Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:00

Ik snap niet wat er mis is met Jennyzz's visie. Zij schopt haar paard niet, wat is daar mis mee?
De vraag van dit topic is toch of je je paard schopt? Zij geeft daar haar antwoord op en meteen vallen jullie over haar heen.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:04

Nadya schreef:
Ik snap niet wat er mis is met Jennyzz's visie. Zij schopt haar paard niet, wat is daar mis mee?
De vraag van dit topic is toch of je je paard schopt? Zij geeft daar haar antwoord op en meteen vallen jullie over haar heen.

net als jij je aangevallen voelde dooor mijn berichtje
voelde ik dat zij het over mijn reactie had (ik zei dat paarden onderling ook zo communiceren )

Dat ze dr paard niet schopt, vind ik helemaal prima Lachen goed voor dr en ben blij voor dr dat het nooit nodig is geweest Lachen

ik vind de vergelijking die ze maakt nergens op slaan, en DAT zeg ik ook.. dus misschien wat beter lezen..
zeg nml NERGENS dat het belachelijk is dat ze dr paard niet schopt Verward

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:05

Nadya schreef:

Na je ze geeft aan dat ze onze argumenten slap vind, en daar ben ik het niet mee eens...je mag toch je mening geven of niet?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:08

Ik heb een hengst en die is al kopschuw door de hengstenkeuring en als ik m dan nog tegen zijn hoofd aan ga slaan als hij mij bijt of naar mij klauwt verpest ik het alleen zelf want dan word hij nog kopschuwer dus dan krijgt hij een schop, hengsten zijn ook een stuk brutaler want het interresseerd hem echt niet en hij blijft maar bijten , mijn andere pony ( merrie ) heb ik echter nog bijna nooit super erg op zijn donder hoeven te geven. Hij is gewoon super brutaal en daarom laat ik hem natuurlijk ook niet snuffelen want dan komt er iets om de hoek kijken Clown ( bah ) en een héle hoop gegil en veel hengstige merries dus ik doe het ook voor andere mensen .. dat hun paard niet helemaal hengstig op stal staat Knipoog
Misschien moet iedereen maar iedereen zijn eigen mening laten hebben en daar gewoon mee leren leven .. het zijn hun paarden en die mensen gaan er echt niet anders over denken als je maar blijft discuseren ... Vork

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:09

Jiill_ ik ben het met je onderste zinnen eigelijk helemaal mee eens Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:10

Meyke schreef:
Nadya schreef:

net als jij je aangevallen voelde dooor mijn berichtje
voelde ik dat zij het over mijn reactie had (ik zei dat paarden onderling ook zo communiceren )

Dat ze dr paard niet schopt, vind ik helemaal prima Lachen goed voor dr en ben blij voor dr dat het nooit nodig is geweest Lachen

ik vind de vergelijking die ze maakt nergens op slaan, en DAT zeg ik ook.. dus misschien wat beter lezen..
zeg nml NERGENS dat het belachelijk is dat ze dr paard niet schopt Verward

Ik gebruik het woord belachelijk ook niet. Clown
Dus misschien moet jij iets beter lezen. Paarden communiceren op meer manieren dat trappen trouwens. Ik gebruik zelf liever de positieve paardencommunicatie (lichaamstaal/-houding/energie).
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij doet zij aan freestyle (net als ik) en dan ben je nou eenmaal niet zo'n schopper. Ik blijf er zelf ook bij dat ik het undone vindt. Maar nogmaals, tenzij je leven in gevaar is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:12

Norway_girl schreef:
Nadya schreef:

Na je ze geeft aan dat ze onze argumenten slap vind, en daar ben ik het niet mee eens...je mag toch je mening geven of niet?

Natuurlijk mag je je mening geven. Dat mag iedereen. Maar als ik dan weer zo'n zinnetje zie staan als 'daar heb je weer zo'n ideale paardenvriend'. Tja...... Klinkt een beetje denigrerend, al hoewel ik liever zo wordt afgeschilderd dan iemand die zijn handjes en voetjes steeds gebruikt bij haar paard. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:13

Ja dan is een schop uitdelen dus niet not done. Niemand zegt dat mensen dei nooit schoppen dat meoten gaan doen, maar mensen die zelf niet schoppen zijn vaak ook direct totaal tegen en kraken dat dan af want dan mensen die wel als het nodig is een schop uitdelen weer gaan verdedigen.

Dus als iedereen dan eens stopt met oordelen en zijn/haar mening door duwen dan hoeft ook niemand zich meer te verdedigen.

Trouwens over je freestyle, ik doe grondwerk aardig fanatiek en toch kunnen ze echt van mij een schop verwachten als ze naar mij uithalen, heeft dus niks verder met de manier van je training te maken maar wel alles met het karakter van je paard

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:16

Slapen

nutteloze discussies dit Gaaaap
ik ga me daarom hier ook niet meer in mengen Lachen

succes dames, ieder zijn mening idd Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:20

Nadya schreef:
Norway_girl schreef:

Natuurlijk mag je je mening geven. Dat mag iedereen. Maar als ik dan weer zo'n zinnetje zie staan als 'daar heb je weer zo'n ideale paardenvriend'. Tja...... Klinkt een beetje denigrerend, al hoewel ik liever zo wordt afgeschilderd dan iemand die zijn handjes en voetjes steeds gebruikt bij haar paard. Lachen

Ja ze schopt haar paard niet dus lijkt het mij dat ze de iedeale is.....misschien banketstaaf maar je zo ben ik nu eenmaal hé? Maar ja laten we het gezellig houden.
Mijn paard is opgevoed en wat een ander doet moet ie lekker zelf weten......
Mijn mening is nu eenmaal dat je er met alleen een stemverheffing een een tikkie echt niet komt, met een draak van een paard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:23

Tja, ik neem aan dat je met grondwerk juist het respect en vertrouwen opbouwt met het paard dat je niet meer hoeft te 'schoppen'.
Bij freestyle is het ook helemaal niet de bedoeling om te schoppen trouwens. Juist het tegenovergestelde. En daarom spreekt dat me ook zo aan. Ik heb hele dominante paarden zien veranderen in zeer samenwerkende paarden. Zonder een schop. Lachen

Wat iedereen doet, moet 'ie zelf weten. Maar ja, het is nou eenmaal zo dat als je zelf niet zo met je paard om wilt gaan, je er nou eenmaal tegen bent. Net als mensen die wel eens schoppen er wel voor zijn. Da's nogal een open deur. Clown

En inderdaad het is nogal een nutteloze discussie. Maar ach, zo zijn er velen op bokt. Doei!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:30

Het is natuurlijk nooit de bedoeling om te schoppen in eerste instantie. Ik heb een goede band met mn paarden zowel het vertroouwen als het wederzijds respect is er, daarvoor hoef ik niet te corrigeren. Maar dan is er altijd de maar dat het dus van het karakter van je paard afhangt. Het ene paard is braaf als alles duidelijk voor hem is, de andere zal altijd een draakje blijven die gewoon af en toe gecorrigeerd moet worden ook al heb je die band. Jij hebt dus een braaf paard, die van mij ook braaf maar blijft een draakje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:33

Maar wat doet jouw draakjespaard dan tijdens het grondwerk dat je hem moet schoppen?
Daar ben ik dan wel benieuwd naar...... Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:35

Tijdens het grodnwerk niks, dat zeg ik daarvoor hoef ik hem niet te schoppen, maar het blijft een draak die in de omgang af en toe een keer wil uithalen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:43

Nadya schreef:
Tja, ik neem aan dat je met grondwerk juist het respect en vertrouwen opbouwt met het paard dat je niet meer hoeft te 'schoppen'.
Bij freestyle is het ook helemaal niet de bedoeling om te schoppen trouwens. Juist het tegenovergestelde. En daarom spreekt dat me ook zo aan. Ik heb hele dominante paarden zien veranderen in zeer samenwerkende paarden. Zonder een schop. Lachen

Het is absoluut mijn insteek om nooit een paard te schoppen, maar als het nodig is doe ik het wel. De paarden die wij zelf hebben zijn geen types die regelmatig een schop nodig hebben, integendeel, daar kies je je paard ook op uit. Maar dat neemt niet weg dat ik af en toe paarden tegenkom, die zeer gebaat zijn bij een goed getimede schop. Dat zijn niet de paarden die ik zou uitkiezen om mee te werken, maar anderen kiezen daar soms wel voor en heel soms lopen ze je voor de voeten Bloos
Het heeft ook niet altijd met dominantie te maken, maar soms meer met lompigheid of dikke middelvingers, alleen wordt dat nog wel eens voor dominantie aangezien.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:52

Volgens mij ligt het er ook aan hoe je schopt...
Als je een beetje weet wat je doet dan schop je nattuurlijk niet met je punt van je voet in zijn buik , maar of met de zijkant van je been/voet of je voet een beetje plat houdend zeg maar .. dat is al veel vriendelijker hoor, ik schop m alleen als ik mijn stalschoenen aanheb .. met mijn leren laarzen kan ik mijn voet niet buigen dus schop ik m met de punt in zijn buik..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:06

Ik weet heel goed dat ik erg blij mag zijn dat ik een erg vriendelijk en zeer op mensen gericht jong paard heb. Ook hij moet als jong paard nog veel leren natuurlijk. Het lijkt me niets als je altijd op moet letten of je paard je niet trapt. Ik heb mijn paard o.a. aangeschaft voor mijn plezier en mijn ontspanning en ik wil dat mijn paard zijn leven ook zo ervaart bij mij (naast zijn paardenleven buiten in de kudde). Wij zijn echt een 'stel' geworden, ik kan alles met hem doen, zelfs tussen zijn benen doorkruipen als ik zou willen. En geloof me, dat is het vertrouwen wat we in elkaar opgebouwd hebben. Hetzelfde heb ik destijds bij mijn Shetlandertje voor elkaar gekregen, die een enorme angsthaas was, toen ik hem net had gekocht.

Ik ken jullie verder niet in het dagelijks leven en het zal allemaal wel meevallen met de 'strijd' met die draakjes (hoop ik voor jullie en die paarden). En inderdaad, elk karakter is anders natuurlijk. Maar ik ben zelf wel overtuigd dat een paard je intenties heel goed aanvoelt. Sam reageert bij mij ook heel anders dan bij een ander. Hij is een supergevoelig paard en zodra er iemand bij hem is die zich erg rusteloos gedraagt, zie je het direct in hem terug. En dan kan zo'n rusteloos persoon misschien denken 'wat een vervelend paard'. Misschien dat ik daarom ook zo voor rust en duidelijkheid pleit. Dan gaat het prima. Ik zeg niet dat het bij jullie zo is, hoor, ik heb het over mijn eigen paard en zijn gebruiksaanwijzing. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:18

Ja en zo heeft elk paard zijn eigen gebruiksaanwijzing denk ik ook. Moet ik ook zeggen dat er totaal geens tijd is hoor, als meneer te brutaal word en over de schreef gaat zet ik hem terug op zn plek haalt hij uit kan hij een trap terug krijgen maar denk dat het wel al bijna een jaar geleden is dat hij uitgehaald heeft. Veder sta ik er ook emt een gerust hart achter om zn staart te doen of zo, tegenwoordig als hij in een brutale bui is haalt hij zo uit dat hij wel expres mist al accepteer ik dat net zo min als hij dat hij voor raak zou richten. Ook al is hij wat moeilijker zou hem voro geen goud willen inruilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:21

karoliena schreef:
Ja en zo heeft elk paard zijn eigen gebruiksaanwijzing denk ik ook. Moet ik ook zeggen dat er totaal geens tijd is hoor, als meneer te brutaal word en over de schreef gaat zet ik hem terug op zn plek haalt hij uit kan hij een trap terug krijgen maar denk dat het wel al bijna een jaar geleden is dat hij uitgehaald heeft. Veder sta ik er ook emt een gerust hart achter om zn staart te doen of zo, tegenwoordig als hij in een brutale bui is haalt hij zo uit dat hij wel expres mist al accepteer ik dat net zo min als hij dat hij voor raak zou richten. Ook al is hij wat moeilijker zou hem voro geen goud willen inruilen

Ja, je hecht je enorm aan je paarden, he, en je houdt gewoon van hun karakters. Ik vind het altijd zo mooi als je met ze kan 'lezen en schrijven'. Dat je ze zo door en door gaat kennen. Lachen
Paarden hebben allen hun eigen gebruiksaanwijzing, net als wij mensen. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:23

Nadya schreef:
Het lijkt me niets als je altijd op moet letten of je paard je niet trapt.

Dat is ook heel erg naar, vraag het mij maar. Ik heb een jong paard met chronisch losse achterbenen. HIj heeft mij al een keer het ziekenhuis in geschopt en gisteren had hij mijn man te pakken. Meestal dreigt hij eerst, maar soms heeft hij je ineens te pakken. Met heel veel strenge opvoeding en consequentie zijn we al een heel eind, maar elk onbewaakt ogenblik kan gevaarlijk zijn. Overigens is het voor de rest een schat van een beest, zal bijvoorbeeld nooit bijten, steigeren etc. Alleen zodra hij zijn zin niet krijgt dan schopt hij van zich af. En dat betekent zeer streng zijn en meteen reageren. Als dat met een schop terug nodig is, dan is dat nodig. Ik hoef de volgende keer geen klap voor mijn hoofd Boos!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:24

Ja dat is heel vervelend erleyne, die van mij was zo maar gelukkig nu veel en veel braver

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:56

idd, ieder paard heeft zijn gebruiksaanwijzing en sommige mensen houden wel van een paard met een beetje karakter, want elke dag is dan anders. Zelf heb ik de wei een vrij dominante merrie (niet in de zin dat ze schopt) maar dan probeert ze de baas te spelen door gewoon stil te staan en niet meer te lopen. Eerst probeer ik dat op te lossen door een andere richting uit te lopen en dan richting uitgang. Werkt dat niet dan dreig ik met gestamp achter haar schouder (meestal loopt ze dan wel) gaat ze dan weer staan, dan krijgt ze toch echt een schop met de platte kant tegen haar kont. Gelukkig is dit al een tijd niet meer nodig. Lastig dus denkt iedereen, maar doordat ze zo dominant (zelfstandig) is, durft ze met buitenrijden zowel bijna alles, en is het een echte avonturier. Stijle heuvels op en af (doet ze zelf he, ze loopt zelf al richting een heuvel als ze weet dat we er 1 keer op geweest zijn) of in galop een klein heuveltje af. Door het water (met wat aanmoediging) en andere dingen. Een echte bikkel dus wat ik helemaal geweldig vind. En aan de hand luisterd ze ook goed, het is dus alleen in de wei. Dus ieder heeft zo zijn reden om een paard te houden. (nu weet ik wel dat er meerder zelfstandige paarden zijn zonder dominantie in de weide, maar ach. Na 4 jaar allemaal methodes uitproberen, blijft ze zo. Niet dat ik de moed op gegeven heb, maar ik heb er wel vrede mee)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:01

Erleyne, heel vervelend lijkt me dat inderdaad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:02

je hebt natuurlijk schoppen en schoppen. ik geef mijn paard ook weleens een schop. toen ze vroeger eens een keer ging hangen een flinke schop onder haar reet en het was over. maar nooit een flink harde schop of een paar schoppen achter elkaar. ik vind het niet vreemd als mensen hun paard soms een schop geven, al zou iknooit erop los schoppen.
ik vind ook niet dat je ons met de natuur moet gelijken. paarden geven elkaar in het wild ook flinke schoppen, maar ze begrijpen elkaar wel en wij hun niet.

ik doe het dus ook weleens, alleen als ze het te gek maken zoals mij klem drukken (ookal is het pewongeluk) of hangen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:09

Mijn jonge paard hing ook, maar ik heb hem nog nooit geschopt en zeker niet voor het hangen.
Heb hem geleerd zijn gewicht beter te verdelen (bij het hoeven optillen) en bij het vaststaan hing hij ook altijd. Ik leer hem vaststaan met geduld. Daarbij heeft hij ook een hele nare ervaring in de trailer gehad met vaststaan, dus ik snap zijn hanggedrag ook. Inmiddels staat hij stil bij het borstelen, zonder vast te staan, maar het vaststaan op zich gaat ook steeds beter. Ik bouw het gewoon op in alle rust en met geduld. En ik zie een prima resultaat zonder dat ik zijn vertrouwen op de proef stel.

Iemand bij ons op stal vond (heeft al tig jaar paarden) dat hij het maar sneller moest leren en raadde me aan hem vast te zetten en hem maar te laten hangen. Had hij ooit een keer gedaan met een tuiger, die je niet vast kon zetten.
Ik vind dat soort praktijken niks. Ik heb hem verteld dat ik een andere manier van omgaan met paarden heb, maar ik geloof dat 'ie dat niet helemaal begreep (hij zal me wel een watje vinden). Haha! Haha! Haha!
Moet hij weten. Knipoog