* Ik doe met mijn huidige merrie niets ,maar dan ook niets bewust dressuur technisch zoals: longeren, bijzetten, corrigeren, ohz stelling, ohz schouder correctie, zijgangen, sporenzooi, bitten, or what ever..
Hobbel af en toe wat ohz meest in stap, rommel wat aan met click en targets en doe wat lange teugelwerk, wat mentraining, lange lijnen en veel spelletjes.
En wekelijks rechte lijnen stappen buiten ohz of fijn ernaast (het-gras-snaai-loopje.nl)
alles metaal-loo
Nu loop ik er natuurlijk wekelijks recht erachter, (teugel-werken) en ja: gut wat loopt ze toch mooi recht in ruggegraat als je er overheen kijkt.
Mooi gelijkmatige linkse en rechtse swung, en ohz voelt dat ook zo, maar is dat ook zo ?
Dus haar maar es , na maanden niet, aan de longeer gehangen op halstertje....: whow zeg: die stapt en draaft volledig uit zichzelf op boeghoogte, neusje eruit, laat hals vallen, schoft omhoog , dragend en stapt ruim over, losjes hangende lijn.
Los in de rug, lange rugspieren goed zichtbaar, lekker flubber bij schouder en billen.
Geen enkele druk op de volte op de lijn, geen hoofd naar buiten, mooie cirkels zonder zelf mee te hoeven lopen en bij volte verkleinen en vergroten hetzelfde.
En das bij mij van binnenhoefslag-binnenhoefslag naar 3 meter oid.
Ik was effe zwaar onder de indruk wat ze liet zien, trots op haar , zweep neergelegd en puur op lijf en stukje lijn liet ze hetzelfde zien.
M.a.w.: reken het jezelf niet meteen toe als je paard effe niet lekker loopt, pak niet direct er van alles bij, maar zoek in de basis naar balans en evenwicht vanuit hun eigen natuurlijke bewegingen.