wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:57

MarjanB schreef:
Probleem is gewoon dat flesveulens geen opvoeding hebben gehad. Baasjes vinden ze vaak te schattig als ze een keer op ze springen of bijten naar diegene die de fles geeft. Een merrie reageert daar op en veulen krijgt dan een correctie. Die hele opvoeding mist zo'n dier gewoon en dat krijg je er ook niet zomaar in helaas.

Ik blijf er ook bij dat ik em direct naar de slager zou brengen

En zelfs de geen flesveulens vinden ze schattig dat het veulen zo bij je op de schoot komen en gaan liggen en zelfs die op je hard komt afrennen dat soort dingen, wat dan als ze groot worden???

Dat is vragen om problemen.

Zat filmpjes van op de FB over dit soort dingen dat het zo leuk is en schattig!
Mijn haren gaan hiervan overeind staan, levensgevaarlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:00

Rizette schreef:
Dat is wel het beroerde dat mocht Ravottie los komen of op een andere manier iemand te grazen nemen,jullie wel verantwoordelijk zijn. De dierenarts kan hem nog wel geen spuitje willen geven maar neemt hij ook de verantwoording op zich als hij iemand verminkt of erger of wat dan ook? Iedereen redeneert vanuit eigen standpunt en veegt zijn eigen straatje schoon. O.a. de dierenarts en de vorige eigenaresse. Maar als er wat gebeurt staat de hele wereld bij jou op de stoep. Wil jou WA verzekering nu dit bekend is nog wel garant staan voor je paard? Mocht er iets gebeuren door je paard, wat krijg je van de hele wereld nog over je heen. Misschien dat je dat eens aan je dierenarts kunt vragen hoe hij dat ziet?

Dit dus! heel belangrijk om eens over na te denken en het erover te hebben met de D.A.
Want als eigenaar ben je verantwoordelijk en geven alle anderen niet thuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:01

sevke schreef:
Een raadseltje voor jullie :
"stel nu : Een mens is om één of andere reden een beetje van het padje af. Hij gaat een wei op, waar pony's lopen, en hij verwondt één van de pony's express zo erg, dat de wonde eruit ziet als de arm van TS.
De eigenaar van de pony's maakt hierover een topic op bokt. Hoe zou volgens jullie de reactie van de meeste bokkers zijn ?" := Ik denk niet dat jullie zo vriendelijk en vergevingsgezind zouden zijn, als nu over Ravottie.
Toch iets om over na te denken, niet ? Er is iets mis met dit paard. Volgens mij mag je hem volledig door de medische mallemolen halen, binnenstebuiten en ondersteboven keren, ostheopaten, dierenartsen en handopleggers hun mening laten over geven, maar ik denk niet dat je concreet iets zult vinden. Dit dier is psychisch ziek. Hij wil liever afgezonderd staan (en dit voor een kuddedier !!), heeft al meerdere malen mensen en dieren (ernstig) verwond, zijn oude eigenaresse wil hem ook niet terug (!!), hoeveel duidelijker kan het zijn ?
Ravottie is een gevaar voor zichzelf en de anderen, en alleen in totale afzondering te houden. Vinden jullie dat dan beter dan dood zijn? Een dier denkt niet na over de dood, zoals een mens doet. Voor dieren is dood iets dat bij het leven hoort, en nu denk ik niet dat Ravottie zo heel erg gelukkig is in zijn leven. Bij dit dier is het enkel nog wachten op een dodelijk ongeval, en dit wil niemand op zijn geweten hebben.
TS, ik vind je erg dapper dat je deze moeite nog wilt doen voor Ravottie, maar waarom in godsnaam nog al deze moeite steken in een 18-jarige die duidelijk gestoord is ? Niemand zal het je kwalijk nemen als je afscheid van hem neemt, na wat hij geflikt heeft, maar als hij iemand anders zal te grazen nemen, zullen ze het jou wél kwalijk nemen. Ook iets om over na te denken...

Mens, heb nu toch gewoon respect voor de keuze van TS en haar vriend om hem eerst te laten onderzoeken in vredesnaam. Hij staat momentele zo dat hij niets of niemand kwaad kan doen. Is dat iets dat ze eeuwig kunnen blijven volhouden? Nee, waarschijnlijk niet eens tot het einde van z'n leven indien ze zelf niet "helpen". Maar momenteel staat ie goed zoals ie staat.
Dat gezeik en dat gedram. TS wil samen met haar vriend de tijd nemen om een beslissing te nemen en dat recht hebben ze gewoon. In tussentijd heeft die knol een prachtig leven op weide met wat sociaal contact zonder dat hij de andere paarden kan verwonden.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 18:06

Ayasha schreef:
Mens, heb nu toch gewoon respect voor de keuze van TS en haar vriend om hem eerst te laten onderzoeken in vredesnaam. Hij staat momentele zo dat hij niets of niemand kwaad kan doen. Is dat iets dat ze eeuwig kunnen blijven volhouden? Nee, waarschijnlijk niet eens tot het einde van z'n leven indien ze zelf niet "helpen". Maar momenteel staat ie goed zoals ie staat.
Dat gezeik en dat gedram. TS wil samen met haar vriend de tijd nemen om een beslissing te nemen en dat recht hebben ze gewoon. In tussentijd heeft die knol een prachtig leven op weide met wat sociaal contact zonder dat hij de andere paarden kan verwonden.

Dank je! :j

xSylvanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:09

Ik lees al een tijdje stil mee maar ik wil toch even zeggen dat ik respect heb voor het feit dat TS zo rustig blijft.
En mensen, het is toch niet zo heel moeilijk om de keuzes van TS te respecteren? Aan het eind van de dag is het nog altijd haar paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:30

Het lukt me niet om de foto's te bekijken (weet niet hoe dat spoiler ding werkt), maar kan me wel voorstellen dat het een serieuze wond is. De mijne springt gewoon met haar mond open vooruit als ze aanvalt, en dan maakt ze zich direct uit de voeten, en dat levert ook al alle kleuren van de regenboog op, dus als ie toebijt, tja, dan...

Ik weet ook niet wat ik zou doen in dit geval: zelf zou ik er idd iemand bij halen die goed is in horsemanship, kan zijn dat ie zich dan onderwerpt, maar daarmee heb je zelf het vertrouwen nog niet terug. De mijne viel aan door rugpijn, nu is onze band super, maar toch heeft ze nog gevoelige plekjes waarop ze echt buiten proportie kan reageren, onlangs nog na een bijtloze periode van wss 2 jaar. We werken eraan, ze doet het ook alleen als je geen oogcontact maakt. Maar mijn situatie is helemaal anders: ten eerste is ze niet levensgevaarlijk, ten tweede is er een verklaring voor haar gedrag (vanuit het verleden), en ten derde wist ik waaraan ik begon: ze had me al 2x gebeten toen ik haar kocht. Maar ik heb er zoveel van geleerd, we hebben zoveel mooie momenten samen, en van mijn 6 paarden is ze mijn absolute favoriet, terwijl ik vroeger een echte angsthaas was. En ook al besef ik dat ze misschien nooit 100% betrouwbaar zal zijn, voor mij is de 99% die ik nu heb genoeg, en ik zou haar voor geen geld willen missen.

Ik zou zeggen: volg je gevoel, en mocht je beslissen om hem te houden, zoek dan zeker begeleiding, want zo'n paard in handen van een onzeker of bang iemand is een trigger. En hou een zweep bij de hand als je erbij gaat, eentje die lang genoeg is om veilig te gebruiken. Zo zacht als kan, zo hard als moet...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:39

sevke schreef:
Een raadseltje voor jullie :
"stel nu : Een mens is om één of andere reden een beetje van het padje af. Hij gaat een wei op, waar pony's lopen, en hij verwondt één van de pony's express zo erg, dat de wonde eruit ziet als de arm van TS.
De eigenaar van de pony's maakt hierover een topic op bokt. Hoe zou volgens jullie de reactie van de meeste bokkers zijn ?" := Ik denk niet dat jullie zo vriendelijk en vergevingsgezind zouden zijn, als nu over Ravottie.
Toch iets om over na te denken, niet ? Er is iets mis met dit paard. Volgens mij mag je hem volledig door de medische mallemolen halen, binnenstebuiten en ondersteboven keren, ostheopaten, dierenartsen en handopleggers hun mening laten over geven, maar ik denk niet dat je concreet iets zult vinden. Dit dier is psychisch ziek. Hij wil liever afgezonderd staan (en dit voor een kuddedier !!), heeft al meerdere malen mensen en dieren (ernstig) verwond, zijn oude eigenaresse wil hem ook niet terug (!!), hoeveel duidelijker kan het zijn ?
Ravottie is een gevaar voor zichzelf en de anderen, en alleen in totale afzondering te houden. Vinden jullie dat dan beter dan dood zijn? Een dier denkt niet na over de dood, zoals een mens doet. Voor dieren is dood iets dat bij het leven hoort, en nu denk ik niet dat Ravottie zo heel erg gelukkig is in zijn leven. Bij dit dier is het enkel nog wachten op een dodelijk ongeval, en dit wil niemand op zijn geweten hebben.
TS, ik vind je erg dapper dat je deze moeite nog wilt doen voor Ravottie, maar waarom in godsnaam nog al deze moeite steken in een 18-jarige die duidelijk gestoord is ? Niemand zal het je kwalijk nemen als je afscheid van hem neemt, na wat hij geflikt heeft, maar als hij iemand anders zal te grazen nemen, zullen ze het jou wél kwalijk nemen. Ook iets om over na te denken...

Dit is flauwekul en niet vergelijkbaar.Mijn jeugdpony is idd doodgeschopt door een nieuw paard wat er bij is gezet,niemand heeft er maar ooit aangedacht om het paard in te laten slapen.Het nieuwe paard was op de wei gezet en is mijn merrie te lijf gegaan.Verder heeft hij geen andere paarden vermoord.

Mijn laatste paard heeft ook een beenbreuk op gelopen op mijn vorige stallen door een ander paard.Ze is naar de kliniek gemoeten en we zijn er een half jaar uit geweest.Van die eigenaar heb ik zelfs geen vergoeding of een hoe is het nu gehad.Wel heb ik toen mijn paarden naar een andere stalling gebracht.Dus nee je laat niet zomaar een paard inslapen omdat hij schade aanbrengt aan een ander.
Na de dood van mijnpony is dat niet eens in mij opgekomen, wel vond ik het een rotpaard.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:57

Rizette schreef:
Dat is wel het beroerde dat mocht Ravottie los komen of op een andere manier iemand te grazen nemen,jullie wel verantwoordelijk zijn.

Dat is bij ieder paard het geval. Bij dit paard zullen TS en haar vriend extra voorzichtig zijn, dus waarschijnlijk is het risico net kleiner dan bij een 'braaf' paard, want daar ga je dan vaak wat nonchalanter mee om.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:00

@ Ayasha : Dat zeg ik toch helemaal niet ? En ik zeg juist dat ik erg veel respect heb voor de moeite die TS doet voor Ravottie ! Ik probeer gewoon alle kanten van het verhaal even te belichten. Feit is, dat als Ravottie iemand anders zal te grazen nemen, dat alle vingers dan naar TS zullen wijzen. En dat zou jammer zijn, want zij is in deze ook al een slachtoffer omdat dit paard in de eerste plaats al niet als zijnde "braaf en lief" zou mogen verkocht zijn. En dat iedereen gemakkelijk praten heeft vanachter zijn toetsenbordje, of als buitenstaander. Het is nooit een gemakkelijke keuze, want ja, dat kan ik weten, en daarom raakt dit verhaal mij zo omdat ik zélf in zo'n verhaal heb gezeten, en nee, ik kon de beslissing ook niet nemen, en heb het betreffende paard aan iemand weggegeven, die beweerde het te kunnen oplossen. Aan het einde van de rit is er een kind door het paard verwondt, wat in coma in de kliniek geraakt is, en dàn, ja op dat moment, denk je wel even na. En ook al heb ik met diegene een contract opgemaakt, waar duidelijk instond dat diegene die het paard kreeg op de hoogte was van de "problemen" met het paard, en dat hij al eerder mensen had verwond, toch voel je je nog schuldig als je dan hoort wat er toch uiteindelijk gebeurd is met het kind van iemand anders.
Als Ravottie till the end of times lekker bij TS afgezonderd op de weide kan lopen, en zijn dagen slijten, heb ik daar geen enkel probleem mee.
@ beatje : ik zeg toch nergens dat een paard zou moeten ingeslapen worden omdat het een ander paard verwondt ??? Waar heb ik dat geschreven ? Paarden maken de hele tijd ruzie onder elkaar.
(off topic vind ik het wel niet netjes dat de eigenaar van het paard dat jouwe een gebroken been geschopt heeft zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen, want dat is gewoon een verzekeringskwestie. Daar is het geen rotpaard, maar een roteigenaar)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:18

bruintje123 schreef:
marije1109 schreef:
Lees al het hele topic mee maar begin nu af te haken.....pfff wat een Lappen tekst produceren jullie :D

Ik kan de links vd foto's niet openen en was wel benieuwd naar de wond :o

Dan heb je niet het hele topic door gelezen want dan was je de spoilers tegen gekomen van joolien :)

Zelfs de spoilers van jolien bevatten de foto's niet (meer).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:25

Blz 34, post van Licor, daar zijn de foto's nog zichtbaar

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:40

maikeltje schreef:
Blz 34, post van Licor, daar zijn de foto's nog zichtbaar

Wauw.... Die wond is echt bizar. Je ziet gewoon de tanden staan, twijl ts twee truien en een jas aan had...

Dit is toch wel een wond die niet zomaar gebeurd. Het paard moet toch wel echt gericht en expres hard gebeten hebben. Een paard wat gezond bij verstand is, bijt niet zo hard door.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:47

gohya schreef:
Rizette schreef:
Dat is wel het beroerde dat mocht Ravottie los komen of op een andere manier iemand te grazen nemen,jullie wel verantwoordelijk zijn. De dierenarts kan hem nog wel geen spuitje willen geven maar neemt hij ook de verantwoording op zich als hij iemand verminkt of erger of wat dan ook? Iedereen redeneert vanuit eigen standpunt en veegt zijn eigen straatje schoon. O.a. de dierenarts en de vorige eigenaresse. Maar als er wat gebeurt staat de hele wereld bij jou op de stoep. Wil jou WA verzekering nu dit bekend is nog wel garant staan voor je paard? Mocht er iets gebeuren door je paard, wat krijg je van de hele wereld nog over je heen. Misschien dat je dat eens aan je dierenarts kunt vragen hoe hij dat ziet?

Dit dus! heel belangrijk om eens over na te denken en het erover te hebben met de D.A.
Want als eigenaar ben je verantwoordelijk en geven alle anderen niet thuis.

Helemaal juist, mocht je hem naar de slager brengen zorg er dan voor dat je absoluut zeker weet dat hij ook echt word geslacht want het zal niet de eerste zijn die zo de handel weer in gaat. Jij blijft immers verantwoordelijk voor dit paard en als hij nog iemand iets aan doet ben jij aan de beurt. Helaas is de paardenhandel soms zo rot als wat, jaren terug is bij mij in de buurt een meisje van een een jaar of 17 doodgeslagen door een paard dat ze net had. Van dit paard kwam later uit dat men al wist dat hij levensgevaarlijk was....
Een paard van 18 leer je dit gedrag niet meer af, voor je eigen veiligheid en zeker ook die van anderen is er helaas maar 1 goede oplossing.

Shalimar

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:16

Ik begrijp de TS wel dat ze voor haar gemoedsrust eerst nog wat dingen wil uitzoeken, ze heeft er in haar omstandigheden ook de mogelijkheden voor. Wat ik wel mee wil geven is dat wachten met knopen doorhakken het vaak nog moeilijker maakt omdat de scherpte van de situatie vaak wat minder wordt en de leuke dingen ook weer meer op de voorgrond komen te staan, zoals het lieve hoofdje. Wij hebben een onbruikbaar (maar wel lief) paard eens verkocht aan een "passend adres", maar er bleek niks van waar. Paard is weer in de handel beland, iets wat we juist niet wilden. Achteraf wilden we dat we rationeler waren gebleven en hem hadden laten ophalen door de slager uit Nijkerk, om hem verder lijden te besparen. We konden het toen emotioneel niet, net als de TS. Het gaat zo tegen je gevoel in, maar soms moet je rationeel zijn, dat hebben we op bittere wijze nu wel geleerd. Het kost soms tijd zo'n proces. Maar als je zoals hier meerdere verhalen van fatale ongelukken leest, weet je eigenlijk wel wat je rationeel gezien te doen staat. Het wordt niet makkelijker naarmate de tijd vordert helaas, heel veel sterkte TS, echt vreselijk moeilijk, ik benijd je niet. Hou je taai.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:34

Shalimar schreef:
Ik begrijp de TS wel dat ze voor haar gemoedsrust eerst nog wat dingen wil uitzoeken, ze heeft er in haar omstandigheden ook de mogelijkheden voor. Wat ik wel mee wil geven is dat wachten met knopen doorhakken het vaak nog moeilijker maakt omdat de scherpte van de situatie vaak wat minder wordt en de leuke dingen ook weer meer op de voorgrond komen te staan, zoals het lieve hoofdje. Wij hebben een onbruikbaar (maar wel lief) paard eens verkocht aan een "passend adres", maar er bleek niks van waar. Paard is weer in de handel beland, iets wat we juist niet wilden. Achteraf wilden we dat we rationeler waren gebleven en hem hadden laten ophalen door de slager uit Nijkerk, om hem verder lijden te besparen. We konden het toen emotioneel niet, net als de TS. Het gaat zo tegen je gevoel in, maar soms moet je rationeel zijn, dat hebben we op bittere wijze nu wel geleerd. Het kost soms tijd zo'n proces. Maar als je zoals hier meerdere verhalen van fatale ongelukken leest, weet je eigenlijk wel wat je rationeel gezien te doen staat. Het wordt niet makkelijker naarmate de tijd vordert helaas, heel veel sterkte TS, echt vreselijk moeilijk, ik benijd je niet. Hou je taai.

Het is zeker ontzettend moeilijk, als je met je dieren begaan bent stel je dit liefst zo lang mogelijk uit ook al weet je zelf beter. In het belang van anderen maar ook van het dier is het wel zaak om je er van te verzekeren dat de keuze die je maakt ook daadwerkelijk word uitgevoerd. In ieder geval sterkte met je beslissing!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:07

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:15

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:24

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:24

Ik heb dit filmpje al een hele tijd geleden gezien en je ziet aan het paard vanaf het begin dat hij het niet pikt, niet acepteert.
Het was gewoon wachten tot hij zou uitvallen en de man staat een aantal keren al op de verkeerde plek en uiteindelijk is hij de klos.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:29

Pfff heavy. Hoewel de opdracht voor dit paard me niet helemaal duidelijk was en het paard waarschijnlijk hetzelfde had, mag hij nooit zo extreem agressief reageren. Eng hoor.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:34

Het hoe of wat, deze mensen zijn erg ervaren met paarden en paard valt aan om te doden...zo bijten is een gevecht op leven en dood en heeft niks met paardentaal te maken..het advies wat de eigenaar mee kreeg is in laten slapen..
Paard ts heeft ook zo een beet gekregen.

Mijn vorige paard is met een andere ruin in een ruzie verzeild geraakt wat ook uit liep op een beet met een hap er uit in zijn dijbeen...dit was niet een snelle aanval zoals bij TS en dit paard op filmpje maar een machtstrijd wat uit de hand liep.

Daarom vind ik paard ts gevaarlijk, onbetrouwbaar. Zoals buck zegt een pradator, aanvallen om te doden en bij paarden die dit gedrag vertonen, is er geen eer te behalen...
Ik heb de hele film gezien, ze gaan hem ook rijden en dat ging nl wel goed en ineens slaat zijn bui weer om en wordt hij gevaarlijk, zo maar, ineens. Dit paard is erger dan paard TS.
Maar happen er uit....is geen normaal paarden gedrag, dat is gedrag van roofdieren.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:34

Idd geen lekkertje dit paard. Maar de trainer maakt ook ( excusé ) wel een erg klassieke instinker.
Dit soort paarden "breek" je niet die moet je dusdanig trainen dat het gedrag eruit slijt.
Dit soort dieren op de kast jagen werkt averechts. Maar dat heeft ie inmiddels wel gevoeld.

Je moet zo'n paard een totaal nieuwe taak geven zonder enige connectie naar het verleden én wat hij fysiek en psychisch kan handelen. Muilkorf hem en weet HEEL zeker dat mocht het toch tot een conflict mocht komen jij ook als winnaar uit de bus komt.

Dit paard is door de ( goedbedoelde ) aktie van de trainer wederom in zijn gedrag gesterkt. En zo worden paarden slechter en slechter in hun gedrag.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:36

Het was niet de bedoeling om te breken....als je de hele film kunt zien, was een documentaire, dan wordt het duidelijk..ik wilde de aanval laten zien. Niet een discussie ontkenen dat deze mensen, die hun hele leven in de paarden zitten, fouten maken en bokkers het beter kunnen en weten.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 13-12-16 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:36

Indestal schreef:
Het hoe of wat, deze mensen zijn erg ervaren met paarden en paard valt aan om te doden...zo bijten is een gevecht op leven en dood en heeft niks met paardentaal te maken..het advies wat de eigenaar mee kreeg is in laten slapen..
Paard ts heeft ook zo een beet gekregen.

Mijn vorige paard is met een andere ruin in een ruzie verzeild geraakt wat ook uit liep op een beet met een hap er uit in zijn dijbeen...dit was niet een snelle aanval zoals bij TS en dit paard op filmpje maar een machtstrijd wat uit de hand liep.

Daarom vind ik paard ts gevaarlijk, onbetrouwbaar. Zoals buck zegt een pradator, aanvallen om te doden en bij paarden die dit gedrag vertonen, is er geen eer te behalen...
Ik heb de hele film gezien, ze gaan hem ook rijden en dat ging nl wel goed en ineens slaat zijn bui weer om en wordt hij gevaarlijk, zo maar, ineens. Dit paard is erger dan paard TS.
Maar happen er uit....is geen normaal paarden gedrag, dat is gedrag van roofdieren.

Niets met roofdier te maken. Dit is puur overlevingsgedrag van dit paard. Om het eender welke reden.

Indestal

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:38

Foetsji, zie mijn post net boven jouw, ik was net iets eerder.