Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:10

little_king schreef:
Paard dat steigert met een zweepje of het eind van je halstertouw onder de buik tikken doet wonderen :)

En ja dominante paarden steigeren juist tegen elkaar.

En er voor komen staan is natuurlijk een eigen fout.

Heb je het nu tegen mij ?
Paard kreeg toen hij omhoog stond een tik op de borst met de zweep, daar was hij niet van gediend, draaide een kwartslag zodat hij recht voor me stond en maaide toen met het voorbeen naar me.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:12

Naar iedereen die er voor komt te staan :)
En tegen Skyefate die denkt dat paarden niet steigeren.

Denk je dat elke hengstenhouder dagelijks voor die puber 3 jarige uit de opfok komt te staan? Met alle risico's?
Die staan er altijd naast, wat het paard ook doet.
Je hebt niet voor niets een lijntje vast en een zweepje :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

little_king schreef:

Denk je dat elke hengstenhouder dagelijks voor die puber 3 jarige uit de opfok komt te staan? Met alle risico's?

De mijne heeft inderdaad nog vrij lang gedacht dat hij hengst was, inclusief hengstengedrag....
Wat een etterbak was dat, en dan als manegepony :oo
Gelukkig is hij een heel eind opgeknapt.
Wat ik wel structureel moet doen, is hem schuin achter me laten lopen.
Zodra ik accepteer dat hij naast me loopt of hij het idee heeft dat ik met hem mee loop (en op zijn tempo) dan krijgen we weer een meningsverschil van wie leidt wie....
Dus wanneer ik hem aan de hand meeneem, laat ik hem steeds stoppen, heel af en toe stukje draven, weer wegstappen en als hij echt weer even het idee heeft hengst te zijn (als er bijvoorbeeld een paard los staat en deze uit zijn panty gaat of een die aan de longeerlijn aan galoppeerde terwijl ik langs loop) dan laat ik hem om me heen draaien, zet hem een stapje terug net zo kang tot hij zijn neus weer laat zakken en met mij mee loopt. Zo blijft hij goed bij de les en blijft hij mij volgen...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:58

Nens77 schreef:
Het vermijden ?!
Dus dan maar niet je paard van de buitenbak terug naar stal brengen ?
Gewoon maar buiten laten staan.
Of me maar mee laten sleuren over het terrein ?
Door al die manegeklantjes voor me, die hem letterlijk een loopje met ze liet nemen, heb ik inderdaad eenmalig moeten laten zien dat ik niet van plan was voor hem opzij te gaan of hem zijn zin te geven.
Na dat voorbeen kreeg hij inderdaad een trap vol tegen zijn borst ja.
Omdat hij nergens respect voor had, hij sloeg namelijk zelfs naar een zweep.
Dit soort paarden worden dus gemaakt door mensen die een correctie sielugh vinden waardoor dergelijk gedrag steeds verder uit de klauwen loopt en tot iemand inderdaad eens hardhandig laat zien dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt.

Vermijden is dus geen optie, nogmaals hoe los JIJ dit op dan ?

Hola, viseren much?
Nee, het is niet omdat ik het 'zielugh' vindt zoals jij zo kleinerend zei. En zo worden die paarden niet gemaakt. Die paarden worden net zo door die trappen, door die agressiviteit. Als je een paard volop in de borst trapt, djeezes, geen wonder dat ze dan agressief blijven. Die schoppen en trappen helpen niks, ofwel maak je je paard onmetelijk bang, ofwel worden ze gevaarlijk. Zoals dat prachtig voorbeeld van net. Je laten meesleuren is ook geen optie - en misschien heb je erover gekeken, maar ik vertelde al hoe ik zo'n dingen aanpak. Je moet niet wachten tot hij aanvalt of steigert. Je moet letten op de details! Ooit geweten van zoiets simpel als lichaamshouding? Wanneer die hals ook maar een centimeter voorbij jouw schouder komt, hoor je al in te grijpen. Ik laat ze helemaal teruggaan, of een paar stappen, ik draai een volte, ik stuur ze achteruit. Het helpt, of je dat nu wilt accepteren of niet.
Niet alle paarden zijn dezelfde en ik ben van mening dat je geen enkel dier, paard of whatever, hoort te trappen. En dat 'ikke wel, ikke niet' heen en weer gediscussieer is iets voor kindjes, laten we dat achterwege laten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:01

little_king schreef:

Heb ik ooit gezegd dat paarden niet steigeren? Waar dan?
Ik zei dat het niet hoort. Tuurlijk steigeren ze tegen elkaar en in groepsverband. Tuurlijk kunnen ze agressief zijn. Ik ben gewoon puur van mening dat als je paard tegen jou steigert, dat dit niet normaal is en dat je het ofwel moet zoeken bij een betere opleiding of hulp zoekt.

Qimm

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:53

Een brutaal/dominant paard wordt van een schop heus niet bang (of ik ben alle uitzonderingen tegengekomen). Verder ga je er van uit dat een schop altijd vanuit boosheid of frustratie komt. Voor mijzelf en, geloof ik, de meesten hier is dat zeker niet het geval. Ten slotte, wij mensen kunnen nog niet misschien zo hard trappen als een paard, echt ernstig bezeren met schadelijke gevolgen zal niet aan de orde zijn bij een, eenmalig, goed getimede schop.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 06:56

Stel mijn paard draait me de kont toe; dan verhef ik mijn stem.
Als ze begint te trappen, dan schop ik wel terug jah.
Een paard laat zich meestal door een ander paard ook niet zomaar trappen als het hoger in rang staat dan de ander. Dus die schopt terug.
Ik sta 'hoger' dan mijn paard, ik ben haar leider, dus als ze zou trappen, dan trap ik terug.

Met bijten is een ander verhaal. Ikzelf ben nooit hard gebeten, maar als een paard me heel hard gebeten heeft bijvoorbeeld, en ik heb niet op tijd door dat ze wil bijten, krijgt ie wel een fikse tik hoor! Wel met mijn handen, hiervoor ga ik niet schoppen.

Wel heb ik 'waarschuwings' beten gehad. Die zijn niet gemeen of heel pijnlijk bedoeld. Bijvoorbeeld toen ik het vroeger heel normaal vond om heel hard aan te singelen. Geleerd door mijn manege toen (jah! heel slecht!) En ik gaf toen ook tikken!
Later is er een lampje boven mijn hoofd gaan branden; Waarom doet ze dit?
Het heeft meestal gewoon een oorzaak. Ik had geleerd dat het harde aanzingelen het paard pijn dé en dat ze me daarom zo beet. Ze beet nooit goed hard door maar wachtte tot er eindelijk een lampje boven mijn hoofd ging branden. :P mooi vond ik dat toen.
Toen was ik een aar of 7.

Dus schop of sla je paard niet zomaar ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:03

Skyefate schreef:
Nens77 schreef:
Het vermijden ?!
Dus dan maar niet je paard van de buitenbak terug naar stal brengen ?
Gewoon maar buiten laten staan.
Of me maar mee laten sleuren over het terrein ?
Door al die manegeklantjes voor me, die hem letterlijk een loopje met ze liet nemen, heb ik inderdaad eenmalig moeten laten zien dat ik niet van plan was voor hem opzij te gaan of hem zijn zin te geven.
Na dat voorbeen kreeg hij inderdaad een trap vol tegen zijn borst ja.
Omdat hij nergens respect voor had, hij sloeg namelijk zelfs naar een zweep.
Dit soort paarden worden dus gemaakt door mensen die een correctie sielugh vinden waardoor dergelijk gedrag steeds verder uit de klauwen loopt en tot iemand inderdaad eens hardhandig laat zien dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt.

Vermijden is dus geen optie, nogmaals hoe los JIJ dit op dan ?

Hola, viseren much?
Nee, het is niet omdat ik het 'zielugh' vindt zoals jij zo kleinerend zei. En zo worden die paarden niet gemaakt. Die paarden worden net zo door die trappen, door die agressiviteit. Als je een paard volop in de borst trapt, djeezes, geen wonder dat ze dan agressief blijven. Die schoppen en trappen helpen niks, ofwel maak je je paard onmetelijk bang, ofwel worden ze gevaarlijk. Zoals dat prachtig voorbeeld van net. Je laten meesleuren is ook geen optie - en misschien heb je erover gekeken, maar ik vertelde al hoe ik zo'n dingen aanpak. Je moet niet wachten tot hij aanvalt of steigert. Je moet letten op de details! Ooit geweten van zoiets simpel als lichaamshouding? Wanneer die hals ook maar een centimeter voorbij jouw schouder komt, hoor je al in te grijpen. Ik laat ze helemaal teruggaan, of een paar stappen, ik draai een volte, ik stuur ze achteruit. Het helpt, of je dat nu wilt accepteren of niet.
Niet alle paarden zijn dezelfde en ik ben van mening dat je geen enkel dier, paard of whatever, hoort te trappen. En dat 'ikke wel, ikke niet' heen en weer gediscussieer is iets voor kindjes, laten we dat achterwege laten.

Volgens mij moet je dan nog een keer lezen wat ik schreef.
Mijn paard accepteerde niet dat ik hen een stap terugzette (dus nogmaals, hoe los jij dat op, want je schreef dat net als jouw oplossing, tsja die oplossing accepteerde hij dus niet) toen hij me probeerde mee te sleuren.
DAAROM kwam hij omhoog.
Toen hij omhoog ging kreeg hij een tik, daarom maaide hij met zijn voorbeen.

Mijn paard is er nog bang, noch agressief van geworden, maar hij accepteerd nu wel dat hij achteruit moet als ik het zeg.
En tsja, die schop, hij kroop inderdaad van angst in elkaar (NOT).

Hij stond me aandachtig op te nemen met zijn oortjes naar voren en besefte in 1 x dat ik het volgen waard was.

Hij is en blijft dominant en pakt een hele arm als hij een vinger krijgt....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:26

Skyefate schreef:
little_king schreef:

Heb ik ooit gezegd dat paarden niet steigeren? Waar dan?
Ik zei dat het niet hoort. Tuurlijk steigeren ze tegen elkaar en in groepsverband. Tuurlijk kunnen ze agressief zijn. Ik ben gewoon puur van mening dat als je paard tegen jou steigert, dat dit niet normaal is en dat je het ofwel moet zoeken bij een betere opleiding of hulp zoekt.

Nee dat is niet normaal, maar als hij een baasje heeft gehad waar hij de zin kreeg of gewoon nog moet leren dat het niet mag zal hij dat wel een paar keer proberen.
En met een foei gaat dat dan niet over.

En hulp heeft die foei zegger dan wel nodig, ik niet want hij laat het daarna bij mij wel uit zijn hoofd :)

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:21

Skyefate schreef:
Ik heb het al te vaak gezien op maneges en ik ga het zelf ook nooit doen. Die harde schoppen in de buik, een harde snok geven aan de teugels... Je maakt ze kapot, maar dat beseffen mensen niet. Het zijn dieren, geen machines. Gewoon omdat ze groter zijn wil niet zeggen dat je ze niet moet opvoeden als een klein kind. Ze zijn niet van nature agressief, maar gewoon onopgevoed. Hebben mensen dan nooit gehoord van NH? Trouwens, ik heb ook mijn fair share van etters aan het touw gehad, maar dat wil niet zeggen dat je ze moet schoppen. Met dieren omgaan staat gelijk aan geduld. Het paard dat ik de heuvel op wilde leiden een paar weken geleden was erop gebrand mij voor te steken en me omver te lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar een schop verkocht. Ik liet haar een tour draaien, probeerde het nog eens. Als ze me terug voorstak, deed ik de tour opnieuw. En opnieuw. Wanneer dat niet werkte, liet ik haar achteruit gaan. Pas toen ze rustig achter me bleef leidde ik haar de berg op.

Je mag me een hippie noemen en whatnot, doe wat je niet laten kunt, maar ik vindt dat paarden even goed behandeld zouden moeten worden als iets kleins als een hond of kat.

NH Natural Horsemanship. Ja, vaak genoeg van gehoord. Zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan.

Wat doet een paard in de natuur als hij het ergens niet mee eens is? Eerst lichaamshouding aanpassen, als daar geen reactie op komt gaat hij over tot bijten of slaan. Als een paard bij ons dus niet reageert op de verandering in onze lichaamshouding, en de situatie is dusdanig dat het paard ook niet van plan is om te reageren, kan hij een trap verwachten ja. Gelukkig is dit in veel gevallen niet nodig, aangezien de meeste paarden dondersgoed weten wat er bedoeld wordt met de lichaamshouding, maar ik laat niet over me heen lopen. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik niet trap om te raken, het zwaaien van het been is meestal goed genoeg.
Je kunt een paard niet behandelen zoals een hond of een kat, want het ís geen hond of kat. Een paard kan levensgevaarlijk worden in bepaalde situaties..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:48

Als je met een paard werkt dat (nog) steigert, bokt, trapt of door je heen loopt en je hebt de mogelijkheid om het paard een trap tegen de buik te verkopen, dan sta je echt veel en veels te dichtbij.

Ik blijf het taalgebruik in dit soort discussies zo typerend vinden. Het zijn altijd dezelfde mensen die extreem dominante "etterbakken" hebben :D

Als je alleen een keuze ziet tussen in de buik trappen en "foei" zeggen, dan is er nog ontzettend veel te leren.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:07

sanne83 schreef:
Als je met een paard werkt dat (nog) steigert, bokt, trapt of door je heen loopt en je hebt de mogelijkheid om het paard een trap tegen de buik te verkopen, dan sta je echt veel en veels te dichtbij.

Ik blijf het taalgebruik in dit soort discussies zo typerend vinden. Het zijn altijd dezelfde mensen die extreem dominante "etterbakken" hebben :D

Als je alleen een keuze ziet tussen in de buik trappen en "foei" zeggen, dan is er nog ontzettend veel te leren.

Een paard is vaak tweedehands.
Wat je voorganger(s) hebben verziekt moet je dan maar op zien te lossen.
Een paard wat geleerd heeft dat het zijn zin krijgt, mensen omver mag lopen en altijd 'de baas' heeft mogen spelen en dus geen pasje achteruit of om je heen draaien wil accepteren (ik heb daar geen zin in dus ik maak me groot, doe lelijk en dan ben ik er vanaf) zul je dus even wat anders aan moeten pakken.

Overigens schopte hij ook andere paarden lens als die achter hem langs liepen op de poetsplaats (1x was het een meisje op een shet waarvan hij haar knie bijna aan gort trapte), ook hier heb ik hem 1 x een goed getimede schop tegen zijn bil gegeven (hij tilde zijn achterbeen op om uit te halen) en inmiddels kan men er gewoon achterlangs.

Dus ik heb hem in twee jaar welgeteld 3x een goed getimede schop gegeven, allemaal in de begin periode en we hebben er nu een heerlijk dier aan waar zelfs mijn dochter van 11 vanalles mee kan.
Is hij bang voor me geworden ?
Echt niet !
Maar hij weet wel wat hij aan me heeft en ik wat ik aan hem heb.
Dus tegenwoordig is een waarschuwing genoeg.

Als de mensen voor mij juist met hem waren omgegaan, had ik waarschijnlijk helemaal geen schop uit hoeven delen....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:09

sanne83 schreef:

Overigens heeft de dierenarts er bij ons ook weleens een een rotschop verkocht omdat het dier hem wilde trappen.
Tja......

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:20

sanne83 schreef:

Ooit bedacht dat er mensen werken of zelf een trainingsstal hebben waar deze paarden terecht komen en daarom er vaker mee te maken hebben?
Of voor hun zelf een paard kopen wat een ander laat staan om die reden?

En er zit inderdaad veel tussen trappen en foei zeggen, ik trap ook niet, ben niet zo lenig :+
Ik zorg dat ik een zweep bij me heb, ben ik veel flexibeler mee.
Maar dat er veel foei zeggers zijn zie je ook in dit topic. Is niet erg bij een paard dat daar goed op reageert, maar het is wel erg als het dan een draak van een paard wordt.
En dan komt die weer bij de mensen terecht die jij typerend vind :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:22

Nee joh, dan moet je verder nadenken dan je eigen "doosje"... Dat doen we niet in dit topic. (eigenlijk gewoon niet op bokt)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:33

Precies alsof we constant staan te kung-fu'en tegen onze paarden. :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:47

little_king schreef:
sanne83 schreef:

Ooit bedacht dat er mensen werken of zelf een trainingsstal hebben waar deze paarden terecht komen en daarom er vaker mee te maken hebben?
Of voor hun zelf een paard kopen wat een ander laat staan om die reden?

En er zit inderdaad veel tussen trappen en foei zeggen, ik trap ook niet, ben niet zo lenig :+
Ik zorg dat ik een zweep bij me heb, ben ik veel flexibeler mee.
Maar dat er veel foei zeggers zijn zie je ook in dit topic. Is niet erg bij een paard dat daar goed op reageert, maar het is wel erg als het dan een draak van een paard wordt.
En dan komt die weer bij de mensen terecht die jij typerend vind :D

Ik denk dat ik vrij veel werk met "dominante etterbakken" :D Alleen ik noem ze: paarden die niet snappen wat ik wil ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:52

Dat kan goed zijn, maar op het moment zelf handel je toch naar het stoute gedrag?
Natuurlijk ga je naderhand even nagaan wat nu precies het probleem was en hoe je dat opvoedkundig kunt oplossen/vermijden, maar het moment dat die hoef op mijn dij geplant staat, krijgt die toch echt even een optater.
Zou leuk zijn. Iedere keer als ik even iets moeilijker vraag van mijn paard en die snapt het niet zo goed, zou die zomaar even met de hoeven mogen gaan zwaaien. Nou sorry, nee dus. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:55

Maakt dat voor het paard wat uit hoe je hem noemt? :)

Al denk ik dat er een diverse paarden zijn die wel weten wat je bedoeld, maar even testen of dat ook echt zo is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:09

Gini schreef:
Dat kan goed zijn, maar op het moment zelf handel je toch naar het stoute gedrag?
Natuurlijk ga je naderhand even nagaan wat nu precies het probleem was en hoe je dat opvoedkundig kunt oplossen/vermijden, maar het moment dat die hoef op mijn dij geplant staat, krijgt die toch echt even een optater.
Zou leuk zijn. Iedere keer als ik even iets moeilijker vraag van mijn paard en die snapt het niet zo goed, zou die zomaar even met de hoeven mogen gaan zwaaien. Nou sorry, nee dus. ;)

Ik ga op voorhand al na wat het probleem is en hoe ik dat kan voorkomen.
Ik zie zelf niets als stout gedrag. Een paard is gewoon een paard en reageert ook als paard. Die weet niet wat wij stout vinden en wat niet. Ik probeer het paard zo te trainen dat elke nieuwe stap ok is en dat hij nooit de neiging voelt om zich te verdedigen :)
Het paard zou dus in theorie met zijn hoeven mogen gaan zwaaien, maar de grap is dat ze dat helemaal niet doen als je ze daar geen reden toe geeft.

Even aangevuld, ik geef absoluut hele krachtige druk om een paard iets aan te leren, maar dat is dan altijd druk om het paard in de richting te sturen van het "goede antwoord". Voor mij persoonlijk is heel specifiek een schop onder de buik daarom not done en ook nutteloos.

Daarnaast heb ik het persoonlijk vaak gezien en nog nooit zonder emoties en agressie, maar ik ga er op jullie woord vanuit, dat iedereen in dit topic heel soepel binnen drie seconden en zonder emoties z'n voet omhoog kan krijgen :D

Het valt mij op dat de benaming die iemand aan z'n paard geeft, overeenkomt met de manier van omgang. Iemand die z'n paard een dominant etterbak noemt, voelt zich een stuk meer gerechtvaardigd om z'n paard te straffen, dan als ik hetzelfde paard als "niet begrijpend" benoem :D Dan ligt de oplossing meer richting opnieuw aanleren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:17

sanne83 schreef:
Ik ga op voorhand al na wat het probleem is en hoe ik dat kan voorkomen.
Ik zie zelf niets als stout gedrag. Een paard is gewoon een paard en reageert ook als paard. Die weet niet wat wij stout vinden en wat niet. Ik probeer het paard zo te trainen dat elke nieuwe stap ok is en dat hij nooit de neiging voelt om zich te verdedigen :)
Het paard zou dus in theorie met zijn hoeven mogen gaan zwaaien, maar de grap is dat ze dat helemaal niet doen als je ze daar geen reden toe geeft.

Dan heb je het over een blank paard. Een paard dat je bij wijze van spreken zelf uit de baarmoeder hebt getrokken. Dat is inderdaad een luxe cadeau. Die paarden moeten nooit leren om zichzelf te verdedigen, die moeten nooit leren om uit angst van zich af te bijten.
Maar krijg eens een paard in handen dat niet of slecht opgevoed geweest is. Dan moet je beginnen met duidelijk de grenzen aangeven. Je spreekt dan niet meer over nieuwe stappen zetten, je spreekt dan over proberen de oude stap uit te wissen en de nieuwe te implementeren. En dat verloopt gewoon niet zonder slag of stoot, gewoon niet. Een paard is een paard en reageert als een paard en laat een paard nou heel goed zijn in duidelijke grenzen afbakenen 'dit mag en dit niet'.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:35

Met je eens Gini.
Hier staat ook een paard dat ik vanaf veulen heb, de eerste tik moet hij nog krijgen en ik denk dat hij die nooit gaat krijgen.
Dat is inderdaad een voorrecht die te mogen hebben, vanaf dag 1 dat hij hier is zijn de grenzen hetzelfde en begrijpt hij daarom heel goed hoe het zit.

Maar er staat er ook 1 die als dominante etter kwam. Geen ander woord voor, die omschrijving is gewoon goed zo.
Die had duidelijk geleerd dat als hij brutaal en zelfs gevaarlijk werd hij zijn ding kon doen wat op dat moment in zijn hoofdje zat.
De eerste keren dat ik het niet tolereerde werd hij nog woester want dat kan echt niet dat ik niet voor hem opzij ging.
Het mooie was om in de wei te zien dat daar hetzelfde gebeurde.
Hij dacht hij de koning van alles was (vandaar mijn nickname) maar werd daar ook even door de andere terecht gewezen, waar hij de eerste keren vol tegen in ging.
Op kleine signalen luisterde hij niet, dus die heeft echt rake klappen gehad en niet een paar maar hij was zo enorm eigenwijs dat hij heel veel trappen heeft gehad. En dat in de anders zo rustige kudde.

Als ik vergelijk hoeveel trappen hij van de andere paarden heeft gehad, heb ik het zo slecht nog niet eens gedaan hoe snel hij braaf was in mijn bijzijn ;)

Nu zijn we jaren verder, etter is veranderd in een lief aanhankelijk paard. En wordt zo ook behandeld.
Zijn hele blik in zijn ogen is ook veranderd.
Is ondertussen zadelmak, de eerste keer met zadel was ook grappig, grommend geluid om het af te krijgen. Zegt wel wat over zijn karakter denk ik.
Maar het verdere zadelmak maken heeft geen enkel probleem gegeven.

Maar het was geen paardje voor mensen die niet heel stevig in de schoenen stonden.
Gelukkig was hij niet de eerste met dat verpeste karakter op mijn pad.
Het aantal eigenaren kon ik op zijn jonge leeftijd al niet meer achterhalen, dat zal niet zonder reden zijn geweest.
En ik ben ondertussen dol gelukkig dat hij op mijn pad is gekomen en ik denk ondanks de strenge aanpak die kleine koning er zo nu ook wel over denkt :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:06

Gini schreef:
Dan heb je het over een blank paard. Een paard dat je bij wijze van spreken zelf uit de baarmoeder hebt getrokken. Dat is inderdaad een luxe cadeau. Die paarden moeten nooit leren om zichzelf te verdedigen, die moeten nooit leren om uit angst van zich af te bijten.
Maar krijg eens een paard in handen dat niet of slecht opgevoed geweest is. Dan moet je beginnen met duidelijk de grenzen aangeven. Je spreekt dan niet meer over nieuwe stappen zetten, je spreekt dan over proberen de oude stap uit te wissen en de nieuwe te implementeren. En dat verloopt gewoon niet zonder slag of stoot, gewoon niet. Een paard is een paard en reageert als een paard en laat een paard nou heel goed zijn in duidelijke grenzen afbakenen 'dit mag en dit niet'.

Een blank paard is een feestje :D Nee, ik heb het over "probleemgedrag" (ook wel probleemeigenaren genoemd :D ).
Ik heb het heel specifiek over trappen in de buik, dat is voor mij een absoluut onacceptabele manier van ingrijpen.

Grenzen aangeven doe je altijd. Die grenzen zijn bij mij een stuk minder ver dan bijten, steigeren of trappen. Elke kleine gedraging die ik niet wil zien, pak ik gelijk aan en vorm ik gelijk om tot gewenst gedrag.
Het bijt-, steiger- en trapgedrag staat heel zelden alleen en ik zie er zelf het nut niet van in om alleen dat specifieke gedrag aan te pakken.

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich prettig bij voelt :) Ik wil alleen even aangeven dat een schop onder de buik geen noodzaak is in het omgaan met en trainen van paarden. Ik zou dat dus ook niet accepteren als iemand dat zou doen bij mijn paarden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:09

Ja je pakt ongewenst gedrag aan.

Nieuw paard op stal.
Jij zet hem vandaag buiten. Hij dramt als een idioot door je heen, je zet hem stil, of geeft een rukje aan het halster en daarop komt hij omhoog.

Dan kun je zeggen ik pak de kleine dingen al aan, maar niet elk paard denkt daar ook de eerste dag zo over.
Na een tijdje nog tegen dat gedrag aanlopen is wat anders natuurlijk.

Schoppen doe ik ook niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:38

Het gaat mij echt puur om het schoppen :)

Ik zorg altijd dat ik de eerste dag genoeg tijd heb om al die problemen bij de dagelijkse zaken gelijk op te lossen. Hoe ik dit specifieke probleem zou oplossen is moeilijk te zeggen, dat verschilt enorm per paard.
Het betekent wel vaak voor het naar buiten gaan, al even in de bak werken.

Nou ben ik helemaal niet perfect, dus als ik achteruit vraag en het paard steigert, dan blijf ik gewoon met de zelfde intensiteit achteruit vragen. Ik sta er met nieuwe/vreemde paarden nooit dicht op, dus al zou ik willen schoppen, dan zou ik er niet eens bij kunnen. Ik hou net zolang vol met vragen tot het paard op de grond neerkomt en een pas achteruit zet. Of ik vraag iets compleet tegenovergestelde, draai om, ga links, ga rechts en beloon dan het goede antwoord. Ik trek me in ieder geval vrij weinig van het steigeren aan. Zodra het paard het juiste antwoord geeft op de vraag, dan haal ik de druk weg.
Het paard steigert omdat hij heeft geleerd dat steigeren een goed antwoord is op de vraag achterwaarts. (mens geeft druk, paard steigert en mens laat druk (meestal) los, dat zal wel het goede antwoord zijn dan..). Vaak gaat steigeren ook gepaard met heel veel spanning vanuit het paard. Straffen zal die spanning alleen maar vermeerderen. Ik wil zo snel mogelijk een paard dat goed luistert én ontspannen is, dat bereik ikzelf het beste op deze manier :)