Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:25

Nadya schreef:
Ze begroeten elkaar alleen maar even en die meid begint het Fjordje al te slaan. Toen heb ik me er even mee bemoeid, want die paarden mogen elkaar best even begroeten. Het zijn geen apparaten! Boos!

De mijne mag ook niet met andere paarden snuffelen.
Hij wil nog als eens met de overbuurvrouw proberen te snuffelen en het gevolg is een piepende merrie die helemaal over de ze*k is en mijn ruin die met zijn voorbenen klauwt.
Nou nee bedankt. Snuffelen met andere paarden doet hij maar als hij op de wei staat maar niet als ik hem in handen heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:34

Urielle schreef:
De mijne mag ook niet met andere paarden snuffelen.
Hij wil nog als eens met de overbuurvrouw proberen te snuffelen en het gevolg is een piepende merrie die helemaal over de ze*k is en mijn ruin die met zijn voorbenen klauwt.
Nou nee bedankt. Snuffelen met andere paarden doet hij maar als hij op de wei staat maar niet als ik hem in handen heb.

Dat doen mijn eigen paardje en de desbetreffende Fjord dus niet. Ik sta er anders in, omdat ik beide paarden (zeker die van mezelf) heel erg goed ken. Dus ik sta nog steeds achter mijn kritiek naar dat meisje (een leerling), toen ze de Fjord tegen zijn hoofd sloeg. Dat beestje doet geen vlieg kwaad, snuffelde alleen even terug. Al dat gemep en geschreeuw rondom mijn paard's hoofd wil ik trouwens ook niet hebben. Als ik daar eerder stond en ik heb dat gezeur om me heen van die leerlingen, gaan ze maar ergens anders met hun paard staan (da's het voordeel van pensiongast zijn). Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:41

Die van mij mogen ook neit met andere paarden snuffelen tenzij ze daarmee in het land staan

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:47

Mijn paard mag gewoon snuffelen met andere bekende paarden, want ik weet dat hij niks zou doen. Als ik ze hoor gillen vind ik het ook niet echt erg. Vreemde paarden kijk in liever wel mee uit, omdat ik niet weet wat ze zullen doen. Gab wil dan nog wel eens een flinke knouw geven naar de ander als ik of een ander er nog tussen zit. Dan kijgt hij een tik, maar geen schop of ram.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:54

Van mij mogen ze best snuffelen met andere paarden, geen probleem.
Als ik weet dat ze met hun voorbenen slaan dan zorg ik ervoor dat ik zelf afstand heb en iedereen er om heen ook.
Ga ze echt niet iedere keer weg trekken van een ander paard hoor, vind ik helemaal niet nodig.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:56

Ik doe het liever niet, ik hou het normaal ook bij een tikje op haar neus. Maar ik moet toegeven dat als met het longeren voor de 20e keer omdraait met dat ik haar ook wel is een schop geef. Tjah, misschien een beetje flauw. Maar als ik duidelijk aangeef dat ik iets niet wil en ze gaat toch door, begin ik het wel zat te worden en dan krijgt ze afentoe een schopje. Maar dat gebeurt dus niet zomaar of regelmatig. Dat doe ik wel echt met rede. Als een paard een stapje opzij zet ofzo, corrigeer ik niet.

Plien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:26

ik stamp mijn paardje niet.
Ik zal het wel eens een tik geven als het bijt ofzo

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:30

Waratje schreef:
Diablo schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb hier een ponietje van mijn dochter, die super opgevoed is. Ze slaat en bijt nooit en is verschrikkelijk lief voor mijn dochter. Ze kan en mag alles met haar doen, zonder ook maar een woord van protest. Toch is ze wel eens op de tenen van mijn dochter gaan staan en ik weet 1000% zeker dat dat per ongeluk ging. Toen mijn dochter begon te brullen wist ze niet hoe snel ze haar voet moest verzetten.

Punt is dat er toch een gaatje in de opvoeding zit, kennelijk: als de pony op een teen kan gaan staan, dan wordt de eigen ruimte van je dochter niet (voldoende) gerespecteerd. Dan is het inderdaad per ongeluk, maar ook door een detail puntje van de opvoeding. En als de pony meteen eraf gaat door het "brullen", dan is die schop niet nodig. Daar komt het "zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig" weer om de hoek kijken.

Wat een onzin. Er zit helemaal geen gaatje in de opvoeding. Jij kent deze pony niet. Ik denk dat er weinig ponies zijn die beter zijn opgevoed en liever zijn dan deze pony. Mijn dochter was bezig met de hoeven en benen van deze pony, dus ja, ze stond dichtbij de 'gevarenzone'. Het was een ongelukje, dat weet ik zeker. En ze ging er ook onmiddellijk weer vanaf, dat doet ze niet als het haar niet kan schelen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:35

_Lisanne schreef:
Als ik weet dat ze met hun voorbenen slaan dan zorg ik ervoor dat ik zelf afstand heb en iedereen er om heen ook.
Ga ze echt niet iedere keer weg trekken van een ander paard hoor, vind ik helemaal niet nodig.

Ik doe precies hetzelfde. Laat mijn paard lekker paard zijn en sociale contacten onderhouden. Dat slaan met de voorbenen is toch niet bedoeld om te raken, alleen om te imponeren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:39

Misschien wel misschein ook niet, die van mij zijn er iets te fanatiek in en wil niet dat ze een ander paard fiks bezeren dat is het risico neit waard.

Sociale contacten en paard zijn doen ze maar lekker onderling op de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:40

Scotty__ schreef:
Ik vind dat de mensen die hun paard trappen dat zelf moeten weten.
Maar ik heb véél meer respect voor de mensen die het gewoon proberen met respect en liefde, en hun paard erop wijzen als hij iets fout doet, en niet met een trap.

Dat zijn dezelfde mensen , je wijst met respect en liefde je paard erop als hij iets fout doet.
Heeft paard vervolgens niet het respect terug om te luisteren , dan waarschuw je dat hij dat wel moet , vervolgens waarschuw je nog een ZEER serieus dat er geluisterd dient te worden op een manier dat paard heel goed aanvoelt dat het menens is , en als hij DAN nog niet luisterd krijgtie een schop voor z'n hol. Ze kiezen er dan zelf voor hoor.

En de volgende keer wacht het paard die schop niet af maar reageerd al op een waarschuwing.
Ze hebben dan geleerd dat die waarschuwing niet vrijblijvend is.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:48

mijn pony krijgt ook wel eens een schop van mij,
Daarna is het over en beloon ik dr uitbundig als ze het wel goed doet.
Bijv. mijn pony vind dat zij de baas is in het weiland als ik dr ophaal, voor mij uit willen lopen en als ik haar dan tegen hou stijgeren en bokken, dan heb ik nog wel eens de neiging om haar even te laten weten (door middel van een schopje of een tik van het halstertouw) dat ik de baas ben en dat zij me heeft te respecteren als ik met haar bezig ben.
verder schop ik terug als zij ook schopt.
nu moeten jullie niet denken dat ik er zo een ben die haar pony niet anders behandelt dan boos en met schoppen. Want dat is absoluut niet zo

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:49

Ik heb de mijne 4 jaar geleden af moeten leren dat hij niet mocht slaan bij voetjes geven, dat ging de eerste 2 keer met geduld, daarna heeft er 2 weken lang standaard een bezem langs mijn poetskist gestaan om hem een klap te verkopen als hij naar mij uithaalden (het was zoo erg bij hem dat hij al trapte als ik zijn been aanraakte) na 1 week reageerde hij trouwens al volledig op mijn boze stem, de 2 week was de bezem niet meer nodig...

Met alleen geduld en liefde kom je er echt niet, zo zijn paarden onder elkaar ook niet...

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:19

Waratje schreef:
PS: je onderschrift geeft ernstig te denken over je mentaliteit.......

Blijf ontopic, mijn mentaliteit heeft hier niets mee te maken.
Ik vind het trouwens bullshit dat jij over mijn onderschrift begint.

Waarom begin je daar over?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:42

Over wel of niet paard zijn..... Mijn paard mag altijd paard zijn, want dat is 'ie nou eenmaal Knipoog . Weliswaar een opgevoed paard als we bezig zijn (en dat is 'ie ook, daarmee rekening houdende met een 3-jarige), maar snuffelen met een ander bevriend paard kan prima als ik weet hoe ze samen zijn. Dat anderen dat anders doen met hun paard, omdat hun paard het snuffelen te heftig doet, dat kan ik me voorstellen, hoor. Lachen
Dat zegt niets over die van mij en hoe ik dat zie.

Maar als een grietje rondom mijn paard loopt te schreeuwen en onterecht het paard waar ze mee bezig is (borstelen) slaat vind ik dat heel wat meer onopgevoed. Clown
Die stuur ik dus ook weg, want ik heb geen zin in die onrust om mij en mijn paard heen. Haha! Haha! Haha!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:48

Ik heb mijn eigen pony nooit hoeven te trappen. Ze heeft wel een keer een verdiende tik gekregen. Ze was enorm goed opgevoed en ik vertrouwde haar 100%. Ze luisterde heel goed naar je stem. Als ik boos was hoefde ik alleen mijn stem te verheffen. Ik vind wel dat een paard respect voor je moet hebben. En als dat niet op de aardige manier kan moet je zoeken naar andere methodes. Maar om de kleinste dingen een paard trappen is ook niet nodig.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:39

Wat 'n discussies hier zeg.
Ik vind 't argument van: Jaa in de natuur doen ze 't ook, echt superslap.
In de natuur berijden ze toch ook geen paard, voeren ze 'm toch ook niet bij, kunnen ze toch ook vrij rondrennen.
Sowieso, jij bent geen paard. Dus ik snap niet waar je 't vandaan zou kunnen halen dat je gewoon mag trappen.

Anyway, ik heb mijn paard echt nog nóóit geschopt.
Waarom zou je. Een stem of een eventuele tik is effectief genoeg.
Trappen vind ik echt not done.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:04

_Lisanne schreef:

Dat vind ik omgekeerde wereld. Ik moet niet uitkijken dat hij mij niet raakt, hij moet opletten dat hij niks doet waarmee hij mij kan bezeren.
Een paard kan 23 uur per dag doen waar hij zin in heeft, al klimt hij tegen de stalmuur op of staat hij op zijn kop in de wei, ik wens hem veel plezier. Maar dat ene uurtje moet hij zich gedragen, doen wat ik vraag en op mij letten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:11

Jennyzz schreef:
In de natuur berijden ze toch ook geen paard, voeren ze 'm toch ook niet bij, kunnen ze toch ook vrij rondrennen.
Sowieso, jij bent geen paard. Dus ik snap niet waar je 't vandaan zou kunnen halen dat je gewoon mag trappen.

Heb je al zoveel paarden in handen gehad dat je kunt zeggen dat het voor elk paard opgaat?

Over de natuur: nee je bent geen paard maar het is wel zaak dat je omgaat met je paard op een manier die duidelijk is. Als je paard niet reageert op je stem of een tik, wat is dan je overtreffende trap om te maken dat hij volgende keer WEL naar je stem luistert?

Vergelijk het met een schoolklas. De leraar zegt dat iedereen stil moet zijn. Er wordt doorgekletst. De leraar vraagt nog een keer om stilte. Blaaaablablablabla. Nou kan die leraar 100 keer vragen om stilte, maar als hij geen maatregelen eraan koppelt neemt de klas hem echt niet serieus, en de keren erop ook niet. Want hij vraagt het wel, maar als er niet geluisterd wordt maakt het ook niet uit, want hij blijft toch vragen.
Daarentegen kun je een leraar hebben die 2 keer waarschuwt en de derde keer straf geeft. Als jij dat weet zul je die straf zelden nodig hebben. Wel soms een waarschuwing als je het even vergeten was, maar je probeert het zo te houden dat je geen straf krijgt.
(tenzij de straf je niks kan schelen en dan is het ook tijd dat de leraar zwaardere maatregelen neemt)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:18

die foto staat ook al in 10 andere topic's. heb al 2 keer getemt maar nog niks

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:45

Jennyzz schreef:

In de natuur is er ook niemand die ze met stem waarschuwt of ze een tik geeft Haha!

Uiteindelijk kunnen we nog pagina's door discussieren, maar is het niet gewoon zo dat iedereen zijn eigen manier van omgang heeft met zijn paard? Wat de één goed vind is voor de ander weer fout, straf is per paard verschillend.
Zolang we ons paard niet afranselen en het beestje jouw waarschuwing begrijpt zie ik geen probleem, geen enkel paard is het zelfde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:11

Scotty__ schreef:
Waratje schreef:
PS: je onderschrift geeft ernstig te denken over je mentaliteit.......

Blijf ontopic, mijn mentaliteit heeft hier niets mee te maken.
Ik vind het trouwens bullshit dat jij over mijn onderschrift begint.

Waarom begin je daar over?

Misschien omdat het onder elke post van jou staat??? En ja, mentaliteit heeft wel wat te maken met deze discussie.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:42

Binckydenice schreef:
Dus jij straft je paard terwijl hij zel niet eens weet wat hij verkeerd doet? Goede corectie hoor wees trots op je zelf....

*proest* moet echt om je lachen Bloos

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:53

Jennyzz schreef:

Weer zo'n ideale paardenvriend Nagelbijten / Gniffelen Ik weet niet of jij uberhaubt wel weet dat sommige paarden gevaarlijk kunnen zijn, als je ze lekker hun gang laat gaan? lekker.......

En ik vind jouw argument wat ik hierboven vet heb gemaakt nu weer supper slap! Men trapt niet zomaar een paard. M.U.V. natuurlijk, maar soms heeft een paard net ff wat meer nodig dan aleen aan tikje, wat jij nu zo efficient noemt Haha!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:56

Norway_girl, ben het wederom met je eens Haha!

juist de vergelijking dieJennyzzz (ZZzz) geeft, vind ik een hele euh.. 'niet slimme' Bloos