erleyne schreef:Het is juist een teken van respect en liefde als je je paard duidelijk aangeeft waar de grenzen liggen. Heel veel paarden zijn ongeluk doordat ze daar gebrek aan hebben. Ze weten niet wat ze met zichzelf en met mensen aan moeten. En daar worden ze onzeker en klierig van.
Dat je grenzen reëel moeten zijn en je ze duidelijk aan moet geven, daar zijn we het allemaal wel over eens neem ik aan. Hoe je dat precies doet, dat zal waarschijnlijk altijd een punt van discussie blijven.
Mee eens en dat moet je vanaf begin af aan doen en heel consequent volhouden, ook als dat meer moeite kost. Hoe beter je je paard opvoedt des te minder lomp hij is en je dus ook niet hoeft te slaan en te trappen! Je ziet gewoon vaak dat mensen het met de opvoeding niet zo nauw nemen, bijv. paard eerst de stal in laten lopen voor je uit, bij het hek van de wei al gewoon losgooien ipv netjes wachten etc. Door dit soort dingen (die je soms wel 100x moet oefenen voor t wel goed gaat) wordt je paard ook gewoon lomp! Als die persoon dan weer lomp terug reageert door maar een trap te verkopen, dan denk ik toch 'eigen schuld' eerlijk gezegd. Ik begrijp uiterarad wel dat met vriendelijk vragen en alleen maar aaien geen enkel paard opgevoed kan worden, maar er is wel een tussenweg! Als je veel grondwerk doet met je paard bouw je respect op en gaat het opvoeden of die opvoeding in stand houden ook veel gemakkelijker.