Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dyanavb schreef:Je kunt in mijn ogen een paard niet straffen. Je kunt je paard wel opvoeden naar hoe jij wilt dat hij zich in jouw kudde gedraagt. En daardoor moet je af en toe corrigeren. Als een paard mij bijt ... bijt ik terug. Wilt een paard me schoppen dan krijgt hij/zij een schop terug. Bij alles moet je wel altijd rekening houden en aanvoelen hoe de situatie is. Dat vergt inlevings vermogen. Een paard om de juiste reden corrigeren geeft ook in de meeste gevallen meteen een gewenst effect bij je paard. En daar merk je gauw is het een paardemens of een mens met een paard
Oenka schreef:Ik ken een pensionstal waar dat ook gebeurt. Zelfs bij pension paarden, gaat het paard ff niet gelijk opzij, hup een schop in de borst. Nou had mijn paard niet moeten zijn
Ik zou mijn paard nooit schoppen
En ik heb een lompe haf die graag grapjes uithaalt, maar schoppen?? Nooit
Ayasha schreef:wil je niet dat anderen je paard corrigeren/straffen/sussen/befluisteren moet je er geen anderen mee laten om gaan.'t zal mij een zorg zijn van wie een paard is, als ie mij dwars zit, corrigeer ik 'm.
Tinky12 schreef:Juist...heb in de transporten gezeten...ga je ook niet aan elke eigenaar vragen wat je wel en niet mag doen.Diertje moet gewoon keurig opgevoed zijn en daar waar er wat steken vallen,vul ik die wel aan![]()
Was met 1 van mijn eigen paarden in de kliniek,stond braaf.Op een gegeven moment moest hij om dus arts begint tegen hem te duwen.Begreep hij niet,zeg tegen haar...je moet het hem even vragen.
Ik vraag "om"en hij stapt keurig opzij.
Na de behandeling kreeg hij een beloning van haar omdat hij zo lief en braaf was geweestLiep ik met hem naar de balie waar hij vervolgens keurig achter mij stond te wachten totdat we klaar waren.
Ze vonden dat zo een enorm verschil met de IJslander die ze de dag ervoor hadden gehad,die sleurde baasje de hele loods doorZeg nou...vind dit toch eenvoudiger
![]()
Kwestie van opvoeden,je kunt er zoveel gemak en plezier van hebben...niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor het paard en omstanders
donnar schreef:Die van mij rent ook weg als hij schrikt of bang is, ik blijf staan dan draait hij om mij heen en staat weer stil. Hij is gewoon heel angstig en weet niet waar hij zijn angst moet laten, met mennen zijn we nu aan het trainen is hij zo bang dat hij steigert. We zijn nu grondwerk aan het doen zodat hij aan al die dingen went, voor de rest is hij super mak en kan je er alles mee.