Skyefate schreef:Ik heb het al te vaak gezien op maneges en ik ga het zelf ook nooit doen. Die harde schoppen in de buik, een harde snok geven aan de teugels... Je maakt ze kapot, maar dat beseffen mensen niet. Het zijn dieren, geen machines. Gewoon omdat ze groter zijn wil niet zeggen dat je ze niet moet opvoeden als een klein kind. Ze zijn niet van nature agressief, maar gewoon onopgevoed. Hebben mensen dan nooit gehoord van NH? Trouwens, ik heb ook mijn fair share van etters aan het touw gehad, maar dat wil niet zeggen dat je ze moet schoppen. Met dieren omgaan staat gelijk aan geduld. Het paard dat ik de heuvel op wilde leiden een paar weken geleden was erop gebrand mij voor te steken en me omver te lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar een schop verkocht. Ik liet haar een tour draaien, probeerde het nog eens. Als ze me terug voorstak, deed ik de tour opnieuw. En opnieuw. Wanneer dat niet werkte, liet ik haar achteruit gaan. Pas toen ze rustig achter me bleef leidde ik haar de berg op.
Je mag me een hippie noemen en whatnot, doe wat je niet laten kunt, maar ik vindt dat paarden even goed behandeld zouden moeten worden als iets kleins als een hond of kat.
NH Natural Horsemanship. Ja, vaak genoeg van gehoord. Zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan.
Wat doet een paard in de natuur als hij het ergens niet mee eens is? Eerst lichaamshouding aanpassen, als daar geen reactie op komt gaat hij over tot bijten of slaan. Als een paard bij ons dus niet reageert op de verandering in onze lichaamshouding, en de situatie is dusdanig dat het paard ook niet van plan is om te reageren, kan hij een trap verwachten ja. Gelukkig is dit in veel gevallen niet nodig, aangezien de meeste paarden dondersgoed weten wat er bedoeld wordt met de lichaamshouding, maar ik laat niet over me heen lopen. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik niet trap om te raken, het zwaaien van het been is meestal goed genoeg.
Je kunt een paard niet behandelen zoals een hond of een kat, want het ís geen hond of kat. Een paard kan levensgevaarlijk worden in bepaalde situaties..