wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:38

Indestal schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zmU47vPGmdY

Doet me denken aan dit paard...ook een flessen veulen

Ik denkt dat ik wel begrijp wat je ermee wil zeggen, al snap ik de vergelijking met mijn paard totaal niet.
Denk dat dit paard een heel ander kaliber is dan mijn Ravottie, aangezien het bij dit paard niet mogelijk is om hem op een normale manier te benaderen. Ik heb met Ravottie zeker niet dergelijke situaties meegemaakt, kon gewoon bij hem in de stal komen, geen probleem (al besef ik nu dat ik heel veel geluk gehad heb!)

Indestal

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:41

Ik zeg ook dat paard filmpje erger is. De vergelijking die ik maak is dat jouw paard gevaarlijk afwijkend gedrag vertoont en net als paard van filmpje.

Een paard dat mensen en paarden zo verwond, daar is wat serieus mis mee, is nl geen normaal paardengedrag.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:42

Indestal schreef:
Ik zeg ook dat paard filmpje erger is. De vergelijking die ik maak is dat jouw paard gevaarlijk afwijkend gedrag vertoont en net als paard van filmpje.

Een paard dat mensen en paarden zo verwond, daar is wat serieus mis mee, is nl geen normaal paardengedrag.

Snap het, had je berichten na het filmpje nog niet gezien.. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:42

Je ziet het idd vanaf het begin al fout gaan. In die overdekte paddock al. Dier staat regelmatig te kauwen maar dan gaat de man met die zweep staan zwaaien in een kleine ruimte waar dier niet wegkan, enige dat beest kan doen is vluchten (kan niet) bevriezen (is het kennelijk het type niet voor) of aanvallen waar hij dus voor kiest. In de grote paddock aan de lijn, dier is eerst oplettend een oor naar het midden een oor naar voren. Zoals het hoort, daarna blijft de man hem met deken achtervolgen. Dier kan niet weg dan maar aanvallen. Wat elk dier zal doen als hij voor zijn leven vecht.

Mijn laatste wedstrijdpony was ook een dergelijke "grapjas). Is voor mij bij heel wat eigenaren geweest die niet met hem overweg konden? Bij ons terecht gekomen na inruil met mijn toen kreupele pony die lang weirust moest hebben. Ene waardeloze pony voor de ander geruild. Bij mij heeft hij weinig tot geen probleem gegeven anderen moesten toch erg opletten in hoe ze met hem omgingen. Hij had flinke portie eigenwaarde en wist van zichzelf wat hij kon. Lang hengst geweest, dominant en vechtlustig. Bij verkeerde omgang viel hij aan of met rijden liet hij zich dan of achterover klappen of ergens vlak onderdoor rennen zodat de ruiter eraf lag. Of aan de hand aanvliegen zoals een hengst zijn kudde verdedigd.Ging alleen goed bij een wei met alleen merries uit de buurt van andere mannelijke dieren. Anders vloog hij overal doorheen om de ander te slopen.

Ellende is dat ts weinig keus heeft dan of dier hopen te plaatsen bij iemand die met hem om kan gaan en niet doorverhandeld zonder eerlijk te zijn. Of houden en hopen dat ze er mee overweg kunnen en een diervriendelijk leven gunnen. Of doden,
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-12-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:45

Toch zie ook ik, en ik ben geen prof. of gedrags-expert o.i.d., dat de trainer veel signalen van het paard mist en op de (voor dit paard) verkeerde manier met dit paard om gaat. Van de 3 ffen (fight, freeze or flight) kiest dit paard, omdat vluchten niet werkt, om dan maar te gaan vechten..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:48

Shanna schreef:
Toch zie ook ik, en ik ben geen prof. of gedrags-expert o.i.d., dat de trainer veel signalen van het paard mist en op de (voor dit paard) verkeerde manier met dit paard om gaat. Van de 3 ffen (fight, freeze or flight) kiest dit paard, omdat vluchten niet werkt, om dan maar te gaan vechten..

Misschien is het handig voor jou om dit filmpje eens in de context te bekijken.

Waar haal je eigenlijk het lef vandaan.... sorry hoor, maar ik ben het best wel zat dat onwetende bokkers het beter denken te weten dan zo'n ervaren en goede trainer.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:48

https://m.youtube.com/watch?v=9rCA3P5NmSw

Ik vind dit meer overeen komen.

Deze hengst wordt het punt bij opgezocht. Lijkt een supermakkelijk paard en is het ook tot je bij zijm angst komt.

Eindelijk ook iemand ziet dat deze paarden dus aanvallen en terugtrekken en weet dat als ze echt willen dat ze je doden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:51

Heeft iemand een link van de gehele documentaire?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:53

Nee ben ik ook benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:55

Wendy schreef:
Shanna schreef:

Misschien is het handig voor jou om dit filmpje eens in de context te bekijken.

Waar haal je eigenlijk het lef vandaan.... sorry hoor, maar ik ben het best wel zat dat onwetende bokkers het beter denken te weten dan zo'n ervaren en goede trainer.

Waar ik het lef vandaan haal? Pardon?!

Ik ben geen expert, maar ook zeker geen onwetende bokker. Ik heb wel degelijk ervaring (ruim 20 jaar in de paarden inmiddels, want al ben ik nog relatief jong, ik ben er wel groot mee geworden) met verschillende soorten paarden, ook met (klop)hengsten en veulens.
De trainingsmethode van de trainer, hoe goed hij ook zal zijn, strookt in dit geval niet met wat dit paard nodig heeft. De man gaat door waar hij eigenlijk moet stoppen (als beloning), komt in de verkeerde positie/ plek ten opzichte van het paard, paard ziet zn kans om uit het vluchten te komen (want vluchten werkt niet) en grijpt hem. Hij haalt uit en "krijgt rust".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-16 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:56

Wendy niet elke bokker is ontwetend. Maar door simpelweg naar de eerste video te kijken. Ongeacht welke meneer daar zijn werk staat te doen. Door te observeren en paardengedrag en lichaamshouding te kennen en herkennen kom je tot deze conclusie.

Tweede video ook daar kun je als je goed kijkt het dier heel kort zien verstijven en van houding veranderen voor hij opvliegt en de man aanvalt. Ik heb zelf regelmatig honden in handen met angstagressie die eigenlijk dezelfde dingen doen, vanuit het niks aanvallen en meteen daarna wegwezen. Soms met bijna geen signalen vooraf. Daardoor leer je heel subtiele veranderingen in houding, blik en energie te herkennen. Ben wel erg benieuwd hoe tweede paard is geherprogrammeerd door de trainer,

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:22

Die twee filmpjes van de laatste pagina's lijken wel wat op het gedrag van de mijne in haar slechtste momenten (nu zeldzaam). Is idd van "laat me met rust, geef me de ruimte", ze tolereren zo ver als ze kunnen, maar plots trekken ze het niet meer, en beide keren ging de "trainer" ook ver buiten de comfort zone van het paard, zonder op tijd rust te geven om de boel te verwerken. Deze zijn voor mij geen paarden om te laten inslapen, wel om in de juiste handen te geven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:17

Jeetje hou toch op met die ruzie over wie het het best weet en hoeveel verstand jullie er wel van (denken te) hebben. Zullen we bij het verhaal van TS blijven en afwachten wat de DA zegt?

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:17

Shanna schreef:
Waar ik het lef vandaan haal? Pardon?!

Ik ben geen expert, maar ook zeker geen onwetende bokker. Ik heb wel degelijk ervaring (ruim 20 jaar in de paarden inmiddels, want al ben ik nog relatief jong, ik ben er wel groot mee geworden) met verschillende soorten paarden, ook met (klop)hengsten en veulens.
De trainingsmethode van de trainer, hoe goed hij ook zal zijn, strookt in dit geval niet met wat dit paard nodig heeft. De man gaat door waar hij eigenlijk moet stoppen (als beloning), komt in de verkeerde positie/ plek ten opzichte van het paard, paard ziet zn kans om uit het vluchten te komen (want vluchten werkt niet) en grijpt hem. Hij haalt uit en "krijgt rust".

Shanna ik ben het met je eens. De trainer zijn timing is beroerd. Het paard komt zijn kant uit nog zonder enige dreiging. Daarvoor krijgt hij gelijk een afstaffing die (op dat moment) onrechtvaardig is, dubieus wordt uitgevoerd. In ieder geval veel te lang duurt. Hij geeft het paard de tijd niet zichzelf te corrigeren. Het paard gaat achteruit maar dan nog moet hij nog steeds de afstraffing ( ja weet het hij mept niet hard) incasseren.

Deze trainer maakt een klassieke fout. Zijn emotie komt erbij. En dan ga je door waar je moet stoppen. Dit paard heeft eerder met dit bijltje gehakt en pakt hem later vierkant terug. Verwacht je eerlijkheid van een paard, dan zul je het ook eerlijk moeten benaderen...Dit paard liet zien de boodschap te begrijpen maar nog krijgt hij een afstraffing.

Stap er blanco in en ga er niet van uit dat het paard op voorhand al slechte bedoelingen heeft. Dan creer jezelf de negatieve dynamiek. Ben je bang om gebeten te worden muilkorf het dier. Begin van uit een neutraal nulpunt, iedere dag weer. Veroordeel het paard niet op voorhand al om wat het gisteren heeft uitgevreten. Vandaag is een heel nieuwe dag met misschien een heel ander humeur. Iemand moet de eerste positieve stap zetten en dat is altijd de trainer.

Je mag dan jong zijn maar ik vind dat je al een heel net inzicht hebt. :Y)
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 14-12-16 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:22

karuna schreef:
Wendy niet elke bokker is ontwetend. Maar door simpelweg naar de eerste video te kijken. Ongeacht welke meneer daar zijn werk staat te doen. Door te observeren en paardengedrag en lichaamshouding te kennen en herkennen kom je tot deze conclusie.

Tweede video ook daar kun je als je goed kijkt het dier heel kort zien verstijven en van houding veranderen voor hij opvliegt en de man aanvalt. Ik heb zelf regelmatig honden in handen met angstagressie die eigenlijk dezelfde dingen doen, vanuit het niks aanvallen en meteen daarna wegwezen. Soms met bijna geen signalen vooraf. Daardoor leer je heel subtiele veranderingen in houding, blik en energie te herkennen. Ben wel erg benieuwd hoe tweede paard is geherprogrammeerd door de trainer,

Hij heeft meerdere delen! Moet je even onder zijn naam youtuben. Ik vind het altijd interessant om te zien en hij weet ook waar het misgaat en legt het dan ook uit.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:28

Indestal schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zmU47vPGmdY

Doet me denken aan dit paard...ook een flessen veulen

En het is wat hij aan het begin zegt; "He's as close as having been turned into a predator.."
Dit paard (in het filmpje) valt aan om te "killen".

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:29

En waarom doet het paard dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:33

Jongens komaan, denk dat TS het al moeilijk genoeg heeft met heel deze situatie zonder heel dat gehakketak hier. Kan het aub een beetje rustiger, al is het maar uit respect voor haar.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 08:44

Pfff kan het niet allemaal wat minder.
Ik (en ik denk vele met mij) volgen dit topic om te lezen hoe het met ts en ravottie is.
Niet om jullie eindeloze posts en welles/nietes discussies te volgen.

Open lekker een eigen reltopic!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:09

Hmm, ik weet niet, deze discussie is best interessant en er wordt toch niet op TS gehakketakt? Waarom zou het dan direct een probleem zijn. Ja, het zijn andere paarden, met andere problemen. Niet direct relevant voor TS. Maar het zijn wel paarden die gedrag vertonen dat ik niet direct onder 'normaal' versta en dat doe ik met het gedrag van Ravottie ook niet. Normaal even tussen aanhalingstekens, want het is uiteraard bekend dat een paard over tanden en hoeven beschikt om, indien nodig, zichzelf te beschermen. Anders had ie wel fluwelen hoefschoentjes gehad toen ie geboren was.

Desalniettemin zou dit gedrag voor mij een no go zijn. Ben ik ook niet ervaren genoeg voor. Ik weet echter niet of ik het dier dan nog uit handen zou durven geven. Ik wens TS vooral veel wijsheid toe en hoop dat ze een keuze kan maken die voor haarzelf en haar man goed voelt. Zij zijn, op dit moment, de enigen die er toe doen, samen met Ravottie.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:12

Ik weet niet of de zijdelingse discussie voor de TS vervelend is? Laat maar even weten. Ik vind het namelijk ook interessant omdat het een kant van paarden belicht die ik zelf nog nooit in die mate ben tegengekomen, en daarmee vind ik het ook leerzaam. Maar als de TS het vervelend vindt is het beter om erover op te houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:42

Eigenlijk is het ook geen heel natuurlijk gedrag voor een paard als vluchtdier. Denk dat paarden die echt aanvallen wel het nodige hebben meegemaakt in opvoeding, te lief of juist mishandeld.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:47

waarschijnlijk heb ik het niet goed gelezen maar is de slacht echt geen optie? Dit paard vertoont gedrag wat echt niet kan en wanneer het zo ver komt dat er ook daadwerkelijk hechtingen aan toe moeten komen gaat het mij te ver. Paarden met dit gedrag kun je niet verkopen en ook grotendeels niet meer heropvoeden. Het is altijd fijn om de DA te laten komen om te kijken of het iets lichamelijks is wat verholpen kan worden maar ik ben toch echt bang dat het tussen zn oren zit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:49

Je hebt inderdaad niet goed gelezen. ;)
TS wil paard niet laten slachten.
Dat kan ze niet. :(:)

Misschien een ander topic openen mbt de youtube filmpjes?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:49

MarjanB schreef:
Eigenlijk is het ook geen heel natuurlijk gedrag voor een paard als vluchtdier. Denk dat paarden die echt aanvallen wel het nodige hebben meegemaakt in opvoeding, te lief of juist mishandeld.

Klassieke fout om een paard als "vluchtdier" te bestempelen. Een paard is een kuddedier, maar zeker niet per definitie een vluchtdier. Paarden hebben bij gevaar verschillende opties en zullen kiezen wat bij de situatie EN het karakter past. En reken maar dat aanvallen bij paarden een gangbare reactie kan zijn.