als die leraar honderd keer om stilte moet vragen is er iets mis met zijn gezag.

hihi of de klas is heel vervelend Knipoog
maar goed daar gaat het hier niet over.

Jenny, jij geeft je mening en dat is ok toch?
daar is dit topic immers om geopend? om meningen/visie te vragen van andere paarden eigenaren.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:44

Oja, Tessa schop ik een enkele manier wel eens. Soms wordt ze wel erg jolig, of ze gaat ontzettend vervelend lopen doen als ik met Amigo bezig ben. Ja, als zij probeert te trappen, dan trap ik terug. Als zij zich groot maakt en steigert, doe ik dat ook. Ik heb geen 4 benen waarop ik kan steigeren, maar ik gooi dan mijn handen in de lucht. Ik kan wel een of ander stemcommando of ander trucje bedenken voor als hij niet luistert, maar dat is geen paardentaal, dat is een kunstje proberen aan te leren.

Goed, hoevaak heb ik Tessa moeten schoppen? Heel weinig eigenlijk. Wel een paar keertjes. Ik schop dan gewoon zand richting haar. Ziet er voor de mensen die altijd staan te kijken als ik aan het trainen ben heel erg apart uit, maar ze snapt het.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:50

mja,, doe het zelden maar heb ooit een schop gekregen en toen heb ik wel teruggeschopt...
gebeurt echt niet vaak,, maar mensen die hun paard met de zweep straffen vind ik onmenselijk

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:17

Eerlijk? Vele paarden krijgen bij mij vrij snel een knal (op wat voor wijze dan ook) met een beste brul erbij. Daarna is het vaak vrij snel over en zijn het schaapjes.

Liever dat dan keer op keer op keer een tikje moeten geven of úren besteden aan grondwerk of weet ik veel wat.

(En het mooie vind ik dan nog: De paarden komen allemaal gerust naar me toe, terwijl ik geregeld mensen die de paarden naar mijn maatstaven, zachtaardig straffen, weet ik veel hoelang achter kun paard aan moeten lopen voor ze m hebben.)

En straffen met zweep? Ik kan mijn paard straffen, belonen en aanwijzingen geven met zweep. Het kán dus verkeerd, maar het kan ook goed!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:28

Bella schreef:
Liever dat dan keer op keer op keer een tikje moeten geven of úren besteden aan grondwerk of weet ik veel wat.

(En het mooie vind ik dan nog: De paarden komen allemaal gerust naar me toe, terwijl ik geregeld mensen die de paarden naar mijn maatstaven, zachtaardig straffen, weet ik veel hoelang achter kun paard aan moeten lopen voor ze m hebben.)

Mijn paard komt altijd naar me toe (gisteravond in het donker zelfs aangegaloppeerd met de hele kudde en hij stopte bij mij (had ook door kunnen rennen met de rest Haha! )
En naar jouw maatstaven zal ik wel heel erg zachtaardig straffen, maar ik ben wel erg duidelijk en consequent naar mijn paard toe. Moet ook wel bij een jonkie. En dat zonder zweep of geschop. Haha!

Grondwerk doe ik trouwens niet om mijn paard te corrigeren, hoor. Wel om hem voor te bereiden op het inrijden en om op elkaar ingespeeld te raken als team. Ik kan je vertellen dat dat zeer aardig lukt. Lachen

Bij de paarden en pony's die bij ons wel geslagen worden, zie ik juist dat ze niet naar de mensen toe komen uit zichzelf. Sommigen rennen zelfs meteen weg en zijn moeilijk te vangen. Dus ja, dat kan ook. Tong uitsteken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:36

Het gaat er niet om of je zacht aardig straft het gaat er om hoe je straft.Paarden trappen elkaar in de natuur, maar als ze met mensen om gaan zijn ze niet met paarden onder elkaar.Wij zijn mensen een geen paarden, en doen dus ook geen paarden na.Ze moeten duidelijk weten op een menselijke manier dat iets wel of niet mag.Als je dan hoort over terug bijten en zo,ja hallo moet ik dan ook maar op de straat gaan schijten om mijn paard onder controle te hebben?Ik ben een mens en dat weet hij ook.

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:01

Ik weet niet, als straffen met de stem niet werkt zou ik wel een tik geven, maar echt schoppen op het paard voor een onbenulligheidje niet! Maar zoals als iemand heeft gezegt hier, als mijn paard mij wilt schoppen, maar dan schoppen om raak te zijn, schop ik zeker terug! Maar gelukkig heeft dat nog geen enkel paard gedaan/geprobeerd bij mij :p

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:23

marleen_usar schreef:
Het gaat er niet om of je zacht aardig straft het gaat er om hoe je straft.Paarden trappen elkaar in de natuur, maar als ze met mensen om gaan zijn ze niet met paarden onder elkaar.Wij zijn mensen een geen paarden, en doen dus ook geen paarden na.Ze moeten duidelijk weten op een menselijke manier dat iets wel of niet mag.Als je dan hoort over terug bijten en zo,ja hallo moet ik dan ook maar op de straat gaan schijten om mijn paard onder controle te hebben?Ik ben een mens en dat weet hij ook.

Ik weet dat het daar niet om gaat, hoor. Knipoog
Maar sommigen schijnen te denken dat je een watje bent als je niet schopt (zacht straffen), maar op een andere manier je paard corrigeert. En ene Bella denkt ook meteen dat paarden daarom niet meer bij je willen komen. Ik oordeel verder niet over anderen, maar ik nodig deze Bella van harte uit om te laten zien hoe mijn paard op mij reageert en hoe graag hij bij me is. Haha! Haha! Haha!
Hij staat op een groot gebied, dus ik laat haar graag zien hoe snel hij me komt. Haha! Haha! Haha!
En dat hij prima opgevoed wordt, ondanks dat ik daar geen geweld bij gebruik.

Terugbijten, schoppen en al dat gedoe is aan mij niet besteed. Maar dat was al algemeen bekend in dit topic.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:41

Inderdaad sommige vinden dat je te soft bent als je niet streng over komt of schopt en mept.Een schop is zo gegeven,maar iedereen weet wel hoe ze zijn of haar paard terecht moeten wijzen.Althans dat denken ze te weten,ik ben nu negatief gedrag aan het negeren.Het werkt erg goed, maar soms gaat hij nog de fout in.Maar dat is gemiddeld maar zo,n 2 keer per week,van de week beet hij opeens iemand.Die persoon negeerde dat gedrag maar had wel pijn,had ze op dat moment geschopt was ik weer bij het begin.Maar goed het werkt niet bij ieder paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:00

marleen_usar schreef:
Inderdaad sommige vinden dat je te soft bent als je niet streng over komt of schopt en mept.Een schop is zo gegeven,maar iedereen weet wel hoe ze zijn of haar paard terecht moeten wijzen.Althans dat denken ze te weten,ik ben nu negatief gedrag aan het negeren.Het werkt erg goed, maar soms gaat hij nog de fout in.Maar dat is gemiddeld maar zo,n 2 keer per week,van de week beet hij opeens iemand.Die persoon negeerde dat gedrag maar had wel pijn,had ze op dat moment geschopt was ik weer bij het begin.Maar goed het werkt niet bij ieder paard.

Bijt jouw paard? Heb je enig idee waarom? Negatief gedrag negeren kan prima werken, mits je daarin ook maar consequent bent. Maar dat ben je wel, geloof ik, als ik het zo lees. Het gaat erom dat je paard niets met zijn gedrag wint, he. Ik doe dat ook met bv. geschraap. Ik negeer het volledig. Mijn paard doet het vrijwel niet meer, hij weet dat 'ie er geen (negatieve of positieve) aandacht door krijgt. Had je ze bij mij op stal moeten horen? 'Doe je daar niets aan?' Nee. En nu doet 'ie het niet of nauwelijks meer. Haha!

Ik vraag me dan toch af hoe die mensen hier mijn paard dan beoordelen, aangezien hij jong is en het wel supergoed doet, ondanks mijn geweldloze manier van omgang. Ik corrigeer hem wel degelijk bij bepaalde gedragingen, hoor (zeker als we aan het werk zijn, hij moet doen wat ik hem vraag). Maar mij hoor je niet schreeuwen en zie je niet schoppen of slaan. Ik heb geen eens een zweep (ik doe aan los werken, niet aan longeren) en straks rij ik hem in door 'centered riding', dus dan rij ik hem echt met mijn zit, gewicht en energie. Geen zweep bij nodig. Haha!

En toch is hij goed opgevoed en heel fijn in de omgang, terwijl hij ook echt zijn grenzen wel eens uittest, hoor, en hij is oersterk. Zolang ik duidelijk en consequent ben, hoef ik helemaal niet te schoppen/slaan/schreeuwen. Maar ja, dan ben je blijkbaar dus een softie. Clown
Tja, je kunt ook gewoon een goed gevoel voor je paard hebben en hem met je laten samen werken op een geweldloze manier. Dan maar een softie. Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:09

Ik heb best het lef toe te geven dat ik edel soms wel een goeie schop verkoop!
Edel is een zeer dominante en arrogante haflinger merrie en walst gewoon over je heen als je niet laat merken dat je de baas bent.
Ze heeft me al een aantal keren flink pijn gedaan en soms helpt een tik ook niet. (ben vaak te lief voor dr omdat ik smelt voor dat koppie dat ze dan trekt)

In de wei of onder het zadel heeft ze wel ontzag voor me maar met eruit halen of borstelen drukt ze me soms gewoon vast tja een knietje in dr buik is dan snel gemaakt en als ze dan nog niet luisterd of doorgaat schreeuw ik een keer en als ze dan nog doorgaat kan ze een goeie trap verwachten! Overigens is dit niet zielig, kijk maar even in me profiel wat edelweiss voorn haflinger is.
Geen modern beestje maar een ouderwetse tank.

En er zich wat van aan trekken doet ze amper, ja ze gaat opzei maar ze doet het zo weer. Grotendeels is dit het karakter van haar. Meestal is er ook niks aan de hand en kroelen we zo een kwartier weg. Maja soms is het een bitch!