Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:08

maar er zijn zowat alleen maar agresieve oplossingen gegeven, dus als de TS die allemaal braaf uit heeft gevoerd, is ze idd een beetje te laat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:14

Nouja, ze gaan al twee maanden het land in met de vraag of het paardje alsjeblieft wil komen. Eerst met halster, daarna zonder halster geprobeerd, met voer geprobeerd, het helpt allemaal niet.

Maar ik vind mijn manier helemaal niet zo agressief hoor. Een paard kan meer hebben dan je denkt en zoals ik al zei, de verstandhouding is er bij ons juist een stúk duidelijker door geworden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:40

Onvoorstelbaar dat je je paardje al zolang niet te pakken krijgt.
Is er verder niemand die kan helpen dan? (sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:43

Kimmes schreef:
Is er verder niemand die kan helpen dan? (sorry, ik heb niet het hele topic doorgelezen)

Toch even in elk geval de laatste pagina's doorlezen als je ergens reageert Knipoog

Nadya gaat aanstaande vrijdag helpen, hopelijk levert dat wat op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:58

Ik had al eerder gereageerd op de vrij agressieve methodes van sommigen. Clown
Jongens, dit gaat over een paardje met een behoorlijk heftige angst. Niet over een zogenaamd dominant paard. Lees eerst het topic alsjeblieft, voordat we weer in herhaling gaan vallen. Knipoog

Ik woon om de hoek bij dit paardje en ga vrijdag en desnoods ook zaterdag kijken wat Anough nou precies aangeeft, wat er precies gebeurt, ga zelf aan de slag en hoop met een oplossing te komen voor TS en haar zus om dit probleem op te lossen. Ik doe niet aan symptoombestrijding en met gewoon maar even opjagen en het dier pakken, ben je er niet in dit geval. Het mag duidelijk zijn dat dit dier ergens last van heeft, hetzij een trauma, hetzij pijn of wat dan ook, dat kan ik van achter mijn laptop niet beoordelen.
Feit is dat dit dier geen enkel vertrouwen meer heeft in het laten vangen..........

We kunnen hier nog dagen om gaan gissen, maar dat lijkt mij vrij onzinnig.
Misschien na het weekend meer nieuws..... Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:16

Hey succes nadya, het is idd van belang dat iemand het dier ziet functioneren en de problematiek erkent zodat het dier begrepen kan worden. Dominantie en angst zijn heel verschillende dingen; niet iedereen herkent dergelijke verschillen.

Had destijds een heel gesloten merrie die erg dominant kon zijn maar ook in no time door kon slaan in paniek. Die combi vond ik soms moeilijk te lezen, maar het is goed dat ik er bewust van werd gemaakt; want een angst paard onder druk zetten kan levensgevaarlijke situaties geven.

Van angstagressie kunnen dieren heel gekke dingen gaan doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:48

KiWiKo schreef:
welne Haha! fjorden zijn gewoon een stuk slimmer dan menig ander ras........ en dat tikkie wat wij mensen uitdelen, veegt een fjord zn kont mee af.......

Een fjord moet je een stap voor zijn. Als hij je een geintje flikt, moet je hem de keer erop meteen de kop indrukken zodat hij het geen 2e keer kan doen.

Mijn fjord heeft het in het begin gedaan dat hij met de kop naar benee ging zodra er gras langs de kant stond. Dan haalde ik hem uit de wei en kreeg ik hem met geen mogelijkheid van zijn plek. Na een paar keer een flinke schop onder zijn hol was dat over Haha!

Daarnaast heb ik gehad dat hij zich losrukte en met touw en al het weiland indenderde. Dat heeft hij 1x voor elkaar gekregen, de keer erna probeerde hij het weer, maar ik was hem voor omdat ik het touw door zijn mond had gehaald. 1 flinke ruk waar menig paard de tranen van in de ogen krijgt was voldoende om het hem af te leren. Lachen

detour schreef:
Tsja, als ze hun adrenaline aanmaken helpt geen enkel middel..

Zeker niet bij mijn fjord, die lijkt alleen maar meer energie te krijgen van Tanqigel ROFL

KiWiKo schreef:
Fjorden worden er opdringerig van Lachen Dit was een heel beleefd, ontzettend sensibel zenuwachtig paard maar echt met een hart van goud, geen pas verkeerd gezet met de ruiter erop..... alleen dat aansingelen he, echt een drama Lachen zelfs een elastische dekensingel kon ze van flippen Lachen

Fjorden worden zeker opdringerig van eten, dat heeft een stalgenoot van mij nu door. Iedere keer dat ze mijn fjord in de wei zette de afgelopen weken, kreedg hij een snoepje als zijn halster af is. ( iets wat ik zelf nooit doe Tong uitsteken )

Nu weet mijn fjord dat hij van haar eten kan verwachten en staat hij onwijs aan haar te pulken als ze in de buurt staat. Hij heeft geen respect meer voor haar persoonlijke ruimte. Ik heb haar uitgelegd dat je dat monster van mij nooit wat uit de hand moet geven. Je kunt het nog beter in een emmer doen en deze voor hem neerzetten. Ik heb er zelf nooit problemen mee, als hij al denkt dat ik eten heb en hij gaat staan frummelen krijgt hij gewoon een waarschuwing die door een strenge hand word gevolgd als hij er niet naar luisterd. Hij krijgt van mij nooit snoep uit de hand. Sterker nog, ik heb niet eens snoep in de kast liggen voor hem Haha!

Wat ik wel doe, dat is tijdens de lange afstanden (20/30 km ) mijn peijenburg koekrepen met hem delen. Hij hoort gekraak als ik de verpakking openmaak, hij weet dat hij altijd wel een stukje krijgt, maar hij blijft doorlopen tot ik zeg "wil je ook?" Dan gaat hij stilstaan en pakt hij een stukje aan. Dan heb ik het er wel over dat ik op zijn rug zit. Hij blijft de gehele tijd doorlopen en stopt pas met lopen als ik het hem vraag. Wat ik ermee wil zeggen is dat je een fjord moet leren afwachten in alles.

Ik heb het hele topic doorgeplozen inmiddels. Ik hoop echt dat Nadya ermee kan helpen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:51

Idd. Fjorden zijn geen familiepaardjes, Fjorden zijn volgens mij meer dan gemiddeld intelligent, sterk en ondeugend, deze combi maakt hen imo niet geschikt voor beginners, of je moet een heel rustig volgzaam exemplaar hebben (wat dan niet lui is)..

Ze kunnen vaak ook enorm hard lopen emt die korte potjes en als ze dan hun hals er op zetten, maak dan je borst maar nat! Duivel

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:56

Fijn dat je gaat helpen Nadya. Ik ben benieuwd hoe het gaat vrijdag.
Succes.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:03

detour schreef:
Idd. Fjorden zijn geen familiepaardjes, Fjorden zijn volgens mij meer dan gemiddeld intelligent, sterk en ondeugend, deze combi maakt hen imo niet geschikt voor beginners, of je moet een heel rustig volgzaam exemplaar hebben (wat dan niet lui is)..

Ze kunnen vaak ook enorm hard lopen emt die korte potjes en als ze dan hun hals er op zetten, maak dan je borst maar nat! Duivel

Poeh.. Wat je zegt.. mijn exemplaar is 1.55 hoog en loopt als een paard. Daarnaast is het een eigenwijze druif met een gouden karakter, maar af en toe zijn stoute trekken. Vaak moet ik er om lachen hoor Haha! Je hoeft een paard niet altijd met grof geweld te straffen. Daarnaast doe ik ook niet aan dagelijks schreeuwen. Ik ken mensen die de hele dag tegen hun paard (in dit geval was het een KWPNer ) zaten te schreeuwen, dat paard gaf er niks meer om. Als ik een keer een keel opzet tegen mijn fjord, dan is hij echt onder de indruk, dat zal misschien een paar keer per jaar nodig zijn.

Hij is vreselijk lief voor kinderen, echt een scheet voor kleintjes. Hij gaat buiten gerust op de rem om zich door kinderen te laten aanha,len, geen problemen mee Haha! Kinderen kunnen ook gewoon met hem rondsturen in de bak, hij loopt dan heel voorzichtig. Maar een kind met hem naar buiten sturen is echt vreselijk onverantwoord, ook al is hij bij mij echt heel betrouwebaar en makkelijk.Daarnaast hoeft een kind ook geen dressuur hoogstandjes te verwachten Tong uitsteken

Als ik mijn fjord al zou wegdoen, dan zou ik hem zeker niet verkopen aan mensen die er kinderen op zouden laten rijden. Voor af en toe is het prima, maar voor de rest van zijn leven is het vragen om problemen Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:51

goedzo Nadya!
ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen, en of je een goede manier kan bedenken Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:32

Dank jullie wel. Lachen
Het gaat veel tijd kosten met deze Anough, dat is een ding waar ik al helemaal op voorbereid ben en TS en haar zus ook, volgens mij. Problemen zijn er om op te lossen, toch? Knipoog

Daarbij zijn dit type paarden helemaal mijn ding. Knipoog
Ik ben dol op paarden die net even wat uitgekookter zijn en vol eigen initiatief zitten. Het is de kunst ervoor te zorgen dat ze het fijn vinden om met je samen te werken i.p.v. je tegen te werken. Zie inderdaad zoveel mensen/kinderen klooien met Fjordachtige paarden en vaak ook echt op het trieste af......... Verdrietig
Als je ze een beetje snapt, gaan ze voor je door het vuur...... Ja

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:00

Nadya, hij heet AROUGH Knipoog En nu ik hem de afgelopen weken meer en mee heb kunnen observeren blijf ik erbij dat het een intelligent, maar ook zeer gevoelig en angstig dier is. Helaas weten we niet precies wanneer en waarom die angst erin geslopen is. Wel is het een toppertje als hij de boel uiteindelijk weer helemaal gaat vertrouwen.

Halster wilde ik vorige week niet omlaten omdat het een Full was en hij hem toch wel af zou weten te krijgen. Ik dacht ook dat een keer om en weer af hem misschien een goed gevoel zou kunnen geven. Toen hij het halster eenmaal om had heeft hij echt een paar keer op het punt gestaan naar me toe te komen (ik zag hem twijfelen), maar uiteindelijk durfde hij toen niet en was het halster al weer afgewerkt toen zijn baasje kwam.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:16

Ik heb inderdaad ook ondervonden hoe sterk ze kunnen zijn..
Bij de Hengstenhouderij krijgen we wel eens fjorden die nauwelijks in handen zijn geweest, of zich de trucjes hebben aangeleerd, nou dan is er geen houden aan hoor!!

Hopelijk vangen jullie hem snel een keer..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:12

Vasthi, sorry, ik weet hoe hij heet, maar had een verkeerd lettertje in getikt in mijn haast. Bloos Haha!

Ik zou het beestje geen halster omlaten, eerlijk gezegd. Als hij het echt nog niet fijn vindt, zou ik hem daar nu nog niet mee belasten. Hij zou er juist nog meer een hekel aan kunnen krijgen. Ik vind dat je hem moet belonen voor het feit dat hij zich heeft laten vangen en een halster om heeft laten doen. Dus af dat ding na ''het werk''. Knipoog
Tenzij het echt noodzakelijk is om hem om te houden. Maar goed, als hij hem er af werkt schiet dat ook niet op. Clown

Overigens, ik werk alleen maar met touwhalster, hoor. Knipoog
Ik neem er wel eentje van mij mee.............

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:20

Ik hoop toch wel dat, na al die weken, er iemand is om dit spectakel te filmen en wij hier op bokt mogen meegenieten???
Ben erg benieuwd of dit je gaat lukken n.l!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:23

aerdenhout1 schreef:
Ik hoop toch wel dat, na al die weken, er iemand is om dit spectakel te filmen en wij hier op bokt mogen meegenieten???

ohhoo sensatie zoeker! Cheese!

(persoonlijk vind ik de oplossing van de jager nog het leukst) Clown
Verdoven en op stal ermee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:25

Afschieten en een andere pony kopen??? Haha!
Maar ik ben serieus benieuwd of het lukt om de fjord op de een of andere manier te pakken. Een mens is nooit te oud om te leren...toch??

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:28

aerdenhout1 schreef:
Een mens is nooit te oud om te leren...toch??

Nee dat klopt maar die klote pony ook niet! Die is ook slim,zeer zeker nu hij al zo vaak gewonnen heeft.
wat het ook kost en wat ik ook moet doen,ik zou het nooit zover laten komen!

Zal lang duren dat het vertrouwen onderling weer wat is hersteld........

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:30

Goeie god, ben bang dat na deze post het topic de 100 pagina's gaat halen! Nagelbijten / Gniffelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:33

Deze pony heeft al alle vertouwen in de mens die hij nodig heeft en dat is...ik ben lekker slimmer...ik ben lekker sliiiiiiimmer!!!!!!!
Ik hoef lekker niet te werken IK HOEF LEKKER NIET TE WERKEN!!!!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:36

ROFL ROFL jammer maar helaas waar!

Die van Daisy in de sloot ligt nog voor hoor
*blij dat dat een happy end krijgt*

Deze kan je voorlopig echt niet meer rustig in de wei zetten.
Als hij merkt dat diegene al gaat twijfelen krijg je dit zelfde verhaal weer en weer en weer...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:37

Knap dat je dat vanaf je beeldscherm kunt concluderen. Eerst komen kijken en dan oordelen graag.

aerdenhout1 schreef:
Deze pony heeft al alle vertouwen in de mens die hij nodig heeft en dat is...ik ben lekker slimmer...ik ben lekker sliiiiiiimmer!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:41

aerdenhout1 schreef:

Deze gedachtengang zegt meer over jou dan over het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:43

Nadya schreef:
Ik zou het beestje geen halster omlaten, eerlijk gezegd. Als hij het echt nog niet fijn vindt, zou ik hem daar nu nog niet mee belasten. Hij zou er juist nog meer een hekel aan kunnen krijgen. Ik vind dat je hem moet belonen voor het feit dat hij zich heeft laten vangen en een halster om heeft laten doen. Dus af dat ding na ''het werk''. Knipoog
Tenzij het echt noodzakelijk is om hem om te houden. Maar goed, als hij hem er af werkt schiet dat ook niet op. Clown

Overigens, ik werk alleen maar met touwhalster, hoor. Knipoog
Ik neem er wel eentje van mij mee.............

Het hoeft niet zo te zijn dat hij het niet fijn vindt om het halster om te hebben. Tis volgens mij meer de handeling (halster om doen) en het vervolg daarop (wat gaat er gebeuren). Hij vertrouwt het niet.
Als je hem nu het halster om krijgt (het stalhalster dan) en hem vervolgens weer laat gaan, zou dat op zich al een positieve ervaring voor hem zijn.