Shanna schreef:Waar ik het lef vandaan haal? Pardon?!
Ik ben geen expert, maar ook zeker geen onwetende bokker. Ik heb wel degelijk ervaring (ruim 20 jaar in de paarden inmiddels, want al ben ik nog relatief jong, ik ben er wel groot mee geworden) met verschillende soorten paarden, ook met (klop)hengsten en veulens.
De trainingsmethode van de trainer, hoe goed hij ook zal zijn, strookt in dit geval niet met wat dit paard nodig heeft. De man gaat door waar hij eigenlijk moet stoppen (als beloning), komt in de verkeerde positie/ plek ten opzichte van het paard, paard ziet zn kans om uit het vluchten te komen (want vluchten werkt niet) en grijpt hem. Hij haalt uit en "krijgt rust".
Shanna ik ben het met je eens. De trainer zijn timing is beroerd. Het paard komt zijn kant uit nog zonder enige dreiging. Daarvoor krijgt hij gelijk een afstaffing die (op dat moment) onrechtvaardig is, dubieus wordt uitgevoerd. In ieder geval veel te lang duurt. Hij geeft het paard de tijd niet zichzelf te corrigeren. Het paard gaat achteruit maar dan nog moet hij nog steeds de afstraffing ( ja weet het hij mept niet hard) incasseren.
Deze trainer maakt een klassieke fout. Zijn emotie komt erbij. En dan ga je door waar je moet stoppen. Dit paard heeft eerder met dit bijltje gehakt en pakt hem later vierkant terug. Verwacht je eerlijkheid van een paard, dan zul je het ook eerlijk moeten benaderen...Dit paard liet zien de boodschap te begrijpen maar nog krijgt hij een afstraffing.
Stap er blanco in en ga er niet van uit dat het paard op voorhand al slechte bedoelingen heeft. Dan creer jezelf de negatieve dynamiek. Ben je bang om gebeten te worden muilkorf het dier. Begin van uit een neutraal nulpunt, iedere dag weer. Veroordeel het paard niet op voorhand al om wat het gisteren heeft uitgevreten. Vandaag is een heel nieuwe dag met misschien een heel ander humeur. Iemand moet de eerste positieve stap zetten en dat is altijd de trainer.
Je mag dan jong zijn maar ik vind dat je al een heel net inzicht hebt.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 14-12-16 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt