Wat jij daarna zegt bedoelde ik eigenlijk ook, met dat ook bij Parelli er veel verandering is. Nu heeft Parelli zelf eigenlijk altijd wel op die manier gewerkt, om de 1 of andere reden weet die heel snel wanneer een paard iets wel of niet kan (mentaal) maar zo zijn de meeste van ons niet. En dan had je vroeger heel erg de nadruk op de oefeningen, de 7 games, en die moest je (zo leek het) kost wat het kost kunnen uitvoeren want dat was het belangrijkste. Dat is volgens mij de laatste jaren wel verandert, en is waarschijnlijk nooit echt het doel geweest, maar zo kwam het wel over, en zo doen velen het nog steeds.
Echter toen ik er nog mee bezig was had je al de horsenalities, en dan ook dingen als "laaaaaaaaaaaaaaaange fase 1" .. waarbij ik nooit begreep hoelang die dan moest zijn

En uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, als je met je R+ manier bezig bent en je paard duikt overwachts naar het gras, of gaat piafferen naast je omdat die ergens paarden ziet, dan is de kans groot dat je daar toch op een manier met druk of trekken of niet zo leuk op gaat reageren. Gewoon omdat dat op dat moment nodig is om weer verder te kunnen. En denk niet dat een paard daar zo van beschadigd wordt, zolang je algemene mindset maar goed zit en je je vooral focussed op de goede momenten en deze beloond.
Bedankt Slmt9, dan had ik het juiste voor. Ik heb echter niet zoveel info gevonden, wel een beetje hoe het in elkaar zit, en een schema om te beginnen, maar verder? Heel veel duits, ook op youtube, en mijn duits is toch niet wat het moet zijn .. Vraag mij bv. af: het gaat om een vierkant wat ligt op 8m doorsnee als ik goed begrepen hebt. Heeft die 8m een reden? En moet het vierkant met balken zijn zodat ze ergens tussendoor kunnen, of zou het net zo goed werken als je pionnen gebruikt om een vierkant te maken (voor mijn lichaam iets fijner dan balken slepen).
@ Shadow0 : ik geloof dat ik je niet zo goed begrijp. Steken alle mensen dan meer energie ergens in dan hun paard, want zij willen toch rijden of longeren of wat dan ook?
Ik wil graag mijn paard zo gezond mogelijk houden, niet te zwaar, soepel en zo goed mogelijk in de bespiering. Het liefst zou ik dit doen door uren wandelen of rijden in het bos, maar jammer genoeg laat mijn eigen lichaam dit niet zo toe. Dus zoek ik dingen om dit te kunnen doen terwijl ik mijn eigen lichaam wat kan ontlasten, maar het paard toch de nodige beweging/training krijgt. En longeren is stom, dus dan moet je wat..