[***] schreef:Omdat het fysiek voor mij niet altijd kan. Ik ga ook liever met mijn pony wandelen want dat is meer motiverend dan rondjes in een piste, maar ik kan en mag het niet altijd en in die tijden zou het fijn zijn als ik hem wel gewoon zijn nodige beweging zou kunnen geven, terwijl we nu maar niks doen. Had daar nooit zo bij stilgestaan, maar nu ik gisteren met pijnlijke rug dat paard wel gewoon even haar beweging kon geven omdat die wel uit zichzelf loopt terwijl ik niks moet doen viel mij het verschil pas op, dat zou ik met Cobe nooit klaar krijgen denk ik .. hoewel je het de "Parelli-mensen" het allemaal ziet doen, dus vandaar mijn overdenkingen.
Had al eerder in topic aangegeven hoe super het is om met anderen paarden en pony's te mogen werken, en nu wordt jij ook effe "wakker geschut" door een heerlijk "ik wil lekker bewegen" denkende pony.
Denk dat je voor jezelf een afweging moet maken waarmee je pony ook fijn kan leven , en jezelf ook , en zich goed bij voelt.
Wat heb je eraan als je pony topfit is en jijzelf constant in de blessure's ?
Dat zou kunnen betekenen dat je inderdaad stapje terug zal doen naar het -R gebeuren bij jou pony, als je keuze maakt voor de fysieke gezondheid bovenaan.
Of dat erg is ?, jou kennende zie en merk je meteen de grenzen hierin en die zul jij nooit overgaan , daar heb je teveel ervaring voor.
Of je dat in hoek Parry moet gaan zoeken vindt ik wel een fikse terugstap hoor
, er rammelt daar zoveel aan dat je beter je eigen ideeen kunt toepassen in richting toch wat meer pressure en onder de treshold.
Andere kant: heb je een hyper actief dier in handen die niks anders wilt als AKTIE, dan ontkom je ook niet altijd aan deel pressure om ze bij je te houden.
Ik doe mijn uiterste best om ze zoveel mogelijk in die relax modus en +R te houden, maar had ik bv vanmiddag niet af en toe haar stilgezet op halsterlijn druk of afgeremd, stond ze nu tussen de koeien denk ik.
Dat is dus een paardje met drive, die wil altijd heel graag
, meer als ikzelf soms aankan.
En on topic: als ik merk dat ze zo'n hyperbui heeft en loopt al buiten te piaffen naast me ? > ga ik meteen terug, mag ze effe lekker los dollen en met me spelen, dan wordt ze vanzelf wat rustiger en als baasje dan nog energie heeft gaan we wandelen of ohz wat doen.
Dat is connectie-training: paard mag nee & ja zeggen.
Conventioneel: baasje "ramt" door, trekt, hangt , remt af, boos worden, schreeuwen, maar doet wat baasje in koppie heeft en kl*te knol-paard past zich maar aan.