vandaar ook de ...., zodat men het zelf in kon vullen Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
vandaar ook de ...., zodat men het zelf in kon vullen Cassidy schreef:Precies, een keer een flinke correctie en de volgende keer komt het niet zover.
Voor iedereen die van mening is dat een stemcorrectie voldoende is, hoeveel van jullie hebben het paard vanaf zijn jeugd/veulentijd? Is er nooit een situatie geweest dat je wat harder moest zijn dan die stemcorrectie voordat er iets bij het paard begon te dagen? Hoeft maar een keer hoor, de volgende keer is de stemcorrectie wel voldoende. En die correctie die wat harder aangekomen is hoeft nieteens door jullie zelf gegeven te zijn....
sanne83 schreef:Vinden jullie het niet zowieso vervelend dat je paard je wilt schoppen. Of hij je nou raakt of niet? Heb je dan een leuke relatie met een paard, als hij je wilt schoppen, maar dat alleen niet doet omdat ie dan straf krijgt?

JWK schreef:Een paard weegt gemiddelt zo'n 600 kilo. Dus als ik er eentje meeneem en die probeert mij onderste boven te lopen kan ie best een schopje onder de beuk verwachten.
En dan gaat het meer voor de schrik reactie dan dat je hem werkelijk pijn doet. Ik denk zelfs dat ze meer last hebben van sommige mensen met hun sporen en zweep gebruik dan die ene corigerende schop onder de beuk.
Van een corigerend tikje of alleen stem geluid zijn ze dan meestal toch niet van onder de indruk. Onnodig zal ik het in ieder geval nooit doen je moet altijd eerlijk tegenover een dier blijven.
En zoals ik ergens al leeste in de natuur werkt nou eenmaal ook zo.
En paarden die je proberente schoppen zijn vroeger of verwent of verkloot of terwijl hebben weinig respect voor de eigenaar.
Gewoon op z'n plek zetten en laten weten dat je ondanks je vrienden band toch de baas bent.

)verography schreef:sanne83 schreef:Vinden jullie het niet zowieso vervelend dat je paard je wilt schoppen. Of hij je nou raakt of niet? Heb je dan een leuke relatie met een paard, als hij je wilt schoppen, maar dat alleen niet doet omdat ie dan straf krijgt?
je hebt nu eenmaal van die paarden die zo zijn. Gelukkig die van mij niet, maar als je het verhaal van Chris Irwin kent dan heeft hij het over de paardenbully's. Oftewel paarden die scheit hebben aan andermans ruimte.

) sanne83 schreef:verography schreef:je hebt nu eenmaal van die paarden die zo zijn. Gelukkig die van mij niet, maar als je het verhaal van Chris Irwin kent dan heeft hij het over de paardenbully's. Oftewel paarden die scheit hebben aan andermans ruimte.
ja, ik ken het verhaal. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in, er zijn vast paarden die niet met elkaar overweg kunnen, maar ik zie in een kudde meestal juist heel veel rust.

Urielle schreef:Jennyzz schreef:Wat 'n discussies hier zeg.
Ik vind 't argument van: Jaa in de natuur doen ze 't ook, echt superslap.
In de natuur berijden ze toch ook geen paard, voeren ze 'm toch ook niet bij, kunnen ze toch ook vrij rondrennen.
Sowieso, jij bent geen paard. Dus ik snap niet waar je 't vandaan zou kunnen halen dat je gewoon mag trappen.
Anyway, ik heb mijn paard echt nog nóóit geschopt.
Waarom zou je. Een stem of een eventuele tik is effectief genoeg.
Trappen vind ik echt not done.
Heb je al zoveel paarden in handen gehad dat je kunt zeggen dat het voor elk paard opgaat?
Over de natuur: nee je bent geen paard maar het is wel zaak dat je omgaat met je paard op een manier die duidelijk is. Als je paard niet reageert op je stem of een tik, wat is dan je overtreffende trap om te maken dat hij volgende keer WEL naar je stem luistert?
Vergelijk het met een schoolklas. De leraar zegt dat iedereen stil moet zijn. Er wordt doorgekletst. De leraar vraagt nog een keer om stilte. Blaaaablablablabla. Nou kan die leraar 100 keer vragen om stilte, maar als hij geen maatregelen eraan koppelt neemt de klas hem echt niet serieus, en de keren erop ook niet. Want hij vraagt het wel, maar als er niet geluisterd wordt maakt het ook niet uit, want hij blijft toch vragen.
Daarentegen kun je een leraar hebben die 2 keer waarschuwt en de derde keer straf geeft. Als jij dat weet zul je die straf zelden nodig hebben. Wel soms een waarschuwing als je het even vergeten was, maar je probeert het zo te houden dat je geen straf krijgt.
(tenzij de straf je niks kan schelen en dan is het ook tijd dat de leraar zwaardere maatregelen neemt)
Jennyzz schreef:En als die leraar honderd keer om stilte moet vragen is er iets mis met zijn gezag.

Bella schreef:Liever dat dan keer op keer op keer een tikje moeten geven of úren besteden aan grondwerk of weet ik veel wat.
(En het mooie vind ik dan nog: De paarden komen allemaal gerust naar me toe, terwijl ik geregeld mensen die de paarden naar mijn maatstaven, zachtaardig straffen, weet ik veel hoelang achter kun paard aan moeten lopen voor ze m hebben.)
)
marleen_usar schreef:Het gaat er niet om of je zacht aardig straft het gaat er om hoe je straft.Paarden trappen elkaar in de natuur, maar als ze met mensen om gaan zijn ze niet met paarden onder elkaar.Wij zijn mensen een geen paarden, en doen dus ook geen paarden na.Ze moeten duidelijk weten op een menselijke manier dat iets wel of niet mag.Als je dan hoort over terug bijten en zo,ja hallo moet ik dan ook maar op de straat gaan schijten om mijn paard onder controle te hebben?Ik ben een mens en dat weet hij ook.
marleen_usar schreef:Inderdaad sommige vinden dat je te soft bent als je niet streng over komt of schopt en mept.Een schop is zo gegeven,maar iedereen weet wel hoe ze zijn of haar paard terecht moeten wijzen.Althans dat denken ze te weten,ik ben nu negatief gedrag aan het negeren.Het werkt erg goed, maar soms gaat hij nog de fout in.Maar dat is gemiddeld maar zo,n 2 keer per week,van de week beet hij opeens iemand.Die persoon negeerde dat gedrag maar had wel pijn,had ze op dat moment geschopt was ik weer bij het begin.Maar goed het werkt niet bij ieder paard.