Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:59

phormicola schreef:
Hier krijgen ze gewoon een schop onder hun reet hoor als ze bijten of trappen. Die schop van mij is minder hard dan die van een ander paard en paardlief weet precies wat ik bedoel.

Ik zou nooit in hun buik of borst schoppen trouwens.

Ik raak waar ik raken kan om binnen de 2 seconden te kunnen reageren, als je
dan eerst om je paard heen loopt op zoek
naar een plek om hem te kunnen raken, ben je imo alweer te laat en zal het paard de link niet meer leggen op zijn actie en de reactie die daarop volgde...
Sta ik voor hem, is dat zijn borst, sta ik naast hem dan is het zijn buik en sta ik bij zijn achterbenen, dan is het zijn kont.
Overigens heb ik in twee jaar tijd, en dan vooral de eerste maanden een keer of drie een schop uitgedeeld voor uiteenlopende, gevaarlijke acties van zijn kant, nu is ook een 'euh' voldoende en blijven zijn voeten netjes allemaal op de grond en de mijne dus ook....

Grapjasjes12

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:31

Als ik aan de zijkant sta los ik het anders op, ik vind schoppen in een buik/lies not done, vind ik een te gevoelig plekje. Op een borst kan ik nog inkomen.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:03

Nens77 schreef:
naar een plek om hem te kunnen raken, ben je imo alweer te laat en zal het paard de link niet meer leggen op zijn actie en de reactie die daarop volgde.

Waarom denkt iedereen dat toch?
Iedereen vind paarden slimme beesten maar als ze iets gedaan hebben en je straft ze na een minuut weten hun niet meer waar het over gaat?
Dat weten ze donders goed.
Als je van je paard valt en je moet hem zoeken, je komt hem 4 min verderop tegen waar hij heerlijk staat te grazen en je straft hem, dan snapt hij het niet?

Een vis weet na 2 seconden niks meer.
Een paard onthoud net als een mens dingen zijn hele leven lang.
Anders kunnen paarden geen trauma's hebben.
Anders snappen paarden ook niet dat ze door een hek heen moeten of weten ze niet waar hun voerbak is.
Toch?

Dat is mijn mening ;)
Ik zou ook zelf nooit een paard schoppen maar dat is voor iedereen weer anders! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:06

ArinaDiaat schreef:
Nens77 schreef:
naar een plek om hem te kunnen raken, ben je imo alweer te laat en zal het paard de link niet meer leggen op zijn actie en de reactie die daarop volgde.

Waarom denkt iedereen dat toch?
Iedereen vind paarden slimme beesten maar als ze iets gedaan hebben en je straft ze na een minuut weten hun niet meer waar het over gaat?
Dat weten ze donders goed.
Als je van je paard valt en je moet hem zoeken, je komt hem 4 min verderop tegen waar hij heerlijk staat te grazen en je straft hem, dan snapt hij het niet?

Een vis weet na 2 seconden niks meer.
Een paard onthoud net als een mens dingen zijn hele leven lang.
Anders kunnen paarden geen trauma's hebben.
Anders snappen paarden ook niet dat ze door een hek heen moeten of weten ze niet waar hun voerbak is.
Toch?

Dat is mijn mening ;)
Ik zou ook zelf nooit een paard schoppen maar dat is voor iedereen weer anders! :j

Dat is dan jouw mening maar het is nou eenmaal bewezen, dat geldt overigens niet alleen voor paarden maar voor alle dieren omdat je hun niet uit kunt leggen waarom je ze straft. Dus nee, een paard op de flikker geven die je heeft afgeworpen is echt het meest nutteloze wat je kunt doen. Zij denken alleen in reactie, niet in heden of verleden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:09

ArinaDiaat schreef:

Dus echt niet.
Ten eerste al omdat een mens die van zijn rug valt geen stout gedrag is van het paard waarvoor die gestraft moet worden.
Ten tweede omdat een paard na 4 min echt niet meer weet waarvoor die slag is.

Ik wist niet dat mensen echt nog zo redeneerden. Als ik nu onbewust iets verkeerd doe en na 4 min. zegt mijn baas uit het niets: neeeee, zo moet het niet, dat doe je verkeerd. Dan weet ik echt niet waar die het precies over heeft, dan moet die dat even verduidelijken. En van een dier dat veel minder intelligent is dan de mens verwachten we dat die het wel allemaal snapt. :Y)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:21

Gini schreef:
Dus echt niet.
Ten eerste al omdat een mens die van zijn rug valt geen stout gedrag is van het paard waarvoor die gestraft moet worden.

Ik vind het aardig stout als ze dat met bokken en steigeren doet.
Als ze dan vervolgens weg rent en je haar vind heb ik echt het idee dat ze het heus nog wel weten.
Maar zoals ik al zei dat is mijn mening.
Misschien ook omdat ik veel geluk heb gehad met mijn paard die nooit een stap verkeerd deed en mij nooit heeft getrapt/gebeten.
Heb haar dan ook nooit hoeven straffen.

En natuurlijk kun je zo'n beest niet uitleggen wat het fout heeft gedaan maar ik vind het nogal wat om je paard zo snel mogelijk een trap te geven.
Zoals ik al zei is dit voor iedereen weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:23

ArinaDiaat schreef:
Gini schreef:
Dus echt niet.

Als ze dan vervolgens weg rent en je haar vind heb ik echt het idee dat ze het heus nog wel weten.
Misschien ook omdat ik veel geluk heb gehad met mijn paard die nooit een stap verkeerd deed en mij nooit heeft getrapt/gebeten.

En natuurlijk kun je zo'n beest niet uitleggen wat het fout heeft gedaan maar ik vind het nogal wat om je paard zo snel mogelijk een trap te geven.

Nogmaals, er bestaan veel meningen over paarden maar het snel straffen dat is gewoon feitelijk bewezen.

Maar een paard denkt ook anders dan een mens, die denkt niet 'vandaag heb ik geen zin ik bok je eraf' maar die reageert op iets wat er gebeurd of wat hij voelt. Bijv pijn, een onzekere ruiter, een gebeurtenis van buitenaf. Paarden treiteren niet, paarden reageren.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:29

Joolien schreef:
Nogmaals, er bestaan veel meningen over paarden maar het snel straffen dat is gewoon feitelijk bewezen.

Maar een paard denkt ook anders dan een mens, die denkt niet 'vandaag heb ik geen zin ik bok je eraf' maar die reageert op iets wat er gebeurd of wat hij voelt. Bijv pijn, een onzekere ruiter, een gebeurtenis van buitenaf. Paarden treiteren niet, paarden reageren.

Ik geloof je echt wel hoor! Maar inderdaad bestaan er heel veel meningen over en is het ook lastig om je mening zonder dat het kattig lijkt op internet te plaatsen.
Maar zoals ik al zei heb ik mijn paard zelf nooit hoeven straffen dus is het voor mij sws al weer heel anders denk ik.
Ook hier leer ik weer van :j

En daarbij is het echt niet om commentaar te geven hoe iemand met zijn paard omgaat want dat weet iedereen zelf het beste hoe dat moet of juist niet!

Alleen snap ik nog steeds niet dat veel mensen zeggen ; paarden zijn hele slimme dieren. maar als ze iets fout doen moet je zo snel als je kan daarop reageren.
Beetje dubbel snap je?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:36

veerle1807 schreef:
Maar ik had een keer ik krijg op de ponyclub les en geef eerlijk toe mijn pony is niet de makkelijkste maar ze stond steeds toen ik stilstond haar bit omhoog te gooien en ben ik een persoon die dat gewoon negeerd en luister wat mijn lesgever wil zeggen maar die was dat zat en verkocht dr een trap maar moet ik dat dan niet zelf regelen het is een eigen pony en het was geen zachte trap dus moet ik dan zeggen ik wil liever niet dat je dat doet of verdiende loon?

mzara schreef:
het is bij mij trouwens wel ooit gebeurd dat ik mn eerste springles had met mn pony met amper ervaring in het springen en een pony die al die mooie nieuwe gekleurde hindernissen eng vond. die weigerde dus. voor een lage sprong.. ik eraf. ikke huilen van de schrik :o verder helemaal niks aan de hand ik viel normaal gewoon nooit. stom valletje. maar die instructrice pakt die pony en geeft hem een trap onder zn buik. nou. vond het zo zielig. ik ken deze pony door en door, heb hem nog steeds. en het is echt angst. en daarvoor moet je niet straffen. die vrouw was al een taaie. ben dr snel weg gegaan.

Dit zijn dus 2 heel goede voorbeelden waarbij een schop "not done"is. Bij beide gevallen is het geduld van de instructrice op en persoonlijk zou ik zeggen dat ze beide een ander vak moeten leren...ver bij paarden vandaan.Een paard een schop verkopen omdat je je geduld verliest heeft niets met een paard corrigeren te maken.Gaat helemaal nergens over.

Als iemand dit bij een van mijn paarden zou flikken dan kunnen ze van mij ook een rotschop verwachten. _-:(

En ik was dus echt niet iemand die een schop uit de weg gaat in geval van een levensbedreigende situatie.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:56

WildWings schreef:
calippe schreef:
Later haalde ze met 'twee benen uit na mij en ik viel op de grond. Toen heb ik haar echt met een latje flink te grazen genomen.
De boodschap kwam over.

Ik vind het ongelooflijk, nee, zelfs walgelijk, wat jij nu zegt. En nog veel erger dat dit hier gewoon geaccepteerd wordt in de paardenwereld, een veulen 'te grazen nemen met een latje', dat is toch niet normaal?

Bedenk wel dat het nu nog een veulen was maar dat het groter en sterker zou worden, en de trappen ervan navenant.
Misschien vind jij het het normaal als een paard met twee benen naar je uithaalt, maar ik niet. Ik had het veulen geen pijn gedaan, dus die reactie was niet nodig.

En dit was nog niets. Als ik soms zag hoe mijn grote paarden haar soms achterna zaten, stond ik nogal eens zorgelijk te kijken. Maar zij rende net zolang totdat de achtervolger met ontblote tanden en oren plat in de nek opgaf, stopte, keek om en .....tomtiedomtiedom.... Wandelde rustig haar dooie gemak terug. Dat is er eentje die niet snel onder de indruk is. Die kan veel hebben. Dit jaar wordt ze vier, ze is nog steeds een brutale vlegel maar ze is kei leuk en daarom hou ik haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:10

ArinaDiaat schreef:
Alleen snap ik nog steeds niet dat veel mensen zeggen ; paarden zijn hele slimme dieren. maar als ze iets fout doen moet je zo snel als je kan daarop reageren.
Beetje dubbel snap je?

Paarden zijn slimme dieren, ja, maar een te langzame corrigerende reactie geeft verwarring voor een paard. Een correctie op gedrag moet direct aansluitend zijn aan dat specifieke gedrag, anders is het verband er niet meer en krijg je paarden die geen idee hebben wat de baas nou eigenlijk wil of niet wil.

Het voorbeeld dat je geeft van een paard straffen nadat je het weer hebt teruggevangen is een typisch voorbeeld daarvan. Feitelijk bestraf je dan het paard voor het zich laten vangen, dus die wordt bij een volgende gelegenheid alleen maar moeilijker te pakken.
Correcties doe je direct of je doet ze niet, zo simpel is het. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:12

Nou ik ben zelf nogal een snel opvliegerig en ongeduldig type.

Echter hoef ik niet te proberen mijn Tinker x Fries van 9 jaar een schop te geven: die schopt dus gewoon terug (en raker dan ik).

Mijn merrie van 4 is een opgewonden troelaatje, als ik die een knal voor d'r hoofd of een schop zou geven is ze meteen een week over de zeik, dus dat heb ik ook nooit in m'n hoofd gehaald.

Nee, deze non-productieve "opvoedkundige" tactieken heb ik lang geleden al definitief naast me neer gelegd.

Dat hebben mijn paarden MIJ nu weer geleerd: zo onbeheerst uithalen is een brevet van onvermogen.

Zeker mag de Tink x Fries niet over me heen walsen, maar die ken ik al zo lang e goed, dat heb ik wel geleerd anders aan te pakken.
Het merrietje (Fries x Tuiger) is nog onbeleerd, maar daarbij komt het toch ook vooral op rust en vertrouwen GEVEN aan, en niet op gewelddadigheden om iets naar je hand te willen zetten.

Het "spel" tussen paarden onderling vind ik absoluut niet van toepassing op mensen... als het goed is ben jij als je bij ze bent de leider, die wordt dan dus ook niet beschadigd.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-02-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:14

Het gebeurde in de eerste drie weken dat ik het veulen had toen ze naar mij uithaalde. Na die laatste keer heeft ze dat nooit meer gedaan en is ze altijd onbevangen gebleven. kennelijk is dat beestje dan toch intelligenter dan sommigen hier in het topic.
Laatst bijgewerkt door calippe op 24-02-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:20

bij een trap of beet... ja dan krijgt die van mij een filnke schop....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:24

Terpentijn, onbeheerst uithalen is nooit goed, elke correctie moet passen bij paard en "overtreding". Mijn oude merrie vergt over het algemeen hoogstens een kleine correctie, meestal is verbaal goed genoeg. Mijn jonge paard heeft in de eerste weken dat ik haar had heel wat duidelijker correcties nodig gehad omdat ze hapte en dreigde met achterbenen. Ondertussen is dat bij haar ook niet meer nodig, maar zo licht en subtiel als de oude zal ze niet worden. De aard van het beessie is gewoon anders.
Die jonge was een type dat na een welverdiende schop ook heel nuchter keek met een uitdrukking "Oh, daar zat dus een grens?"

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:25

ArinaDiaat schreef:
Gini schreef:
Dus echt niet.

Mijn paard krijgt GEEN schop als hij iets fout doet, hij krijgt een schop omdat hij gevaarlijk gedrag vertoont, waarmee hij personen of andere dieren ernstig mee kan verwonden, of omdat hij probeert mij de baas te spelen/te intimideren en precies dat tolereer ik niet.
Als hij iets fout doet, niet begrijpt of niet luistert, vraag ik hem nogmaals.
Als hij zich met longeren losrukt en wegrent, ga ik hem terughalen en probeer ik het opnieuw, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem dan nog te straffen als hij een stukje verder op mij staat te wachten.
In zijn beleving krijgt hij dan namelijk straf omdat hij rustig staat te wachten.
Als ik hem niet binnen 2 seconden kan corrigeren, corrigeer ik dus niet maar probeer het gewoon nog een keer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:31

ArinaDiaat schreef:
Gini schreef:
Dus echt niet.

Dus dan ga je een paard 4 minuten na jouw val straffen voor iets wat die voor de val gedaan heeft.
Jij geeft een nieuwe betekenis aan "rijkelijk te laat".
Bokken en steigeren onder het zadel moet je direct oplossen, niet nadat je in het zand gebeten hebt. En zeker niet nog eens vier minuten later.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:19

Het is toch logisch dat je je paard niet gaat schoppen gewoon omdat jij kwaad bent?
Het is toch logisch dat je niet tien minuten na het voorval je alsnog gaat afreageren omdat JIJ boos bent?
Het is toch logisch dat je je paard niet met opzet gaat slaan of pijn doen als er wat gebeurt? (bv hij reageert angstig, of hij weigert of hij wil de trailer niet op of ...)

Ik zie dat regelmatig op wedstrijd gebeuren, paarden die volledig afgerammeld worden tijdens of na de jumping omdat ze niet over de sprong wilden of niet snel genoeg gingen. Ik word misselijk en vreselijk kwaad als ik zulke ruiters zie. Maar ik mag toch hopen dat merendeel van de paarden mensen het niet in hun hoofd halen zo te reageren?

De schop die bedoelt wordt bij het terugschoppen als een paard schopt is ook alleen maar om duidelijk te maken dat dat niet getolereerd wordt, en niet om een aanval terug in te zetten, toch?

Thans, ik zou NOOIT mijn paard aanvallen, ik zou me slechts verdedigen en duidelijk maken dat dat niet oké is. Maar agressief mijn boosheid spuien tegenover hem is NOT DONE.

Ik zat toen ik jonger was eens op een pony die het bloed onder mijn nagels vandaan haalde omdat ik (door mijn eigen onkunde ) het niet voor elkaar kreeg hem rustig te laten galloperen , hij rende steeds door het bit heen en ik werd steeds kwader omdat hij niet rustiger werd, ik merkte dat ik de neiging kreeg keihard in zijn mond te rukken,dus heb toen mijn zus geroepen met de vraag de pony even vast te houden, ik ben afgestapt, uit de bak naar buiten gelopen, daar kei en keihard geroepen en op de grond gestampt, en toen ik die frustratie kwijt was pas weer opgestapt.

Het is gewoon NIET eerlijk om je eigen frustratie op een dier af te reageren, Nooit.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:41

Ik straf nooit uit frustratie. Tot nu toe altijd sensibele typjes gehad en dat ligt me heel goed. Je kunt je emoties haast niet permitteren bij dat soort paarden. Nu heb ik sinds 2 jaar een jonge brutale ruin. Die toen ie als 3 jarige kwam al bedacht had dat hij het wel voor het zeggen had. Nou dan heeft hij aan mij wel een verkeerde.
Je bent gauw te laat met ingrijpen dat klopt helemaal. Het overkomt me 1 keer waarop ik het voorbij laat gaan. De vlgd keer ben ik erop bedacht en is ie van mij. Dan nog ben ik niet boos, maar hij hoeft niet te bijten of naar me uit te halen. Inmiddels weet hij waar hij aan toe is en kunnen we het samen prima vinden. Heeeeel soms is hij het even vergeten en is een zware stem opzetten genoeg.
Ik heb in het begin best gebaald hoor om continue op mijn strepen te moeten staan, maar ik ben blij dat ik doorgezet heb.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:45

Gini schreef:
Dus dan ga je een paard 4 minuten na jouw val straffen voor iets wat die voor de val gedaan heeft.
Jij geeft een nieuwe betekenis aan "rijkelijk te laat".
Bokken en steigeren onder het zadel moet je direct oplossen, niet nadat je in het zand gebeten hebt. En zeker niet nog eens vier minuten later.

Ik snap je frustratie tegen over mij.
Maar volgens mij heb ik hiervoor nog gezegd dat ik mijn eigen paard nog nooit, maar dan ook nooit heb hoeven straffen.
Dit zijn gewoon dingen die mij zijn verteld en mij ook logisch leken.
En daarbij geef ik op niemand commentaar hier maar uit mijn mening.
Zou het fijn vinden als je alleen reageert op mij als je het hele verhaal gelezen hebt en vervolgens misschien met een nuttig verhaal komt aanzetten waar ik ook nog wat van kan leren. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:53

Het is niet omdat ik het niet met je eens ben, dat je mij frustreert.
Ik denk dat ik toch duidelijk uitgelegd heb (zelfs met stapjes en metaforen en alles) waarom ik het op dit punt niet met je eens ben.

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:09

bigone schreef:
Eliabbenhuis schreef:
Ik vind het te ver gaan :n een tik vind ik al voldoende en als hij het nog een keer doet, geef je hem een iets hardere tik.

Wanneer moet dat tweede tikje gegeven worden, voor of na het ziekenhuisbezoek??

Nee als hij gwn vervelend is dan een kleine tik maar als hij echt trapt ofzo een niet te harde maar wel een harde tik

love_olleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:12

Ik weet nie wat ik er van moet vinden, Je moet toch wel laten zien dat je de baas bent. We geven toch ook tikken met een zweep, dat doet toch ook pijn. Ik vind dat het het wel mag, maar niet dat het paard er blauweplekken, wonden enz aan over houdt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:47

Ik schop mijn pony niet alleen terug, maar ik laat hem ook nog eens net zolang rennen totdat hij het zat is en dan net ietsje langer.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:46

Schoppen is voor mij een no go. Ik zie maar al te vaak dat mensen eerst een partij gaan schreeuwen en dan eens een schop verkopen, alsof het paard het dan nog snapt..

Bij mijn oude pony en mijn huidige paard was en is lichaamshouding en een eventuele lage diepe brom genoeg als ze iets deden of doen wat echt niet door de beugel kan, al gebeurd dat vrijwel nooit.