Als ik het op de CT wijze doe, kan dat bijv met een target. Maar als mijn paard mag kiezen gaat hij maar al te graag dravend terug naar de kudde
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). 
Het laatste stuk staan heel veel paarden langs de kant en dan moet er uitgesloofd worden 
voorjaarskriebels en blijheid en natuurlijk het happen in jong gras.
... en komen ze vanzelf weer bij me met een houding van: zo dat was effe lekker, en wat gaan we nu doen ?
). We ondernemen weinig, gewoon wat borstelen, wat samen rondhangen, eens lekker rollen in de piste of de weide en dergelijke. De rest ligt even stil, omdat ik zelf ook al een paar weken niet 100% ben (regelmatig een koortsig gevoel en wat verhoging, maar er is niet meteen een oorzaak te vinden, heel raar). Zelfs filmpjes kijken enzo gebeurd eigenlijk niet, terwijl er daar nu inderdaad wel tijd genoeg voor is.
En daarnaast contact gehad met de dierenarts over de mogelijke behandelingen maar ben nog op een mail aan het wachten met de precieze uitleg en de prijzen ed.
Maar ook nu zitten er al dingetjes waar hij op reageert (ik vermoed een grassoort die het hele jaar bloeit en overal voorkomt) dus hij is nu ook al niet zo vrolijk. Hij doet wel zijn best, maar je merkt gewoon dat het hem niet gaat. Laatst ook in de longeerpiste: dacht hem lekker te laten rollen en dan wat stapwerk ofzo te doen, maar het wilde niet. Hij ging bij de ingang rollen en bleef daarna daar ook hangen, dus heb hem maar weer mee naar binnen genomen. Gelukkig heb ik intussen helemaal geen doelen meer en moet niks, dus we kunnen ons dat permitteren 
Peetstap schreef:Mhh, hoe gaat ie met jullie in deze bizarre omstandigheden ?
Hebben jullie ook last van de maatregelen op stal, kwa mogelijkheden en onderling contact?
Ben ondanks alles wel dankbaar dat we nog tot rust mogen komen bij onze paarden, zij weten immers van niks en leven lekker door in hun ritme van ontharenvoorjaarskriebels en blijheid en natuurlijk het happen in jong gras.
Das heerlijk om je zorgelijke gedachten en sorus van je af te laten glijden, paarden zijn toch een prima therapeut.![]()
Door het thuis arrest, is er wel meer tijd om wat video materiaal regelmatig te bekijken en daar weer van te leren.
Ga de laatste aangehaalde video van warwick toch es wat beter bekijken , ik mis ,gezien jullie reactie erop ,toch ergens een clou nog.
Maar dat groeit wel, je bent nooit uitgeleerd.
Heb zelf veel baat bij het steeds beter kunnen herkennen van de stemming waarin paarden zich bevinden, hoe hun pet staat op dat moment.
En niet alleen bij die van onszelf , maar ook bij anderen paarden/pony's van stalgenoten waar ik mee ompiel.
Soms heb ik een duidelijk doel voor ogen , zoals bv een workout sleep sessie , maar dan merk ik een onderbuik onrust bij paard waarop ik niet doorga met tuig aanbrengen e.d. maar paard effe vrijaf geef.
Ga maar effe lekker dollen eerst, dan zien we wel verder.
En meestal gaan ze dan los![]()
... en komen ze vanzelf weer bij me met een houding van: zo dat was effe lekker, en wat gaan we nu doen ?
Dan kan het best zijn dat tuig mooi blijft hangen, en we ohz wat gaan doen of wat grondwerk of spel.
Bitje overbodige vraag hier, maar herkenbaar ?, doen jullie het ook zo vrijblijvend ?

Maar het is wel zo dat hij volgens mij echt last heeft van vanalles (en dan niet in dat hij echt ziek is of dood gaat gaan ofzo, maar gewoon last) en dat is natuurlijk niet leuk als er dan ook nog vanalles van je gevraagd wordt. Maarja, misschien nu we weten waar de problemen precies zitten (verder dan 'hij is allergisch') dat we er ook wat aan kunnen doen om het op te lossen.
Dus dat bekijken we nog wel even. Gras mag hij eigenlijk niet meer op, en vind ik wel een moeilijke, want af en toe wat laten snaaien of een kwartiertje op de weide vindt hij wel echt leuk ...
"
Ben hem ook wel eens tegengekomen onderweg. Jammer dat hij toen mijn pony niet leek te herkennen, zit een heel verhaal achter, had zijn reactie wel eens willen zien, hahaha. Maar dat terzijde 

Bij eentje al vrij snel omdat ik merkte dat ik het niet klaar kreeg om in een week alle nodige filmpjes te kijken en daar over na te denken, dus dacht om dan met 1 project verder te gaan, maar dat wil nu ook ineens niet meer zo. Dus voorlopig niet echt actief bezig op dat gebied, terwijl het idee op zich wel leuk is.
Heb zo eentje via de website van Odi, met een houder die je aan je riem of beloningtasje kan hangen zodat je daar de stick in kan klikken en je je handen gewoon vrij hebt. Heb 'm nog maar 1x heel even gebruikt om te testen maar het werkt echt super fijn! Heb er eerst 20 minuten mee rondgelopen en totaal geen last van gehad (ding viel ook niet uit de houder of dergelijke), je kon hem super makkelijk met 1 hand in en uit klikken en hij is ook fijn te hanteren qua gewicht en met in/uit schuiven.
Want als ze binnenkort niet de lessen in kan of niemand haar wil leasen gaat ze weer terug naar de eigenaar ... En de kans dat dat gebeurd is denk ik zo'n 99%, dus ik baal er wel van, want het is zo'n lief dier, ze is alleen een beetje gevoelig ..
Omdat ik geen grens overga, blijft ze prima ontspannen. Alleen, alle andere dingen die ik train, worden heel snel beter of verdwijnen compleet, maar dat is hier niet zo
Er zit niet echt langdurige vooruitgang in en ik krijg er niet de vinger achter waarom dit zo blijft?
)
Dan loopt de spanning hoog op en als dan opeens een kat te voorschijn komt rennen uit de bosjes
Aaahhh!! Gebeurde gister niet hoor, maar is in het verleden op die plek een paar keer zoiets heel geks onverwachts gebeurd (zwerm vogels die echt op 1 meter hoogte over kwamen vanuit die bosjes, die zitten daar altijd, veel vogelgeluid reageert ze ook nog steeds heel minimaal op), nu ze is erg op haar hoede daar. Haha, het lijkt echt alsof ik op een soort dierentuin sta ofzo

Peetstap schreef:Beste eigen keus wat ik dit voorjaar heb gedaan is lid worden van de Facebook groep en van daaruit de video’s van Peter mogen volgen en ook hun Zoo trainers achtergrond informatie.
Heel fijn dat we mee mogen kijken daar
Leer waanzinnig veel bij in korte tijd, mede omdat zij wel de diepte ingaan kwa informatie
En in paarden trainer land wordt daar meestal best geheimzinnig over gedaan helaas
Al was en is het soort van magie, wat onzin is natuurlijk
Dus daar steek ik nu veel tijd in
, is (soms
) zo leuk en leerzaam om te doen dat je inruil overweegt: doe mij er maar drie van in de kleuren wit, zacht bruine goudkleur en gespikkeld en dan met inruil
, en zeker niet achter die bal aan gaan rennen... pfff joh dom ding...
Met mijn eigen pony's samenwerken is ook geen optie, zo ruimdenkend zijn ze niet op stal en ik denk ook niet dat ik dat wil, want beide pony's zijn niet meteen materiaal om andere bij te zetten en ik weet ook niet hoe zij zou reageren dus test het liever niet uit 
Ik denk dat het bij haar gewoon een combinatie van is .. Weinig beweging doordat ze niet veel gereden wordt, en dan als ze gereden wordt is het vaak in een groep en dan ook nog eens springles, met een bende hyper-pubers na schooltijd. Heb niks tegen de kinderen op zich, maar ze kunnen zo druk zijn
Paard in kwestie is volgens mij al helemaal opgenaaid nog voor ze bij de piste aankomen, en dan verbaasd zijn dat ze éénmaal erop alleen nog maar wil rennen ...
En ik vrees dat het toch allemaal voor niks gaat zijn, maar dan heeft ze het in ieder geval leuk zolang ze nog bij ons op stal staat.
En juist de focus op emotie en hoe het paard zich voelt vind ik erg prettig, en zo kwam ik hier terecht!
). Hoe is dit bij jullie bevallen en hoe pakken jullie het aan dat de focus niet te veel op "ik 'MOET en WIL nu een beloning
" ligt?