Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:15

haha, dat is het probleem vaak tussen de meeste NH-ers en niet NH-ers. ze begrijpen elkaar vaak niet, of staan niet open voor de ander. Gelukkig zijn er van beide parijen mensen die slimmer zijn Ja

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:18

Nadya schreef:
Mijn jonge paard hing ook, maar ik heb hem nog nooit geschopt en zeker niet voor het hangen.
Heb hem geleerd zijn gewicht beter te verdelen (bij het hoeven optillen) en bij het vaststaan hing hij ook altijd. Ik leer hem vaststaan met geduld. Daarbij heeft hij ook een hele nare ervaring in de trailer gehad met vaststaan, dus ik snap zijn hanggedrag ook. Inmiddels staat hij stil bij het borstelen, zonder vast te staan, maar het vaststaan op zich gaat ook steeds beter. Ik bouw het gewoon op in alle rust en met geduld. En ik zie een prima resultaat zonder dat ik zijn vertrouwen op de proef stel.

Iemand bij ons op stal vond (heeft al tig jaar paarden) dat hij het maar sneller moest leren en raadde me aan hem vast te zetten en hem maar te laten hangen. Had hij ooit een keer gedaan met een tuiger, die je niet vast kon zetten.
Ik vind dat soort praktijken niks. Ik heb hem verteld dat ik een andere manier van omgaan met paarden heb, maar ik geloof dat 'ie dat niet helemaal begreep (hij zal me wel een watje vinden). Haha! Haha! Haha!
Moet hij weten. Knipoog

en dan vind ik dat je het goed opgelost hebt, maar mijn pony deed het niet omdat ze haar evenwicht niet goed kon houden, maar puur uit uitproberen. dus dan vind ik het terecht!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:21

verography schreef:
haha, dat is het probleem vaak tussen de meeste NH-ers en niet NH-ers. ze begrijpen elkaar vaak niet, of staan niet open voor de ander. Gelukkig zijn er van beide parijen mensen die slimmer zijn Ja

Ik heb het vroeger ook gewoon geleerd bij een paardenboer, hoor. Maar heb intuitief altijd aangevoeld dat sommige dingen te ver gingen. Dus ik paste een andere methode toe in mijn omgang met paarden, als kind al. En nu heeft dat wat meer een naam/stempel met NH e.d. Voor mij voelde het NH als een soort 'thuis komen', al moest ik nog steeds veel kennis en praktijkoefening vergaren (en ik leer nog steeds, elke dag weer). Maar als je gevoel er al aardig bij in zit, gaat dat een stuk gemakkelijker. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:23

Voor het hangen zijn natuurlijk ook verschillende redenen. Er zijn paarden die in paniek raken en gaan hangen, maar er zijn ook paarden die het echt als foefje hebben. Ik heb een merrie gereden die dus gewoon echt wist dat ze een keer haar volle gewicht in de strijd moest gooien en dan kon ik haar weer van achter uit het weiland gaan vangen. Niks geen paniek of consternatie, die ging ijskoud hangen, brak gelijk los en hing ook niet verder maar draaide zich koeltjes om op haar achterbenen om aan de kletter te gaan. Heel irritant hoor! Van een bezem achter haar kont of een schop onder haar hol was ze trouwens ook niet het minste onder de indruk, heb haar nooit goed vast kunnen zetten;

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:24

Dank je, Denice. Lachen
Uittesten is inderdaad weer een iets ander verhaal.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:28

Nadya schreef:
verography schreef:

Ik heb het vroeger ook gewoon geleerd bij een paardenboer, hoor. Maar heb intuitief altijd aangevoeld dat sommige dingen te ver gingen. Dus ik paste een andere methode toe in mijn omgang met paarden, als kind al. En nu heeft dat wat meer een naam/stempel met NH e.d. Voor mij voelde het NH als een soort 'thuis komen', al moest ik nog steeds veel kennis en praktijkoefening vergaren (en ik leer nog steeds, elke dag weer). Maar als je gevoel er al aardig bij in zit, gaat dat een stuk gemakkelijker. Lachen

ik bedoelde ook niet dat je het meteen van een NH-er heb. Weer zo'n vooroordeel. In een ander NH-topic heb ik ook al gezegd, dat Nh-ers niet volgens regels dingen doen, maar op basis van een methode die iederen Nh-er anders opvat. Ik vind NH-ers opzich wel goed bezig, en knap dat ze zo met een paard om kunnen gaan. Veel dingen die ik doe zijn ook gevoelsmatig, maar vere van NH omdat ik daar gewoon niet bedreven in ben en vaak ben ik vrij slordig en voer ik het totaal niet meer uit. Dat is gewoon mijn karakter helaas. Met wandelen moest ook vaak een vriendin meegaan die mij op het consequente wees, omdat ik teveel toeliet. Nu ben ik daar we beter in geworde en ook strenger voor mezelf. Als ik NH zou kunnen en mezelf niet slordig liet worden had ik er echt wel me best voor gedaan, maar tegenwoordig doe ik gewoon veel op gevoel zoald ik zelf denk dat het zou kunnen werken. Werkt het niet, dan stop ik ermee, werkt het wel dan is dat mooi meegenomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:32

Maar hoe vinden jullie dan zo'n boer die mij even wil vertellen dat een 3-jarig paard wel vast moet kunnen staan en anders moet het maar op de 'grove' manier.

Ik vind ook dat mijn paard vast moet kunnen staan, natuurlijk, maar waarom mag ik daar niet de tijd voor nemen die blijkbaar nodig is om het hem te leren en om hem het vertrouwen te geven dat vast staan niet eng is. Waarom moet een jong paard al van alles meteen kunnen? Dat snap ik niet. Ik ben razendtrots op wat we bereikt hebben in de afgelopen maanden. Ik hou zo'n dagboekje bij en het is verbluffend wat je soms kan vergeten en als ik weer even terug lees, zie ik de vooruitgang. Zo ook met de issues stilstaan en vaststaan. Van mij hoeft het niet in 3 dagen opgelost te zijn, ben ik daar zo raar in?

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:33

Waratje schreef:
Misschien omdat het onder elke post van jou staat??? En ja, mentaliteit heeft wel wat te maken met deze discussie.

Mevrouw kan even niks anders bedenken ofzo?
Lekker makkelijk daar maar over iemands onderschrift beginnen.
Kinderachtig.

En vanaf nu ga ik er ook niet meer op in.
Nog meer van die leuke opmerkingen stuur maar een PB.
Dit topic is niet voor kinderachtige reacties bedoelt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:37

Nadya schreef:
Maar hoe vinden jullie dan zo'n boer die mij even wil vertellen dat een 3-jarig paard wel vast moet kunnen staan en anders moet het maar op de 'grove' manier.

Ik vind ook dat mijn paard vast moet kunnen staan, natuurlijk, maar waarom mag ik daar niet de tijd voor nemen die blijkbaar nodig is om het hem te leren en om hem het vertrouwen te geven dat vast staan niet eng is. Waarom moet een jong paard al van alles meteen kunnen? Dat snap ik niet. Ik ben razendtrots op wat we bereikt hebben in de afgelopen maanden. Ik hou zo'n dagboekje bij en het is verbluffend wat je soms kan vergeten en als ik weer even terug lees, zie ik de vooruitgang. Zo ook met de issues stilstaan en vaststaan. Van mij hoeft het niet in 3 dagen opgelost te zijn, ben ik daar zo raar in?

ik vind je manier juist heel goed. Leeftijd speelt bij mij ook een grote rol. Een 3-jarig paard zou ik met meer geduld behandelen dan een 10-jarig paard die al weet wat wel en die mag.

Mijn vp staat zelf altijd los. Als ik wegloop zeg ik halt. En vaak blijft ze staan. Verzet ze een stap dan laat ik haar weer achteruit naar haar plaats lopen. Echt niet dat ze dan meteen ee tik krijgt hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:44

verography schreef:
ik vind je manier juist heel goed. Leeftijd speelt bij mij ook een grote rol. Een 3-jarig paard zou ik met meer geduld behandelen dan een 10-jarig paard die al weet wat wel en die mag.

Mijn vp staat zelf altijd los. Als ik wegloop zeg ik halt. En vaak blijft ze staan. Verzet ze een stap dan laat ik haar weer achteruit naar haar plaats lopen. Echt niet dat ze dan meteen ee tik krijgt hoor.

Dank je, fijn om even bevestiging te horen. Mijn stalgenootjes en NH-instructrices zeggen precies hetzelfde. Zij kennen mijn paard en mij ook beter dan deze boer. Ik vind zijn eigen omgang met zijn paarden teveel op dwang en angst gebaseerd en ik wil juist samenwerking met Sam gebaseerd op vertrouwen.
Ik vatte het ook op als kritiek ( Bloos ) over het feit dat Sam moeite heeft met vaststaan en destijds stilstaan (dat gaat nu al heel goed gelukkig). Vaststaan is nog een doel waar aan gewerkt wordt.
Maar ja, die man heeft zijn hele leven al paarden, maar ook die ervaring is niet zaligmakend in mijn ogen.

Jouw manier spreekt me ook erg aan (het achteruit laten lopen), zo heb ik het ook geleerd in het begin van mijn NH-'carriere'. Haha!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:50

ik heb het ergens gelezen. Eigenlijk ben ik Nh-er en JBF-er Tong uitsteken in elk verhaal zit een beetje waarheid zeg ik altijd, dus van alles probeer ik wat. Ook droom ik bepaalde dingen en aangezien ik erg in het onbewuste geloof probeer ik dat. 1 keer heb ik echt iets mega-idioots gedroomd om te doen als het paard er buiten vandoor ging. Een vriendin waarmee ik het paard samen deed, lachte me uit, maar respecteerde het ook weer wel en zei van probeer het maar. Helaas was het idd een domme droom en ging het paard nog harder Nagelbijten / Gniffelen hihi, nou dat heb ik dus meteen laten vallen. Het is zelfs zo dom dat ik me er voor schaam Tong uitsteken maar ach zolang je er maar van leert.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:58

erleyne schreef:
Nadya schreef:
Het lijkt me niets als je altijd op moet letten of je paard je niet trapt.

Dat is ook heel erg naar, vraag het mij maar. Ik heb een jong paard met chronisch losse achterbenen. HIj heeft mij al een keer het ziekenhuis in geschopt en gisteren had hij mijn man te pakken. Meestal dreigt hij eerst, maar soms heeft hij je ineens te pakken. Met heel veel strenge opvoeding en consequentie zijn we al een heel eind, maar elk onbewaakt ogenblik kan gevaarlijk zijn. Overigens is het voor de rest een schat van een beest, zal bijvoorbeeld nooit bijten, steigeren etc. Alleen zodra hij zijn zin niet krijgt dan schopt hij van zich af. En dat betekent zeer streng zijn en meteen reageren. Als dat met een schop terug nodig is, dan is dat nodig. Ik hoef de volgende keer geen klap voor mijn hoofd Boos!

Die van mij heeft het met haar voorbenen, als het er even niet aan staat begint ze naar je te maaien met haar voorbenen, zo heeft ze mij dus flink te pakken gehad. Ik was zwanger en kom even voeren, ik loop terug naar de uitgang van de paddock en mevrouw gaat voor mij staan stijgeren, ze gaf me een klap met haar voorbeen waardoor ik onder haar belande, toen ik dus op de grond lag en niet snel kon op staan door mijn dikke buik, kwam ze weer op mij af, ze draaide zich om en gaf een schop met haar achterbeen, hoe ik het gedaan heb weet ik niet maar ik heb in liggende positie een gigantische trap gegeven waardoor ze zo schrok en weg rende. Toen ik opstond en weg liep kwam ze weer aanstormen en heb ik haar een mep gegeven met het hooinet dat ik in mijn handen had, sorry maar als ik aangevallen word laat ik dit toch echt niet ongestraft aan me voorbij gaan.Ik heb haar nu inmiddels al weer 4 jaar en sinds ik haar berijd is ze enorm veranderd en begint ze eindelijk vertrouwen te krijgen.
Wil ik er nog wel bij zeggen dat dit paard bij haar vorige eigenaar in haar 1e levensjaar is mishandeld, ondanks dat wilde ik haar persé hebben en met veel geduld en af en toe een correctie begint ze nu best een lief paard te worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:01

Haha! Haha! Haha! Nou Verography, je maakt me wel erg nieuwsgierig wat je met je paard hebt gedaan om hem rustiger buiten te krijgen.... Haha!

Ik denk inderdaad dat iedere NH'er (of niet NH'er) zijn eigen ding toepast. Wij, mensen, zijn allemaal anders, net als onze paarden en onze combinaties met die paarden zijn ook allemaal anders. Wat bij de een werkt, werkt bij de ander misschien niet.

En Wendyashley; ik snap heel goed dat je zo gereageerd hebt naar je paard toe, zeker als je zwanger bent. Dan verander je helemaal in een tijger om je buik te beschermen. Ja

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:13

haha niet perse rustiger krijgen, maar als ze ervandoor ging deed ik in mijn droom haar voopluk beet pakken terwijl ik erop zat. Niet trekken ofso, maar gewoon beetpakken. Het paard schrok zo dat het nog harder ging rennen Nagelbijten / Gniffelen . dus domme actie, maar veel van geleerd Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:17

Haha! Haha! Haha! Haha! Gekje!!!! Knipoog

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:21

Ineke2 schreef:
Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

precies Ja

ben het daar ook wel mee eens inderdaad!
ik schop mijn paard eigenlijk nooit, maar als hij zich echt misdraagd vind ik dat dat wel moet kunnen. Vind het niet normaal in ieder geval dat sommige mensen hun paarden bij het minste of geringste een schop verkopen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:30

Nadya schreef:

niet lachen Bloos schaamt zich diep Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:40

verography schreef:
Nadya schreef:

niet lachen Bloos schaamt zich diep Tong uitsteken

Ik lach je toe, meis..... Echt! Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:42

haha, je mag lachen wat je wilt hoor Tong uitsteken maakt mij niet uit. Een stomme fout en goede leer Knipoog

ze zeggen wel vaker: Wie niet schiet, mist altijd

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:58

ik heb mijn vp 1x hard getrapt..
waren aan het trainen voor een keuring en mevr vond het niet nodig om naast mij aan de hand te draven.. ze zorgde dat ze iets voor mij uit kwam en wam met haar achterbeen tegen me boven been aan.
gelukkig niet zo hard dat het gebroken was maar was wel gekneust.
toen heeft ze echt een goeie trap terug gehad.. dat laat ik me niet gebeuren.
volgends mij hoorde ze mij 5 huizen verder nog schreeuwen tegen der hihi.
marja feit is wel dat ze het daarna noooooit meer gedaan heeft.

slaan tegen het hoofd doe ik eigenlijk nooit.. ik bijt liever terug als ze bijten dan dat ik haar op haar hoofd sla..
en anders krijgt ze er 1 tegen haar hals ofzo.
maar dit alles komt gelukkig amper tot niet voor en als ze loopt te klieren is het toch altijd eerst met stem het proberen op te lossen.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:39

aminah schreef:
waren aan het trainen voor een keuring en mevr vond het niet nodig om naast mij aan de hand te draven.. ze zorgde dat ze iets voor mij uit kwam en wam met haar achterbeen tegen me boven been aan.

slaan tegen het hoofd doe ik eigenlijk nooit.. ik bijt liever terug als ze bijten dan dat ik haar op haar hoofd sla..
maar dit alles komt gelukkig amper tot niet voor en als ze loopt te klieren is het toch altijd eerst met stem het proberen op te lossen.

Ik geef ook meestal een klap tegen de hals, werkt ook wel goed!
als een paardje erg druk is, en echt loopt te klieren pak ik de bovenlip vast nou dan houd ze ook snel genoeg op.
trappen doe ik zelf niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:49

Scotty__ schreef:
aminah schreef:

Ik geef ook meestal een klap tegen de hals, werkt ook wel goed!
als een paardje erg druk is, en echt loopt te klieren pak ik de bovenlip vast nou dan houd ze ook snel genoeg op.
trappen doe ik zelf niet.

Ja dat klopt, een keer een tik met je hand tegen de borst van het paard wil ook nog wel eens helpen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:22

als die luisterd is dat een optie ja Ja als die niet luisterd ......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:23

pmarena schreef:
Scotty__ schreef:
Ik vind dat de mensen die hun paard trappen dat zelf moeten weten.
Maar ik heb véél meer respect voor de mensen die het gewoon proberen met respect en liefde, en hun paard erop wijzen als hij iets fout doet, en niet met een trap.

Dat zijn dezelfde mensen , je wijst met respect en liefde je paard erop als hij iets fout doet.
Heeft paard vervolgens niet het respect terug om te luisteren , dan waarschuw je dat hij dat wel moet , vervolgens waarschuw je nog een ZEER serieus dat er geluisterd dient te worden op een manier dat paard heel goed aanvoelt dat het menens is , en als hij DAN nog niet luisterd krijgtie een schop voor z'n hol. Ze kiezen er dan zelf voor hoor.

En de volgende keer wacht het paard die schop niet af maar reageerd al op een waarschuwing.
Ze hebben dan geleerd dat die waarschuwing niet vrijblijvend is.

Precies, een keer een flinke correctie en de volgende keer komt het niet zover.
Voor iedereen die van mening is dat een stemcorrectie voldoende is, hoeveel van jullie hebben het paard vanaf zijn jeugd/veulentijd? Is er nooit een situatie geweest dat je wat harder moest zijn dan die stemcorrectie voordat er iets bij het paard begon te dagen? Hoeft maar een keer hoor, de volgende keer is de stemcorrectie wel voldoende. En die correctie die wat harder aangekomen is hoeft nieteens door jullie zelf gegeven te zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:24

verography schreef:
als die luisterd is dat een optie ja Ja als die niet luisterd ......

Dan moet je door naar de volgende fase. Doe je dat niet, heeft de hele correctie geen zin gehad.