Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:04

Go jij! Go jij! echt super! Mooi dat hij zich heeft "overgegeven" aan jullie.
Hij heeft het halster nu dus nog om?

Nadya, het is een zij en onder die knuffel van haar kom je niet uit hoor Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:05

Vasthi, ik knuffel alle paarden graag, hoor, dus als die merrie van jou gezellig komt buurten, prima. Haha!
Ik heb zelf ook zo'n knuffelkous, heerlijk die lipjes in je gezicht, je nek en overal...... Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:12

Geweldig!!

Wouw, dit was echt een positieve ervaring, voor jullie beide!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:30

hmm misschien wel n ander gevoel gehad ja, ik had zoiets van ik probeer het gewoon Lachen
het is zeer positief geeindigd en ik ben blij dat ons geduld nu eindelijk loont Lachen

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:37

Hartstikke goed _jessica!!! OK dan! Je ziet, geduld en met een juiste timing belonen levert je op de lange termijn veel meer op!! Nu blijven werken aan het vertrouwen. TOP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:09

Goed nieuws zeg! Fijn dat het op een vriendelijke manier aan het lukken is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:40

Ik vind de omslag bij Arough heel opvallend. Het lijkt wel of er een knop is omgegaan sinds Jessica hem weer voor het eerst een halster heeft om gekregen. Vandaag was hij overal te aaien en liep hij nergens voor weg, volgens mij is het vertrouwen helemaal terug.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:16

Vast nog niet helemaal, maar jullie zijn een eind op weg..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:13

Moet ik er zo dan nog wel heen dan???? Haha!
Ben blij dat het zo goed gaat..... Ga nu gauw mijn pizza naar binnen werken en ga die kant op..... Sowieso wel even leuk om een bokker met haar paarden te zien. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:13

jawel wel heengaan!
ben wel benieuwd naar een verslagje van jou hoe arough nu doet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:38

Nou hallo iedereen, ben wel erg moe, maar wil wel even een verslagje doen van Arough vanavond Lachen .

Arough kwam meteen naar ons toe en liet zich prima aanraken en vastpakken (hij had zijn halster om). Wat mij opviel was hoe erg hij op zijn hoede was en bleef al die tijd. Hij is een extreem gevoelige, zeer onderdanige Fjord. Ook in de groep is hij een van de laagsten in rang. Hij volgt Boaz, maar is duidelijk niet de baas.

KiWiKo, jij zei dat er geen gevoelige Fjorden bestaan, nou, dit is er zeker eentje. Knipoog Ja
Een extreem hooggevoelige zelfs..... Ik heb meerdere gevoelige Fjordjes gezien, maar niet zo gevoelig nog als Arough....

Mijn gevoel bij hem: Er is een paar maanden geleden iets met hem gebeurd, waardoor hij totaal omgeslagen is. Helaas kan hij het niet vertellen, maar zijn hele gedrag wijst er op. Zelfs nu hij wel naar je toe komt, zich laat aanraken, vangen, leiden, merk je dat hij niet ontspannen is. Hij komt heel onzeker en extreem alert over. TS en haar zus gaan nu met rust en geduld verder met het weder opbouwen van het vertrouwen bij hem. Want hij is dus nooit zo geweest hiervoor. Heel apart en ik vraag me echt af WAT is er nou gebeurd? Tja, ik vrees dat we er nooit achter zullen komen.....

Ik wil in elk geval even heel duidelijk zeggen dat het dus absoluut niet om een dominantieprobleem gaat wat betreft zijn issues met vangen en laten leiden. Dit is duidelijk een getraumatiseerd paard. Ben heel benieuwd of deze verbeteringen doorzetten (ik ga er wel van uit) en zo niet, dan kom ik graag alsnog helpen natuurlijk. Ben erg blij dat er schot in de zaak zit, zowel voor Arough als voor de meiden. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:50

MIsschien is een reading een idee? Er schijnen mensen op Bokt te zijn die dat kunnen, wie weet helpt het..

Ik ken truowens ook een heel sensibel Fjordje, maar zij was ook dominant. Je zult ze wel in alle versies hebben..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:54

Heeey detourtje, heb al gezegd dat ze Nancy (van Stal Danae) eens moeten inschakelen. Zij heeft een hele bijzondere gave en dan kom wel achter de waarheid. Maar dat is niet aan mij...... Knipoog

Tuurlijk heb je ook dominante, sensitieve Fjorden. Arough mag van mij de persoonlijke ruimte nog wel wat meer gaan respecteren. Knipoog
Ook dat heb ik verteld, maar ik had wel door dat dat niets te maken heeft met het probleem an sich........ Arough heeft ergens enorme angst voor, wat wel afneemt gelukkig, maar ik zou graag willen weten wat hem dwars zit om het vertrouwensproces te versnellen. Een Fjord die zo op zijn hoede is, heb ik nog nooit gezien......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:55

Nou TS, misschien is die Nancy een optie?

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:30

Er wordt wel vaker gezegd dat fjorden, belgen, shires geen gevoelig types zijn. Nou reken maar dat ook bij die rassen er super sensitive paarden tussen zitten. Mooi Nadya, ik ben blij dat er niet ingegaan is op die ongelofelijke (goedbedoelde) methoden... Respect rust en geduld, dat wens ik ze toe....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:39

Wie weet is er een rare kwiebus in de wei geweest die je fjord een oplawaai heeft gegeven...dat ie daarom zo schuw werd. Een vriendin haar belg werd met een stok op het hoofd geslagen door iemand die notabene zelf op een cursus paardenhouderij zat. Zijn paps werd ingelicht en knul kon het verder wel vergeten "in de paardenhouderij". Ik bedoel maar...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:41

Juist bij die paardentypes zitten vaak van die onbehouwen figuren. Ja
Dat is mijn ervaring ook, Zoolgangster. Je weet maar nooit en zo'n Fjord krijgt dit angstige gedrag niet zomaar. Ik heb ook nog aan pijn aan het hoofd gedacht, maar kon hem gisteren prima aanraken. Helaas heb ik hem niet gezien in de tijd dat hij extremer reageerde......

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:46

Wat goed dat je er heen bent gegaan Nadya, en super dat je zo het probleem in kaart hebt gebracht. En applaus ook voor de baasjes dat ze het niet met geweld hebben opgelost, dan was je alleen maar verder van huis geweest.
Geloof dat ik op pagina 14 al twijfelde aan het dominantieprobleem, maar dat was toen nog 'onzin'.
Verder vraag ik me nog steeds af of die filmpjes van het 'spelen', waarbij de paarden eerst gingen volgen en later werden opgejaagd, hier echt niets mee te maken hebben? Zie trouwens dat de filmpjes inmiddels niet meer op Youtube staan.. Verward

In elk geval ben ik voor het paardje blij dat 'ie er weer een beetje vertrouwen in gaat krijgen. Nu is het zaak dit vast te houden. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:17

Zo 'moeilijk' was de fjord dus achteraf toch niet. Gelukkig maar...een happy end!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:38

Fijn dat je hem weer kunt pakken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:41

Aart, ik heb inderdaad zelf zo'n gevoelige halve Fjord/kwart Haf en nog wat. Haha!
Oh ja, hij heeft zijn lompe en stugge kanten, maar ook zeker een hele, hele sensitieve kant. Ja
Ik wil die kant juist behouden, want als je daar verkeerd mee omgaat, ja, dan verlies je de strijd geheid die je dan aangaat met zo'n ras. Knipoog
Word soms wel een beetje moe van die mensen die maar blijven denken in stereo types bij dit soort rassen Gaaaap .

Ik zie zeker nog wel wat moeilijkheden bij Arough (zijn extreme gevoeligheid en onzekerheid, zoals hij gisteren op mij overkwam), maar de tijd zal het leren en de meiden weten me te vinden, mochten ze er niet uit komen.... Zolang zij geduld hebben en rustig opbouwen, hem daarbij ook goed opvoeden, komt het wel goed. Knipoog

Ben blij dat ik geweest ben en ben vooral blij dat hij zo vooruit gaat. Ja

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:40

helemaal mee eens Nadya. Ik ben bij een belgisch trekpaard (hengst) in Duitsland gevraagd. Werd op zijn "zo behandel je belgen" benaderd. Bleek het een uiterst gevoelig dier te zijn. Geweldig om mee te werken. Ook een Shirehengst hier in de buurt. De gemiddelde shire stap je zo ongeveer gelijk op. Maar deze koste aanzienlijk meer tijd om hem onder het zadel te krijgen. Zelf vind ik het geweldig om met dat soort dieren te werken.
Wat het spelen betreft. op zich is dat goed, maar het wordt al heel snel drijven waarbij het paard wegvlucht. Het is de kunst op je paard uit te dagen om te spelen zonder hem weg te drijven. Probeer het maar eens zonder een beweging naar je paard toe te maken. Als het uiteindelijk lukt is het heel gaaf!!!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:14

Prettig dat er eindelijk schot in de zaak komt! Knap dat jullie zoveel geduld hebben. Ik hoop dat je snel weer alles kan met je fjordje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:16

ik vind het maar raar dat mensen zeggen van ja dat is dat en dat ras dus zijn ze eigenwijs en lomp Scheve mond
ik loop al heel wat jaartjes mee in de paardenwereld en heb dus gewoon echt nog nooit meegemaakt dat een bepaald ras een bepaalde karaktereigenschap bezit.

wij hebben ook fjorden op stal,maar die zijn juist erg trots en best snel beledigd als je ze niet goed behandeld.
elk dier heeft zijn eigen persoonlijkheid vind ik.
ras of geen ras ,elke dier is zijn eigen ikje Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:19

Aart, mooi verhaal van die hengst. Ja
Ik kan me er zeker iets bij voorstellen, want er zijn juist heel veel gevoelige paarden bij dit soort rassen. Maar ze worden vaak zo eh..... fout benaderd door mensen, omdat ze al gauw het stempel van 'lomp' en 'eigenwijs' e.d. hebben. Verdrietig

Wegdrijven vind ik ook helemaal niets, hoor. Ik nodig mijn eigen paard juist uit bij het spelen en het is juist de kunst om niet te hoeven wegdrijven. Maar deze Fjorden hebben nog niet veel kaas gegeten van het respecteren van de eigen ruimte. Heb ik ook aangegeven bij hen. Knipoog
Ik zou daar zelf bovenop zitten met dit soort rassen. Les nummer 1 zo ongeveer. Ja

Eerst die eigen ruimte leren respecteren, dan pas spelen. Knipoog

Inderdaad, Ellepel, ik denk dat elk paard gewoon zijn eigen karaktertje heeft.
De sportpaarden bij ons op stal, daar zitten er ook een paar lomperds tussen, hoor. Knipoog
Maar die zullen dat stempel niet snel krijgen als je ze ziet gaan in de bak, maar in de dagelijkse omgang....... Haha!