Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1995

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:47

Ik zou mn shet nooit een schop geven. Wel krijgt ze weleens een tik op dr kont als ze echt vervelend is. Maar mn stem verheffen is vaak al genoeg, daar schrikt ze al genoeg van.
Een paard van een ander een schop geven zal ik sowieso nooit doen trouwens.

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:46

Ik geef alleen een klein tikje om het gedrag af te leren, maar niet in de zin: agressief geuit.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:01

Ik zie ontzettend veel verschillende meningen.

tja, waarom trapt het paard? over Het algemeen is slecht gedrag weer terug te leiden naar de mens. Als het ene paard eerst beet lette de verzorgster al niet op. Persoonlijk ga ik nooit met mijn paard aan de gang als hij toegang heeft tot een ander paard door middel van aanraking, neus ect. Precies om die reden. Je ziet niet wat er gebeurt en hoe de situatie escaleert.

In een situatie waarin je jezelf moet verdedigen doe ik dat ook, maar vaak is je houding en intentie al genoeg om het paard af te doen druipen. Agressiviteit naar het paard vermijd ik.
En paard corrigeren moet uit beheersing en begrip gaan en niet uit 'ik zal hem wel even leren, is die nou helemaal' want dan vraag je je niet af waarom maar wil je gewoon even een punt maken.

Mijn paard schop en sla ik nooit en toch loopt hij niet over me heen. Hij wil respect, net zoals dat wij dat willen. Wat belangrijk is om te onthouden met rangordes is dat je niet een baas maar een leider moet zijn en omdat hij onder je staat, dat niet betekend dat hij minder waard is.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:10

Mijn verzorgpony heeft denk ik 2 keer echt een tik gehad, nu verhef ik mijn stem en het is klaar. Ze weet hoe het zit zegmaar

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:51

Ayasha schreef:
Als men eens minder zou muggenziften en meer zou op voeden zou er minder nood zijn aan een wel gemikte trap want dan kwam het zo ver niet.

Ja Ayasha daar ben ik het met je eens. Ik moet zeggen dat ik mijn paarden niet echt moet blijven schoppen of bijten :) ze zijn goed opgevoed en ik heb onze merrie een keer gebeten heel in het begin toen we haar net hadden omdat ze toen heel venijnig wilde bijten. Ik heb haar toen meteen terug in een oor gebeten daar heeft ze geheel onder de indruk een aantal minuten met haar hoofd zitten schudden maar daarna nooit meer een van ons gebeten.

maar het meest belangrijke is om met je paard zodanig te werken/opvoeden dat hij je accepteert als meerdere en zodanig ook volgt in wat je van hem verwacht....
Hierbij is het denk ik veel belangrijker positief gedrag te belonen dan aandacht geven aan negatief gedrag.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:14

Wat ie geeft krijgt ie terug, als ze mij een schop verkopen, krijgen ze zeker een schop terug.
Ben je nou helemaal besodemietert !!
Gebeurd in de natuur toch ook? Heb je een ander paard ooit wel eens zijn vingertje op zien steken en horen zeggen: '' Dat doen we dus niet vriend " 8)7

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:38

:) ja Carmy81 zo denk ik er ook over....

ik zag wel een heel levendig beeld voor me tijdens het lezen van paardjes die hun hoef verwitigend heen en weer slaan van "niet meer doen he" :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:39

Tja, als een paard een paar jaar ermee wegkwam dat een dosis poeha maken (dreigen, eventueel bijten en slaan) maakt dat mensen stoppen met van je te vragen wat ze vragen, dan zul je eerst je kaders met wat meer nadruk moeten stellen.
Mijn jonge paard heeft in de eerste week even een spoedcursus fatsoenlijke omgang gekregen en in de maanden aansluitend zijn er nog wat puntjes op de i gezet. Nu is het een heel fatsoenlijk opgevoed paard en een knuffelkont die zich graag overal mee bemoeit. En heel af en toe probeert ze wat met een grens en is een kleine opmerking voldoende als correctie. Van belang is dat je duidelijk bent over wat je niet wil, maar vooral ook over wat je WEL wil en dat gedrag ook beloont.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:56

Ik vind persoonlijk dat vaak schoppen niet werkt. Je kan beter 1 keer goed uithalen dat hij/zij daarna wel voor je oppast. Althans, dit werkte altijd bij mijn paarden. Mijn merrie heeft mij een keertje gebeten, waarop ik gelijk terug sloeg en…. paard heeft mij nooit meer gebeten! Ik hoef nu alleen mijn stem te verheffen. :Y)

Edit
En inderdaad als je paard iets goed doet belonen. Dat is van belang uiteraard! :j

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:13

als mijn shet vervelend doet geef ik m een tik maar ik zou nooit een paard schoppen dat is gewoon niet normaal!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:22

Mika2001 schreef:
als mijn shet vervelend doet geef ik m een tik maar ik zou nooit een paard schoppen dat is gewoon niet normaal!

Doen paarden onderling ook. En nog veel harder dan de mens het kan :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:39

Als een tik volstaat, dan is schoppen ook niet "normaal" :D
De meeste paarden zijn goed zat opgevoed dat het niet nodig is, degenen bij wie het wel nodig is, volstaat het meestal om 1 of 2x goed uit te halen en is het daarna ook niet meer nodig. Dus in die zin heeft Mika2001 best gelijk, schoppen mag eigenlijk niet als normaal worden beschouwd :n (helaas heel soms wel nodig....)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:43

Mijn huidige bijrijdpaard is heel nors tegen mensen die hij niet kent, en al helemaal tegen mannen..
Oren staan vaak naar achter en kom tijdens het eten maar niet bij hem in de stal...
De reden? Weten we niet, hij krijgt voldoende eten, vrijheid, aandacht, heeft een maatje..
Vooral in de winter heeft meneer er last van.

Hij heeft me 1x raak gebeten... Ik heb hem toen een ongelooflijke klap met het halstertouw gegeven, sindsdien heeft ie het nooit meer gedaan.
Respect nu dus.

Schoppen zal je mij niet snel zien doen..
Of het paard moet echt dramatisch bezig zijn..
Maar dan nog.. Zij raken jou eerder dan jij hun.

HTS: Paarden die schoppen geven eerst andere signalen aan elkaar af..
Signalen die wij als mens niet kunnen nadoen meestal...
Dus als jij een paard schopt zal hij uit schrik reageren, en vaak niet uit respect..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:59

Waarom zou een paard van een schop "uit schrik reageren en vaak niet uit respect" en van een klap met een halstertouw wel respect geven?
Het is hetzelfde principe en staat of valt met de timing! Het moet voor het paard duidelijk zijn waar het over gaat en dan is een schop soms heel effectief, net als een "ongelooflijke klap met het halstertouw" :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:03

Inderdaad, voor een paard maakt het op zich niet uit of het een hand, een touw of een voet is. Een juiste straf op het juiste moment wordt echt wel begrepen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:14

Waratje schreef:
Waarom zou een paard van een schop "uit schrik reageren en vaak niet uit respect" en van een klap met een halstertouw wel respect geven?
Het is hetzelfde principe en staat of valt met de timing! Het moet voor het paard duidelijk zijn waar het over gaat en dan is een schop soms heel effectief, net als een "ongelooflijke klap met het halstertouw" :j

Een klap is net als een schrikreactie.. Ik verwoord het niet helemaal duidelijk geloof ik.
Ik ben van mening dat een paard pas respect krijgt als dat hem gegeven word.. Daarin mag je een paard wel duidelijk maken dat dingen niet mogen dmv een klap of schop. Alleen schoppen zou ik zelf niet snel doen.

Het heeft idd met timing te maken.
Als ik 1 seconde later was geweest had hij zich al omgedraaid en z'n achterbenen naar me toegesmeten..

xsterrebrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:26

ik ben ook zeker niet voor schoppen , maar als ze naar mij uithalen , kunnen ze hem wel terugverwachten ! zo gaat dat immers onderling in het land ook ..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:51

Als ze zich agressief naar mij gedragen of door me heen willen denderen dan heb ik totaal geen moeite met een schop onder hun hol (lees broekspier) of knietje in hun ribben. Waar ik dan weer wel heel erg moeite mee heb is een hens met een halstertouw op het hoofd. Ooit in mijn omgeving een paard gekend die zo zijn oog heeft verloren. Ik hou overigens absoluut niet van hard te moeten optreden maar liever een keer duidelijk maken dat een bepaalde actie niet gewaardeerd wordt dan maar aan te klungelen.

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:17

Mijn mening is dat als jij een paard soms niet schopt, dan schopt ie jou.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle paarden, maar paarden die mij bewust proberen aan te vallen bijvoorbeeld, die kunnen wel een schop terugverwachten, hoe naar het ook klinkt. Paard kan mijn schop beter incasseren, dan ik een schop van een paard :j

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:22

Ik zie wel dat we het overal eens zijn dat straffen wel mag als het inderdaad met de juiste timing is....

Mistered19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:47

Ik trap geen paard, mijn ouders trapte mij ook niet toen ze mij opvoede..

Edit: Geen enkel dier.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:33

Mistered19 schreef:

Ik trap mijn kinderen ook niet. Paard wel als het echt nodig is. Onze pony is namelijk een ander soort zoogdier als mijn kinderen. Met een andere manier van communiceren. Kinderen en dieren kan je niet met elkaar vergelijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:39

Mistered19 schreef:

Ze zetten je ook niet in een stal en voerden je geen gras veronderstel ik?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:45

Ik heb een tinker.. en die moest ik nog manieren leren toen ze bij mij kwam.
Maar die tinker had zoveel kracht die liep met gemak over mij heen..
Ik heb het eerst goedaardig geprobeerd te stoppen..
dat lukt helaas niet en toen moest ik wel een schop verkopen totdat ze normaal deed.

Het klinkt heel hard. maar paarden krijgen in het land of iets ook schoppen als ze te ver gaan.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:32

Bij mij verschilt het, als hij een oefening verkeerd uitvoert of een foutje maakt, dan straf ik hem sws niet. Dan corrigeer ik hem en probeer ik het opnieuw. Maar als hij mij probeert te bijten of te schoppen krijgt hij er wel 1 terug. Ik bedoel maar, als hij in de kudde een ander paard bijt krijgt hij er ook een terug. Dat lijkt me gewoon natuurlijk. Maar hoeven schrapen ofzo dan schop ik hem ook niet. Dat vind ik ook wel wat overdreven.