Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:12

Maar meestal is nu een knip met mijn vinger genoeg of een 'eh' en daarna loop ik naar hem toe en rent hij meestal al weg...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:08

Ik had mezelf beloofd hier niet meer te reageren, maar ik wil toch nog even inpikken op dat te laat corrigeren/straffen. Het is gewoon een feit dat bij ALLE dieren (inclusief mensen dus) en te late correctie (of beloning!!) gewoon niet werkt. Dan weet je toch niet meer waarom je die correctie of beloning krijgt? Stel, een kind doet iets wat niet mag en jij negeert het. Tien seconden later zit die gewoon rustig te spelen en op dat moment geef je het kind een straf. Dan straf je hem omdat hij rustig zit te spelen?? Je moet je straf echt goed timen, anders straf je voor het verkeerde en creëer je ongewenst gedrag. Met belonen net hetzelfde, een voorbeeld: je wil je paard leren stil staan. Je paard staat vijf seconden prachtig stil, dan verzet hij een voet en op dat moment beloon jij hem. Wat heb je nu beloond? Juist ja... Je moet precies dat gedrag belonen of corrigeren dat je wel of niet wil, en NIET vijf seconden later, dat heeft gewoon geen zin. Als ik telkens een beloning krijg op het moment dat ik even zit te niksen op het werk, blijf ik niksen op het werk. Krijg ik een beloning op het moment dat ik flink aan het werk ben, zal ik geneigd zijn flink te blijven werken. Dat heet CONDITIONERING en heeft niets, maar dan ook niets te maken met "dat is jouw mening". Daar is decennia onderzoek naar gedaan en is gewoon bewezen (hond van Pavlov - actie reactie, noem maar op). Dus sorry, maar beweren dat een paard zo intelligent is en dat ook wel snapt, is gewoon belachelijk, dat heeft niets met intelligentie te maken. Zelfs het meest intelligente wezen op aarde (laten we even in het midden welk wezen dat is ;) ) zou het niet snappen waarom hij gestraft wordt als die straf komt op een moment dat die niks verkeerd doet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:48

Fennadev schreef:
Ik schop mijn pony niet alleen terug, maar ik laat hem ook nog eens net zolang rennen totdat hij het zat is en dan net ietsje langer.

Dat laatste heeft geen zin :n
Een goedgetimede trap terug is goed, maar dat opjagen heeft geen enkele zin. Paard trapt? Trap terug em verder waar je mee bezig was.

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:24

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

Ik vind het niet de goeie oplossing!
Je hoort een paard normaal te behandelen en niet te schoppen
Het is een dier en die kan niet praten en misschien ging het niet express

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:32

Mika2001 schreef:
xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

En als ie wel expres schopt? Dan helpt het echt niet om met je vingertje te zwaaien en
foei te zeggen, kan je beter een keer meteen duidelijk zijn en is het klaar.

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:19

Als mijn verzorgpony erg vervelend doet, geef ik haar wel eens een schop. Natuurlijk niet keihard, maar wel dat ze even goed doorheeft dat ik daar niet van gediend ben. Anders neemt zij de leiding.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:16

[quote="onkeltje] En paarden schoppen elkaar ook ja.. die kunnen de stem niet verheffen en op een andere manier communiceren.[/quote]

Zeg je nou echt dat paarden niet op een andere manier kunnen communiceren?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:53

Ik geef het paard ook wel eens een schop hoor!
Als jij mij een trap verkoopt, krijg je er ook 1 terug. Zo simpel ben ik. Als het nou niet gericht op mij is, of als hij bijvoorbeeld een vlieg weg wilt trappen, die onder zn buik zit, ga ik hem niet straffen.
Maar als het écht gericht is (al een keer gehad), krijgt hij wel een trap terug. Gelijk even laten weten dat dat gewoon niet kan.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:10

xPearl schreef:
Ik geef het paard ook wel eens een schop hoor!
Als jij mij een trap verkoopt, krijg je er ook 1 terug. Zo simpel ben ik. Als het nou niet gericht op mij is, of als hij bijvoorbeeld een vlieg weg wilt trappen, die onder zn buik zit, ga ik hem niet straffen.
Maar als het écht gericht is (al een keer gehad), krijgt hij wel een trap terug. Gelijk even laten weten dat dat gewoon niet kan.

helemaal akkoord. Paard zou op jou mogen trappen maar andersom niet?
Die van mij krijgt dan meestal een klop( platte hand) op zijn hals ofzo omdat dat is waar ik het eerst aankan.
En iedereen die mij kent, zegt dat ik een watje ben met mijn paard én mijn paardje is goed opgevoed ( niet door mij weliswaar) dus gelukkig komt het niet al te veel voor maar als het moet, liever 1 duidelijk signaal dan naast elkaar door communiceren en een onhandelbaar paard krijgen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:28

Ik zeg altijd liever één tik te veel, dan een 600 kilo beest die jou overheerst en platwalst.
Maar dit geld voor mij ook voor de shetjes, voor volwassenen zijn ze wel klein, maar voor kinderen niet.

Een paard of pony heeft gewoon respect te hebben en te luisteren naar wat wij willen.

Laatst ook de shet door moeten pakken, ging gericht trappen tijdens het opzadelen.
Medisch is er niets aan de hand waarom ze het zou kunnen doen.
Helaas durfden de meisjes niet door te pakken, toen ze naar mij een uithaal deed, heeft ze echt beste trap onder haar kont gehad.
Deze pony is best wel dominant aangelegd, dus was puur dominantie kwestie, daarna was het namelijk klaar en konden we haar gewoon opzadelen.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:04

Ik zeg altijd: als jij een paard schopt mag het paard jou ook schoppen...
Geldt vooral voor mensen die vinden dat ze mogen schoppen omdat de paarden onder elkaar dat ook doen ... Maar dan mag het paard jou toch ook als een kuddelid zien en dan mag hij evengoed terugschoppen om uit te maken wie de baas is.
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik. Je moet boven geweld staan, zeker bij paarden.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:41

Ptje007 schreef:
Geldt vooral voor mensen die vinden dat ze mogen schoppen omdat de paarden onder elkaar dat ook doen ... Maar dan mag het paard jou toch ook als een kuddelid zien en dan mag hij evengoed terugschoppen om uit te maken wie de baas is.
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik. Je moet boven geweld staan, zeker bij paarden.

Dus als een paar jou trapt, geef jij even een tikje op zn neus ofzo?
Als n paard mij trapt, trap ik terug. Ik sta boven mijn paard, en laat niet over me heen lopen. Weet t paard gelijk dat hij jou gewoon een trap kan verkopen..
Zo denk ik er over dan ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:55

Tja je hebt wel te maken met een paard. Die van ons staan in kudde verband en als een van hen iets doet wat niet door de beugel kan krijgen ze een schop. In een kudde (paarden onder elkaar) gaat het ook niet anders. Het is niet zo dat je een paard kapot moet schoppen om het zomaar te zeggen. Gewoon een schop, even tot rust laten komen en daarna kalmeren.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:47

Ptje007 schreef:
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik.

Integendeel, als je bewust slaat of schopt dan is het weloverwogen en hoeft daar geen enkele emotie bij te zitten. Beter zelfs als dat zonder emotie kan, maar wel met hele goede timing :j
Juist omdat ik in de eerste twee weken een paar keer een weloverwogen schop heb uitgedeeld, heb ik nu een paard dat niet meer direct met achterpootjes gaat wapperen als ze iets vindt. Dat is in de omgang met mensen heel prettig, maar het is ook in de groep naar de andere paarden een stuk veiliger nu.
En Sussanne, dat kwam de relatie met mijn paard zeer ten goede, ze vond het heel prettig dat ze eindelijk eens grenzen kreeg. :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:50

Precies, een schop is een onmiskenbaar duidelijke communicatie. Een schop is een heel duidelijke ´nee´. Tenzij je een echt dominant kreng tegenkomt is één schop vaak al voldoende en kun je daarna af met veel kleinere signalen. Het is duidelijker, veiliger en diervriendelijker dan aanmodderen met ´foei´

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:54

Inderdaad, het is vaak een dominantie probleem. Of rangorde. Helemaal eens Susanne. Alleen ga ik in dat geval geen goed gesprek aan maar krijgt ie een goed getimede mep of schop. Want dat begrijpt ie. Om vervolgens weer gewoon verder te gaan waar we gebleven waren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:00

De paarden die tot nu toe wel een schop van mij hebben gehad waren ook niet in het minst geschrokken of bang naderhand. Wel was het prutsmuts voorbij en konden we in alle rust weer verder

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:11

Qimm schreef:
De paarden die tot nu toe wel een schop van mij hebben gehad waren ook niet in het minst geschrokken of bang naderhand. Wel was het prutsmuts voorbij en konden we in alle rust weer verder

_/-\o_ en die 'foei' moeten ze ook leren. Een paard begrijpt zonder uitleg echt niet wat 'foei' of 'neen' betekent.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:48

Ayasha schreef:
Qimm schreef:

_/-\o_ en die 'foei' moeten ze ook leren. Een paard begrijpt zonder uitleg echt niet wat 'foei' of 'neen' betekent.

Precies !
1x een schop met een 'NEE' erbij en volgende keer is NEE voldoende !

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:41

Bmamavan2 schreef:
Ik lees het hier vaker op bokt.
"Als hij niet luistert, krijgt hij een schop" , "als hij vervelend doet krijgt hij een schopt", "als hij hapt/schopt, krijgt hij een schop" .
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet. Dochter was te ontdaan en ik te verbrouwereerd om meteen te reageren, wil het wel nog terugkoppelen.
Is schoppen nu echt de manier om te straffen bij paarden?
Bestaan er, buiten heel duidelijk en consequent zijn, geen andere manier van opvoeden/straffen?
Valt me zo wie zo op dat sommige eigenaren snel hun stem verheffen, slaan of schoppen als hun paard maar een pasje verkeerd doet of gewoon maar eens met zijn hoeven schraapt op de poetsplaats. Zijn vaak ook van die zure paarden naar mijn idee.

Ik ga alleen even in op de openingspost, sorry als ik in herhaling val, maar viel me wel meteen op dat veel mensen het met TS eens zijn... Ik niet.

Als mijn pony een schop verdiend dan krijgt hij een schop, dat is heel normaal. Zo gaan paarden ook met elkaar om. Waarschuwen, okey, maar op het moment dat mijn pony iets doet wat echt niet door de beugel kan, dan krijgt hij meteen een schop, terecht. Zou hij waarschijnlijk ook van een kuddegenoot krijgen, een mens is geen paard, maar een paard is zeker geen mens, dus hoeft ook zeker niet met zijde handschoentjes te worden aangepakt.

Mijn pony krijgt een schop :
-als hij teveel in mijn ruimte komt en eerder waarschuwingen negeert.
- als hij tegen mij aan beukt (elleboog staat gelijk aan schop)
- als hij op mijn teen staat (1x gedaan, daarna nooit meer)

Mijn pony is zeker niet zuur en ik krijg regelmatig te horen hoe braaf hij is.... Frustrerend, want hij is OPGEVOED. Hij heeft respect voor mensen en zelfs mijn neefje van 3 jaar kan met hem lopen (ja, wel met mij in de buurt, maar hij let op mijn neefje).

Ik ben wel benieuwd wat voor reactie je hebt gekregen nadat je het hebt teruggekoppeld....

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:53

Jolien87 schreef:
onkeltje schreef:
Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!

Honden schoppen elkaar van nature ook niet. Die zetten de tanden in elkaar.
Paarden schoppen elkaar in het wild ook om elkaar af te straffen.

Nu moet ik zeggen dat mijn paard mij geen reden geeft om hem te schoppen, dus dit doe ik ook niet. Ik kan dus niet echt meepraten over de discussie of het wel of niet nodig is.
Wat ik wel doe is hem af en toe een tik geven tegen zn hals, aangezien hij nog weleens z'n tanden ergens in wil zetten. Niet zozeer vanuit baldadigheid, maar meer uit verveling. Een kleine tik is voor hem dan wel duidelijk genoeg om te stoppen.

Een keer heb ik een grote fout gemaakt door een paard tijdens het invlechten op d'r hals te slaan. Volledig fout van mij, ik was namelijk druk bezig en het paard bleef maar met d'r hoofd schudden waarop ik uit frustratie een klap op d'r hals gaf. Hier schrok ze zo van dat ze zich losrukte waarbij het touw knapte. Gelukkig wist ik haar snel weer te pakken maar omdat ik zo snel geen ander touw had om haar mee vast te zetten probeerde ik een knoop in het touw te maken terwijl paardenbeest nog steeds gespannen was en dus opnieuw het touw lostrok, maar dit keer met mijn duim ertussen. Dat heeft me dus een ontplofte duim opgeleverd waarmee ik 1,5 maand zoet was.
Voortaan denk ik dus wel een tweede keer na voor ik uit frustratie reageer, want op zo'n moment is de kans groot dat de fout bij jou ligt en het paard zich van geen kwaad bewust is.

zulke dingen heb ik dus ook, dan schrik ik zelf van wat ik doe maar ik ben snel gefrustreerd...

ik vind dat als een paard echt iets gemeen bedoeld, dat je het dan best streng mag straffen. Ik geef vaak een tik op de neus (als het nodig is dan hè, het klinkt ook zo raar met "vaak").

dit is trouwens een quote van best lang geleden...nouja..

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:57

Ptje007 schreef:

je schopt een paard ook niet zomaar..het is eerder: als een paard jou schopt, mag jij terug schoppen.
zo is het voor mij dan.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:00

Mika2001 schreef:
xIirtJj schreef:

een paard hoort jou ook normaal te behandelen, en je kan meestal wel merken of het expres of niet was. Als je het niet weet, zou ik niet schoppen maar gewoon even stem verheffen, zo geef je niet onnodig een trap.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:04

Sussanne schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.

Maar een mens en een paard moeten in kuddeverband leven en het gaat niet anders in een kudde