wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:22

Precies, zoiets is hij verplicht.
Als je niet wil laten schieten moet je het wachten op de koop toenemen.
Dat doet ts ook en neemt haar verantwoording :)
Sommige artsen zullen er makkelijker mee omgaan en sommige nemen gewoon minder risico voor hun beroep.
Tevens hun goed recht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:22

GabberGill schreef:
bruintje123 schreef:
Hoeveel bewijs moet jij hebben dan de foto's van ts haar arm? Hoeft niet aan paard te liggen
Dat zou ook hier voor een dierenarts voldoende moeten zijn. dus ook dit klopt niet
Zover ik weet was ook in mijn voorbeeld de eigenaar van de hond die vond dat inslapen de goede keuze was, zonder dat de paardeneigenaar daarop hoefde aan te dringen. Dus stond de politie en aangifte daarbuiten. Dus zou dat hetzelfde zijn als hier. ben jij erbij geweest? Heb jij gezien dat die man naar binnen ging en de hond direct werd ingeslapen?
Alleen wordt er totaal anders geredeneerd bij hond of paard. Dus ook dit klopt niet

Ik heb in je post dik gedrukt gereageerd, ben je het er niet mee eens dan heb jij zo'n dergelijke situatie nog nooit meegemaakt bij een hond. Hierbij stop ik ook deze discussie, want je leest het zoals jij het wilt lezen en je snapt (of wilt niet snappen) dat er aan alles een test vooraf gaat. Dus ook bij de honden en de paarden.

Zal nog een soort situatie/voorbeeld geven.

Paard bijt staleigenaar, Staleigenaar doet aangifte, meerdere mensen incl politie enz hebben de dusdanige aanval en verwondingen gezien, paard wordt ingeslapen.

Paard bijt ts, ts wilt zelf kijken hoe of wat, paard vertoond na verklaring dit gedrag vaker MAAR eens in de zoveel tijd en niet constant, paard wordt nagekeken, niks mis mee, Historie is niet bekend. Niemand weet 100% zeker of hij dit echt deed. De veearts besluit dus om het niet te doen. Ziet de Ts dit paard toch als groots gevaar dan is slacht op dat moment de enige optie of ze laat hem binnenste buiten keren.

Dit is niet raar en zo hoort het te gaan en ook bij honden gaat het zo. Er zijn veel te veel mensen die een paard zomaar laten inslapen of naar de slacht doen omdat er op bepaalde fronten niet meer goed voor gezorgd kan worden of hij even niet doet wat ze willen of nog mooier een langere blessure die ze onverkoopbaar maakt.

Tuurlijk vinden wij het allemaal beter voor de TS als het paard gaat en voor iedereen vanaf de zijlijn liever gisteren dan vandaag, maar dit paard heeft toch echt wel een plekje in ts der hart waardoor ik het niet heel raar vind hoe de procedure gaat.

TS wilt hem op het moment dat ze zeker weet dat ze er alles aan gedaan heeft. Deze procedure zal wel zwaar zijn en lastig, maar het geeft haar straks wel een gerust gevoel ALS het paard gaat. Zou de Ts echt zo snel van hem af willen zou hij al bij de slager staan.

Dan heb ik bij jou maar een stukje tekst dik gedrukt, waar ik het niet mee eens ben;

In mijn ogen is het om elke reden die jij daar noemt volkomen gerechtvaardigd om een dier te laten inslapen. Beter de dood als een leven wat lijden wordt voor het dier. Of dit nu is omdat er niet meer gezorgd kan of wil worden, bij beide opties is de uitkomst voor het dier hetzelfde; dikke ellende...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:26

GabberGill schreef:
Licor schreef:
Om eerlijk te zijn zou het mij niet uitmaken waar het gedrag vandaan komt. Wat de oorzaak ook is, het is altijd onacceptabel gedrag.. Ik zou hem dan ook nooit meer vertrouwen..

Voor mij zou het betekenen dat het paard een enkeltje slachthuis of dierenarts zou krijgen.. verkopen zou ik niet op mn geweten willen hebben (terug doen naar vorige eigenaar overigens ook niet, bang dat zij hem toch weer doorverkoopt)..

Dat is nu ook het verhaal. Slachthuis wordt het niet dus moet ze het veearts rapport afwachten. Uiteindelijk gaat hij hem echt wel inslapen, maar hij mag het zo gewoon niet doen. Ondanks alles wat wij hier uit dit verhaal weten.

Ik denk dat dat het beste is, maar de onderzoeken zouden voor mij persoonlijk overbodig zijn..
kost (veel) geld en wat eruit komt maakt niet uit want de uitkomst zou voor mij toch hetzelfde zijn.. Daarnaast is het voor het onderzoek ook weer nodig dat iemand dicht bij het paard komt (en ook nog onaangename dingen gaat doen) wat ik een extra risico zou vinden..

Maar ik snap ook de argumenten om het wel te doen.. en uiteindelijk moet TS ook gewoon hetgene doen waar zij zich het beste bij voelt.. zij moet er zelf mee kunnen leven natuurlijk

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:29

emil01 schreef:
TS; wanneer krijg je de uitslag van het bloedonderzoek?

Zou enkele dagen tot een week kunnen duren, hij ging me bellen als de uitslag binnen was

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:29

GabberGill schreef:
maikeltje schreef:
TS wil haar paard niet laten schieten. Dus misschien is het dan handig als iedereen dat respecteert en er over op houdt?

Ik denk dat ik zowel prive als in het topic al meerdere malen heb vertelt hoe goed ik de ts vind en dat er zeker niet geschoten gaat worden, maar bokkers die roepen dat deze veeartsen gek zijn omdat ze hem niet direct afspuiten is gewoon niet eerlijk.

Dat zul je mij ook niet horen zeggen. Het hangt ook af van de veearts en de relatie tot die veearts. Mijn veearts ken ik al jaren, komt hier zeer regelmatig en daar kan ik prima mee sparren als er iets aan de hand is. Hij luistert (als een van de weinigen heb ik gemerkt) echt en hij neemt de tijd om te observeren waar hij heel veel uithaalt.

Hij neemt me altijd serieus en gaat nergens zomaar aan voorbij. Mocht het zijn dat ik een dergelijk paard op mijn pad zou krijgen zoals TS en ik vraag hem om deze in te laten slapen, dan weet hij dat ik alle mogelijkheden bekeken heb. Hij weet dat ik nooit zomaar tot zo'n besluit zou komen en ik denk dat hij dus wel mee zou werken.
Maar wij hebben een geschiedenis van jaren, hij kent mij en hij kent mijn dieren. Als ik zeg dat het niet meer verantwoord is, dan weet ik zeker dat hij dat heel serieus zou nemen.

Maar niet iedere veearts kent al zijn klanten even goed, dus ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even simpel geregeld is. Geen enkele veearts heeft als "hobby" een leven te beëindigen, omdat dat niet de insteek is van hun beroep.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:33

Ja en dat is ook wat ik probeerde te zeggen, Roepen terwijl je niet in deze situatie zit is lastig.

Ik heb zelf een friese merrie gehad 11 jaar was ze toen ik der kocht. Sleepte je aan je arm door de wei en heeft menig stalgenoot de wei uitgetrapt. Niemand mocht haar ook en ze heeft mij ook wel eens flink gegrepen. niet met zulke verwondingen, maar het was denk ik een helser paard dan dit. Trok je ook door de tralies heen enz. Stond op stal wel naast andere paarden maar mensen liepen er met een grote bocht omheen. Ze is van binnen naar buiten omgekeerd, ostheopaat en al. Er is ooit een moment geweest dat een stalgenoot haar opzadelde en dat ze diegene klem zette tussen haar en de wand en bleef trappen. Hoe ik haar pakte was ook een drama. Ik moest wachten tot zij kwam. Leuk was het niet, maar opgeven of de confrontatie opzoeken was geen optie aangezien ik niet zeker weet of ik dan nog steeds hier had zitten typen.

Ik heb haar nooit verkocht en ook nooit meer bij andere paarden dan die van mezelf op de wei gehad en ik heb al haar daden op me genomen en haar gehouden tot het einde. Waarom, dat vraag ik me ook vaak af, maar ik had ook hele toffe momenten met dit paard. Haar op dat moment naar de slacht brengen is nooit in mij opgekomen en afscheid van haar nemen ook niet.

Ik begrijp dus een deel van de TS wel al is het wel vreselijk risicovol.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:36

Gabbergirl, ik heb niemand gek genoemd. Je moet echt eens leren lezen. Daarom zei ik ook dat er met jou geen discussie mogelijk is.

Net als Makeltje heb ik geschreven dat ik ook dierenartsen die mij kennen en als ik zou zeggen dat het einde is, dat ze me erg serieus zouden nemen. En ja ik durf zelfs zeker te zeggen dat deze praktijk zoals ze er nu in staan het dier zouden laten inslapen omdat ze mij goed kennen en ik dan alle opties al 100 keer in mijn hoofd hebben laten rond gaan. En ook echt de kennis van goed inschatten heb.
Of dat nu bij een paard of een hond zou zijn.
Maar deze 3 heren hebben de praktijk zo langzaam aan over gedaan aan andere, zitten er zelf nog wel in maar werken nu minder. En gaan stoppen. En of het dan zo nog zo werkt. Ik ben bang van niet, de nieuwe dierenartsen ken ik niet, zij mij niet.
En dat is dus jammer met die groter wordende praktijken. De dierenartsen kennen hun klanten niet meer.
Dat is dus ook wat ik eerder heb geschreven.

GabberGill

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:37

ik had dit niet over jou persoonlijk

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:43

Licor dank je voor de spoiler.
Dat is inderdaad een heftige wond.
Ts sterkte met je beslissing.Ik heb geen ervaring en kan je dus niet adviseren alleen wijsheid toewensen.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 15:41

spatter schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de vriend van TS van de hele situatie vindt.
Het is tenslotte zijn paard wat TS verwond heeft en het verbaasd me eigenlijk dat hij die keus niet neemt wat er mee moet gebeuren vooral omdat ik begrijp dat TS degene is die het paard blijkbaar nog steeds verzorgd.

Ik weet wel dat als dit bij mij gebeurd was, mijn man dan zolang de verzorging had opgenomen en mij zeker uit de buurt van dit paard had gehouden.

Het is triest dat een DA alleen maar kijkt of een dier fysiek in orde is en TS vervolgens afschildert als een teer zieltje .

TS probeer eens een voorstelling te maken wat je voor toekomst ziet voor dit paard.

Jij bent er bang voor dus jij zult er niet meer mee gaan werken, gaat jou vriend dat nog wel doen?
Paard kan niet bij andere paarden en zal de rest van zijn leven alleen op een wei moeten staan.
Is blijkbaar ook niet volledig gezond want afgekeurd voor de sport .

Los van of dit paard nu iets mankeert wat zorgt dat hij zich gedraagd zoals hij doet is het resultaat uiteindelijk dat hij redelijk eenzaam , zonder soortgenoten , zijn leven zal moeten slijten op een wei.
Is dit paardwaardig?

Het is mijn vriend zijn paard, vooral op papier dan.
We zijn al zolang samen en hier is niets van de een of de ander.. wat van mij is, is van hem en wat van hem is, is van mij
We verzorgen de paarden allebei wel, maar ik meer omdat ik gewoon meer tijd heb. Mijn vriend werkt in volcontinue systeem en ik studeer nog dus lijkt me logisch dat ik meer zorg op mij neem.

Sinds dit voorval verzorgt mijn vriend vooral de paarden, ik kan dat nu helemaal niet aangezien mijn arm aan mijn buik plakt (bij wijze van spreken)

We praten veel en nemen hier ook samen beslissingen, dus is zeker niet dat hij alles op mijn schouders laat komen. Hij is gewoon niet zo een prater en daarom neem ik hierin meer leiding.

Over het feit dat mijn paard op een wei staat, of ik dat paardonwaardig vind?? Niet echt neen.

Ik snap wel dat dit geen lange temijn optie is maar voorlopig staat hij wel goed. Heb zelfs de indruk dat hij het beter vindt zo dan dat hij zijn ruimte moet delen.

Een paard dat 24/7 in een stal staat van 3 op 3 en 2 a 3uurtjes per week uit zijn stal mag om te werken zoals je op menig maneges tegenkomt vind ik veel triester
Maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening en zeker niet bedoeld om iemand tegen de kop te stoten!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:42

Pfoeh, wat een wonde.

Maar TS, ik vind je aanbod van het paard terug te geven naar de vorige eigenaresse mooi, maar welke garantie heb je dat zij het dan ook weer niet gaat verkopen. Ze heeft hem uiteindelijk aan u verkocht omdat ze er geen tijd meer voor had, en ik vrees dat die situatie nu niet zo verandert gaat zijn, ofwel? Want anders kan ze hier wel flink haar munt uitslaan :/

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:53

GabberGill en bruintje123, als jullie elkaar eens lekker met rust zouden laten of ergens anders privé ruzie gaan maken want ik krijg spontaan last van agressief gedrag van jullie. Jullie worden niet gedwongen op elkaar te reageren.

Verder; hoe gaat het nu met het paard, TS? En valt de ontsteking in je arm een beetje mee..?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:54

Goudlokje, we waren toch al lang klaar met op elkaar reageren. Beetje mosterd na de maaltlijd zeg.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:57

Al lang? Anderhalf uur dus. Daarbij mag ik nog steeds gewoon aangeven dat ik er last van heb en op de momenten dat ik dat kan doe ik dat dus gewoon, aangezien jullie er ook geen probleem van maakten je onenigheid hier in het openbaar uit te vechten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:00

Goudlokje1 schreef:
Al lang? Anderhalf uur dus. Daarbij mag ik nog steeds gewoon aangeven dat ik er last van heb en op de momenten dat ik dat kan doe ik dat dus gewoon, aangezien jullie er ook geen probleem van maakten je onenigheid hier in het openbaar uit te vechten.

Ja dat mag je, waarop ik zeg dat het allang voorbij is.
5 berichten heb ik op haar gereageerd. Het is ook niet zo dat we hier 20 pagina's lang door aan het gaan zijn, dus je overdrijf nog al vind ik
En vechten. tja... hoe je het noemen wilt. Had ook per pb gekund als dit soort berichten je zo enorm storen. Dus dat zal ok wel meevallen.
Maar dit is noga al off topic, dus ook :evaw:
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-12-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:00

Ravottie18 schreef:
Over het feit dat mijn paard op een wei staat, of ik dat paardonwaardig vind?? Niet echt neen.

Ik snap wel dat dit geen lange temijn optie is maar voorlopig staat hij wel goed. Heb zelfs de indruk dat hij het beter vindt zo dan dat hij zijn ruimte moet delen.

Een paard dat 24/7 in een stal staat van 3 op 3 en 2 a 3uurtjes per week uit zijn stal mag om te werken zoals je op menig maneges tegenkomt vind ik veel triester
Maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening en zeker niet bedoeld om iemand tegen de kop te stoten!

Dit is zeker niet paard onwaardig en zelfs heel typerend gedrag voor dit soort paarden. Ze staan liever alleen, willen met rust gelaten worden. En dan bloeien ze weer wat op . Nauwelijks triggers, alleen met zichzelf hoeven te dealen.

Het lost op de lange termijn idd niets op maar op dit moment voor beide partijen een goede oplossing.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 16:08

Goudlokje1 schreef:
Verder; hoe gaat het nu met het paard, TS? En valt de ontsteking in je arm een beetje mee..?

Met Ravottie gaat het wel goed, is zich van geen kwaad bewust, maar beter zo ;)
Mijn arm wel oke, flinke ontsteking maar moet ik me volgens de dokter niet teveel zorgen over maken mist goede verzorging, en die heb ik dan gelukkig ook wel. Komt helemaal goed :)

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 16:12

The_Cat schreef:
Pfoeh, wat een wonde.

Maar TS, ik vind je aanbod van het paard terug te geven naar de vorige eigenaresse mooi, maar welke garantie heb je dat zij het dan ook weer niet gaat verkopen. Ze heeft hem uiteindelijk aan u verkocht omdat ze er geen tijd meer voor had, en ik vrees dat die situatie nu niet zo verandert gaat zijn, ofwel? Want anders kan ze hier wel flink haar munt uitslaan :/

Ze had mij de indruk gegeven dat ze hem wel terug wou maar hier de financiële middelen niet voor had. Dus was dit mss een optie geweest.
Was wel naïef van mij om te denken dat ze erin mee zou gaan en hem dan ook werkelijk zou houden, dus al bij al een geluk dat ze dit niet gedaan heeft. Leek me op dat moment mss de oplossing, niet echt rationeel, ik weet 8)7

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:14

Ravottie18 schreef:
The_Cat schreef:
Pfoeh, wat een wonde.

Ze had mij de indruk gegeven dat ze hem wel terug wou maar hier de financiële middelen niet voor had. Dus was dit mss een optie geweest.
Was wel naïef van mij om te denken dat ze erin mee zou gaan en hem dan ook werkelijk zou houden, dus al bij al een geluk dat ze dit niet gedaan heeft. Leek me op dat moment mss de oplossing, niet echt rationeel, ik weet 8)7

Ah k, had niet gelezen dat het afgesprongen was. Bwa, ik vond het redelijk mooi van je, alleen had ik gewoon men twijfels bij de 'oprechte' bedoelingen van haar. Veel succes nog met het denkwerk naar de toekomst toe

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:29

Sorry, ik kom even binnenvallen met een praktische vraag:
Wat zou er eventueel in het bloed te vinden kunnen zijn? (Dat gekoppeld kan worden aan zijn gedrag?)
Oftewel,weet je waar ze op gaan testen TS?
Succes met wachten! :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:57

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, waar ze naar zoeken!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:00

Mij lijkt dat ze eerst een algemeen bloedonderzoek doen en naar aanleiding van eventuele afwijkende waarden kun je dan verder gaan puzzelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:02

GabberGill schreef:
Licor schreef:
Om eerlijk te zijn zou het mij niet uitmaken waar het gedrag vandaan komt. Wat de oorzaak ook is, het is altijd onacceptabel gedrag.. Ik zou hem dan ook nooit meer vertrouwen..

Voor mij zou het betekenen dat het paard een enkeltje slachthuis of dierenarts zou krijgen.. verkopen zou ik niet op mn geweten willen hebben (terug doen naar vorige eigenaar overigens ook niet, bang dat zij hem toch weer doorverkoopt)..

Dat is nu ook het verhaal. Slachthuis wordt het niet dus moet ze het veearts rapport afwachten. Uiteindelijk gaat hij hem echt wel inslapen, maar hij mag het zo gewoon niet doen. Ondanks alles wat wij hier uit dit verhaal weten.

Het is inderdaad normaal dat een dierenarts niet over 1 nacht ijs wil gaan als iemand bij hem aankomt met een verzoek om een dier in te laten slapen. Zo'n dierenarts zal minstens zelf dat dier willen zien en onderzoeken wat er aan de hand is en bepalen of inslapen inderdaad de juiste weg is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:18

Een raadseltje voor jullie :
"stel nu : Een mens is om één of andere reden een beetje van het padje af. Hij gaat een wei op, waar pony's lopen, en hij verwondt één van de pony's express zo erg, dat de wonde eruit ziet als de arm van TS.
De eigenaar van de pony's maakt hierover een topic op bokt. Hoe zou volgens jullie de reactie van de meeste bokkers zijn ?" := Ik denk niet dat jullie zo vriendelijk en vergevingsgezind zouden zijn, als nu over Ravottie.
Toch iets om over na te denken, niet ? Er is iets mis met dit paard. Volgens mij mag je hem volledig door de medische mallemolen halen, binnenstebuiten en ondersteboven keren, ostheopaten, dierenartsen en handopleggers hun mening laten over geven, maar ik denk niet dat je concreet iets zult vinden. Dit dier is psychisch ziek. Hij wil liever afgezonderd staan (en dit voor een kuddedier !!), heeft al meerdere malen mensen en dieren (ernstig) verwond, zijn oude eigenaresse wil hem ook niet terug (!!), hoeveel duidelijker kan het zijn ?
Ravottie is een gevaar voor zichzelf en de anderen, en alleen in totale afzondering te houden. Vinden jullie dat dan beter dan dood zijn? Een dier denkt niet na over de dood, zoals een mens doet. Voor dieren is dood iets dat bij het leven hoort, en nu denk ik niet dat Ravottie zo heel erg gelukkig is in zijn leven. Bij dit dier is het enkel nog wachten op een dodelijk ongeval, en dit wil niemand op zijn geweten hebben.
TS, ik vind je erg dapper dat je deze moeite nog wilt doen voor Ravottie, maar waarom in godsnaam nog al deze moeite steken in een 18-jarige die duidelijk gestoord is ? Niemand zal het je kwalijk nemen als je afscheid van hem neemt, na wat hij geflikt heeft, maar als hij iemand anders zal te grazen nemen, zullen ze het jou wél kwalijk nemen. Ook iets om over na te denken...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:55

Dat is wel het beroerde dat mocht Ravottie los komen of op een andere manier iemand te grazen nemen,jullie wel verantwoordelijk zijn. De dierenarts kan hem nog wel geen spuitje willen geven maar neemt hij ook de verantwoording op zich als hij iemand verminkt of erger of wat dan ook? Iedereen redeneert vanuit eigen standpunt en veegt zijn eigen straatje schoon. O.a. de dierenarts en de vorige eigenaresse. Maar als er wat gebeurt staat de hele wereld bij jou op de stoep. Wil jou WA verzekering nu dit bekend is nog wel garant staan voor je paard? Mocht er iets gebeuren door je paard, wat krijg je van de hele wereld nog over je heen. Misschien dat je dat eens aan je dierenarts kunt vragen hoe hij dat ziet?