Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rintjuh

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:18

ik schop mijn paard nooit.. maar dat vind ik bij mijn paard niet nodig Knipoog

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:07

hmm ligt bij mij een beetje aan de situatie denk ik..

kijk als mijn paard mij nog echt gericht schopt, dan geef ik hem wel een schop terug.
bijv. vorige week met scheren, was ik een pony aan het scheren, en begint ineens vies naar mij te meppen, heb hem toen een schop onder zn buik gegeven, en heeft het toen niet meer geprobeerd.
maar als hij nou opzij mept omdat dat paard van karakter zeg maar zo is, of bijvoorbeeld met aansingelen, dan zou ik dat niet doen. dat is gewoon een gewenning van het dier.

mijn vorige paard beet altijd heel gemeen, heb hem toen 1 keer terug gebeten in zn oor, en hij heeft het nooit meer gedaan. de meeste mensen zegge altijd dat je dat niet moet doen omdat je anders zn oren niet meer zou kunne knippen/scheren, maar dat liet hij wel gewoon toe. hij besefte dat hij dat ook precies zo bij mij deed, dus heeft goed geholpen.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:34

Iedereen maakt fouten, ook zo paarden.
Als hij perongeluk op jou teen staan kan je hem er ook weer afdieuwen, een beetje netjes opgevoed paard gaat met een duwtje wel opzij.
om hem hier nou een trap voor te gaan geven.
Waar geef je hem nog meer een trap voor?
Als hij het bit niet in wild?
Waar kunnen mensen al problemen van maken.
Ik snap dat het pijn doet, maar je paard gaat je niet met opzet pijn doen. doet hij dit wel? vind ik het terecht dat je hem straft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:39

In de laatste regel spreek je jezelf tegen. Sommige paarden doen je wel met opzet pijn. En wie bepaald welke situatie ik voor me heb, als jij als buitenstaander ziet dat ik mijn paard een correctie geef?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:41

Er zijn zat paarden die je bewust klem zetten. Er zijn zat paarden die niet van je teen afgaan met een duw. Ik wil gaan afwachten tot mijn teen 'dood' is. Hij heeft minder last van 1 schop (al je al direct naast een paard staat, heb je nog niet genoeg vaart kunnen maken om het paard écht pijn te doen) dan dat ik van mijn teen heb op dat moment.
Als 1 duw niet voldoende is, ben ik tot alles bereid om mijn teen te bevrijden. Het is wel ruim 500 kilo wat op je voet staat! Liever even een schuldgevoel dan niet meer kunnen lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:45

Cassidy schreef:
In de laatste regel spreek je jezelf tegen. Sommige paarden doen je wel met opzet pijn. En wie bepaald welke situatie ik voor me heb, als jij als buitenstaander ziet dat ik mijn paard een correctie geef?

Ik zie ze vaak zat naast me staan op de poetsplaats, als ik mijn paard aan het borstelen ben ofzo. Om het minste geringste wordt er geschreeuwd en gemept bij sommigen (wij hebben ook veel leerlingen rondlopen, ook zo leuk Clown ). Heel gezellig als je ernaast staat en lekker rustig bezig bent met je paard, terwijl je aan moet zien dat het soms echt niet terecht is.

Gisteren kwam het weidemaatje van mijn paard naast die van mij staan. Sam staat het hele jaar door buiten en deze Fjord nu dus even niet (wel straks weer in de zomer). Ze begroeten elkaar alleen maar even en die meid begint het Fjordje al te slaan. Toen heb ik me er even mee bemoeid, want die paarden mogen elkaar best even begroeten. Het zijn geen apparaten! Boos!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:48

Ik weet hoe mijn paard andere paarden soms kan begroeten Nagelbijten / Gniffelen Die heb ik ook wel eens weg moeten meppen bij een ander (ivm veiligheid voor die andere ruiter).

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:48

ik vind het onmenslijk vooral als het om iets kleins gaat ik doe het nooit alleen soms een heel zacht tikje op zijn neus of gewoon eehhh... Knipoog

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:49

Welshcobfan schreef:
Ik weet hoe mijn paard andere paarden soms kan begroeten Nagelbijten / Gniffelen Die heb ik ook wel eens weg moeten meppen bij een ander (ivm veiligheid voor die andere ruiter).

maar daar ben ik het mee eens ivm de veiligheid ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:51

Welshcobfan schreef:

Ja, als je het echt alleen maar zo wil zien, zoals je nu weer stelt. Verward
Paarden mogen bij jou dus niet even neus aan neus snuffelen?? Nou, bij mij mogen ze dat wel en dat heb ik dat meisje ook heel duidelijk verteld. Gelukkig luisterde ze, maar die klap op zijn hoofd was helaas al gevallen. Terwijl die van mij begon (tja, is een jonkie en nog zeer sociaal ook). Clown
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-03-07 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

domiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:52

als mijn paard me met de achter benen probeert te schoppen dan doe ik het terug maar vind het niet egt normaal. somige mensen schoppen een paard al als ze de oren in de nek leggen dan moet je vooral gaan schoppen. heb mijn paard trouwens maar een keer geschopt dat was toen hij mij omver had gegooid toen hij stijgerde voor me. maar anders nooit

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:52

Scotty__ schreef:
Als hij perongeluk op jou teen staan kan je hem er ook weer afdieuwen, een beetje netjes opgevoed paard gaat met een duwtje wel opzij.
Ik snap dat het pijn doet, maar je paard gaat je niet met opzet pijn doen. doet hij dit wel? vind ik het terecht dat je hem straft.

Een netjes opgevoed paard gaat niet op tenen staan, ook niet per ongeluk. De paarden die per ongeluk op je tenen gaan staan zijn over het algemeen niet zo best opgevoed, dus kun je je ernstig afvragen of hij zich weg laat duwen. En geloof me, er zijn paarden die heel gericht op je tenen gaan staan en die kunnen die schop krijgen als het ze lukt.
Er zijn echt paarden die je wel met opzet pijn willen doen, gelukkig zijn het er niet heel veel, maar het feit dat jij ze kennelijk niet bent tegengekomen betekend echt niet dat het niet bestaat.

PS: je onderschrift geeft ernstig te denken over je mentaliteit.......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:53

Het lijkt dan voor een buitenstaander of ik mijn paard aan het mishandelen ben (ook die ruiter dacht dat), terwijl ik juist die ruiter aan het beschermen was.
Mijn paard mag niet altijd snuffelen met andere paarden, alleen als ik weet dat ik controle over hem heb. Lastig uit te leggen, maar ik voel het wel aan wanneer hij wel of niet kan snuffelen.
(Geldt dus alleen als ik erop zit, en ook als op het andere paard een ruiter zit)
Ik sla natuurlijk niet direct, ik geef pas een tik als hij niet weg wel lopen als ik dat vraag.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-03-07 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:54

Ik heb hier een merrie van ruim 1.70, die het niet prettig vindt als je haar hoeven oppakt. Prima, maar er wordt niet naar mij geslagen, dat is gewoon veel te gevaarlijk. Dan krijgt ze een schop terug. Om onnozele dingen als begroeten of op je tenen staan (per ongeluk) schop ik natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 15-03-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:57

Waratje schreef:
Een netjes opgevoed paard gaat niet op tenen staan, ook niet per ongeluk. De paarden die per ongeluk op je tenen gaan staan zijn over het algemeen niet zo best opgevoed, dus kun je je ernstig afvragen of hij zich weg laat duwen. En geloof me, er zijn paarden die heel gericht op je tenen gaan staan en die kunnen die schop krijgen als het ze lukt.
Er zijn echt paarden die je wel met opzet pijn willen doen, gelukkig zijn het er niet heel veel, maar het feit dat jij ze kennelijk niet bent tegengekomen betekend echt niet dat het niet bestaat.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb hier een ponietje van mijn dochter, die super opgevoed is. Ze slaat en bijt nooit en is verschrikkelijk lief voor mijn dochter. Ze kan en mag alles met haar doen, zonder ook maar een woord van protest. Toch is ze wel eens op de tenen van mijn dochter gaan staan en ik weet 1000% zeker dat dat per ongeluk ging. Toen mijn dochter begon te brullen wist ze niet hoe snel ze haar voet moest verzetten.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:58

Waratje schreef:
Scotty__ schreef:

hmm hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, alleen een goed opgevoed pard kan ook op tenen staan hoor.
ik heb mijn 3.5 jarige zelf gefokt en van kleins afaan al wat er mee bezig geweest.
ze is netjes opgevoed, doet geen vlieg kwaad, maar staat soms wel op je tenen, mede door de lompigheid van haar zelf.
dus een goed opgevoed paard, doet dit net zo goed Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:59

Elk paard kan wel eens per ongeluk op een teen gaan staan. Als hij er niet af wil gaan, dan heb je in mijn ogen alle recht om hem een mep/schop/tik te geven.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:00

Paarden geven in deze ook een hoop aan. Mijn merrie wil niet met iedereen mee.( zij waardeert duidelijke grenzen , lees zonder schoppen.... bij haar ligt het al aan de manier van lopen van iemand, en de basisrust met het rijden in het drukke verkeer) Dit geeft zij aan als zij met iemand op straat gaat lopen.,mensen waar zij zich niet zeker bij voelt moet ze niet( mensen met harde schouders). Ze zal iemand nooit slaan of bijten zij geeft al veel eerder haar grenzen aan.
Bij haar zijn de correcties subtiel. ( wijzigen van positie waarin zij loopt bijvoorbeeld, stemverheffing )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:02

Die van mij is ook wel eens per ongeluk op mijn teen gaan staan, een hele tijd geleden, toen 'ie nog een jaar of 2 was. Zodra ik daarop reageerde ging hij er vanaf. Ik had mijn rijlaarzen aan en pijn deed het niet, hoor. Maar ja, ik heb ook geen groot paard en hij luistert goed dus hij reageerde op mijn stem en het wijken voor druk met mijn hand. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:05

Diablo schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb hier een ponietje van mijn dochter, die super opgevoed is. Ze slaat en bijt nooit en is verschrikkelijk lief voor mijn dochter. Ze kan en mag alles met haar doen, zonder ook maar een woord van protest. Toch is ze wel eens op de tenen van mijn dochter gaan staan en ik weet 1000% zeker dat dat per ongeluk ging. Toen mijn dochter begon te brullen wist ze niet hoe snel ze haar voet moest verzetten.

Punt is dat er toch een gaatje in de opvoeding zit, kennelijk: als de pony op een teen kan gaan staan, dan wordt de eigen ruimte van je dochter niet (voldoende) gerespecteerd. Dan is het inderdaad per ongeluk, maar ook door een detail puntje van de opvoeding. En als de pony meteen eraf gaat door het "brullen", dan is die schop niet nodig. Daar komt het "zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig" weer om de hoek kijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:07

Een goed opgevoed paard moet gelijk van je teen af gaan zodra je dat aangeeft (dmv duw, stem of whatever).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:07

Nobody is perfect, Waratje. Ook geen enkel paard. En dat is maar goed ook, anders zou het maar een saaie boel zijn. Lachen
Ik hou niet van perfectie.....

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:09

ik geef men paard ook wel eens een tik of een schop. maar echt als ie wat heeft gedaan wat echt niet kan. soms probeert die zn kont naar me toe te draaien, dan schop ik niet, maar dan geef ik hem een klap tegen de buik. en als ze bijt, dan een tik op de neus, echt trappen is niet nodig, want men pony trapt mij ook niet. mijn pony is ook wel eens op mijn voet gaan staan, daar heb ik geen trap of schop of mep voor nodig om hem dr af te krijgen, ik geef dr een duwtje en ze gaat er al van af. maar op je voeten staan doet ze niet expres. gewoon een kwestie van kijken waar je je voeten neerzet, ookal denk je er niet altijd aan Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:14

Nadya schreef:
Nobody is perfect, Waratje. Ook geen enkel paard. En dat is maar goed ook, anders zou het maar een saaie boel zijn. Lachen
Ik hou niet van perfectie.....

Haha! Ik hou ook niet van perfectie, maar ik wil wel het gemak van een goed opgevoed paard. Mijn paard is in de loop van de tijd zo ver gekomen, dat ik eigenlijk geen aandacht hoef te geven aan dit soort omgangsdetails, maar bij onze andere twee ben ik veel meer alert op hun gedrag en zorg dat ik bewuster mijn eigen ruimte afbaken. Een paard wordt niet opgevoed geboren, dat gebeurt in de loop van jaren. Van een 3 jarige verwacht ik ook niet dat ze alles weten, maar dan is het mijn verantwoordelijkheid om ze niet de kans te geven dit soort "dommigheden" uit te halen. Zo simpel zie ik dat.
En er is genoeg niet perfect aan mijn paard (en mij) dat we nog lekker door kunnen rommelen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:22

Nee, maar als iemand hier (Diablo) beschrijft dat ze een hele fijne kinderpony heeft, die 1x op haar dochter's voetje is gaan staan ooit, dan vind ik het niet terecht dat mensen daar zo over klagen. Mensen doen niets perfect, ook al zijn ze nog zo goed opgevoed en dat geldt in mijn ogen ook voor paarden.

Die van mij moet ook nog een hele hoop leren, maar we zijn wel op de goede weg (ondanks dat ik hem nooit schop Knipoog ) en ellendigheden als schoppen, bijten, me plat walsen e.d. heb ik nog nooit met hem meegemaakt. Laat staan dat ik hem moet gaan corrigeren als hij even aan een bevriend paardje snuffelt tijdens het borstelen. Clown
Van mij mag 'ie!!! Ja