Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:54

ik ben van mening dat als je genoeg tijd besteed aan je paard en hij als veulen gewoon netjes is opgevoed zodat hij respect voor je heeft omdat het dier fatsoenlijk kan meelopen je helemaal niet zo streng hoeft te zijn een paard begint bij de basis een basis opvoeding blijft belangenrijk mensen verpesten een paard en een paard is een kudde dier blijf het alfa paard en je kan genieten!
op de fokkerij leren wij de veulens ook de basis! ;) :))

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:59

Regel die ik hanteer bij mijn paarden: ik doe jou geen pijn en jij mij niet.

Ik heb één keer meegemaakt dat een ponyveulen mij trapte toen ik in haar stal kwam. Ik schopte haar terug onder haar broek. Paar dagen gebeurde nog een keer weer hetzelfde, weer een flinke veeg onder haar kont.

Later haalde ze met 'twee benen uit na mij en ik viel op de grond. Toen heb ik haar echt met een latje flink te grazen genomen.
De boodschap kwam over.

Paarden trappen elkaar onderling nog veel harder dan dat een mens ooit zou kunnen doen.
Dit veulen kon incasseren en vroeg om harde aanpak. Mijn andere paarden zouden me niet trappen, maar ik zou hen ook niet trappen. Als ik dat zou doen, dan ben ik ze kwijt.

Dat was met dat veulen niet het geval. Die bleef onbevangen. Dat is het karakter.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:10

calippe schreef:
Regel die ik hanteer bij mijn paarden: ik doe jou geen pijn en jij mij niet.

Ik heb één keer meegemaakt dat een ponyveulen mij trapte toen ik in haar stal kwam. Ik schopte haar terug onder haar broek. Paar dagen gebeurde nog een keer weer hetzelfde, weer een flinke veeg onder haar kont.

Later haalde ze met 'twee benen uit na mij en ik viel op de grond. Toen heb ik haar echt met een latje flink te grazen genomen.
De boodschap kwam over.

Paarden trappen elkaar onderling nog veel harder dan dat een mens ooit zou kunnen doen.
Dit veulen kon incasseren en vroeg om harde aanpak. Mijn andere paarden zouden me niet trappen, maar ik zou hen ook niet trappen. Als ik dat zou doen, dan ben ik ze kwijt.

Dat was met dat veulen niet het geval. Die bleef onbevangen. Dat is het karakter.

daar ben ik het helemaal mee eens! maar meestal als je een paard gewoon normaal behandeld als veulen en hij een goede basis heeft gehad moet het allemaal wel meevallen!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:02

Ik heb volgens mij nog nooit een paard geschopt.

Wel heb ik een veulen van bijna negen maanden (hengst) , en toen hij me beet toen ik hem net had heb ik hem toch een tik tegen zijn snoet gegeven om duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is.
Toen hij dan (nadat ik zijn pootjes al honderd keer opgetild had) toch probeerde te schuppen naar me, heb ik op dat moment ook even de poetsborstel die in de buurt lag tegen zijn tedere kontje aangegooid om duidelijk te maken dat ook dat niet getolereerd wordt.

Hij heeft me sindsdien niet gebeten of geschupt omdat hij duidelijk weet dat dat niet kan, en ik zou eigenlijk niet weten hoe dat fout zal zijn. Hij weet nu dat het niet kan en dat het gevolgen heeft dus hij doet het niet meer en volgens mij zorgt dat ervoor dat hij later als hij volwassen is een rustig opgevoed paard is.

Als hij naast me wandelt en hij probeert toch te drammen en voor me uit te lopen was een enkele keer hard omdraaien duidelijk genoeg om ervoor te zorgen dat hij netjes naast me blijft lopen, en hij stopt nu wanneer ik zelf stop en rustig Ho zeg.
Dus even 'harder' optreden kan in mijn ogen geen kwaad, ook niet als veulen, volgens mij zorgt dat er net voor dat hij jong genoeg geleerd heeft dat bepaalde dingen niet geaccepteerd worden. Nu is hij nog klein en goed te houden, maar ik wil geen volwassen paard naast me die niet te houden is en zijn eigen zin doet :)

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:15

Goed zo je moet nooit een paard trappen of schoppen en sws paarden en geweld is NOOIT een optie je bereikt er toch niks mee ik dek ook niet dat een paard het zal snappen als je gaat schoopen!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:24

Je komt er ooit eentje tegen waarbij je een keer geweld moet gebruiken. Bij mij was dat na 32 jaar, dus jij hebt nog even. ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:04

Mika2001 schreef:
Goed zo je moet nooit een paard trappen of schoppen en sws paarden en geweld is NOOIT een optie je bereikt er toch niks mee ik dek ook niet dat een paard het zal snappen als je gaat schoopen!

Denk het ook niet :?
Spelling ????

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:29

Als ze hier enkel vervelend aan het doen zijn, hangen aan het touw of iets dan is een stemverheffing genoeg. Heb laatst wel een schop uitgedeeld aan een pony die dacht wel uit te kunnen halen terwijl ik net een bilkoord aan het vast maken was. Daar ben ik niet zo van gediend :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:57

Dusja1 schreef:
Als ze hier enkel vervelend aan het doen zijn, hangen aan het touw of iets dan is een stemverheffing genoeg. Heb laatst wel een schop uitgedeeld aan een pony die dacht wel uit te kunnen halen terwijl ik net een bilkoord aan het vast maken was. Daar ben ik niet zo van gediend :)

Precies dat soort situaties ja....
En vaak is 1 x met de juiste timing genoeg.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:27

Mika2001 schreef:

Zouden paarden daar ook zo over denken? Maw dus paarden schoppen elkaar nooit?

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:39

Maar ik had een keer ik krijg op de ponyclub les en geef eerlijk toe mijn pony is niet de makkelijkste maar ze stond steeds toen ik stilstond haar bit omhoog te gooien en ben ik een persoon die dat gewoon negeerd en luister wat mijn lesgever wil zeggen maar die was dat zat en verkocht dr een trap maar moet ik dat dan niet zelf regelen het is een eigen pony en het was geen zachte trap dus moet ik dan zeggen ik wil liever niet dat je dat doet of verdiende loon?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:46

veerle1807 schreef:
Maar ik had een keer ik krijg op de ponyclub les en geef eerlijk toe mijn pony is niet de makkelijkste maar ze stond steeds toen ik stilstond haar bit omhoog te gooien en ben ik een persoon die dat gewoon negeerd en luister wat mijn lesgever wil zeggen maar die was dat zat en verkocht dr een trap maar moet ik dat dan niet zelf regelen het is een eigen pony en het was geen zachte trap dus moet ik dan zeggen ik wil liever niet dat je dat doet of verdiende loon?

In deze situatie is een trap onjuist.
Een trap is enkel juist als het paard gericht trapt of aanvalt en als jouw trap goedgetimed is. Als ponylief ongehoorzaam is, dan hoor je niet een trap
te geven (of situatie moet dusdanig levensgevaarlijk zijn, maar dat is deze denk ik niet).

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:52

Ik vind persoonlijk dat je een paard geen pijn MAG doen. Zolang jij dat niet bij hem doet zal hij het ook niet snel bij jou doen, als een paard je schopt kun je best een keer een tik geven. Maar als hij je bijt ofzo. Vind ik niet dat je gelijk je hem moet schoppen. Vind ik niet correct.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:08

Captain schreef:
Ehm, paarden straffen elkaar ook hoor door een mep te verkopen.
Als een paard mij bijt, omver loop of trapt krijgt hij ook een lel.. Ben je nou helemaal..

mee eens. maar het ligt ook aan de situatie. als een paard gewoon normaal doet voor zijn doen, zoals met zijn hoef schrapen, zou ik het negeren. als je toch wil dat hij ophoudt met iets, of juist iets doet, geef dan bijvoorbeeld een corrigerend duwtje. consequent blijven.

ik heb mijn paard opgevoed en ik heb hem (beetje onbewust) goed geleerd mee te lopen. eerst liep hij gauw te dicht tegen me aan en was ie met andere dingen bezig. nu loopt ie met een los touwtje rechts naast me op een goede afstand en even snel als mij. als ie te dicht bijkomt doe ik mijn rechterhand naar of tegen zijn hoofd en gaat ie opzij. ook heb ik hem geleerd bijv op een bepaalde plaats stil te staan/te gaan staan bij het deken op of af doen. en bij het op en af zadelen en poetsen. als ie weg wil lopen (hij weet goed dat dat niet mag, pas als ik t teken geef) dan verhef ik mn stem even. of geef hem een duwtje. en dan blijft ie weer mooi staan.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:16

het is bij mij trouwens wel ooit gebeurd dat ik mn eerste springles had met mn pony met amper ervaring in het springen en een pony die al die mooie nieuwe gekleurde hindernissen eng vond. die weigerde dus. voor een lage sprong.. ik eraf. ikke huilen van de schrik :o verder helemaal niks aan de hand ik viel normaal gewoon nooit. stom valletje. maar die instructrice pakt die pony en geeft hem een trap onder zn buik. nou. vond het zo zielig. ik ken deze pony door en door, heb hem nog steeds. en het is echt angst. en daarvoor moet je niet straffen. die vrouw was al een taaie. ben dr snel weg gegaan.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:33

veerle1807 schreef:

Was een zinloze actie, de pony zal nooit de link hebben kunnen leggen met wat hij deed en daarbij had alleen jij dat kunnen oplossen door middel van pony voorwaarts te rijden. Het was een heel oneerlijke handeling die bepaald niet pleit voor de kundigheid van de instructeur.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:34

mzara schreef:
het is bij mij trouwens wel ooit gebeurd dat ik mn eerste springles had met mn pony met amper ervaring in het springen en een pony die al die mooie nieuwe gekleurde hindernissen eng vond. die weigerde dus. voor een lage sprong.. ik eraf. ikke huilen van de schrik :o verder helemaal niks aan de hand ik viel normaal gewoon nooit. stom valletje. maar die instructrice pakt die pony en geeft hem een trap onder zn buik. nou. vond het zo zielig. ik ken deze pony door en door, heb hem nog steeds. en het is echt angst. en daarvoor moet je niet straffen. die vrouw was al een taaie. ben dr snel weg gegaan.

Weer zoiets net als bovenstaand verhaal. En dan wordt er geklaagd dat mensen niet correct kunnen rijden. Ik snap dat wel met zulke instructeurs!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:43

calippe schreef:
Weer zoiets net als bovenstaand verhaal. En dan wordt er geklaagd dat mensen niet correct kunnen rijden. Ik snap dat wel met zulke instructeurs!

volgensmij rijden die mensen die daar les krijgen (vooral met eigen paard) inderdaad met een zelfde houding. ik heb er wel altijd manege lessen gereden maar dan is het niet zo erg. dan leer je gewoon de basis en er zitten vooral jongere kinderen in die lessen. ik had dat vroeger ook niet in de gaten, was veel te blij dat ik mocht paardrijden :P

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:46

Maar als je geen kennis hebt van rijden, kun je toch ook niet schiften tussen wie goed les geeft en wie niet? Maar die instructeurs zouden beter moeten weten en anders horen ze geen les te geven.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:56

calippe schreef:
Maar als je geen kennis hebt van rijden, kun je toch ook niet schiften tussen wie goed les geeft en wie niet? Maar die instructeurs zouden beter moeten weten en anders horen ze geen les te geven.

nee daarom zeg ik bij die manege lessen waar de kleinere kinderen rijden (zoals ik toen ik begon) daar heb je het niet door. ik heb toen een eigen pony mogen hebben en ben ergens anders gaan lessen. en daarna bij een club etc. ik begon pas later met springen. ik had toen alleen nog geen kennis van springen. ik dacht. dat doen we daar want daar reed ik toen ook.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:29

Iedereen heeft een eigen mening hierover.
Zelf ben ik ook niet van het slaan of schoppen.
Ik heb mijn paard goed weten op te voeden zonder zwepen of te slaan/schoppen.
Ze heeft mij ook een keer gebeten uit reactie omdat een ander paard haar in der kont beet.
Heb haar zelf niet geslagen omdat ze gelijk weer losliet en niet doorgebeten had.
Kreeg gelijk een lik over mijn arm heen.
Als ze wel iets deed wat echt niet mocht dan begon ik te schelden op haar, dan had ze gelijk door wat ik daarmee bedoelde.

Ooit heeft er een jongen stenen naar mijn paard gegooid, niet raak maar toch.
Ik kreeg het te horen van iemand anders.
Heb de jongen breedlachend aangesproken met : Had jij nou laatst stenen naar dat paard gegooid?
hij antwoordde met ja.
dat is ongeveer 6 jaar geleden en nog steeds loopt hij met een grote boog om mij heen.
Niemand komt aan mijn paard op zo'n manier want ik trap je het ziekenhuis in.

Toch denk ik dat ik best geluk heb gehad met mijn paard.
Maar ik ben al heel veel gevallen tegen gekomen die hun paard slaan om t leven met een zweep en die niet luisteren.
Heb daarna zelf op een aantal van die paarden gereden zonder zadel en zweep en het waren schatjes!

Natuurlijk heb je ook paarden die niet zo goed luisteren.
Mijn eigen is vorig jaar overleden en nu staat er een pony op mijn land die nogal onhandelbaar is.
Ík kom er graag en wil dat ook blijven doen, om het op te knappen en voor de 2 lieve geitjes.
Maar dat beest begint al als je het hek door loopt.
Begint te dreigen met haar oren en haar achterbenen.
Daarna begint ze naar je te happen, vervolgens gaat ze heel hard rondjes rennen en komt recht op je af.
Als je dan niet snel ergens achter staat waar ze niet kan komen ben je de banketstaaf.
Dan neem je een hindernissen parcours naar de stal toe, achter schrikdraad, prikkeldraad, met een voerton of een stuk touw zo snel mogelijk naar de stal toe.
En dan staat ze achter je en begint te steigeren en met haar benen te zwaaien, draait om en probeert je te trappen.

Dit gaat elke keer opnieuw zo. Ben er nu 2 keer in 4 maanden tijd geweest.
Daarvoor kwam ik er bijna elke dag!
Niks helpt, heb haar elke keer met liefde behandeld.
De laatste keer was voor mij de maat vol.
Heb het hengsel van mijn tas afgeschuurd en haar een paar klappen gegeven.
Ik ben er niet trots op.
Ik heb zelf iemand bijna inelkaar getrapt om het gooien met stenen naar mijn eigen paard.
Maar mijn paard deed geen vlieg kwaad.
Heeft in de jaren dat ik haar intensief verzorgde ( ongeveer 8 jaar lang ) nog nooit iemand of iets gebeten of getrapt.

Is dit fout?
Nee dat denk ik niet.
Alsnog stopte de pony niet met wat ze deed en bleef ik doodsbenauwd.
Ik heb gelijk de eigenaars gesmst dat ze hun pony niet meer op het land mogen zetten volgend jaar om onhandelbaar gedrag.
Volgens hun is hier niks van waar en is het het liefste beest wat ze ooit gehad hadden.
Toch zijn er al een aantal paardenmensen met mij mee geweest en hebben hetzelfde ervaren.

Ik denk dat je in dit soort situaties inderdaad gelijkwaardig een dier moet gaan behandelen.
Je moet zo'n beest niet doodtrappen natuurlijk, maar een paar tikken kunnen dan geen kwaad denk ik.
Zelf ben ik er wel tegen om een beest te slaan als het een stap verkeerd doet of een balkje eraf gooit.

Het ligt heel erg aan het paard zelf denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:42

calippe schreef:
De boodschap kwam over.

Ik vind het ongelooflijk, nee, zelfs walgelijk, wat jij nu zegt. En nog veel erger dat dit hier gewoon geaccepteerd wordt in de paardenwereld, een veulen 'te grazen nemen met een latje', dat is toch niet normaal?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:50

Ik vind dat soort uitdrukkingen ook altijd wat eng. Ik ben iemand die niet bang is om een paard te straffen op een manier die ik dan nodig acht. Maar nooit denk ik dan in termen als 'even te grazen nemen, even laten voelen wie de baas,...'. Want in dergelijke uitspraken hoor ik altijd een ondertoon van frustratie. Zelden is meer dan 1 schop/slag per keer nodig om een paard iets duidelijk te maken. Al de volgende slagen en schoppen zijn uit frustratie.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:27

Mika2001 schreef:

Een paard snapt heus wel dat ze iets verkeerd gedaan hebben als je ze een schop geeft. Dit doen ze bij elkaar toch ook..

Als een paard mij bijt of trapt, krijgt hij een schop!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:32

Hier krijgen ze gewoon een schop onder hun reet hoor als ze bijten of trappen. Die schop van mij is minder hard dan die van een ander paard en paardlief weet precies wat ik bedoel.

Ik zou nooit in hun buik of borst schoppen trouwens.