Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fennadev schreef:Ik schop mijn pony niet alleen terug, maar ik laat hem ook nog eens net zolang rennen totdat hij het zat is en dan net ietsje langer.
xIirtJj schreef:Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.
Mika2001 schreef:xIirtJj schreef:Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.
Ik vind het niet de goeie oplossing!
Je hoort een paard normaal te behandelen en niet te schoppen
Het is een dier en die kan niet praten en misschien ging het niet express
xPearl schreef:Ik geef het paard ook wel eens een schop hoor!
Als jij mij een trap verkoopt, krijg je er ook 1 terug. Zo simpel ben ik. Als het nou niet gericht op mij is, of als hij bijvoorbeeld een vlieg weg wilt trappen, die onder zn buik zit, ga ik hem niet straffen.
Maar als het écht gericht is (al een keer gehad), krijgt hij wel een trap terug. Gelijk even laten weten dat dat gewoon niet kan.
Ptje007 schreef:Ik zeg altijd: als jij een paard schopt mag het paard jou ook schoppen...
Geldt vooral voor mensen die vinden dat ze mogen schoppen omdat de paarden onder elkaar dat ook doen ... Maar dan mag het paard jou toch ook als een kuddelid zien en dan mag hij evengoed terugschoppen om uit te maken wie de baas is.
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik. Je moet boven geweld staan, zeker bij paarden.
Ptje007 schreef:Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik.
Qimm schreef:De paarden die tot nu toe wel een schop van mij hebben gehad waren ook niet in het minst geschrokken of bang naderhand. Wel was het prutsmuts voorbij en konden we in alle rust weer verder
Ayasha schreef:Qimm schreef:De paarden die tot nu toe wel een schop van mij hebben gehad waren ook niet in het minst geschrokken of bang naderhand. Wel was het prutsmuts voorbij en konden we in alle rust weer verder
en die 'foei' moeten ze ook leren. Een paard begrijpt zonder uitleg echt niet wat 'foei' of 'neen' betekent.
Bmamavan2 schreef:Ik lees het hier vaker op bokt.
"Als hij niet luistert, krijgt hij een schop" , "als hij vervelend doet krijgt hij een schopt", "als hij hapt/schopt, krijgt hij een schop" .
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet. Dochter was te ontdaan en ik te verbrouwereerd om meteen te reageren, wil het wel nog terugkoppelen.
Is schoppen nu echt de manier om te straffen bij paarden?
Bestaan er, buiten heel duidelijk en consequent zijn, geen andere manier van opvoeden/straffen?
Valt me zo wie zo op dat sommige eigenaren snel hun stem verheffen, slaan of schoppen als hun paard maar een pasje verkeerd doet of gewoon maar eens met zijn hoeven schraapt op de poetsplaats. Zijn vaak ook van die zure paarden naar mijn idee.
Jolien87 schreef:onkeltje schreef:Ik vind het ook niet normaal.
Schop je je hond als hij niet luistert of iets verkeerd doet?
Ook niet toch?
Dus ik vind schoppen nogal not done!
Honden schoppen elkaar van nature ook niet. Die zetten de tanden in elkaar.
Paarden schoppen elkaar in het wild ook om elkaar af te straffen.
Nu moet ik zeggen dat mijn paard mij geen reden geeft om hem te schoppen, dus dit doe ik ook niet. Ik kan dus niet echt meepraten over de discussie of het wel of niet nodig is.
Wat ik wel doe is hem af en toe een tik geven tegen zn hals, aangezien hij nog weleens z'n tanden ergens in wil zetten. Niet zozeer vanuit baldadigheid, maar meer uit verveling. Een kleine tik is voor hem dan wel duidelijk genoeg om te stoppen.
Een keer heb ik een grote fout gemaakt door een paard tijdens het invlechten op d'r hals te slaan. Volledig fout van mij, ik was namelijk druk bezig en het paard bleef maar met d'r hoofd schudden waarop ik uit frustratie een klap op d'r hals gaf. Hier schrok ze zo van dat ze zich losrukte waarbij het touw knapte. Gelukkig wist ik haar snel weer te pakken maar omdat ik zo snel geen ander touw had om haar mee vast te zetten probeerde ik een knoop in het touw te maken terwijl paardenbeest nog steeds gespannen was en dus opnieuw het touw lostrok, maar dit keer met mijn duim ertussen. Dat heeft me dus een ontplofte duim opgeleverd waarmee ik 1,5 maand zoet was.
Voortaan denk ik dus wel een tweede keer na voor ik uit frustratie reageer, want op zo'n moment is de kans groot dat de fout bij jou ligt en het paard zich van geen kwaad bewust is.
Ptje007 schreef:Ik zeg altijd: als jij een paard schopt mag het paard jou ook schoppen...
Geldt vooral voor mensen die vinden dat ze mogen schoppen omdat de paarden onder elkaar dat ook doen ... Maar dan mag het paard jou toch ook als een kuddelid zien en dan mag hij evengoed terugschoppen om uit te maken wie de baas is.
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik. Je moet boven geweld staan, zeker bij paarden.
Mika2001 schreef:xIirtJj schreef:Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.
Ik vind het niet de goeie oplossing!
Je hoort een paard normaal te behandelen en niet te schoppen
Het is een dier en die kan niet praten en misschien ging het niet express
Sussanne schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel een klein deel en het eerste wat ik denk... Mensen moeten meer leren dan paarden. Verdiep je eens in het prooidier/roofdierverhaal. Damn... Ik zie heel veel roofdieren hier op het topic. Respect van je paard moet je verdienen. Dat heeft niks te maken met elkaar terug schoppen, over je heen laten lopen etc. Als een paard jou schopt, moet je eerst naar je relatie met je paard gaan kijken! En dat heeft niks te maken met het bewust schoppen van je paard. Hij/zij schopt met een reden. Rangordebepaling, dominantie, je doet hem haar pijn? Wat kun je eraan doen om de relatie beter te krijgen met je paard.
Een paard denkt niet, laat ik dat meiske eens even voor de lol een schop onder de hol verkopen! Paarden pesten niet, dat doen mensen.