Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Cassidy schreef:In de laatste regel spreek je jezelf tegen. Sommige paarden doen je wel met opzet pijn. En wie bepaald welke situatie ik voor me heb, als jij als buitenstaander ziet dat ik mijn paard een correctie geef?
). Heel gezellig als je ernaast staat en lekker rustig bezig bent met je paard, terwijl je aan moet zien dat het soms echt niet terecht is.
Die heb ik ook wel eens weg moeten meppen bij een ander (ivm veiligheid voor die andere ruiter). 

Welshcobfan schreef:Ik weet hoe mijn paard andere paarden soms kan begroetenDie heb ik ook wel eens weg moeten meppen bij een ander (ivm veiligheid voor die andere ruiter).
Welshcobfan schreef:Ik weet hoe mijn paard andere paarden soms kan begroetenDie heb ik ook wel eens weg moeten meppen bij een ander (ivm veiligheid voor die andere ruiter).
Scotty__ schreef:Iedereen maakt fouten, ook zo paarden.
Als hij perongeluk op jou teen staan kan je hem er ook weer afdieuwen, een beetje netjes opgevoed paard gaat met een duwtje wel opzij.
om hem hier nou een trap voor te gaan geven.
Waar geef je hem nog meer een trap voor?
Als hij het bit niet in wild?
Waar kunnen mensen al problemen van maken.
Ik snap dat het pijn doet, maar je paard gaat je niet met opzet pijn doen. doet hij dit wel? vind ik het terecht dat je hem straft.
Waratje schreef:Een netjes opgevoed paard gaat niet op tenen staan, ook niet per ongeluk. De paarden die per ongeluk op je tenen gaan staan zijn over het algemeen niet zo best opgevoed, dus kun je je ernstig afvragen of hij zich weg laat duwen. En geloof me, er zijn paarden die heel gericht op je tenen gaan staan en die kunnen die schop krijgen als het ze lukt.
Er zijn echt paarden die je wel met opzet pijn willen doen, gelukkig zijn het er niet heel veel, maar het feit dat jij ze kennelijk niet bent tegengekomen betekend echt niet dat het niet bestaat.
PS: je onderschrift geeft ernstig te denken over je mentaliteit.......
Waratje schreef:Scotty__ schreef:Iedereen maakt fouten, ook zo paarden.
Als hij perongeluk op jou teen staan kan je hem er ook weer afdieuwen, een beetje netjes opgevoed paard gaat met een duwtje wel opzij.
om hem hier nou een trap voor te gaan geven.
Waar geef je hem nog meer een trap voor?
Als hij het bit niet in wild?
Waar kunnen mensen al problemen van maken.
Ik snap dat het pijn doet, maar je paard gaat je niet met opzet pijn doen. doet hij dit wel? vind ik het terecht dat je hem straft.
Een netjes opgevoed paard gaat niet op tenen staan, ook niet per ongeluk. De paarden die per ongeluk op je tenen gaan staan zijn over het algemeen niet zo best opgevoed, dus kun je je ernstig afvragen of hij zich weg laat duwen. En geloof me, er zijn paarden die heel gericht op je tenen gaan staan en die kunnen die schop krijgen als het ze lukt.
Er zijn echt paarden die je wel met opzet pijn willen doen, gelukkig zijn het er niet heel veel, maar het feit dat jij ze kennelijk niet bent tegengekomen betekend echt niet dat het niet bestaat.
PS: je onderschrift geeft ernstig te denken over je mentaliteit.......
Diablo schreef:Dat ben ik niet met je eens. Ik heb hier een ponietje van mijn dochter, die super opgevoed is. Ze slaat en bijt nooit en is verschrikkelijk lief voor mijn dochter. Ze kan en mag alles met haar doen, zonder ook maar een woord van protest. Toch is ze wel eens op de tenen van mijn dochter gaan staan en ik weet 1000% zeker dat dat per ongeluk ging. Toen mijn dochter begon te brullen wist ze niet hoe snel ze haar voet moest verzetten.
Nadya schreef:Nobody is perfect, Waratje. Ook geen enkel paard. En dat is maar goed ook, anders zou het maar een saaie boel zijn.![]()
Ik hou niet van perfectie.....
Ik hou ook niet van perfectie, maar ik wil wel het gemak van een goed opgevoed paard. Mijn paard is in de loop van de tijd zo ver gekomen, dat ik eigenlijk geen aandacht hoef te geven aan dit soort omgangsdetails, maar bij onze andere twee ben ik veel meer alert op hun gedrag en zorg dat ik bewuster mijn eigen ruimte afbaken. Een paard wordt niet opgevoed geboren, dat gebeurt in de loop van jaren. Van een 3 jarige verwacht ik ook niet dat ze alles weten, maar dan is het mijn verantwoordelijkheid om ze niet de kans te geven dit soort "dommigheden" uit te halen. Zo simpel zie ik dat.
) en ellendigheden als schoppen, bijten, me plat walsen e.d. heb ik nog nooit met hem meegemaakt. Laat staan dat ik hem moet gaan corrigeren als hij even aan een bevriend paardje snuffelt tijdens het borstelen.