Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:51

Vraagje: hoe zou je dit toepassen in het bos?
Als ik het op de CT wijze doe, kan dat bijv met een target. Maar als mijn paard mag kiezen gaat hij maar al te graag dravend terug naar de kudde :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:36

Ik denk dat het zou kunnen dat je stappen dan te groot zijn misschien? Mijn ervaring is dat je onevenredig veel tijd moet investeren in, zeg maar, de eerste 50m vanaf de wei of stal. Als je zorgt dat dat eerste stukje écht ok is, dat het paard geleerd heeft dat weggaan bij de groep veilig is, dan is verder weggaan meestal niet zo problematisch meer.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:16

Toevallig heb ik me vandaag gefocused op die eerste 50m! Die heb ik met target gedaan en aan het einde heb ik nieuwe stationery targets gemaakt (grote keien, brievenbus := ).
Ik heb ook geprobeerd terug te draven, dus het Warwick idee. Maar mijn paard werd zo vrolijk dat hij de andere kant ook op ging draven en ik zn treshold niet voor kon zijn :+
Dus ik beperk me toch even tot heel vaak die 50m oefenen met de stationery schatkist aan t eind :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:46

Oh ja, daar zou die van mij ook vrolijk van worden :+ Het laatste stuk staan heel veel paarden langs de kant en dan moet er uitgesloofd worden :')
Het ligt een beetje aan de omstandigheden en de breedheid van het pad of je kan draven, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als je ergens een cirkeltje kan maken, dat je dan aan de kant van de wei aandraaft en aan de kant die je op wilt gaat stilstaan of stappen, totdat het paard zelf gaat bedenken, hhhm als ik het pad naar huis toe ga, dan gaan we draven. Misschien moet ik eens proberem om het pad van huis af te kiezen. Op het moment dat ze die kant op denken, kijken of dat pad zelf kiezen, stilstaan, click en belonen en als ze die kant op willen lopen, zou ik volgen. Lang touw eraan en dan zou ter hoogte van de achterhand volgen. En dan inderdaad aan het einde van die 50m staat een schatkist klaar *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:03

Mhh, hoe gaat ie met jullie in deze bizarre omstandigheden ?

Hebben jullie ook last van de maatregelen op stal, kwa mogelijkheden en onderling contact?

Ben ondanks alles wel dankbaar dat we nog tot rust mogen komen bij onze paarden, zij weten immers van niks en leven lekker door in hun ritme van ontharen _/-\o_ voorjaarskriebels en blijheid en natuurlijk het happen in jong gras.
Das heerlijk om je zorgelijke gedachten en sorus van je af te laten glijden, paarden zijn toch een prima therapeut. :j

Door het thuis arrest, is er wel meer tijd om wat video materiaal regelmatig te bekijken en daar weer van te leren.
Ga de laatste aangehaalde video van warwick toch es wat beter bekijken , ik mis ,gezien jullie reactie erop ,toch ergens een clou nog.
Maar dat groeit wel, je bent nooit uitgeleerd.

Heb zelf veel baat bij het steeds beter kunnen herkennen van de stemming waarin paarden zich bevinden, hoe hun pet staat op dat moment.
En niet alleen bij die van onszelf , maar ook bij anderen paarden/pony's van stalgenoten waar ik mee ompiel.

Soms heb ik een duidelijk doel voor ogen , zoals bv een workout sleep sessie , maar dan merk ik een onderbuik onrust bij paard waarop ik niet doorga met tuig aanbrengen e.d. maar paard effe vrijaf geef.
Ga maar effe lekker dollen eerst, dan zien we wel verder.
En meestal gaan ze dan los *\o/* :P ... en komen ze vanzelf weer bij me met een houding van: zo dat was effe lekker, en wat gaan we nu doen ?
Dan kan het best zijn dat tuig mooi blijft hangen, en we ohz wat gaan doen of wat grondwerk of spel.

Bitje overbodige vraag hier, maar herkenbaar ?, doen jullie het ook zo vrijblijvend ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:58

Hier gaat het stilletjes ... Zoals het al ging maar het zou nu ook niet anders kunnen natuurlijk.
Op stal wel maatregelen, in een groep op voorhand aangegeven wanneer je wil komen, zodat er nooit teveel mensen tegelijk op stal zijn. Verder afstand houden uiteraard, gewoon je paard verzorgen/rijden en weer naar huis, niet blijven hangen. Geen kantine meer en iedereen moet zich uitspreiden op het terrein (je mag dus niet samen in de binnenbak rijden bv.). Daarnaast mogen we niet meer op buitenrit en moeten dus op het terrein blijven. Denk dat dat de grootste dingen zijn. Gaat om België overigens, daar zijn de regels iets strenger dan in Nederland volgens mij.

De pony's gaan verder hun gangetje, verliezen enorm veel haar dus als ik ga heb ik veel plezier ( }:0 ). We ondernemen weinig, gewoon wat borstelen, wat samen rondhangen, eens lekker rollen in de piste of de weide en dergelijke. De rest ligt even stil, omdat ik zelf ook al een paar weken niet 100% ben (regelmatig een koortsig gevoel en wat verhoging, maar er is niet meteen een oorzaak te vinden, heel raar). Zelfs filmpjes kijken enzo gebeurd eigenlijk niet, terwijl er daar nu inderdaad wel tijd genoeg voor is.

Zit tegelijk ook een beetje met [***] in mijn maag. Weet niet of ik hier al eens verteld had dat ik bloed had laten trekken voor een allergietest? De headshaking ed. weten jullie normaal wel. Maar ik heb dus bloed laten trekken en dat resultaat was niet zo geweldig: alle grassen (degene die ze testen, maar ik vermoed de rest ook), haver, rogge, brandnetel, een aantal kruiden, paardenbloem, dazen en mugjes. Denk dat dat de grootste dingen zijn zo uit mijn hoofd. Niet alles is echt positief maar wel vrij hoog en past in het plaatje. Gelukkig waren er ook dingen negatief, zo is hij helemaal niet allergisch aan verschillende bomen of mijten. Dat is toch iets :+

Dus ik ben nu bezig met het uitzoeken wat hij krijgt aan voer en of ik daar nog wat mee kan, want dan sta je daar met je goede bedoelingen van 'natuurlijk' voeren en kruiden ed. Weet je in hoeveel producten er op z'n minst brandnetel verwerkt zit? :') En daarnaast contact gehad met de dierenarts over de mogelijke behandelingen maar ben nog op een mail aan het wachten met de precieze uitleg en de prijzen ed.

Maarja, ondanks dat ik het al wist is het toch best stom. Want nu begrijp ik wel waarom hij het vanaf mei zo enorm moeilijk heeft .. dan bloeit zowat alles tegelijk waar hij allergisch voor is := Maar ook nu zitten er al dingetjes waar hij op reageert (ik vermoed een grassoort die het hele jaar bloeit en overal voorkomt) dus hij is nu ook al niet zo vrolijk. Hij doet wel zijn best, maar je merkt gewoon dat het hem niet gaat. Laatst ook in de longeerpiste: dacht hem lekker te laten rollen en dan wat stapwerk ofzo te doen, maar het wilde niet. Hij ging bij de ingang rollen en bleef daarna daar ook hangen, dus heb hem maar weer mee naar binnen genomen. Gelukkig heb ik intussen helemaal geen doelen meer en moet niks, dus we kunnen ons dat permitteren :+

Verder gaat hij wel goed, zijn darmen zijn weer volledig in orde en hij ziet er goed uit, verhaart ook heel erg gelijkmatig dus dat zit nog wel allemaal ok. Alleen ja, voorjaar & zomer zijn niet zo zijn seizoenen, stom.. maar wisten we al natuurlijk.

[***] is nog altijd zijn lieve, onbezorgde zelf, die doet gewoon zijn ding en vind alles best. Heerlijk dier blijft het. Heb ik ook nooit zoveel over te vertellen, hahaha.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:54

Peetstap schreef:
Mhh, hoe gaat ie met jullie in deze bizarre omstandigheden ?

Hebben jullie ook last van de maatregelen op stal, kwa mogelijkheden en onderling contact?

Ben ondanks alles wel dankbaar dat we nog tot rust mogen komen bij onze paarden, zij weten immers van niks en leven lekker door in hun ritme van ontharen _/-\o_ voorjaarskriebels en blijheid en natuurlijk het happen in jong gras.
Das heerlijk om je zorgelijke gedachten en sorus van je af te laten glijden, paarden zijn toch een prima therapeut. :j

Door het thuis arrest, is er wel meer tijd om wat video materiaal regelmatig te bekijken en daar weer van te leren.
Ga de laatste aangehaalde video van warwick toch es wat beter bekijken , ik mis ,gezien jullie reactie erop ,toch ergens een clou nog.
Maar dat groeit wel, je bent nooit uitgeleerd.

Heb zelf veel baat bij het steeds beter kunnen herkennen van de stemming waarin paarden zich bevinden, hoe hun pet staat op dat moment.
En niet alleen bij die van onszelf , maar ook bij anderen paarden/pony's van stalgenoten waar ik mee ompiel.

Soms heb ik een duidelijk doel voor ogen , zoals bv een workout sleep sessie , maar dan merk ik een onderbuik onrust bij paard waarop ik niet doorga met tuig aanbrengen e.d. maar paard effe vrijaf geef.
Ga maar effe lekker dollen eerst, dan zien we wel verder.
En meestal gaan ze dan los *\o/* :P ... en komen ze vanzelf weer bij me met een houding van: zo dat was effe lekker, en wat gaan we nu doen ?
Dan kan het best zijn dat tuig mooi blijft hangen, en we ohz wat gaan doen of wat grondwerk of spel.

Bitje overbodige vraag hier, maar herkenbaar ?, doen jullie het ook zo vrijblijvend ?

Hier kunnen we wel naar stal, maar bij elkaar uit de buurt blijven. Er is zoveel plek en er is vaak niemand, dus stal is vrijwel het enige waar ik nog lekker heen kan :)

Yep, ik heb nooit een vast plan. Ik probeer m'n sessie altijd op te bouwen aan de hand van hoe het paard die dag is of wat er op dat moment gebeurt.

Ik heb nooit interesse gehad in Warwick Schiller. Technieken waren me allemaal wel bekend en ik vond hem vrij lomp eigenlijk. Maar ik kom er achter dat hij in de laatste twee jaar een soort omslag gemaakt heeft en de video's van de laatste tijd zijn heel erg over het mentale en emotionele, dus dat vind ik sowieso leuk. Plus dat ik wel hou van mensen die een omslag maken en dan duidelijk kunnen vertellen waarom en wat ze dat brengt. Ik haal er toch weer wat nuttige dingetjes uit :j

Ik merk met video's kijken wel heel erg dat ik toevallig net met een bepaald iets bezig moet zijn om er echt weer een bepaalde laag uit te halen. Als ik net met iets anders bezig ben of het niet relevant is voor mij op dat moment, dan haal ik er ook niets uit. Hebben jullie dat ook? Dat het echt uitmaakt op welk moment je wat kijkt? Ik stond bijv. met de connection training een beetje op een overmatig trainings uitgangspunt en dan kijk ik een bepaald filmpje die dan meer gaat over gewoon "zijn", op dat moment had ik dat net even nodig :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:46

@peetstap: Bij ons op stal geen andere maatregelen dan de regels die voor iedereen gelden. We hebben een kleine pensionclub, meestal ben ik er als enige. We hebben geen kantine of stalling, de paarden staan op een grote paddockparadise met schuilstallen, dus wij doen alles al buiten en op afstand. Gelukkig mogen we daar nog wel heen.

@[***]: joh, zoveel allergieën. Het geeft wel een verklaring voor zijn soms bijzondere gedrag toch? Ik voer tegenwoordig alleen een basisbrokje om slobber van te maken (havens gastro, erg goed voor de darmen) en laat elke 8 weken kruiden uitmeten bij horsecomplete. Ik voer dan op behoefte. Je kan eens kijken of t wat voor jou is, mits de allergische kruiden er niet uitkomen :=

@sanne: herkenbaar. Ik merk de switch bij Warwick ook. In een deel van zijn training kan ik me goed vinden, ik vind alleen dat hij zoveel praat. Ik heb door mn hersenletsel een slecht concentratievermogen, dus wellicht komt het daardoor. Ik heb t soms bij CT ook. Moet zeggen dat ik nauwelijks filmpjes meer kijk, idd alleen als ik net ergens mee bezig ben of voor mijn gevoel te weinig afwisseling kan bieden. Of als ik zelf vastloop naar t boek grijp. Werk eigenlijk vooral op gevoel. Maar wel een globale training per week. Dat is 1x buigtraining met kaptoom, 1x conditietraining in vrijheid en 1x ‘schrik’training (buiten het terrein iets trainen of wandelen/buitenrit). De invulling bedenk ik dan voordat ik hem uit de PP pak. En soms wordt het ook gewoon alleen voeren, knuffelen en worteltraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:16

Dank je Slmt9, ik denk dat er inderdaad wel veel te rijmen is met zijn bijzondere gedrag .. en verder is hij ook gewoon een beetje speciaal :P Maar het is wel zo dat hij volgens mij echt last heeft van vanalles (en dan niet in dat hij echt ziek is of dood gaat gaan ofzo, maar gewoon last) en dat is natuurlijk niet leuk als er dan ook nog vanalles van je gevraagd wordt. Maarja, misschien nu we weten waar de problemen precies zitten (verder dan 'hij is allergisch') dat we er ook wat aan kunnen doen om het op te lossen.

Hij krijgt op dit moment enkel hooi, en vitaminenbrok en extra vitamine E. Die brok kan ik gelukkig nog blijven geven want daar zit niks in wat hij niet mag hebben. Hooi mag hij in principe niet hebben, maarja, er zijn grenzen zeg maar :+ Dus dat bekijken we nog wel even. Gras mag hij eigenlijk niet meer op, en vind ik wel een moeilijke, want af en toe wat laten snaaien of een kwartiertje op de weide vindt hij wel echt leuk ...

Heb even snel naar die Gastro gekeken maar zo op het eerste zicht zitten er granen in (wat ik sowieso wil vermijden omdat enkel haver en rogge getest is maar het waarschijnlijk wel groter is, en hij staat al op stro en dat wil ik graag houden) en er zit ook behoorlijk wat suiker + zetmeel in en daar reageert hij ook gevoelig op. Dus het zou niet meteen een keuze zijn om te geven.

Moet ook even kijken hoe ik het ga doen .. Momenteel krijgt hij dus hooi (staat op stro) en die vitaminenkorrel + extra vitamine E, op dit moment ook gestart met wat lijnzaadvlokken want die stonden nog en wat cetirizine tot ik een echte behandeling ga starten. Daarnaast krijgt hij als ik er ben een handje slobber en wat snoepjes en daar zit een probleem, want beiden bestaan uit oa timotheegras en brandnetel. En dat mag eigenlijk niet. Een alternatief daarvoor heb ik nog niet meteen gevonden, en ik vraag me ook af in hoeverre een aantal keer per week een kleine hoeveelheid natgemaakt voer een probleem zou geven. Ik denk dat het eerder gaat om dingen die ingeademd worden want het zijn echt wel de luchtwegen waar hij last van heeft, hoewel hij ook met een dikke tong rondloopt en daarvan het vermoeden ook is dat dit met de allergie te maken heeft. Moeilijk...

Qua filmpjes lijk ik er inderdaad ook vaak uit te nemen wat ik op dat moment nodig heb, ookal lijkt dat op het eerst zicht niet meteen zo. Maar dan wel heel veel aha-momentjes of 'daar had ik nog niet bij stilgestaan' en dan van daaruit weer verder. Maar voorlopig ligt alles eigenlijk stil en denk dat ik misschien daarom ook geen filmpjes meer kijk .. Meer van: ik kan wel kijken, maar kan er toch niks mee doen dus waarom plannen maken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:00

bij mij hebben video's al vaak een soort van 'leuk, maar dat doen of weten we al :z "

Maar toch wordt ik regelmatig getriggerd voor nieuwe ideeen of om een bekend iets weer es van stal te halen.
Heb laatst echt zitten zoeken of ik het bakwerk ohz wat leuker kon maken, was wat fantasieloos en saai voor mezelf en paardje aan het worden, begon bitje op dressuur training te lijken :Z 8)7

Nou dan is wat beeld materiaal wel handig met tips van stalgenoten, en ben dus es met balkjes aan de gang gegaan naast de standaard targets die ik erin sleep, of al aanwezig zijn.
Een soort WE omgebouwde locatie zou ik en paard best wel tof vinden, lekker veel prikkels.

heb zelf niet zo gauw zoals jij Sanne dat ik er alleen dingen uithaal als we er mee bezig zijn, haal er omgekeerd juist dingen uit om es te proberen of toe te passen.

en oh ja... ikke ook tijdelijk gesmurft :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 09:43

Oud(er) filmpje, maar wel leuk om eens te zien. Vooral omdat ik de plaatsen herken, mijn pony's hebben daar een tijd vlakbij gestaan dus ik was ook altijd in die bossen te vinden :Y) Ben hem ook wel eens tegengekomen onderweg. Jammer dat hij toen mijn pony niet leek te herkennen, zit een heel verhaal achter, had zijn reactie wel eens willen zien, hahaha. Maar dat terzijde :+

Ik kreeg gisteren een mailtje dat ze bij Connection Training met 2 projecten zijn gestart, voor als je thuis zit en je wil verdiepen (of wel nog naar je paard kan maar je ook wil verdiepen). Is dus vooral theoretisch maar je kan natuurlijk ook altijd meteen dingen uitproberen. Is een project van 8 weken waarbij je per week een aantal filmpjes moet bekijken en dan kan je daar vragen over stellen of een filmpje insturen met je eigen paard of noem het maar, en dan krijg je daar van hen weer reactie op.

Het gaat zowel over de basis cursus als het 'gymnastic groundwork'. Misschien dat ik mij daar toch eens aan ga zetten, tijd genoeg, maar heb nooit de motivatie .. misschien als het in stukjes opgedeeld wordt met reacties tussendoor dat het leuker is om te volgen. Even kijken maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:25

Stilletjes hier ... Iemand nog iets aan het doen? :+

Ik was begonnen met die projectweken van Connection Training, maar ben afgehaakt :o Bij eentje al vrij snel omdat ik merkte dat ik het niet klaar kreeg om in een week alle nodige filmpjes te kijken en daar over na te denken, dus dacht om dan met 1 project verder te gaan, maar dat wil nu ook ineens niet meer zo. Dus voorlopig niet echt actief bezig op dat gebied, terwijl het idee op zich wel leuk is.

Wat ik wil heb gedaan is mij een echte targetstick aangeschaft, en ik ben er helemaal blij mee *\o/* Heb zo eentje via de website van Odi, met een houder die je aan je riem of beloningtasje kan hangen zodat je daar de stick in kan klikken en je je handen gewoon vrij hebt. Heb 'm nog maar 1x heel even gebruikt om te testen maar het werkt echt super fijn! Heb er eerst 20 minuten mee rondgelopen en totaal geen last van gehad (ding viel ook niet uit de houder of dergelijke), je kon hem super makkelijk met 1 hand in en uit klikken en hij is ook fijn te hanteren qua gewicht en met in/uit schuiven.
Jammer genoeg wordt pony ook van deze ERG fanatiek dus daar zit nog wat werk aan om hem in te kunnen zetten waar ik hem voor wil gebruiken (als leidraad voor de hoofd/halshouding bv).

En daarnaast heb ik een projectje op mij genomen, een paard wat bij ons op stal staat met de bedoeling deze in de lessen te gebruiken (of te verleasen en dan hier en daar nog een lesje) maar die niet zo populair blijkt. Nu met de hele Corona-crisis kreeg die wel héél weinig aandacht (zijn maar een aantal mensen die mogen komen bij ons, en die hadden allemaal een extra paard onder hun hoede genomen, alleen was er in deze blijkbaar geen interesse) dus heb ik mij aangeboden om er wat mee aan de slag te gaan. Gewoon wat extra aandacht en beweging, en voor mij ook wel weer eens interessant om met een ander paard te werken. Alleen ben ik natuurlijk helemaal verkocht, en dat was niet de bedoeling :o Want als ze binnenkort niet de lessen in kan of niemand haar wil leasen gaat ze weer terug naar de eigenaar ... En de kans dat dat gebeurd is denk ik zo'n 99%, dus ik baal er wel van, want het is zo'n lief dier, ze is alleen een beetje gevoelig ..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:40

Hoi *\o/*

Hier gaat alles een beetje z'n gangetje. Niet zoveel te melden misschien :)

Paard is op de stal verhuisd naar een wei achter de super enge plek. Ik ging er vanuit dat die super enge plek dus opeens niet zo super eng meer zou zijn, omdat het deels misschien te maken zou hebben met drang naar de kudde, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Die drang naar de kudde was en is eigenlijk vrij mild nu. Ze is nog steeds echt heel bang op die specifieke plek, blijft heel raar. Het is dus echt heel specifiek dat stuk bos waar ze zo op reageert.
Het voelt nu alsof ik een beetje overdrijf, er gebeurt namelijk helemaal niks :+ Omdat ik geen grens overga, blijft ze prima ontspannen. Alleen, alle andere dingen die ik train, worden heel snel beter of verdwijnen compleet, maar dat is hier niet zo :? Er zit niet echt langdurige vooruitgang in en ik krijg er niet de vinger achter waarom dit zo blijft?

Voor nu los ik het elke keer opnieuw op en omzeil ik het verder waar ik het kan omzeilen en doen we gewoon op een andere plek de rest van onze training en dat gaat heel erg goed. Grondwerk gaat lekker z'n gangtje, rijden ook, buitenritje met ander paard erbij (uiteraard met 1,5 meter ertussen :P )

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:50

CenB, wat leuk om te lezen.

sanne83, tijdens buitenritten was mijn paard ook altijd heel bang op 1 specifieke plek. Bij dat stuk stapte ik ook meestal af en liep een eindje aan de hand met haar mee. Tot er op een dag een wandelaar aan mij vroeg wat er aan de hand was. Dus ik vertel dat mijn paard altijd op dat stuk bang was. Volgens hem was dat ook niet vreemd omdat precies op dat stuk een wateraar liep. Misschien is jouw paard daar ook gevoelig voor en zit daar ook een wateraar?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:06

Ik heb geen idee wat een wateraar is eigenlijk :D
Ik denk zelf dat het gewoon wat verschillende dingen zijn die samenkomen op die plek en een paar hele slechte ervaringen (per ongeluk) toen we net verhuisd waren. Heel dicht beboste struiken waar altijd mensen en honden achter vandaan komen. T'is een openbaar pad. Bij ontspanning nauwelijks reactie, maar als net de spanning hoog oploopt door andere reden, wel reden om je helemaal dood te schrikken.

Op het moment is de hele groep ook gewoon chaos, veel hengstig, allemaal continu naar elkaar roepen. Even wachten tot dat allemaal wat zakt.
Ik had gister bijv. dat ze rustig stond te eten na het werk in de bak en toen begonnen vrienden te roepen :+ Dan loopt de spanning hoog op en als dan opeens een kat te voorschijn komt rennen uit de bosjes :D :+ :+ Aaahhh!! Gebeurde gister niet hoor, maar is in het verleden op die plek een paar keer zoiets heel geks onverwachts gebeurd (zwerm vogels die echt op 1 meter hoogte over kwamen vanuit die bosjes, die zitten daar altijd, veel vogelgeluid reageert ze ook nog steeds heel minimaal op), nu ze is erg op haar hoede daar. Haha, het lijkt echt alsof ik op een soort dierentuin sta ofzo :+ :+

Ik heb dit dus lange tijd gewoon een beetje gelaten en alleen leuke dingen gedaan, maar juist omdat het echt goed gaat, ben ik weer een beetje de comfort zone aan t uitbreiden +:)+ +:)+
Omdat ze nu over het algemeen redelijk kalm is, ben ik ook weer meer de stap gaan maken naar "jezelf kalmeren" ipv continu helpen met de target of met oefeningen.

https://youtu.be/LmddgUdJkD4

https://youtu.be/z4hwwMBGMbI

Niet met de clicker, maar wel gericht op connectie, dus misschien voor jullie ook interessant.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:36

Hier gaat alles ook zijn gangetje, paarden weer in groepen naar buiten met bij behorend merrie gedrag

De kudde drang valt me erg mee, had ik niet verwacht eigenlijk, haar voor zover kennende

Beste eigen keus wat ik dit voorjaar heb gedaan is lid worden van de Facebook groep en van daaruit de video’s van Peter mogen volgen en ook hun Zoo trainers achtergrond informatie.
Heel fijn dat we mee mogen kijken daar

Leer waanzinnig veel bij in korte tijd, mede omdat zij wel de diepte ingaan kwa informatie
En in paarden trainer land wordt daar meestal best geheimzinnig over gedaan helaas
Al was en is het soort van magie, wat onzin is natuurlijk

Dus daar steek ik nu veel tijd in

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:48

Peetstap schreef:
Beste eigen keus wat ik dit voorjaar heb gedaan is lid worden van de Facebook groep en van daaruit de video’s van Peter mogen volgen en ook hun Zoo trainers achtergrond informatie.
Heel fijn dat we mee mogen kijken daar

Leer waanzinnig veel bij in korte tijd, mede omdat zij wel de diepte ingaan kwa informatie
En in paarden trainer land wordt daar meestal best geheimzinnig over gedaan helaas
Al was en is het soort van magie, wat onzin is natuurlijk

Dus daar steek ik nu veel tijd in

Wie bedoel je hiermee? Heb je een linkje? Klinkt goed!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:44

Sanne pb

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:12

[***]: Dus toch effe een ander paardje in handen :P , is (soms _/-\o_ ) zo leuk en leerzaam om te doen dat je inruil overweegt: doe mij er maar drie van in de kleuren wit, zacht bruine goudkleur en gespikkeld en dan met inruil :j

Heb je ze al es bij elkaar gehad ?, want jou tijdelijke gast is waarschijnlijk totaal niet op hoogte van clickers e.d
Als ze het met elkaar kunnen vinden is dat leuk om te zien wat er dan gebeurd onderling, en dan merk je bv een sneller verlopend leerproces , er ontstaat een soort competitie drang.
Je ziet dan echt gedrag van : kijk mij dit es kunnen, en copie gedrag, maar ook wie het eerste bij je wilt zijn om te halen.

Wel effe belonings afspraken heel duidelijk maken, want jou beleefde eigen paardje neemt ook direct hap gedrag over van niet bekend met beloning paardje, zo slim zijn ze wel.

Sta op een conventionele stal, dus veel mogelijkheid of belangstelling krijg ik niet hiervoor , maar de mogelijkheid de groep in te gaan die buiten staan en daartussen wat te doen met gedrag is ook al erg leuk.
Heb wel een vast pension maatje bij onze merrie waar ik wel wat clickerwerk e,d mee mag doen van eigenaar, maar die is niet zomaar vrolijk en blij te krijgen, is echt een kat uit de boom kijker.
Vooral Niet teveel gaan bewegen want daar wordt ik moe van ;) , en zeker niet achter die bal aan gaan rennen... pfff joh dom ding... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:09

Oh, inruilen hoeft van mij niet eens hoor, ik neem ze er zo wel bij :Y)
Heb de mogelijkheid alleen niet, jammer genoeg. En tenzij er nu ineens een wonder gebeurd zal ze binnenkort weer weg zijn -O-

Ik clickertrain ook niet echt met haar, of toch niet in de officiële vorm. Ik doe het stiekem, werk wel volgens het principe maar niet met click = beloning. Doe het met woorden en aaitjes en af en toe duw ik er eens een snoepje in ;) Met mijn eigen pony's samenwerken is ook geen optie, zo ruimdenkend zijn ze niet op stal en ik denk ook niet dat ik dat wil, want beide pony's zijn niet meteen materiaal om andere bij te zetten en ik weet ook niet hoe zij zou reageren dus test het liever niet uit ;)

Doel voor nu is te kijken waar het probleem zit waardoor niemand graag op haar rijdt, en zien of ik dat kan verminderen/oplossen waardoor er misschien wel weer een kans is. Maar aangezien ze het gedrag bij mij niet vertoont is het best moeilijk :7 Ik denk dat het bij haar gewoon een combinatie van is .. Weinig beweging doordat ze niet veel gereden wordt, en dan als ze gereden wordt is het vaak in een groep en dan ook nog eens springles, met een bende hyper-pubers na schooltijd. Heb niks tegen de kinderen op zich, maar ze kunnen zo druk zijn ^) Paard in kwestie is volgens mij al helemaal opgenaaid nog voor ze bij de piste aankomen, en dan verbaasd zijn dat ze éénmaal erop alleen nog maar wil rennen ...

Dus voor nu maar proberen zoveel mogelijk beweging te geven, en wat 'gekke' dingen met haar doen en werken aan rust en bij mij blijven en alles in rust verwerken. Hopelijk schemert het dan wat door als ze éénmaal terug de lessen in zou gaan. Maar zelf durf ik er niet op dus voorlopig doen we het maar vanaf de grond ;) En ik vrees dat het toch allemaal voor niks gaat zijn, maar dan heeft ze het in ieder geval leuk zolang ze nog bij ons op stal staat.

Fijn dat alles z'n gangetje gaat sanne83, wel jammer dat de enge plek nog steeds de enge plek is. Stom als je niet weet wat de oorzaak is, ik kan van hieruit ook niet meteen iets bedenken. Ik neem aan dat ze wel ontspannen naar de plek toe gaat? Dat het dus geen trigger stacking is en die plek altijd de druppel? Dan is het een moeilijk iets ... Maar in ieder geval wel fijn dat de rest zo super goed gaat, klinkt alsof je heel fijn bezig bent! :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:16

Ik meld mij hier ook maar eens!

Ben al langer bezig met grondwerk, werken aan de hand (academische rijkunst) en parelli. Nu merk ik wel dat ik steeds minder naar parelli neig met het 'druk geven tot reactie=release' omdat dit voor mijn gevoel soms ook veel spanning opbouwt en ben ik steeds meer gefocust op het vragen om een reactie en ieder stapje in de juiste richting te belonen en het paard meer te laten zoeken. Dus volgens mij bevind ik mij nu in de positieve bekrachtiging hoek ;) En juist de focus op emotie en hoe het paard zich voelt vind ik erg prettig, en zo kwam ik hier terecht!
Heb net een paar filmpjes gekeken van het youtube kanaal connection training en het spreekt me erg aan!

Ik werk nu ook meer met voedselbeloningen maar merk dat beide paarden daar erg lomp en afgeleid van raken wat bij mij weer frustratie geeft. Bij werken aan de hand bijvoorbeeld werd Mano steeds zachter, maar sinds ik meer met voedselbeloningen werk af en toe wordt hij juist lomper (meer in mijn ruimte komen, en dan ook echt schouder vol tegen mij aan zetten), soms ook boos kijken en happen naar teugel en zweep (nooit naar mij toe gericht gelukkig). Ik probeer dit te negeren of enigszins te corrigeren door hem achteruit of aan de kant te vragen en pas te belonen als hij zacht is en niet opdringerig, maar ik merk dat het toch snel frustratie oproept als hij zo lomp doet waardoor ik ook geneigd ben om gefrustreerd te reageren wat natuurlijk averechts werkt en ook niet eerlijk is naar Mano toe.
Tot nu toe werkte ik niet met een click, maar wil dit nu wel gaan proberen (door een 'klak' met de tong, want heb mijn handen al vol genoeg :') ). Hoe is dit bij jullie bevallen en hoe pakken jullie het aan dat de focus niet te veel op "ik 'MOET en WIL nu een beloning :):) " ligt?

Edit: nog even wat toevoegen over bovenstaand paard, hij heeft sowieso wel eens de neiging om erg te plakken en dan boos/gefrustreerd te worden als je hem wegstuurt. Dit resulteert soms echt in een paard dat alleen zijn achterhand wegdraait maar zijn schouder naar je toe blijft bewegen (met de oren plat). Inmiddels gaat dat steeds beter, hij had een periode dat hij echt niet op de volte te sturen was en hij maar rondjes bleef cirkelen en totaal niet reageerde op mijn hulpen. Nu gaat dit al een stuk beter en zachter en krijg ik hem er sneller uit (in het begin moest ik echt enorme hulpen geven met zweep/stick om het te doorbreken (hiermee bedoel ik niet meppen)), maar het lijkt wel eens alsof hij op bepaalde momenten een kortsluiting heeft en blijft hangen in het gedrag.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:44

Hier gaat het ook zn gangetje. De training is er eigenlijk altijd als ik er ben, maar wil eigenlijk even een stap verder gaan met grondwerken. Wijken en schouderbinnen gaan heel goed. Heel makkelijk en steeds langere stukken, nu bijna een hele lange zijde. Ik wijk net na de a-c lijn naar de hoefslag en ga dan schouderbinnen verder. Als volgende staat nu om aan te leren om zn kont naar binnen te vragen, hip target geloof ik.

Bij ons in de kudde pas ik het ook op alle paarden toe als ik mijn paard op haal. Er zit een Groninger bij die het zo leuk vind, dat hij van achter aan kwam draven toen ik mijn paard haalde. Tijdens de training bleef hij de hele tijd kijken bij de bak. En me bleef achtervolgen toen ik mijn paard terug zette. Hilarisch.
Had geen voerbeloning, maar hij reageert heel erg op stem- en kriebelbeloning. Vind t ook erg leuk om bij andere paarden toe te passen.

@suliko: welkom. Ik kan je van harte aanbevelen om eens een maandje CT training te volgen. Je leert eerst de basics en dat is oa de gewenste reactie na een click. Hoe je daar komt. Maar dat lompe gedrag leer je eigenlijk ook gelijk af. Bijv in stilstand of met stukjes lopen. Je schoolt je paard eigenlijk om door alleen gewenst bedrag te belonen en ongewenst gedrag negeer je, of je vraagt een andere cue (cue naar gewenst gedrag). Maar dat is eigenlijk niet zo via bokt uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:48

Welkom Suliko! Fijn om je verhaal te lezen, en de dingen die je ervaart zijn heel herkenbaar als je voor het eerst op deze manier gaat werken. Het uitleggen hoe er mee om te gaan en het in goede banen te leiden vind ik ook een hele moeilijke, maar gelukkig kunnen ze dat bij Connection Training heel goed. Ik zou dus ook aanraden om even verder te kijken en eventueel lid te worden, want je krijgt echt een schat van informatie, vanaf de basis van clickeren tot allerlei dagelijkse handelingen tot gymnastiseren vanaf de grond tot rijden. Ze hebben ook een aparte cursus over een paard voor het eerst inrijden en een 'schrikcursus' (of anti-schrikcursus). Gewoon alles wat je nodig hebt eigenlijk zijn zij wel mee bezig, op een hele fijne manier uitgelegd en getoond, met verschillende types paarden en diverse manieren om iets aan te leren. En dan nog ben je volledig vrij om dit op een eigen manier aan te pakken.

Was even aan het kijken of ze openbare videos hadden over dit onderwerp, kwam deze tegen (maar zelf nog niet volledig gekeken), weet niet of je die al gevonden had:

Deze gaat over het beginnen:

Is een beetje een heel korte samenvatting van de videos die je in de "Foundation Course" vindt. Zijn ook verschillende delen van die video.

Met het doorheen de videos scrollen merk ik dat ik zelf nog eens een dagje moet gaan video-kijken, ze hebben zoveel informatie beschikbaar! En uit elke video is vaak wel wat te halen, ook ben je met dat specifieke onderwerp misschien niet eens bezig. En dit is dan nog maar een klein gedeelte van hun videos, de cursussen op zich zijn nog zoveel uitgebreider!

Ze hebben ook nog blogs/videos die enkel voor de leden zijn, ze doen elke maand een Q&A waar je vragen voor kan insturen, je hebt op de site een mogelijkheid tot het bijhouden van een dagboek waarop andere leden en de oprichters kunnen reageren, er is een forum waar je specifieke vragen kan stellen en ze hebben regelmatig een challenge om aan mee te doen (als je wil) zodat je een doel hebt om aan te werken.

Ik blijf helemaal fan van de site en de manier waarop zij met de paarden werken, ookal doe ik niet altijd evenveel met de videos en het materiaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:57

Zou ik iemand hier even een pb mogen sturen? Ik zit met een dilemma maar aangezien het niet mijn paard is wil ik liever niet teveel openbaar op het grote internet ;)