Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:50

@joviban,
hoe vaak zie je wel niet paarden met'n ingegroeid halster.
Miss dat die ook 1x kwamen en dat de mensen hem met die gedachte om lieten (***Als je hem nu het halster om krijgt (het stalhalster dan) en hem vervolgens weer laat gaan, zou dat op zich al een positieve ervaring voor hem zijn***)

Nee,wat ik 1x wil hebben,zal ik ook krijgen.hoe maakt dan ff niet meer uit als ik alle vriendelijke manieren en methode's heb geprobeerd.
Dan maar ff harde hand of harde manieren,dat maak ik later dan wel weer goed.

Dit leidt ook nergens naar toe,hoelang is ze al aan het klooien en uitproberen,alles doen wat iedereen zegt.
Laatste stro halen grijpen maar nog steeds geen resultaat..

Dan maar ff niet positief,dat komt dan wel weer als die in 'z'n box staat of in de bak. (alleen!)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:51

Rolleyes Er zijn geen boxen en paardje kan niet alleen in de bak want dan dendert hij overal doorheen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:52

JoviBan schreef:
aerdenhout1 schreef:
Deze pony heeft al alle vertouwen in de mens die hij nodig heeft en dat is...ik ben lekker slimmer...ik ben lekker sliiiiiiimmer!!!!!!!
Ik hoef lekker niet te werken IK HOEF LEKKER NIET TE WERKEN!!!!

Deze gedachtengang zegt meer over jou dan over het paard.

Je hebt gelijk hoor...maarmijnpaarden komen naar me toe als ik ze roep en mijnpaarden laten zich netjes een halster omdoen in de wei en mijn paarden zien mij nog steeds als leider en gaan aan de kant als ik dat wil en mijn paarden vinden het niet erg om een uurtje te werken. Maar inderdaad ik kan niet met paarden omgaan! TS doet het veel beter!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:54

Dan vraag ik me af,hoe wil je verder?
Als je het paard beet hebt,wat dan? zeggen dat tie braaf is en weer los laten?

Kijk eenzame opsluiting hoeft ook niet,maar hij moet nu (als ze hem hebben) wel weer goed in handen komen en ook op stukken waar hij niet ver weg kan komen.
Dan maar op'n manege stallen of box huren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:55

MIJN paarden doen ook niet wat Arough doet hoor en de andere fjord van TS ook niet, ligt echt niet aan TS.

N

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:55

Tjah persoonlijk denk ik net als Aerdenhout dat dat paard een spelletje aan het spelen is en helemaal niet angstig of onzeker is. Paard heeft fout gedrag aangeleerd en de cirkel moet doorbroken worden. Hopelijk kan Nadya de cirkel doorbreken Lachen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:02

Andere stal is momenteel helaas geen optie........Halster om en af zonder stress zou al een eerste stap zijn, dit dagelijks kunnen herhalen en van daaruit verder gaan.

Met mijn flink aantal jaren ervaring met paarden ken ik echt het verschil wel tussen paarden die een spel spelen en paarden die angst hebben en geloof me deze heeft angst. Ben benieuwd of Nadya hetzelfde ervaart.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:04

Dus daarom nogmaals...ik wil jou manier van aanpakken wel eens zien! Ben altijd bereid om te leren.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:07

Ik pak het dier niet aan. Loop alleen in de wei voor mijn eigen paarden, observeer de kudde, aai Arough indien hij dat toestaat en had toevallig de mogelijkheid hem vorige week een halster om te doen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:11

aerdenhout1 schreef:
JoviBan schreef:

Je hebt gelijk hoor...maarmijnpaarden komen naar me toe als ik ze roep en mijnpaarden laten zich netjes een halster omdoen in de wei en mijn paarden zien mij nog steeds als leider en gaan aan de kant als ik dat wil en mijn paarden vinden het niet erg om een uurtje te werken. Maar inderdaad ik kan niet met paarden omgaan! TS doet het veel beter!

ik vind dat je gelijk hebt hoor, het paard heeft iets aangeleerd dat voor hem de beste oplossing is. tenminste dat denkt het paard.

mijn paarden komen ALTIJD aanlopen, van stap tot aangaloperen. van veulen tot 16 jarige.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:37

ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn paard ook niet altijd komt..... 9 van de 10 keer komt ie gelijk aan galopperen en ik heb ook niet altijd de tijd om op m te gaan staan wachten en ga ik m wel eens halen maar dan laat ik m wel naar mij toe lopen de laatste paar meter....zodat ie toch nog een beetje komt........ maar zo gaat t al jaren als ie echt niet komt helpt even rammelen met bix nog wel dus ik zit lang niet zo in de problemen als TS het is gewoon jammer dat ie zo uitbreekt een pony die ik een tijd heb gereden liet zich ook wel eens niet vangen maar dan nam ik een emmertje mee en zodra die kop dr in ging liet ik de teugels over dr nek vallen en was t over

ik weet t ook niet zo goed.......al die tips van kettingen door zn mond of bit in vind ik toch eng voor als ie wel uitbreekt en dan op t touw gaat staan of wat dan ook ik denk toch inderdaad ook halster om en af en als dat goed gaat misschien een rondje door het land lopen? of m brok voeren op het land en zorgen dat ie daar voor altijd komt eerst gewoon geven dan proberen halster om brok halster af? maar t duurt nu al zo lang dat ik toch echt zou gaan zoeken naar een gedrags deskundige.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:46

Heb het al eerder gezegd, maar IK ga er niet van uit dat ik vrijdagavond alles meteen opgelost heb, hoor. Knipoog
Ik ga meer voor de oplossing op de langere termijn, maar daarvoor wil ik eerst zien wat het Arough aangeeft, wat ik zie en voel bij hem. Ik moet zo lachen om al dat eeuwige gegis in dit topic, maar ik weet toch allang dat er al mensen bij geweest zijn, die echt wel iets over paarden weten (Katja/Tinkerloos e.d.), dus ik ga er vanuit dat deze mensen gelijk hebben, als ze zeggen dat het dier echt angstig is. Knipoog

Typisch bokt, he, iedereen weet het altijd beter, blablabla. Clown
En filmen, ach, ik ga er vanuit dat ik vrijdag vooral dingen te zien krijg eigenlijk. En alles wat ik er verder uit kan halen is mooi meegenomen. Dus voor de sensatiezoekers; ik zou er niet op wachten als ik jullie was. Haha!

Joviban, ik neem een touwhalster mee, die mag ik niet omlaten, als ik hem al om krijg. Knipoog

Overigens; Vasthi, hoe groot is de kudde waar Arough in staat? Hoeveel paarden? Heb je enig idee hoe hij zich voelt in de kudde? Heeft hij een maatje? Of maatjes? Is hij verder wel rustig in het land? Even om een idee te krijgen. Je mag het ook vrijdagavond vertellen, hoor, maar ben effe nieuwsgierig. Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:04

aerdenhout1 schreef:
JoviBan schreef:

Deze gedachtengang zegt meer over jou dan over het paard.

nou dan heb JIJ blijkbaar makkelijkere paarden dan de ts Knipoog

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:17

Ik vind niet dat dat met makkelijkheid te maken heeft.
Ieder paard (ras) heeft zo zijn eigenschappen maar dat heeft weining te maken met wel of niet willen komen.

Ik hebvan allerlei soorten paarden maar allemaal komen ze toch wel als ik in de wei kom,waarom ze weten dat ze beloont worden als ze komen,dat ik niet altijd iets van hun nodig ben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:27

aerdenhout1 schreef:
Deze pony heeft al alle vertrouwen in de mens die hij nodig heeft en dat is...ik ben lekker slimmer...ik ben lekker sliiiiiiimmer!!!!!!!
Ik hoef lekker niet te werken IK HOEF LEKKER NIET TE WERKEN!!!!

Het is jammer dat mensen maar blijven denken dat een paard denkt zoals een mens. Knipoog
Maar ja, dat leren ze ook niet op de manege en ook niet bij veel andere gerenommeerde instructeurs. Clown

Als een paard angst heeft, vind ik dat toch iets heel anders dan de gedachte 'ik hoef lekker niet te werken'. Knipoog
Dat vind ik zo'n negatieve gedachtengang in de paardenwereld. Altijd maar uit gaan van dat het paard niet wil, in plaats van eens naar jezelf te kijken of proberen te zien waarom een paard doet wat hij doet zonder hem meteen te veroordelen. Is erg moeilijk voor de meeste mensen met paarden, blijkt. Clown

Het gedrag van dit paard heeft een reden. Hij probeert met zijn gedrag en lichaamstaal te vertellen wat hij voelt en veel eigenaren, ruiters en trainers negeren de boodschap door alleen maar aan hun eigen doel te denken (het vangen) en het liefst NU METEEN i.p.v. de tijd te nemen om het probleem echt op te lossen.

Ik denk dat je met paarden nooit uit mag gaan van dingen die je niet zeker weet. Daarbij vind ik dat je jezelf regelmatig de vraag mag stellen: Ben ik aan het 'vragen' of aan het 'eisen'? Zeker bij angstige paarden, is dat niet altijd de oplossing.

Daarbij denk ik dat je dit paard moet benaderen, zoals andere paarden dat doen. Want ik neem aan dat hij andere paarden wel toelaat om zich heen. Als je veel naar kuddes en hun onderlinge relaties kijkt, dan weet je hoe ze dat doen. En dat is een hele andere manier dan wij mensen over het algemeen een paard in het land benaderen. Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:34

Sorry dat ik even niet meer gereageerd heb.
Op sommige reacties hier ben ik niet meer van plan te reageren.
Sommige dingen vind ik gewoon kinderachtig.

Ik heb de laatste dagen niet veel kunnen doen met Arough, wanneer hij kwam gaf ik een aai maar heb ik hem verder eigenlijk genegeerd.

@ Nadya, Arough heeft wel een maatje in de wei, hij is heel rustig en ook erg onderdanig naar andere paarden toe. Er staan nu zon 12 andere paarden bij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:38

_Jessica schreef:
@ Nadya, Arough heeft wel een maatje in de wei, hij is heel rustig en ook erg onderdanig naar andere paarden toe. Er staan nu zon 12 andere paarden bij.

Dat is best een grote kudde trouwens. Knipoog
Ben heel benieuwd vrijdag en ik heb eventueel zaterdag ook nog wel tijd, hoor. Lachen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:38

aerdenhout1 schreef:
Ik hoop toch wel dat, na al die weken, er iemand is om dit spectakel te filmen en wij hier op bokt mogen meegenieten???
Ben erg benieuwd of dit je gaat lukken n.l!

Ik ben niet van plan nog filmpjes te plaatsen.
Lijkt mij dat het na het vorige filmpje duidelijk is hoe hij reageerd en dit is niet veranderd.
Hij komt alleen makkelijker naar je toe maar niet als je een halster mee hebt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:39

@Nadya, dat zou heel fijn zijn, heb je net ook een pbtje gestuurd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:47

Heb ook al gereageerd, hoor. Knipoog
Zie je vrijdag en zaterdag waarschijnlijk ook en laten we de rest maar via PB of email doen. Knipoog

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:58

zou het wel leuk vinden de voortgang te kunnen volgen.. niet iedereen plaatst vervelende berichten, ik wacht nog steeds op nieuws Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:00

ik ook, en vrijdag of zaterdag komt er vast wel een verslagje hier te staan

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:00

Een verslagje komt er zeker, maar geen filmpjes meer voor de sensatiezoekers Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:02

Vind ik ook prima, hoor, om degenen die oprecht belangstelling hebben op de hoogte te houden. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:05

Ik zou ook graag willen weten hoe het gegaan is vrijdag en evt. zaterdag, maar ik kan ook begrijpen dat jullie daar geen zin meer in hebben Knipoog

Maar goed, mocht er een verslagje komen (met evt. beeldmateriaal, puur uit interesse en wie weet om wat van te leren) dan zou ik dat wel leuk vinden Ja