Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:55

Aha, daar hang je uit :Y) Hahaha. Van mij mag je gerust nog meepraten hoor, sowieso is het interessant om ook andere ervaringen en inzichten mee te krijgen. Voor mij gaat het topic vooral om het werken rond emotie, rekening houden met hoe je paard op dat moment ergens in staat en er naartoe werken om deze zo ontspannen mogelijk te krijgen voor je verder gaat. Via clickertraining is dit een fijne manier omdat je dan duidelijk kan markeren en je voegt iets positiefs toe, en Connection Training heeft gewoon een hele fijne site met uitleg en videos, maar als dit voor jou op een andere manier ook werkt is dat voor mij helemaal welkom hoor ;)

Wat jij daarna zegt bedoelde ik eigenlijk ook, met dat ook bij Parelli er veel verandering is. Nu heeft Parelli zelf eigenlijk altijd wel op die manier gewerkt, om de 1 of andere reden weet die heel snel wanneer een paard iets wel of niet kan (mentaal) maar zo zijn de meeste van ons niet. En dan had je vroeger heel erg de nadruk op de oefeningen, de 7 games, en die moest je (zo leek het) kost wat het kost kunnen uitvoeren want dat was het belangrijkste. Dat is volgens mij de laatste jaren wel verandert, en is waarschijnlijk nooit echt het doel geweest, maar zo kwam het wel over, en zo doen velen het nog steeds.

Echter toen ik er nog mee bezig was had je al de horsenalities, en dan ook dingen als "laaaaaaaaaaaaaaaange fase 1" .. waarbij ik nooit begreep hoelang die dan moest zijn :+ Maar dit is dus voor introverten, om hen tijd te geven om te reageren. En zo zijn er nog meer dingetjes die verandert zijn in de loop der tijd, zelfs met voedselbeloningen wordt er op een bepaald moment gewerkt. Alleen wordt het gros van de dingen op een andere manier bereikt, niet opzetten en afwachten en paard laten zoeken (hoewel, eigenlijk ook wel) maar meer begeleiden en in de juiste richting duwen.

En uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, als je met je R+ manier bezig bent en je paard duikt overwachts naar het gras, of gaat piafferen naast je omdat die ergens paarden ziet, dan is de kans groot dat je daar toch op een manier met druk of trekken of niet zo leuk op gaat reageren. Gewoon omdat dat op dat moment nodig is om weer verder te kunnen. En denk niet dat een paard daar zo van beschadigd wordt, zolang je algemene mindset maar goed zit en je je vooral focussed op de goede momenten en deze beloond.

Bedankt Slmt9, dan had ik het juiste voor. Ik heb echter niet zoveel info gevonden, wel een beetje hoe het in elkaar zit, en een schema om te beginnen, maar verder? Heel veel duits, ook op youtube, en mijn duits is toch niet wat het moet zijn .. Vraag mij bv. af: het gaat om een vierkant wat ligt op 8m doorsnee als ik goed begrepen hebt. Heeft die 8m een reden? En moet het vierkant met balken zijn zodat ze ergens tussendoor kunnen, of zou het net zo goed werken als je pionnen gebruikt om een vierkant te maken (voor mijn lichaam iets fijner dan balken slepen).

@ Shadow0 : ik geloof dat ik je niet zo goed begrijp. Steken alle mensen dan meer energie ergens in dan hun paard, want zij willen toch rijden of longeren of wat dan ook?
Ik wil graag mijn paard zo gezond mogelijk houden, niet te zwaar, soepel en zo goed mogelijk in de bespiering. Het liefst zou ik dit doen door uren wandelen of rijden in het bos, maar jammer genoeg laat mijn eigen lichaam dit niet zo toe. Dus zoek ik dingen om dit te kunnen doen terwijl ik mijn eigen lichaam wat kan ontlasten, maar het paard toch de nodige beweging/training krijgt. En longeren is stom, dus dan moet je wat..

Slmt9

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:11

@[***]: ik steek er dus ook niet meer energie in, omdat het niet kan en in mijn ogen ook niet de bedoeling is.

Equikinectic: ik heb nu een paar jaar hersenletsel, het hele equikinectic gebeuren deed ik daarvoor, maar ik kan dan niet meer goed omhoog halen.
Wat ik me herinner: balken zijn makkelijker voor je paard om steun aan te hebben om recht te blijven, dus niet naar binnen te vallen.
Het is idd 8 meter, maar ik vond dat te klein en deed het groter.
Je kan het zeker met pionnen proberen, wie weet werkt dat voor jullie net zo goed.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:15

Denk dat de meesten die met R+ bezig zijn vaak “zoek “ raken bij andere media
Bokt is niet echt een platform meer voor de wat diepgaande onderwerpen vindt ikzelf.
Tenminste ik leer zelf meer buiten bokt om als vanuit bokt, en ervaar ook meer interactie.

Vermoed daarom dat topic niet echt meer actief is
Kom de meesten uit dit topic dan ook tegen op de genoemde andere media vormen, en daar is niks mee.
Bokt oogst wat ze zelf zaaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:34

Dank je Slmt9, ik ga het gewoon eens proberen, zie wel wat het geeft, veranderen kan nog altijd :)
Begrijp ik het goed dat je begint met 8 "sessies" waarbij elke sessie 1 minuut is en dan 30 seconden 'rust'? En dat je tussen elke sessie moet wisselen van richting? En dit dan uitbouwen in zowel aantal als duur?

Daarnaast vind ik niet veel of de gang nog uitmaakt, heb je bv. het meeste effect met drafwerk, of bouw je juist op naar galop? Of is dat iets wat je gewoon zelf kan inrichten?

@ Peetstap: hmm, heb jij een richting waar je mij in kan wijzen? Zit je dan bv. op facebook of dergelijke? Of zijn er nog andere bronnen? Ik weet niet of het wat voor mij is, ik heb het moeilijk met veel informatie tot mij krijgen (vandaar dat ik geen facebook meer heb, of dat ik weinig doe met de websites en videos op zich). Maar tegelijk is het natuurlijk altijd fijn om anderen bezig te zien en te lezen/zien waar zij mee bezig zijn en hoe het gaat. Heb hier en daar wel mensen via instagram die ik volg, maar dat is vooral plaatjes kijken, want de teksten erbij lees ik vrijwel nooit omdat ik dat niet kan opbrengen :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:48

Klopt helemaal [***]. Gangen kan je zelf afwisselen, kijken wat voor je paard werkt. Omdat de 30 sec rust wel snel gaat, zou ik eerst oefenen in stap-middenstap.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:49

[***] misschidn is the Pain Science workshop wat voor jou? Hoe je paard intrinsiek te motiveren om te bewegen. En hoe je ermee omgaat als (chronische) pijn de belemmerende factor is.
https://www.pantherflow.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:54

Dat is van de oprichters van Intrinzen toch?
Ik heb er wel eens naar zitten kijken, maar ik lijk er zelf weinig mee te kunnen. Ik zie het niet denk ik, of ik voel het niet, weet ik het, haha. Ik zou niet eens weten waar te beginnen, hun 'basisoefening' krijg ik al niet voor elkaar, dus dan ben je al snel uitgeprobeerd.

En daarnaast heb ik een beetje het idee dat ze het geweldig leuk vinden en aanmoedingen als hun paard gaat springen en benen uitslaan en allerlei van dat soort stoer gedoe, en hoewel ik begrijp waar het vandaan komt (je paard leren dat het mag, en dat die zich mag gedragen zoals die zich voelt) lijkt me dat praktisch gezien echt niet fijn. Zeker niet als je er bij loopt met zelf een niet al te gezond lichaam. Ik hou het liever een beetje rustiger, gewoon bewegen is al goed genoeg, het hoeft niet sneller, hoger en heviger zeg maar.

Maar ik ga het natuurlijk nog wel eens bekijken, wie weet zitten er nu toch wat inzichten in waar ik iets mee kan :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:57

[***] schreef:
Aha, daar hang je uit :Y) Hahaha. Van mij mag je gerust nog meepraten hoor, sowieso is het interessant om ook andere ervaringen en inzichten mee te krijgen. Voor mij gaat het topic vooral om het werken rond emotie, rekening houden met hoe je paard op dat moment ergens in staat en er naartoe werken om deze zo ontspannen mogelijk te krijgen voor je verder gaat. Via clickertraining is dit een fijne manier omdat je dan duidelijk kan markeren en je voegt iets positiefs toe, en Connection Training heeft gewoon een hele fijne site met uitleg en videos, maar als dit voor jou op een andere manier ook werkt is dat voor mij helemaal welkom hoor ;)

Het is ook niet dat ik elke keer iets volledig nieuws ga doen hoor :D Er zijn zoveel videokanalen tegenwoordig, dat ik het leuk vind om overal een maandje of twee maanden lid te zijn en inspiratie op te doen en dan weer verder te kijken. Dan weer connection, dan weer Karen Rolf, dan weer Warwick Shiller. Ik kijk een beetje naar wat me op dat moment kan helpen.

Wat ik nu van Warwick meeneem zijn zijn technieken voor ontspanning. Hij noemt het het kijken naar stress signals en je paard leren van het sympathische naar het parasympatische systeem te gaan. Bij parelli heet het "LB worden in een RB situatie" en bij connection training hebben ze het over calming signals :D
Bij alle drie hebben ze het over het belang van triggerstacking, dat wordt dan treshholds of rabbits :D genoemd.
Ik merk dat alle technieken ook gewoon nuttig zijn, maar beter of minder werkzaam voor verschillende oorzaken van spanning.

Warwick's insteek is eigenlijk vergelijkbaar met meditatie voor mensen en dat vond ik wel een leuke insteek, want ik wil erg graag dat mijn paard zelf bedenkt om ontspannen te blijven en dat ze mij daar niet voor nodig heeft. Ik merk nu bij deze specifieke oefeningen dat voer niet bijdraagt omdat het enorm afleidt. Het is eigenlijk voornamelijk heel heel veel wachten en kijken naar signalen :D Ik merkte zelf dat de R+ insteek mij persoonlijk soms wat te snel doet gaan, omdat paard en ik beide veel energie hebben en paard zich heel makkelijk laat afleiden door voer. Deze nadruk op focus vragen, rust, wachten en meditatie komt voor mij echt als geroepen :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:54

Mijn meditatie strategie werkt zo goed *\o/* Laat ik niet te enthousiast zijn, misschien is het toeval :D
Ik heb echt een dieper niveau van ontspanning gevonden opeens :):) Zo fijn, vooral ook voor t paard :(:)
Zijn eigenlijk grotendeels strategieën die ik 10 jaar geleden uitgebreid heb uitgeplozen voor mijn oude super angstige paard, kan ik dan zo stom vinden dat ik dat dan opnieuw moet uitvinden :+ maar goed, zo gaat het eigenlijk altijd met leren. Toen deed ik het ook een beetje op eigen idee en Warwick heeft een mooi schematisch plan ervan gemaakt, wat het heel duidelijk maakt wat je wanneer moet doen. Ik kan dit echt iedereen aanraden met een gespannen paard!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:34

sanne83 schreef:
Mijn meditatie strategie werkt zo goed *\o/* Laat ik niet te enthousiast zijn, misschien is het toeval :D
Ik heb echt een dieper niveau van ontspanning gevonden opeens :):) Zo fijn, vooral ook voor t paard :(:)
Zijn eigenlijk grotendeels strategieën die ik 10 jaar geleden uitgebreid heb uitgeplozen voor mijn oude super angstige paard, kan ik dan zo stom vinden dat ik dat dan opnieuw moet uitvinden :+ maar goed, zo gaat het eigenlijk altijd met leren. Toen deed ik het ook een beetje op eigen idee en Warwick heeft een mooi schematisch plan ervan gemaakt, wat het heel duidelijk maakt wat je wanneer moet doen. Ik kan dit echt iedereen aanraden met een gespannen paard!

Ik heb zijn transformatie wel beetje gevolgd in de Facebook groep. Waar vind je zijn ffr /meditatie stappenplan? In zijn online programma waar je lid van moet worden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:03

Er staat veel op youtube, maar ik vind het online programma veel duidelijk maken. Duidelijk stappenplan. Eerste zeven dagen zijn gratis en je krijgt ook toegang tot z’n training die je los kan kopen, die alle stapjes van focus for relaxation heel precies uitlegd. T’is echt wel waar voor je geld +:)+

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:51

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:08

Wat leuk Odi! Ben jij een van de trainers? Ik zie nergens staan waar het is trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:35

Ik merk dat ik niet meer gereageerd heb, helpt het topic ook lekker :+
Maar wel fijn dat je je ervaringen deelt Sanne83! En het klinkt echt wel goed. Heb wel al eens wat van hem zitten kijken, zaten wel interessante dingen in, misschien toch ook maar eens verder naar kijken.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:53

Sanne het wordt gehouden in Zelhem, 7021 LT.

Ik ben inderdaad 1 van de trainers, Carolien Hendriksen.

Hieronder een filmpje van Spetter. Spetter wordt deze dag ter beschikking gesteld om mee te trainen.
https://youtu.be/KHBgGT9De6A

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:02

Odi schreef:
Over een paar weken gaan wij een clickerdag organiseren.
s-Morgens voor beginners. In de middag voor ervaren clickertrainers.

Meer info vind je in de bijlage.

http://www.paardenluisteren.nl/clickerd ... iVx3DCwU5k

Leuk joh , zeer aan te bevelen voor de meelezers.
Zit helaas dat weekend op Texel, aantal weken later pas weekje in Aalten.

Pb je nog.

Ps: niet met spikkel Aan de gang ?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:31

Odi en Spikkel blijven allebei thuis.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:14

Raamzicht schreef:
sanne83 schreef:

Ik heb zijn transformatie wel beetje gevolgd in de Facebook groep. Waar vind je zijn ffr /meditatie stappenplan? In zijn online programma waar je lid van moet worden?

Hij heeft trouwens z'n hele twee-daagse clinic van het weekend gefilmd en online gezet op youtube. Dus mocht je iets van hem willen zien :D Ik heb begrepen dat ze het er over een paar dagen/week af halen en dan op de betaalde website zetten, dus het is niet onbeperkt te kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 00:11

sanne83 schreef:

Ik denk dat ik nu veilig kan zeggen dat het geen toeval is :+

Paard is zoo chill, echt zo fijn. Zo’n rust overheen gekomen, echt heerlijk. Daardoor kan ik haar nu ook gewoon alleen achterlaten in de paddock of stal zonder dat er paniek ontstaat, dan merk je echt dat die basis rust helemaal terug is _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:06

Oh, wat fijn voor jullie! Heel leuk als je paard zelf de ontspanning kan vinden en dingen zelf kan oplossen als er iets gebeurd :j Ik weet het even niet meer goed (sorry, mijn hersenen functioneren niet meer zo ok de laatste tijd :o ) maar was er iets gebeurd waardoor die basis rust weg was? Of is dat geleidelijk aan gekomen, en weet je ook waarom?

Hier ook even een update over mijn uitdaging.. want dat is [***] wel, met zijn geheel eigen manier van naar de wereld kijken en met de wereld omgaan :') Maar hij leert mij zoveel .. zelfs als ik denk dat ik rustig en ontspannen ben en niet teveel vraag laat hij mij weten dat ik dat stiekem toch wil.. jammer als een paard zo door je heen kijkt, maar ook leerrijk.

Ik die dacht dat de basis wel in orde was, dat we klaar waren voor 'grotere' dingen (wat in mijn geval dan drafwerk of iets dergelijks is, echt geen spectaculaire toestanden) maar wat toch allemaal niet wilde. De ene sessie wel, dan weer niet, etc. Niet leuk, maar het is geen robot natuurlijk. En zijn allergieën spelen toch ook wel een grote rol in alles denk ik. De behandeling is wel gestart maar of dat 100% gaat werken nog dit seizoen, denk dat we daar te laat voor gestart zijn en dat het eerder hopen is om het volgend jaar vanaf het begin onder controle te hebben.

Wat ons tijd geeft .. want ik heb besloten deze zomer niet teveel meer te doen en te verwachten, maar het allemaal wat tijd te geven en dan kijken we wel in het najaar en tegen volgend jaar. Helemaal stilzetten wil ik hem niet, want hij heeft wel graag aandacht, alleen dan op zijn manier. Ik ga meer rekening houden met winderige dagen want daarop heeft hij het het het moeilijkst, en aangezien we tussen de velden staat is het er vaak wel winderig, en ik denk dat dat meer een rol speelt in alles dan eerst gedacht. Dus op een slechte dag doen we niks, of iets in de binnenpiste. Is het een dag windstil kunnen we zien of een kleine wandeling mogelijk is, of even spelen in de longeer/buitenpiste. Dat is voor nu het plan.

Ander plan was eens kijken naar onze basis. Ik roep namelijk altijd dat die wel in orde is, en dat we al veel bereikt hebben. Dat is ook zo, hij is beleefd rond het voer, hij wacht keurig na een click, hij loopt niet meer op 5 benen, er is (doorgaans, als je niks vraagt) ontspannenheid. Etc. Prima dus. Alleen heb ik nu ontdekt dat dit niet genoeg is om echt verder te kunnen. Of wel verder te kunnen, maar niet met het soort oefeningen wat ik in gedachte had. Er zitten namelijk nog heel wat oefeningen tussen de basis en het "echte werk" en ik dacht dit eens even te proberen, even een lekker makkelijke sessie. Viel dat even tegen :')

Het einddoel van de sessie was hem op een mat hebben staan, en even verder een pion met een target in, en daar op cue naartoe stappen. Lekker simpel en niet teveel. Bleek die mat toch even een GROOT probleem te zijn zeg. Hij wist niet wat hij ermee moest, zette er wel eens een hoef (of 2) op maar begreep dan alsnog niet dat dat hetgeen was waar hij voor beloont werd. Hij werd me toch een potje gefrustreerd! Gewoon echt boos, en zijn 5e been was weer terug, en echt wel erg. Heb op het punt gestaan om gewoon te stoppen, dit ging echt nergens heen... Maar ik wilde toch even doorzetten om te zien of het niet om te buigen was naar een beetje beter.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben blij dat ik doorgezet heb, want het ging al snel een beetje beter, en van daaruit nog een beetje beterder ( :P ) en uiteindelijk begon het best ergens op te lijken. Het is bij de mat gebleven als doen, die hele pion hebben we niks meer mee gedaan, maar dat is ok, want er kwam zoveel informatie in die sessie naar voren dat ik het idee heb dat we nog wel dingen hebben om aan te werken.

Hier even een filmpje wat ik gemaakt heb, wat ik wel interessant vind om eens te laten zien. Dit was toen het al een heel pak beter ging, maar nog niet 100%. Maar je ziet wel weer hoe zijn hersenen werken, en dat is best ingewikkeld. Hij was namelijk voor het filmpje een paar keer op de cue op de mat gaan staan dus ik dacht dat hij het wel door had, maar blijkbaar niet. Hij komt braaf, loopt dan volledig over de mat heen maar denk dat dat hetgeen is wat hij moet doen, en verwacht een snoepje. Doordat hij daar zo aan denkt hoort hij niet eens dat ik hem vraag om terug te gaan (een cue die hij HEEL goed kent, dus dat is het probleem niet, hij hoort het gewoon niet) maar dan valt de euro en doet hij het braaf, om daarna (gelukkig!) wel te gaan nadenken en het wel prima te doen.

Als je die hersenen van hem niet mee hebt komt er niet veel goeds van :))

En er is nog blijkbaar véél ruimte voor verbetering in de basis-oefeningen, dus we hebben onze kleine doelen voor de zomer en zien daarna wel weer verder.

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:14

Zeker leuk om te zien, wat ik zelf zou doen bij de eerste poging is afwachten. Hij loopt er overheen en dan ben jij vrij snel met het geven van een ander commando, ik had hem zelf even zo gelaten. Je ziet dat het hem moeite kost, hij is zelfs even ‘afwezig’. Als je hem even laat zonder een ander commando te geven komen ze vaak na de ‘afwezige’ tijd weer terug om verder te zoeken naar het goede antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:32

Dank je, ik weet bij hem nooit goed wat het beste is, heb altijd het idee dat ik hem stapje voor stapje moet begeleiden. Als ik dat niet doe en gewoon afwacht en laat zoeken geeft dit vaak een boze, gefrustreerde pony die in het beste geval wegloopt en in het slechtste geval heel vervelend gedrag gaat vertonen (tegen je duwen, slaan met zijn hoofd of zelfs schrapen/bijten al gebeurd dit nu nog weinig).

Ook heb ik wat moeite met zijn afwezigheid omdat hij daar vroeger nooit zelf uit kwam, tenzij omdat hij schrok en dan springt/loopt hij je gewoon omver omdat hij vergeten is waar je staat. Of dus het 'vervelende' gedrag van boven. Maar misschien is hij intussen verandert, kan het altijd eens proberen ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:52

Leuk dat je een filmpje laat zien! Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen, want bij de cue vd mat komt hij er zo boos aan lopen.. mijn paard word juist heel enthousiast bij clickertraining en loopt er bij rondjes-training juist heel chago bij. Als hij het niet snapt, maak ik de stapjes kleiner naar de eind-cue.

Verder vind ik het lastig er wat van te vinden omdat je het einde laat zien.
Ik had zelf de stapjes al kleiner gemaakt en in de eerste sessie waren wij nooit zover gekomen dat er al direct een cue gelinkt wordt aan de oefening.
Ik had denk ik in dit geval eerder een target gepakt om de cue duidelijker te linken aan de mat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:54

Frustratie wil je niet, dan zou ik de stappen veeeel kleiner maken en hem aanmoedigen om zelf dingen te ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:03

Dit is nog niet boos hoor, het kan nog véél bozer :+
Maar enthousiast is hij doorgaans niet neen, vandaar ook al mijn twijfels rond hem en de dingen die we doen. Hij lijkt nooit iets echt leuk te vinden, en dat maakt het wel een stuk moeilijker.

Maar misschien komt dit ook door onzekerheid, het niet begrijpen, etc. Het was niet zijn eerste keer met de mat, hij heeft er in het verleden nogal op gestaan, maar ik weet niet of hij dat nog weet .. Toen was er ook veel frustratie tussen de goede momenten, dus misschien heeft het daarmee te maken. Hem helpen met de target is ook geen oplossing, want op die target reageert hij hetzelfde .. Hij touched wel en volgt de target wel, maar er zit dezelfde boze uitdrukking achter en op slechte momenten bijt hij zelfs of gaat hij target-jagen etc.

Maar misschien moet ik inderdaad gewoon eens de mat neergooien en afwachten ..
Hoe maak je de stappen nog veel kleiner dan gewoon simpel naar een mat lopen en daar een voet op zetten? Of überhaupt een voet zetten op een mat (we zijn echt niet vanop een afstand begonnen, dat was pas einde sessie)? Denk dat ik daar een stuk mis, want dat zie ik niet..