Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit_Elf

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:16

simodi schreef:
Als je dan meteen roept "voet" tilt hij zijn voet ook op, mits je hem dat goed hebt aangeleerd vanaf het begin! (ik spreek uit ervaring ...)

ik snap je wel hoor Lachen

maar als je paard opzijstapt dan zie ik mijzelf niet in de halve seconden"VOET" roepen..

eerder 2 sec later, AUW mijn voet!
SUKKEL ga opzij!

en als ie dan niet doorheeft dat ie op mijn voet staat duw ik hem opzij of krijgt ie een schop Haha!

als ie naast me staat en ik zeg voet tilt ie echt niet meteen een poot op hoor
dan kijkt ie me aan en zegt ie: Welke voet? (in de zin van: wat wil je dan van me?)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:16

erleyne schreef:
Het is juist een teken van respect en liefde als je je paard duidelijk aangeeft waar de grenzen liggen. Heel veel paarden zijn ongeluk doordat ze daar gebrek aan hebben. Ze weten niet wat ze met zichzelf en met mensen aan moeten. En daar worden ze onzeker en klierig van.
Dat je grenzen reëel moeten zijn en je ze duidelijk aan moet geven, daar zijn we het allemaal wel over eens neem ik aan. Hoe je dat precies doet, dat zal waarschijnlijk altijd een punt van discussie blijven.

Mee eens en dat moet je vanaf begin af aan doen en heel consequent volhouden, ook als dat meer moeite kost. Hoe beter je je paard opvoedt des te minder lomp hij is en je dus ook niet hoeft te slaan en te trappen! Je ziet gewoon vaak dat mensen het met de opvoeding niet zo nauw nemen, bijv. paard eerst de stal in laten lopen voor je uit, bij het hek van de wei al gewoon losgooien ipv netjes wachten etc. Door dit soort dingen (die je soms wel 100x moet oefenen voor t wel goed gaat) wordt je paard ook gewoon lomp! Als die persoon dan weer lomp terug reageert door maar een trap te verkopen, dan denk ik toch 'eigen schuld' eerlijk gezegd. Ik begrijp uiterarad wel dat met vriendelijk vragen en alleen maar aaien geen enkel paard opgevoed kan worden, maar er is wel een tussenweg! Als je veel grondwerk doet met je paard bouw je respect op en gaat het opvoeden of die opvoeding in stand houden ook veel gemakkelijker.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:17

Ik heb gisteren onze 3 jarige nog een schop verkocht.
Ik was haar aan het poetsen en ze tilde haar been op en richte naar de zijkant waar ik dus stond, nadat ik 3 keer mijn stem had verheven en zij daar nog geen gehoor aan gaf heb ik haar een schop verkocht.
Ik vond dit zeer zeker terecht Ja
Daarna kon ik haar weer poesten en was enkel alleen een stem verhef voldoende.

Dit was trouwens niet de eerste keer dat ik haar ging poesten

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:18

Nadya schreef:
In mijn verhaal had ik het over paarden in de kudde in de zin waarin jij een paar woorden met nadruk afgebeeld hebt. Dus bij paarden onderling. Ik heb het idee dat je mijn post niet helemaal begrijpt, maar goed....

Ik vind dat mensen die hun paard op het onjuiste moment straffen na een 'vergrijp' van het paard ook dierenbeulen. En dat is wat ik in de dagelijkse praktijk vaak zie gebeuren. Zo'n paard heeft geen idee meer waar het om gaat. Echt goed corrigeren, leren ze je over het algemeen niet op de manege.

ik heb het idee dat we gewoon langs elkaar praten Knipoog

ieder zijn mening toch.. Knipoog

konden paarden maar praten Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:19

Meyke schreef:
simodi schreef:
Als je dan meteen roept "voet" tilt hij zijn voet ook op, mits je hem dat goed hebt aangeleerd vanaf het begin! (ik spreek uit ervaring ...)

ik snap je wel hoor Lachen

als ie naast me staat en ik zeg voet tilt ie echt niet meteen een poot op hoor
dan kijkt ie me aan en zegt ie: Welke voet? (in de zin van: wat wil je dan van me?)

Gaat niet automatisch de voet omhoog waar he het dichtst bij staat? Of in dit geval dus waar hij op staat Haha! ? Maar ik snap jou ook wel hoor! Je reageert primair als je pijn hebt, maar dat vind ik nog wat anders dan schoppen als ie gewoon niet luistert ...

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:19

susie1981 schreef:
Ik was haar aan het poetsen en ze tilde haar been op en richte naar de zijkant waar ik dus stond, nadat ik 3 keer mijn stem had verheven en zij daar nog geen gehoor aan gaf heb ik haar een schop verkocht.

JIJ DIERENBEUL Clown

nee vind dus in deze situatie het terecht Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:20

susie1981 schreef:

In zo'n geval geef ik dus een klap op de kont onder luid gemopper (ipv schop), maar het hangt misschien van je paard af in hoeverre hij dan onder de indruk is ...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:20

simodi: Een schop geven heeft weer niks met lompheid of grondwerk te maken

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:21

simodi schreef:
Gaat niet automatisch de voet omhoog waar he het dichtst bij staat? Of in dit geval dus waar hij op staat Haha! ? Maar ik snap jou ook wel hoor! Je reageert primair als je pijn hebt, maar dat vind ik nog wat anders dan schoppen als ie gewoon niet luistert ...

juist Haha! dus we zitten op dezelfde lijn Haha!

ik heb wel een paar keer meegemaakt dat er een lomperik op mijn teen heeft gestaan.. Nagelbijten / Gniffelen

trouwens over het algemeen als je echt naast het been staat en ik raak em aan dan geven ze wel voetje Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:22

Dat wilde ik ook zeggen Karoliena, haha het gaat snel hier .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:25

Nou, Meyke, ik weet in elk geval dat ik heel relaxt en rustig met mijn jonge Sam omga en dat ik dat ook van hem terug krijg. Het is echt een groot plezier om samen te zijn. Bij ons komt erg weinig strijd voor (ik kan me het me geeneens herinneren, eerlijk gezegd). Dus of 'ie nou kan praten of niet, het lijkt me voor hem ook een hele prettige omgang zo. Hij is in elk geval graag bij me in de buurt en de mensen bij ons op stal (waar ik geen stal huur, maar het hele jaar in het land sta) komen graag kijken als we samen gaan freestylen, omdat we zo'n lekker team aan het worden zijn. Op zulke momenten voel ik me trots en bevestigd in hoe het doe met mijn eigen superpaardje. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:28

Dat is inderdaad heel mooi en ik denk dat bijna iedereen dat wel met zijn paard heeft

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:31

Nadya schreef:
Nou, Meyke, ik weet in elk geval dat ik heel relaxt en rustig met mijn jonge Sam omga en dat ik dat ook van hem terug krijg. Het is echt een groot plezier om samen te zijn. Bij ons komt erg weinig strijd voor (ik kan me het me geeneens herinneren, eerlijk gezegd). Dus of 'ie nou kan praten of niet, het lijkt me voor hem ook een hele prettige omgang zo. Hij is in elk geval graag bij me in de buurt en de mensen bij ons op stal (waar ik geen stal huur, maar het hele jaar in het land sta) komen graag kijken als we samen gaan freestylen, omdat we zo'n lekker team aan het worden zijn. Op zulke momenten voel ik me trots en bevestigd in hoe het doe met mijn eigen superpaardje. Lachen

dat is hartstikke mooi! Ja super zelfs!

maar Meis, wat heeft dat met deze discussie te maken?
of voel je je persoonlijk aangevallen door wat ik zei?

want het enige wat ik bedoeld heb is dat corrigierende schoppen IMO niet verkeerd is.. en dat je paard daar echt niet minder om van je gaat houden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:38

Meyke schreef:
Nadya schreef:

dat is hartstikke mooi! Ja super zelfs!

maar Meis, wat heeft dat met deze discussie te maken?
of voel je je persoonlijk aangevallen door wat ik zei?

want het enige wat ik bedoeld heb is dat corrigierende schoppen IMO niet verkeerd is.. en dat je paard daar echt niet minder om van je gaat houden

Om wat je net zei over 'konden de paarden maar praten'. Lachen

Als ik Sam nu zou schoppen, zou hij er totaal niets van begrijpen, denk ik. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om, hij is dat niet gewend. Van de week wilde hij niet goed stilstaan bij het bekappen en toen heb ik eerst even een Parelli oefeningetje gedaan om hem te laten stilstaan en om hem zich weer op mij te laten richten i.p.v. de bekapper. Vervolgens kon ik hem zelfs op 'afstand' laten stilstaan, dus gewoon aan het losse halstertouw (leadrope in mijn geval), terwijl ik anderhalve meter van Sam vandaan stond. Mijn NBer kon hem rustig bekappen, hij verzette geen stap en richtte zich gewoon op mij. Probleem gecorrigeerd zonder te slaan. Ik weet dat jullie dat niet zo doen waarschijnlijk, maar wij doen het wel zo. En het werkt prima. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:41

Nou ik sla nooit als ze niet stil willen staan bij de smid of zo, dat zou wel heel kort door de bocht zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:42

Dat is dan toch alleen maar fijn Nadya? Maar andere mensen gebruiken andere methoden ( die niet automatisch mishandelen betekenen ) en die werken voor hun. En dat is dan ook prima. Het is ook een kwestie van leven en laten leven!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:48

Karoliena, ben blij te horen dat jij ook niet zou slaan op zo'n moment. Ik ken zat mensen die dat wel doen. Mijn vorige hoefsmid was bijvoorbeeld wel zo (niet dat 'ie het mocht van mij Knipoog ).
Terwijl ik dan denk 'kom op, dat beest is nog hartstikke jong en het is nog steeds een beetje spannend voor hem'. Mijn NBer heeft er ook alle begrip en geduld voor gelukkig. De dag erna kwam de tandarts en toen stond 'ie wel prima stil, ondanks dat gedoe met zijn mond door een vreemde (maar ook dat heb ik regelmatig geoefend, dat ik aan en in zijn mond mag zitten).

Erleyne; prima, als andere mensen het anders doen en het werkt goed. Dat meen ik echt, hoor.
Ik wil alleen maar aangeven hoe ik het oplos zonder ooit te hoeven schoppen. Maar als Sam mij bijt of trapt, dan bijt ik ook van me af natuurlijk. Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt met hem. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:49

Ik ga trouwens lekker naar buiten met mijn dochtertje. Die staat al een paar minuten enthousiast te springen voor m'n neus of we nou eindelijk eens gaan.... Haha! Haha! Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:50

En gelijk heeft ze Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:51

Doei! Doei! Doei!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:28

Meyke schreef:
Scotty__ schreef:
Details?
Nou ik zij gewoon: als een paard bij de poetsplaats staan je poets hem, en hij staat perongeluk op je voet, en hij stapt er meteen weer af, zou je hem dan een trapt geven...

als hij gewoon meteen weer wegstapt zou ik hem geen trap geven?
wel als ie niets doorheeft en hij gaat niet opzij

dan krijgtie met mijn andere vrije voet een trap of een harde duw met mijn rechter arm Knipoog
tja hallo.. mijn tenen moeten langer mee hoor..

Dus jij straft je paard terwijl hij zel niet eens weet wat hij verkeerd doet? Goede corectie hoor wees trots op je zelf....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:33

Binckydenice schreef:
Meyke schreef:

dan krijgtie met mijn andere vrije voet een trap of een harde duw met mijn rechter arm Knipoog

Dus jij straft je paard terwijl hij zel niet eens weet wat hij verkeerd doet? Goede corectie hoor wees trots op je zelf....

Jij bent zeker wel de ideale paardenvriend hé? Haha....

Wat meyke hier doet is helemaal niet verkeerd. laat jij een paard je teen verbrijzelen? Ik niet, dan krijgt hij een klap of trap! Je kan moeilijk "vragen" of ie van je teen wilt stappen....

*edit*
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 15-03-07 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:34

Hellemaal gelijk in! Vork

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:47

Binckydenice schreef:
Meyke schreef:

En toch moet een paard zich altijd bewust zijn van jouw ruimte. Persoonlijk zou ik de een klap met mijn hand geven en geen schop (die bewaar ik voor de echte gevaarlijk fase).

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:27

simodi schreef:
susie1981 schreef:

In zo'n geval geef ik dus een klap op de kont onder luid gemopper (ipv schop), maar het hangt misschien van je paard af in hoeverre hij dan onder de indruk is ...

Ja dat is nu juist het probleem ze is zo brutaal dat ze van een klap niet onder de indruk zou zijn.
Maar gelukkig leert ze aardig snel en zal ze zich hopelijk de volgende keer of die keer erop nog eens bedenken voordat ze haar been gericht zal optrekken en plaatsen Clown