Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:19

Schoppen doe ik wel hoor. Wanneer?
- als mijn pony mij schopt
- als pony op mij afstormt en van plan is mij omver te lopen (dat deed ze toen ik haar net had)
- Als er geen tijd is voor discussie, zoals toen mijn pony midden op een kruispunt ineens besloot in de staak te gaan.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:32

haha geweldig die verhalen over hengsten die zo fanatiek zijn... hier een super brave makke hengst.
nix steigeren of wat dan ook.. heerlijk :):)
en hij heeft uitdaging genoeg hoor ,, maar het interesseert hem allemaal nix

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:00

sanne

dan denk ik dat we best overeenkomen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:06

We proberen natuurlijk allemaal zo min mogelijk schoppend en rukkend met onze paarden om te gaan. De woorden "straffen" en "schoppen" roepen natuurlijk al snel een beeld op van een agressieve persoon die gewelddadig met het paard om gaan en daar zit het hem in. Een paard straffen moet je zonder emotie kunnen doen.

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:08

Je kunt in mijn ogen een paard niet straffen. Je kunt je paard wel opvoeden naar hoe jij wilt dat hij zich in jouw kudde gedraagt. En daardoor moet je af en toe corrigeren. Als een paard mij bijt ... bijt ik terug. Wilt een paard me schoppen dan krijgt hij/zij een schop terug. Bij alles moet je wel altijd rekening houden en aanvoelen hoe de situatie is. Dat vergt inlevings vermogen. Een paard om de juiste reden corrigeren geeft ook in de meeste gevallen meteen een gewenst effect bij je paard. En daar merk je gauw is het een paardemens of een mens met een paard :-)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:12

En dan heb je een paard van 175 waar bijt je die terug?
Persoonlijk vind ik dat altijd een rare oplossing.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:55

little_king schreef:
En dan heb je een paard van 175 waar bijt je die terug?
Persoonlijk vind ik dat altijd een rare oplossing.

En zo'n bek vol met haar is ook weer zowat :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:33

Dyanavb schreef:
Je kunt in mijn ogen een paard niet straffen. Je kunt je paard wel opvoeden naar hoe jij wilt dat hij zich in jouw kudde gedraagt. En daardoor moet je af en toe corrigeren. Als een paard mij bijt ... bijt ik terug. Wilt een paard me schoppen dan krijgt hij/zij een schop terug. Bij alles moet je wel altijd rekening houden en aanvoelen hoe de situatie is. Dat vergt inlevings vermogen. Een paard om de juiste reden corrigeren geeft ook in de meeste gevallen meteen een gewenst effect bij je paard. En daar merk je gauw is het een paardemens of een mens met een paard :-)

Imo is corrigeren gewoon een mooier woord voor straffen.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:13

Ik vind dat je bij straffen ervan uitgaat dat het paard weet dat hij iets fout heeft gedaan en daarvoor later nog een de consequentie krijgt. Voor mij is corrigeren het onderbreken van gedrag en hoeft dus niet per se negatief te zijn.
Zelf schop ik niet omdat ik dan het idee heb dat ik met mijn paard een interactie aanga alsof ik zelf een paard ben, wat hem ook het recht geeft om mij te schoppen als ik in zijn ogen iets fout doe.
Als hij de fout in gaat verhef ik mijn stem en gebruik ik mijn armen of een touw om hem weg te jagen. Dat hangt dan af van de mate waarin hij een fout maakt. Soms zwaai ik even zodat hij alleen maar even schrikt en gewoon blijft staan, soms is het nodig hem helemaal weg te sturen (bijvoorbeeld in de wei).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:32

Dan ben je aan het muggenziften over termen en definities. Ze komen op t zelfde neer: paard doet iets dat het niet mag en wordt daar op gewezen in de hoop dat ie het gedrag niet meer zal herhalen.

Als men eens minder zou muggenziften en meer zou op voeden zou er minder nood zijn aan een wel gemikte trap want dan kwam het zo ver niet.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:38

Ik ken een pensionstal waar dat ook gebeurt. Zelfs bij pension paarden, gaat het paard ff niet gelijk opzij, hup een schop in de borst. Nou had mijn paard niet moeten zijn :n
Ik zou mijn paard nooit schoppen :n
En ik heb een lompe haf die graag grapjes uithaalt, maar schoppen?? Nooit

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:07

*komt halverwege binnenvallen*

Als een paard een situatie aangaat waarin ik in gevaar ben (schoppen, bijten, steigeren) dan kan hij een trap verwachten. Gaat in de kudde ook zo, dus van mij krijgt hij maatje 39 in z'n hol.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:12

Oenka schreef:
Ik ken een pensionstal waar dat ook gebeurt. Zelfs bij pension paarden, gaat het paard ff niet gelijk opzij, hup een schop in de borst. Nou had mijn paard niet moeten zijn :n
Ik zou mijn paard nooit schoppen :n
En ik heb een lompe haf die graag grapjes uithaalt, maar schoppen?? Nooit

Ik heb een paard op een pensionstal toch wel eens het eind van een halstertouw flink laten voelen op zijn borst toen hij meende met binnen zetten hij door kon drammen.
Mag dat wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:19

wil je niet dat anderen je paard corrigeren/straffen/sussen/befluisteren moet je er geen anderen mee laten om gaan. :) 't zal mij een zorg zijn van wie een paard is, als ie mij dwars zit, corrigeer ik 'm.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:51

Ayasha schreef:
wil je niet dat anderen je paard corrigeren/straffen/sussen/befluisteren moet je er geen anderen mee laten om gaan. :) 't zal mij een zorg zijn van wie een paard is, als ie mij dwars zit, corrigeer ik 'm.

Psies...mijn mening ook.Ook wel gehad dat ik het paard van een ander buiten moest zetten,paard nam altijd de spurt...je moest uitkijken dat je het weiland niet werd ingesleurd en achter een paal bleef kleven.
Ik heb 2x een "goed gesprek"met haar gehad door op tijd met haar vol in de ankers te gaan en mijn elleboog vol in haar borst te planten...Was een vrij nauwe doorgang,weinig andere opties.

Verdiende geen schoonheidsprijs maar ik kon daarna wel met madam rustig naar de wei,touwtje los en dan mocht ze gaan.

We kunnen tenslotte maar 1 Alfa-Bitch in de kudde hebben nietwaar :o (of was dat nu met honden >;) ....nou ja,ze begreep iig dat ik erg zuur kon worden als ze zich misdroeg _O- )

Ik behandel elk paard naar beleefdheid en het boeit mij niet of het mijn eigen paard is of die van een ander.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:55

Precies.
hier ook zo. Ik ga niet verongelukken met een ander zijn paard omdat ik die niet aan zou mogen pakken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:17

Juist...heb in de transporten gezeten...ga je ook niet aan elke eigenaar vragen wat je wel en niet mag doen.Diertje moet gewoon keurig opgevoed zijn en daar waar er wat steken vallen,vul ik die wel aan :o

Was met 1 van mijn eigen paarden in de kliniek,stond braaf.Op een gegeven moment moest hij om dus arts begint tegen hem te duwen.Begreep hij niet,zeg tegen haar...je moet het hem even vragen.
Ik vraag "om"en hij stapt keurig opzij.
Na de behandeling kreeg hij een beloning van haar omdat hij zo lief en braaf was geweest :) Liep ik met hem naar de balie waar hij vervolgens keurig achter mij stond te wachten totdat we klaar waren.

Ze vonden dat zo een enorm verschil met de IJslander die ze de dag ervoor hadden gehad,die sleurde baasje de hele loods door :+ Zeg nou...vind dit toch eenvoudiger :P
Kwestie van opvoeden,je kunt er zoveel gemak en plezier van hebben...niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor het paard en omstanders :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:49

Tinky12 schreef:
Juist...heb in de transporten gezeten...ga je ook niet aan elke eigenaar vragen wat je wel en niet mag doen.Diertje moet gewoon keurig opgevoed zijn en daar waar er wat steken vallen,vul ik die wel aan :o

Was met 1 van mijn eigen paarden in de kliniek,stond braaf.Op een gegeven moment moest hij om dus arts begint tegen hem te duwen.Begreep hij niet,zeg tegen haar...je moet het hem even vragen.
Ik vraag "om"en hij stapt keurig opzij.
Na de behandeling kreeg hij een beloning van haar omdat hij zo lief en braaf was geweest :) Liep ik met hem naar de balie waar hij vervolgens keurig achter mij stond te wachten totdat we klaar waren.

Ze vonden dat zo een enorm verschil met de IJslander die ze de dag ervoor hadden gehad,die sleurde baasje de hele loods door :+ Zeg nou...vind dit toch eenvoudiger :P
Kwestie van opvoeden,je kunt er zoveel gemak en plezier van hebben...niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor het paard en omstanders :j

In mijn geval is het gewoon een must geweest om hem op te voeden.
Mijn dochter moet er ook mee uit de voeten kunnen en we staan op een manege waar veel kinderen lopen dus het moet wel zo veilig mogelijk blijven.
En inderdaad, voor je eigen gemak maar ook wanneer het dier wat mankeert moeten ze gewoon ook door anderen te hanteren zijn.
Je zou toch eens een poos ziek zijn en de verzorging van je niet opgevoedde paard uit handen moeten geven :oo
Zou me rotschamen en nog gevaarlijk ook !

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:55

Die van mij rent ook weg als hij schrikt of bang is, ik blijf staan dan draait hij om mij heen en staat weer stil. Hij is gewoon heel angstig en weet niet waar hij zijn angst moet laten, met mennen zijn we nu aan het trainen is hij zo bang dat hij steigert. We zijn nu grondwerk aan het doen zodat hij aan al die dingen went, voor de rest is hij super mak en kan je er alles mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:01

Fiona3FM schreef:
van mij krijgt hij maatje 39 in z'n hol.

Ik zie het voor me :')

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:07

donnar schreef:
Die van mij rent ook weg als hij schrikt of bang is, ik blijf staan dan draait hij om mij heen en staat weer stil. Hij is gewoon heel angstig en weet niet waar hij zijn angst moet laten, met mennen zijn we nu aan het trainen is hij zo bang dat hij steigert. We zijn nu grondwerk aan het doen zodat hij aan al die dingen went, voor de rest is hij super mak en kan je er alles mee.

Maar een angstig dier is wat anders, die moet je vertrouwen geven.
In mijn geval liep het dier over van zelfvertrouwen en wilde mij wel even laten zien dat hij het voor het zeggen had

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:10

Ja klopt, mijn moeder heeft in het begin wel eens de fout gemaakt om boos te worden. Nou meteen blinde paniek! Ik krijg vaak naar mij hoofd geslingerd dat is strenger moet zijn en hem aan moet pakken, daar ben ik het in dit geval gewoon totaal niet mee eens. Als ik merk dat hij kliert dan zorg ik er wel voor dat hij luistert, niet door te slaan of te schoppen (met rijden soms wel even flink been geven) maar door mijn stem te verheffen. Hij weet dan al hoe laat het is en staat meteen stil of stopt met wat hij aan het doen was, ik heb hem ook nooit hoeven slaan oid hij weet zijn plaats gewoon.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:22

Een angstige heeft naar mijn idee vaak genoeg aan een kleine correctie en zien dat al als groot.

Maar angstig of niet, ik blijf wel mijn ruimte om me heen opeisen. Door angst tegen me aan springen mag ook niet.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:33

Dat doet hij ook niet, soms per ongeluk. Maar zodra hij het door heeft (eigenlijk meteen) gaat hij weer aan de kant, hij rent meestal weg. Maar zoals ik in mijn vorige post ook aangaf stopt hij als ik blijf staan, als ik hem recht houd en tegen wil houden heb ik pech maar als ik gewoon blijf staan draait hij om mij heen en staat tegenover mij weer stil. Dan is zijn schrikreactie eigenlijk ook al weer over.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:39

Ik vind het ook niet meer dan normaal als je paard je 'voor de grap' JOU een trap verkoopt, of JOU bijt. (niet als dit uit angst gebeurd. dat kan weer trauma's veroorzaken) mag je hem een schop teruggeven ja :j aangezien je tegen een paard niet kan praten, en soms een keertje HEY schreeuwen ook niet helpt zou je dit toch op een andere manier moeten aanpakken.. zohier..