Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:09

Heb je het boek nog? Als je daar het stuk leest over unspooking en trailer laden, vind je echt veel tips over hoe je de stappen kleiner maakt.
Ik heb zelf nu even niet de energie om het uit te leggen, sorry.

Maar ik snap je twijfels en onzekerheid nu wel een stuk beter. Ik vraag me ook af of je hem hier een plezier mee doet.
Misschien eens echt helemaal naar de basis terug gaan zoals je dat leert bij connection training? Dus het aanleren ban de click, het naast elkaar staan, er langs kunnen lopen etc. Niet met als doel om alles te kunnen, maar met als doel uit te vinden hoe je het leuk kan maken en houden voor Cobe.
En ik zou in jouw geval eens een topic openen op de site van CT. In mijn geval reageerde Hannah zelf en ik zou best eens van haar willen horen hoe jij het leuk kan maken voor Cobe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:23

Neen, heb het boek niet, alleen het allereerste boek. Het nieuwe boek is er nog niet van gekomen, kan me ook niet echt concentreren om veel te lezen dus vandaar. Wil ik wel eens doen, maar is dus nog niet gebeurd.

Wel fijn dat dit het allemaal duidelijker maakt. Want die vraag stel ik mij dus ook constant: vindt hij het wel leuk? Je zou zeggen van niet als je hem zo ziet ... Maar wat doe je anders? Niks doen is het ook niet, en als dit al niet kan..

Terug naar de basis heb ik al x aantal keer gedaan, steeds maar terug naar stap 1 wordt het volgens mij ook niet leuker op. Hoewel ik nu bijna zeker ben dat hij niet normaal naast mij stil kan staan (wat hij wel kon voordat ik verder ging) omdat er intussen zoveel frustratie rond de training is opgebouwd. Maar ik hoopte dit gaandeweg weer in orde te krijgen, door kleine doelen en kleine oefeningen en daar rust in te krijgen. Het is gewoon een algemeen trainingsprobleem, het maakt niet uit wat ik in een sessie doe, soms gaat het goed en soms is er niks te beginnen, terwijl je gewoon hetzelfde vraagt.

Ik open regelmatig topics op de site, heb dit er ook op gezet dus benieuwd of ik daar antwoorden op krijg. Ook het topic over 'kan een paard je type niet meer zijn' heb ik erop gegooid, en daar heeft Hannah ook gereageerd, daar ging het dan over een rustpauze inlassen of kleine oefeningen doen of iemand zoeken die wat met hem wil doen om te kijken hoe dat gaat. Dus ik ben wat dingen aan het proberen momenteel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:58

Goed bezig hoor! Wil je delen naar wat hun tips nog zijn? Ben er wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:54

Zal het doorgeven als er reactie op komt :j

Verder net een sessie gedaan maar pff, wat vermoeiend weer. Volgens mij interesseert het hem gewoon echt niet. Hij heeft intussen minstens 20x op die mat gestaan, vandaag was enkel op de mat dat hij een beloning kreeg (om het niet verwarrend te maken) maar het lijkt alsof hij het gewoon niet begrijpt. En enthousiast zoeken naar het antwoord doet hij al helemaal niet.

Volgens mij zitten zijn hersenen gewoon vol ofzo :+ Dat er niks nieuws meer bij kan.. In het andere topic opperde iemand dat ik dit soort dingen allemaal niet meer met hem moest doen, maar gewoon simpel zadel erop en het bos in. Gewoon stappen, draven en galopperen in het bos en that's it. Misschien moet ik dat maar gewoon gaan doen, want dit leidt nergens naartoe..

Misschien daarom ook dat die het met kinderen zo goed doet. Die denken ook zo simpel, gewoon stap, draf, galop, wat sturen en simpele figuren is alles wat ze kennen, en daar loopt die prima bij. En ik die graag heeft dat hij zus of zo loopt (als in ontspannen ed) krijgt niks met hem gedaan.

Heb filmpjes van vandaag maar weet nog niet of ik ze wil posten. Wie denkt dat die de oplossing heeft mag gerust eens met hem komen werken ;) Maar ik zie het even niet meer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 16:27

Na al jouw eerdere berichten en het filmpje van vandaag, zou ik gaan voor gewoon bosritten. Als hij dat dan wel leuk vind.
Misschien kort door de bocht, maar ik heb niet het idee dat het clickeren voor een van beide leuk is nu.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:05

Heb je wel eens iets van Linda Kohanov gelezen"? Haar bekendste boek is "The tao of equus". Hierin komt het begrip "congruentie" veel aan bod. Dat betekent dat je hart en je hoofd hetzelfde willen, dus dat je uitstraalt wat je voelt. Daar lijkt het bij jou niet altijd te matchen en ik krijg het idee dat Cobe daarop misschien reageert. Je zegt dat je niet veel van hem wilt verwachten, vervolgens wil je best stevig ergens naar toe werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:32

Ken haar wel van naam maar mij nog nooit in verdiept, zal het eens bekijken.
Is hem op een mat laten staan echt zo stevig ergens naartoe werken? Het lijkt me nu niet zo'n extreme vraag.

Het is overigens ook geen inspanningsprobleem want vandaag verkoos hij rondwandelen boven op de mat gaan staan. Hebben op een bepaald moment de mat links laten liggen en gewoon rondgestapt (hij op de hoefslag, ik een meter of 3 naar binnen), haltgehouden, achterwaarts, blijven staan, hem overal aanraken. Alles helemaal prima. Maar als ik nu volgende keer denk: dat gaan we gewoon even opnieuw doen, dan gaat het waarschijnlijk totaal niet :+

@Slmt9: neen, dat idee heb ik dus ook, vandaag mijn eerdere overdenkingen om gewoon weer "traditionele" dingen te gaan doen. Bosritten vindt ie ook niet altijd leuk, maar maken wel de grootste kans om leuk te worden. Alleen nu met zijn hooikoorts is dat wel weer een dingetje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:48

Maar waarom zou Cobe op de mat moeten staan? En eigenlijk is het antwoord dat jij daarop vaak geeft dat je iets probeert om uit te vinden dat jullie kunnen doen zodat jij het niet vervelend vindt dat hij stilstaat. Toch? Maar dat is best een ingewikkelde motivatie eigenlijk.
En je zoekt daarin eigenlijk ook weer bevestiging van hem aan jou dat jij het goed doet.

Ik merk sowieso al dat het vaak heel anders werkt als ik een duidelijke reden heb voor wat ik doe. Bij mezelf, maar ook in hoe ik iets vraag aan paarden en wat ik terugkrijg. Bv als ik dingen probeer met een paar stapjes achterwaarts ofzo, gewoon om te oefenen, dan krijg ik een andere reactie dan als ik het paard achteruit zet omdat iemand anders er langs moet. Die tweede situatie lukt bijna altijd meteen, omdat ik het met een andere intentie en energie vraag. (Die ik niet zomaar gebruik als er niks aan de hand is omdat het voor mij niet goed voelt?)

Maar goed: dat kan dus wel een heleboel onduidelijkheid geven want wat wil je nou precies en waarom, en als jij die mat op zich niet belangrijk vindt en Cobe ook niet - wat doen jullie dan met de mat?

Daarin ben ik als manegeruiter geloof ik ook in het voordeel: ik betaal de manege om paard te rijden en dat doe ik omdat IK wil rijden, en ik ben graag erg zachtaardig in het grondwerk en rijden, maar de uiteindelijke motivatie is mijn plezier en mijn conditie, niet die van het paard. Als ik ondertussen ook nog wat kan doen aan de houding/motivatie/conditie van het paard: heel fijn, maar een leuke extra. Als het niet aan mijn wensen voldoet, overleg ik voor een ander paard. Dat is een keuze die jij niet op die manier wilt maken, wat ik heel goed begrijp, maar dus wel een heleboel ballast meebrengt naar het bezig zijn.

Misschien helpt het dan om te versimpelen:
- wat wil jij graag doen, min of meer ongeacht wat het paard ervan vindt?
- wat is nodig voor zijn fysieke gezondheid, ongeacht of jullie het leuk vinden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:56

Hier een filmpje van een paard die even ‘afwezig’ is en daarna zelf een oplossing bedenkt. Ik denk dat je veel meer mag gaan werken met wat je paard zelf aangeeft, ipv naar een doel toe werken.

En hier juist een paard die graag TE veel doet

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:11

[***] schreef:
Oh, wat fijn voor jullie! Heel leuk als je paard zelf de ontspanning kan vinden en dingen zelf kan oplossen als er iets gebeurd :j Ik weet het even niet meer goed (sorry, mijn hersenen functioneren niet meer zo ok de laatste tijd :o ) maar was er iets gebeurd waardoor die basis rust weg was? Of is dat geleidelijk aan gekomen, en weet je ook waarom?

[/img]

Nee, het kwam door verhuizing vorig jaar, op vorige locatie was spanning niet echt een groot probleem. Is gewoon nooit meer helemaal normaal geworden, dat is het nu wel weer +:)+

Ik kan me helemaal voorstellen wat je schrijft over Cobe trouwens. Je bent zelf ook helemaal niet fit toch? Dan trek je dat soort dingen ook altijd slechter :(:)

Als ik je verhalen lees, dan valt het me op dat je vaak heel erg overdenkt: vind hij het wel leuk, heeft hij ergens last van, doe ik het wel goed? Niet dat dat slecht is, volgens mij doen we dat allemaal hier :D Ik zou misschien meer daar op focussen, op je eigen "acceptatie" dan op Cobe of training of plannen maken. Ik snap het advies wel van gewoon buitenritten maken of gewoon iets gaan zoeken waarvan je wel kan genieten. Ik snap ook dat dat niet altijd kan, maar zou dat ergens een optie zijn? Misschien samen met een ander paard naar buiten? Of gewoon een tijdje helemaal niks doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:33

Bedankt voor alle reacties nog, ik reageer morgenavond even uitgebreid als het mij lukt als ik op de laptop zit, is via mobiel wat moeilijk.

Ivm dat filmpje van dat afwezig paard.. ik kan er zo eentje laten zien van ruim 6 minuten, toen ben ik maar gestopt met filmen. Maar zoals gezegd heb ik momenteel niet de behoefte om het te laten zien.

Dat stukje over moeten vs niet moeten herken ik overigens wel heel erg. Ik kan alles met hem, als er een vorm van moeten achter zit. Dan gedraagt hij zich ook voorbeeldig qua reacties, maar wel met een hoofd op onweer. Dus ja.. Maar reageer morgen weer even verder als dat ok is.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:09

Lastig hoor [***]. Niet leuk als je er zoveel energie in steekt.
Als het hier niet lekker gaat met de training. Maak ik de training heel zwart wit. Ik stel een vraag en wil graag antwoord. Geen antwoord dan ga ik weg, niet boos, geen emotie, gewoon weggaan. Ook als hij achter me aanloopt, dan is het gewoon pech. 9 van de 10 keer staat Spikkel daarna klaar om lekker aan de slag te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:57

Om nog even terug te komen op alles (sorry voor de late reactie, gisteren even een moeilijke dag)..

@Shadow0: ik hoop dat je ziet dat het niet over de mat gaat? De mat is gewoon iets om te proberen, om te zien hoe hij denkt en hoe je zijn interesse kan wekken. Je kan die mat vervangen door zowat alles wat je met een paard kan doen. Die mat is echt het doel niet, daar gaat het helemaal niet om.

Wat je zegt over moeten vs niet moeten had ik al eerder aangehaald, maar dat werkt dus hier net zo. Ik heb totaal geen problemen met hem als er iets moet (bv. dagelijkse dingen, dierenarts, trailer, ... ). Maar zoals gezegd doet hij dan wel wat moet, maar of hij daar altijd zo gelukkig mee is. En of ik dat moet willen voor altijd, alles op die manier doen. Misschien wel, misschien zorgt het voor meer duidelijkheid en brengt dat op termijn rust, of juist niet en hij geeft het gewoon op omdat ik toch niet luister en er vanalles moet.

Wat je daarna zegt herken ik op stal ook heel erg. Degene die lessen rijden of een paard leasen betalen daarvoor en doen dat gewoon. En als het met het ene paard niet kan dan is er wel een ander paard waar op gereden kan worden. En liefst dan nog eentje die bijna alles vanzelf doet, want dat extra paardje wat ik momenteel onder mijn hoede heb is dan alweer te moeilijk want daar kan je niet zomaar mee doen wat je wil ... en dus is ze niet populair.. Maarja, zoals je zegt heb ik die luxe ook niet, en ik ben ook niet zo'n persoon. Ik wil wel graag iets met een paard opbouwen en naar een doel toewerken.

Als ik heel simpel denk wil ik graag bosritten en dagtochten doen. Dat is ook hetgeen waar hij doorgaans het minste problemen mee heeft, alleen is er de laatste jaren vanalles gebeurd waardoor ook dat niet meer vanzelfsprekend is. Maar misschien is dat ook gewoon omdat ik er teveel in zie, en teveel wil dat alles leuk en geweldig is, terwijl het gewoon niet altijd goed kan gaan. Wat er voor hem nodig is heb ik om eerlijk te zijn geen flauw idee van. Ik weet niet of er überhaupt iets nodig is, hoewel natuurlijk beweging (en dan rechtuit in het bos) nooit slecht kan zijn.

@Caira: bedankt voor de filmpjes, maar dit zijn gewoon heel simpele gevallen, sorry als ik het zo zeg. Ik snap wat je wil zeggen, maar [***] is allebei in 1 .. in 1 sessie en kan op elk moment verschillen. En bij hem is afwezig echt afwezig, niet een paar seconden maar minuten lang.

@sanne83: ohja, juist, dat wist ik wel hoor :+
Zelf ben ik inderdaad ook niet helemaal zoals het zou moeten. Vandaar dat het juist zo fijn is als een paard uit zichzelf wel iets wil doen, dan kost het mij minder energie.

Gewoon buitenritten maken zou moeten kunnen, daar moet ik mezelf gewoon een schop voor onder mijn kont geven. Verder is iets zoeken waar we kunnen van genieten dus juist het hele probleem, wat ik ook probeer, niks lijkt zijn interesse te wekken. En als je iets denkt gevonden te hebben kan het de volgende keer weer helemaal niks zijn. Een tijdje niks doen ben ik aan het overwegen, maar of hem dat goed gaat doen op zijn leeftijd .. Ik bedoel: als ik nu niks meer doe zal het wel ok zijn, maar zou ik dan ooit terug iets opgebouwd krijgen als ik dat zou willen of is het dan gewoon klaar?
Buitenritten met anderen zijn overigens nog een verhaal apart, daar heeft hij weer hele andere gedragingen :')

@Odi: daar heb ik ook al aan zitten denken .. Ik vraag (in mijn ogen) gewoon hele simpele dingen, vaak dingen die hij gewoon kent. Maar als er vanuit hem helemaal niks komt dan is dat natuurlijk niet fijn werken. Heb mij ook wel al eens omgedraaid en gewoon zo blijven staan, uiteindelijk komt hij dan altijd wel kijken. Als ik dan iets vraag doet hij het wel, maar na 1 of 2 keer is het weer hetzelfde verhaal.

Ik heb overigens op de CT-website reactie gehad van Rachel, zij vond het erg goed uitzien en de sessie goed opgebouwd en rekening gehouden met wat hij aangeeft. Ik ga nog wel even een vervolg schrijven, want er staat niks van sessie 2, maar om maar even aan te geven hoe verschillend een filmpje kan lijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:03

[***] schreef:
Wat je zegt over moeten vs niet moeten had ik al eerder aangehaald, maar dat werkt dus hier net zo. Ik heb totaal geen problemen met hem als er iets moet (bv. dagelijkse dingen, dierenarts, trailer, ... ). Maar zoals gezegd doet hij dan wel wat moet, maar of hij daar altijd zo gelukkig mee is. En of ik dat moet willen voor altijd, alles op die manier doen. Misschien wel, misschien zorgt het voor meer duidelijkheid en brengt dat op termijn rust, of juist niet en hij geeft het gewoon op omdat ik toch niet luister en er vanalles moet.

Moet het of/of zijn? Kan toch ook prima naast elkaar bestaan. Ik ga er vanuit dat je ook bij de dingen "die gewoon moeten" je rekening houdt met zijn gevoelens. Ik heb wel verschillende niveaus van vrijheid voor verschillende dingen. Bij vrij werken vind ik alles wat paard doet leuk en is er een hoog niveau van vrijheid, maar als ik erop zit, zijn er wel een aantal dingen die "moeten". Of bij de hoefmid "moet" er ook gewoon stilstaan worden. Ik zorg er uiteraard bij alles voor dat ik het zo goed voorbereid heb, dat het "moeten" absoluut geen issue wordt.

Ik weet natuurlijk niet precies waarom Cobe doet wat hij doet, maar als ik terugdenk aan mij oude paard: in de laatste jaren ben ik eigenlijk vooral gaan buitenrijden en wat nog wat licht dressuurwerk. Alleen vasthouden wat we al konden en deden. Alleen maar hele consistente dingen doen. Weinig nieuwe of spannende dingen meer, zij leek dat toen ook niet interessant meer te vinden.

Citaat:
Als ik heel simpel denk wil ik graag bosritten en dagtochten doen. Dat is ook hetgeen waar hij doorgaans het minste problemen mee heeft, alleen is er de laatste jaren vanalles gebeurd waardoor ook dat niet meer vanzelfsprekend is. Maar misschien is dat ook gewoon omdat ik er teveel in zie, en teveel wil dat alles leuk en geweldig is, terwijl het gewoon niet altijd goed kan gaan. Wat er voor hem nodig is heb ik om eerlijk te zijn geen flauw idee van. Ik weet niet of er überhaupt iets nodig is, hoewel natuurlijk beweging (en dan rechtuit in het bos) nooit slecht kan zijn.

Wat gebeurt er op buitenrit ook alweer? Ik denk altijd: alles wat ik doe moet minimaal neutraal zijn :D Niet alles kan altijd even fantastisch zijn en stomme dingen gebeuren ook, maar daar leer je van hoe je het niet moet doen.

Citaat:
@sanne83: ohja, juist, dat wist ik wel hoor :+
Zelf ben ik inderdaad ook niet helemaal zoals het zou moeten. Vandaar dat het juist zo fijn is als een paard uit zichzelf wel iets wil doen, dan kost het mij minder energie.

Herkenbaar! Je moet niet jezelf ondergeschikt maken he ;) we zijn allemaal zo hard bezig met het paard het naar de zin maken, tis ook belangrijk dat jij het leuk vind :(:)

Citaat:
Ik heb overigens op de CT-website reactie gehad van Rachel, zij vond het erg goed uitzien en de sessie goed opgebouwd en rekening gehouden met wat hij aangeeft. Ik ga nog wel even een vervolg schrijven, want er staat niks van sessie 2, maar om maar even aan te geven hoe verschillend een filmpje kan lijken.

Wil je je filmpje delen (per pb)? Vind het wel leuk om eens te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:35

Het filmpje is gewoon het filmpje wat hier ook in het topic staat, waar hij dus niet geïnteresseerd lijkt. Verder heb ik nog niks geplaatst.

Wat je zegt in het eerste stukje over het 'moeten' heb je natuurlijk gelijk in, maar wat doe je als dat 'moeten' wel altijd een issue lijkt te blijven? Als je paard wel stilstaat bij de hoefsmid, maar daar duidelijk niet blij mee is bv.? Laat je het dan? Of probeer je daar toch nog wat mee?

Over het gedeelte van je oude paard heb ik op dit moment datzelfde gevoel. Vandaar ook mijn eerste vragen naar meer traditioneel werk (dus zeg maar gewoon longeren en gewoon rijden, al dan niet in het bos). Ik neig daar op dit moment ook naartoe .. volgens mij vindt hij al die nieuwe en gekke dingen en kleine oefeningen helemaal niet leuk. Gewoon simpel en rechtdoor en het is allemaal ok. Misschien als ik 10 jaar geleden dit allemaal had gedaan dat het allemaal anders gegaan zou zijn (doe clickertraining wel al langer, maar heb daar veel frustratie ingebouwd, net hetzelfde als bij mijn ontdekking van Parelli ed, dit wil ik dan graag "goed" maken, maar misschien is het daar gewoon te laat voor).

Op buitenrit .. Als je alleen gaat is het nog ok, hoewel hij dan wel dagen heeft dat hij van alles schrikt, maar dat is vooral door trigger stacking en heb ik nu wel beter in de gaten dan een aantal jaar terug. Dus misschien wordt dit nu minder een issue.
Samen met anderen is het vaak wel anders, hij naait zich dan erg op omdat hij persé voorop wil lopen, en als hij dan voorop loopt gaat hij het tempo bepalen maar in zijn geval is dat dan niet echt een tempo wat leuk is voor andere paarden. Als er dan een paard naast hem komt stappen en we letten niet op dan bijt hij :') Wat hij ook kan hebben als je bv. draaft of galoppeert en hij heeft jeuk dan gooit hij gewoon alles dicht, is ook niet altijd zo handig als je met anderen rijdt. Dat soort dingetjes allemaal...

Maar dat allemaal gezegd zijnde heb ik gisteren een hele fijne sessie met hem gehad :) Geen mat of andere toestanden, maar gewoon heel simpel: bewegen. Had hem in de longeerpiste laten rollen en daar even gekeken, maar de wind irriteerde hem toch teveel dus nog even naar de binnenbak geweest. Daar deed hij het netjes! Hij reageerde op mijn aanwijzingen en we hebben stap, draf en galop gedaan zowel linksom als rechtsom. Ik heb zijn hoofd even genegeerd en af en toe wat snoepjes toegestopt (zonder de click op zich) en hij reageerde best goed op alles wat ik vroeg. Hij keek niet blij, maar hij kon ook even goed naar de andere kant van de piste lopen (hij was los) en dat deed hij ook niet, dus gok dat hij het toch wel leuk vond :+

Voorbeeldje hoe hij er dan bij loopt:
https://www.instagram.com/p/CCeIWD-H67r ... _copy_link

Heb ook wel een filmpje, maar dat is het meest slechte moment van de hele sessie, omdat het moeilijk is om mee te doen en je lichaam ed goed te gebruiken als je ook aan het filmen bent. Ben wel trots hoe hij voor de rest liep en mee deed.

Er is wel 1 nadeel: actief betekent bij hem ook reactief.
Hij is dus meermaals weggeschoten omdat hij ergens iets hoorde, gaf daar dan meteen een grote reactie op. En op het einde toen we nog even aan een touwtje aan het stappen waren en hij wat hoorde ging hij kleine cirkeltjes rond mij heen draven, snuivend, met z'n staart bijna op zijn rug.
Ben er niet zo heel blij mee, maar je kan niet alles hebben probeer ik maar te denken. Het is nu éénmaal een pony van uitersten _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 21:06

[***] schreef:
Wat je zegt in het eerste stukje over het 'moeten' heb je natuurlijk gelijk in, maar wat doe je als dat 'moeten' wel altijd een issue lijkt te blijven? Als je paard wel stilstaat bij de hoefsmid, maar daar duidelijk niet blij mee is bv.? Laat je het dan? Of probeer je daar toch nog wat mee?

Maar.... als het voor hem niet prettig is, is het voor hem niet prettig. Hij hoeft de hoefsmid niet leuk te vinden. Als hij braaf doet wat hij moet, dan is dat toch genoeg?

Ik geloof bv niet dat er clickertraining in de wereld genoeg is die mij ooit ontspannen maakt bij bv bloedprikken. Ik vind het niet prettig. Bloedprikken doet zeer. Er is niets waar dat aan veranderd hoeft te worden, ik kan het verdragen als het nodig is, maar ik hoef het niet leuk te vinden.

Citaat:
Misschien als ik 10 jaar geleden dit allemaal had gedaan dat het allemaal anders gegaan zou zijn (doe clickertraining wel al langer, maar heb daar veel frustratie ingebouwd, net hetzelfde als bij mijn ontdekking van Parelli ed, dit wil ik dan graag "goed" maken, maar misschien is het daar gewoon te laat voor).

Als je dit meeneemt naar je paard belast je hem echt met veel te veel emotionele bagage.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:34

@[***] heb jij nog wel plezier in je paarden..? Ik lees zoveel perfectionisme en zoveel "in je hoofd zitten". Volgens mij maak jij het jezelf niet makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:00

@Shadow0: ik denk dat wij daarin van mening verschillen. Ik zie heel veel paarden gewoon braaf doen wat moet, maar daarom is het nog niet goed. Die paarden zijn daar echt niet blij mee en ik ben niet van het principe dat een paard maar moet luisteren en moet doen wat je wil omdat jij toevallig een mens bent en dat voor hem/haar beslist. Natuurlijk zijn er grenzen en basisregels, om gevaarlijke situaties te vermijden, maar dat is anders dan dat je alles bepaald wat moet en je paard zich daar maar bij moet neerleggen.

Dat wat je daarna zegt is waarschijnlijk wel waar.

@VogeltjeM: ja hoor, gelukkig nog wel. Heb veel plezier met en van ze, bij alles wat we doen. Behalve als het om 'werk' gaat, en met 'werk' bedoel ik dan dingen sneller of moeilijker als wat rondstappen (of bepaalde specifieke oefeningen). Terwijl ik dat toch graag zou doen. Hoeft niet spectaculair zijn, gewoon lekker het bos in vind ik meer dan goed genoeg.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:08

En toch is dat wel wat ik zie in je filmpje, je gaat net zo lang door met vragen tot hij uitvoert wat je wilt ipv dat je hem in kleine stapjes laat zoeken naar het goede antwoord. Jammer ook dat je mijn filmpjes zo makkelijk aan de kant schuift, ja dit zijn vrij ‘simpele’ filmpjes, maar ik ben instructeur dus ben de situaties die jij schetst al geregeld tegen gekomen, maar dan heb ik geen camera bij de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:11

Natuurlijk doe ik dat, om hem een idee te geven wat het is wat een beloning oplevert, zodat het hopelijk een klik maakt in zijn hoofd en hij daar zelf naar op zoek gaat om meer beloningen te verdienen. Want het hem zelf laten uitzoeken levert echt niks op, ik werk al 14 jaar met deze pony, heb echt wel dingen geprobeerd met hem hoor. Maar je bent altijd welkom om te laten zien hoe het moet ;)

Ik bedoel het niet slecht, maar kom op .. Andere paarden die help je (al dan niet met target) naar een mat of pion of weet ik het, deze raken ze uit interesse vanzelf aan, waarop je clickt, hen een stapje terug zet en ze meteen terug naar die mat of die pion gaan want dat leverde wat op. En dat gedeelte werkt bij hem niet, want het interesseert hem niet of hij nu wel of niet een snoepje krijgt om iets specifieks te doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:01

Ik denk ook niet dat het werkt als Cobe niet warm wordt van de positieve beloning. Je hebt het vast al gedaan, maat heb je al eens uitgezocht wat hij wél een beloning vind? Dus verschil in snoep, biks, wortel, appel, brood etc.
Denk als je dat pas weet, dat je dan pas verder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:17

Heb met veel verschillende dingen gewerkt in het verleden :j
Hooibrok is de minst favoriete :+ Was wel interessant om mee te werken toen ik om ging van gewoon clickertrainen naar connection training, om de frustratie rond voer en de over-arousal wat te temperen. Maar op een bepaald moment kwam dat tekort, dus ben ik overgeschakeld naar andere dingen.

Nadeel daar bij is weer dat hij met zijn allergieën zit, en zijn overgevoeligheid voor suikers. Ik merkte ook niet echt een verschil tussen bv. een wortel of wat snoepjes. Ook snoep onderling merkte ik geen verschil op. Ik denk ook niet dat het in de beloning op zich zit, want de snoepjes die ik nu gebruik vindt hij heel lekker, alleen niet zo dat hij er in een sessie dingen voor zal gaan zoeken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:32

Zoeken doet mijn paard ook nooit. Dat wil ik ook niet, want ik wil niet een dier naast me die continu een kunstje doet voor een snoepje. Ik probeer wel zo te denken bij alles wat ik train: het dier moet er beter van worden. Dus als mijn paard geen honger heeft (want onbeperkt ruwvoer) hoef ik ook niet met hooibrok aan te komen. Dat eet hij niet. Biks is onze basisbeloning, wortel de schatkist.

In het geval van een mat, zal mijn paard er ook niet zelf naar gaan zoeken en bedenken: als ik daarop sta krijg ik snoep.
Wel heb ik hem geleerd dat een target of een pion de schatkisten (overdaad aan beloning) zijn als ik er om vraag. Dat is mijn basis. Maar als de beloning niet lekker genoeg is, wordt hij er niet beter van en is hij ook niet gemotiveerd.

Dus als jij niet iets kan vinden waarvan Cobe denkt: “hier word ik beter van”, denk ik dat je vast blijft lopen met clickeren.

Tja, misschien is het bij hem met al zn ongemakken gewoon niet vindbaar. Dat kan ook een antwoord zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:53

Caira schreef:
En toch is dat wel wat ik zie in je filmpje, je gaat net zo lang door met vragen tot hij uitvoert wat je wilt ipv dat je hem in kleine stapjes laat zoeken naar het goede antwoord. Jammer ook dat je mijn filmpjes zo makkelijk aan de kant schuift, ja dit zijn vrij ‘simpele’ filmpjes, maar ik ben instructeur dus ben de situaties die jij schetst al geregeld tegen gekomen, maar dan heb ik geen camera bij de hand...

Toch heb je , ondanks dat je niet altijd camera bij de hand hebt op juiste moment (=herkenbaar ;) ) heel duidelijk het seeking system in beeld gezet. +:)+

Zou best es kunnen dat Cobe daar dus niet zo goed in is ontwikkeld, en het wel gauw goed vindt wat er gebeurd om hem heen of wat ie zelf mag doen.
Kom dit soort paarden niet veel tegen, maar vrijwel altijd zit daar een fysieke reden of trauma achter.
Een HB pony , als voorbeeld , zal het seeking system dan ook mijden, en apatisch reargeren.

Of het zijn paardjes die zo murw zijn gemaakt (en dat komt meer voor) dat ze er weken over doen om uit hun schulp (trauma) te komen voordat hun natuurlijk gedrag van seeking naar boven komt nabij de mens.
Maar dat merk je, als je wat ervaren bent met clicker, al binnen een of twee sessie's.
Maar gezien de historie van Cobe en [***] is van trauma geen sprake natuurlijk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:20

Slmt9 schreef:
Zoeken doet mijn paard ook nooit. Dat wil ik ook niet, want ik wil niet een dier naast me die continu een kunstje doet voor een snoepje. Ik probeer wel zo te denken bij alles wat ik train: het dier moet er beter van worden. Dus als mijn paard geen honger heeft (want onbeperkt ruwvoer) hoef ik ook niet met hooibrok aan te komen. Dat eet hij niet. Biks is onze basisbeloning, wortel de schatkist.

In het geval van een mat, zal mijn paard er ook niet zelf naar gaan zoeken en bedenken: als ik daarop sta krijg ik snoep.
Wel heb ik hem geleerd dat een target of een pion de schatkisten (overdaad aan beloning) zijn als ik er om vraag. Dat is mijn basis. Maar als de beloning niet lekker genoeg is, wordt hij er niet beter van en is hij ook niet gemotiveerd.

Dus als jij niet iets kan vinden waarvan Cobe denkt: “hier word ik beter van”, denk ik dat je vast blijft lopen met clickeren.

Tja, misschien is het bij hem met al zn ongemakken gewoon niet vindbaar. Dat kan ook een antwoord zijn.

Denk dat je onderscheid moet maken tussen het seeking system wat je nuttig kunt gebruiken en de over criteria.
Je weet bij het laatste nooit of het paard dit doet uit enthousiastme of uit frustratie, en je balanceerd dan op de rand van over de limit gaan.
Zie het toch regelmatig gebeuren in de VD dat men hier ruim over heen gaat, en in mijn eigen trainingen wordt er soms ook van alles aangeboden waar ik niet om vraag, met vaak frustie als gevolg, en weer terugschakelen naar de rust in training. (daar is die mat/target fijn voor)
Het lijntje tussen seeking en over-criteria is heel dun, maar ik begrijp dat je dat ook duidelijk wilt maken in je reactie.

Maar er is dus wel degelijk verschil in hoe je het seeking system gebruikt zonder in die "overload" te komen.
En het maakt ook een hoop uit wat je precies traint, ik mag graag gebruik maken van wat paard zelf aanbied in zijn zoektocht naar wat ik vraag, en daarin kan best es wat langskomen wat op cue gezet kan worden ipv alleen je gestelde einddoel op cue.
Voorbeeld: heb merrie laten wennen aan mentuig met +r, dat gaat totaal anders als dat ik vraag of ze netjes naast me wil komen parkeren bij het opstappen ohz.
Bij het parkeren aanleren heb ik haar totaal niet aangeraakt, dat gaat puur op seeking.

En in dat trainings pad zitten altijd dingetjes en trucjes die paard al kent en dus leuk <3 aanbied, en dan zit je dus zomaar over die grens zone van overload.
Ga je daarin belonen doet dat gemoedstoestand geen goed, maak je onrust en een dier wat niet meer snapt wat je eigenlijk wilt > frustratie <
Helaas slaan ze dit ook secuur op, en dat zet zich meteen door in volgende gevraagde oefening of zelfs vervolg training.

Met paard wat zelf allerlei dingetjes gaat aanbieden puur voor het schooien zonder start/vraag doe ik verder niets mee als zijn dat ie braaf is.
Maar aan andere kant: paard wat mij iets duidelijk probeert te maken (krab me effe bv, ik heb geen water meer) krijgt wat ie vraagt.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 11-07-20 12:25, in het totaal 3 keer bewerkt