Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Oh, wat fijn voor jullie! Heel leuk als je paard zelf de ontspanning kan vinden en dingen zelf kan oplossen als er iets gebeurdIk weet het even niet meer goed (sorry, mijn hersenen functioneren niet meer zo ok de laatste tijd
) maar was er iets gebeurd waardoor die basis rust weg was? Of is dat geleidelijk aan gekomen, en weet je ook waarom?
[/img]
[***] schreef:Wat je zegt over moeten vs niet moeten had ik al eerder aangehaald, maar dat werkt dus hier net zo. Ik heb totaal geen problemen met hem als er iets moet (bv. dagelijkse dingen, dierenarts, trailer, ... ). Maar zoals gezegd doet hij dan wel wat moet, maar of hij daar altijd zo gelukkig mee is. En of ik dat moet willen voor altijd, alles op die manier doen. Misschien wel, misschien zorgt het voor meer duidelijkheid en brengt dat op termijn rust, of juist niet en hij geeft het gewoon op omdat ik toch niet luister en er vanalles moet.
Citaat:Als ik heel simpel denk wil ik graag bosritten en dagtochten doen. Dat is ook hetgeen waar hij doorgaans het minste problemen mee heeft, alleen is er de laatste jaren vanalles gebeurd waardoor ook dat niet meer vanzelfsprekend is. Maar misschien is dat ook gewoon omdat ik er teveel in zie, en teveel wil dat alles leuk en geweldig is, terwijl het gewoon niet altijd goed kan gaan. Wat er voor hem nodig is heb ik om eerlijk te zijn geen flauw idee van. Ik weet niet of er überhaupt iets nodig is, hoewel natuurlijk beweging (en dan rechtuit in het bos) nooit slecht kan zijn.
Citaat:@sanne83: ohja, juist, dat wist ik wel hoor
Zelf ben ik inderdaad ook niet helemaal zoals het zou moeten. Vandaar dat het juist zo fijn is als een paard uit zichzelf wel iets wil doen, dan kost het mij minder energie.
Citaat:Ik heb overigens op de CT-website reactie gehad van Rachel, zij vond het erg goed uitzien en de sessie goed opgebouwd en rekening gehouden met wat hij aangeeft. Ik ga nog wel even een vervolg schrijven, want er staat niks van sessie 2, maar om maar even aan te geven hoe verschillend een filmpje kan lijken.
[***] schreef:Wat je zegt in het eerste stukje over het 'moeten' heb je natuurlijk gelijk in, maar wat doe je als dat 'moeten' wel altijd een issue lijkt te blijven? Als je paard wel stilstaat bij de hoefsmid, maar daar duidelijk niet blij mee is bv.? Laat je het dan? Of probeer je daar toch nog wat mee?
Citaat:Misschien als ik 10 jaar geleden dit allemaal had gedaan dat het allemaal anders gegaan zou zijn (doe clickertraining wel al langer, maar heb daar veel frustratie ingebouwd, net hetzelfde als bij mijn ontdekking van Parelli ed, dit wil ik dan graag "goed" maken, maar misschien is het daar gewoon te laat voor).
Caira schreef:En toch is dat wel wat ik zie in je filmpje, je gaat net zo lang door met vragen tot hij uitvoert wat je wilt ipv dat je hem in kleine stapjes laat zoeken naar het goede antwoord. Jammer ook dat je mijn filmpjes zo makkelijk aan de kant schuift, ja dit zijn vrij ‘simpele’ filmpjes, maar ik ben instructeur dus ben de situaties die jij schetst al geregeld tegen gekomen, maar dan heb ik geen camera bij de hand...
Slmt9 schreef:Zoeken doet mijn paard ook nooit. Dat wil ik ook niet, want ik wil niet een dier naast me die continu een kunstje doet voor een snoepje. Ik probeer wel zo te denken bij alles wat ik train: het dier moet er beter van worden. Dus als mijn paard geen honger heeft (want onbeperkt ruwvoer) hoef ik ook niet met hooibrok aan te komen. Dat eet hij niet. Biks is onze basisbeloning, wortel de schatkist.
In het geval van een mat, zal mijn paard er ook niet zelf naar gaan zoeken en bedenken: als ik daarop sta krijg ik snoep.
Wel heb ik hem geleerd dat een target of een pion de schatkisten (overdaad aan beloning) zijn als ik er om vraag. Dat is mijn basis. Maar als de beloning niet lekker genoeg is, wordt hij er niet beter van en is hij ook niet gemotiveerd.
Dus als jij niet iets kan vinden waarvan Cobe denkt: “hier word ik beter van”, denk ik dat je vast blijft lopen met clickeren.
Tja, misschien is het bij hem met al zn ongemakken gewoon niet vindbaar. Dat kan ook een antwoord zijn.