Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scotty__

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:37

verography schreef:
Scotty__ schreef:
Nou ik vind het knap als jij weet wie het eerst onver gelopen word, want ik ben nog nooit omver gelopen door een paard. Een paard kan best een keer perongeluk tijdens het poetsen op je teen staan ofzo, dan duw je hem aan de kant, of geef je hem een tikje, maar dat is mijn mening ik schop geen paarden.
En als aan mij de vraag word gesteld ben jij de baas over het paard? Ja, dat ben ik, maar dat kan je ook anders laten merken dan met een trap.

hahahaha, heb je je bril Nerd op als ik vragen mag?? Verward Wie zegt dat mijn vp aan de lijn stond om te poetsen. Ga nu meer eerst lezen voordat je commentaar levert, aangezien er duidelijk staat dat we liepen. En dat mevrouw gewoon een beetje de kolder in haar kop had en tijdens het lopen walste ze over me hee (het is echt niet zo dat ze alleen maar op me teen stond, ze duwde me vol opzij tijdens het stappen) Dus zoals ik al zei: "Lees a.u.b. eerst voordat je je grote snater open zet naar anderen toe."

Ohja, en Vera is niet zomaar een paard. Het is een dominante merrie, die aan de hand meestal braaf is maar in de wei altijd probeert dominanter te zijn. Zou ik zo'n ongeluk toestaan bij haar dan vertoon ik zwakheid en gaat haar dominantie weer optreden. Vind dat mensen makkelijk kunnne oordelen over andermans paard

Ik reageer hier ook niet op jou, maar op de hele bende.
Dus hou je opmerkingen over brillen even voor je want k heb niet eens een bril.
En nee het word ook geen tijd om die te gaan kopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:37

Cassidy schreef:
@ Nadya: mensen die in hun leven met een beperkt aan tal paarden in aanraking komen zijn in mijn ogen niet degenen die kunnen beoordelen of een handeling wel of niet gepast is. Je kunt altijd alleen maar over jezelf spreken, maar geloof mij nou maar dat het een verschil is of je met goed opgevoedde paarden te maken hebt, of met darmen van verpestte individuen die zo geworden zijn omdat in hun leven iemand geen duidelijke grenzen heeft gesteld of heeft kunnen stellen.

Een correctie moet aankomen in een intensiteit waar het paard van onder de indruk is. Een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als jouw fase vier op dat moment die schop is, moet je die op dat moment geven, en mag je die op dat moment geven.

Jammer, want je kent mij helemaal niet en weet niets over mijn achtergrond met paarden (in mijn profiel heb ik het alleen over het nu). Ik kan geen eens tellen hoeveel paarden ik voorbij heb zien komen in mijn leven, maar neem van mij aan dat het er niet weinig waren.

Maar goed, ik voel de behoefte niet om dat hier allemaal uit te gaan leggen. Ik ben blij dat ik mijn eigen paard niet hoef te trappen om mijn zin te krijgen of om hem op zijn plaats te zetten. En nee, ik gebruik ook het rare woord 'foei' niet (zoals sommigen beweren als ze zegt, dat je niet schopt). Clown

En nogmaals, als je veiligheid op het spel staat, vind ik het iets anders (heb ik al tig keer in dit topic aangegeven), maar ik vind nog steeds dat mensen over het algemeen te snel hun handjes en voetjes laten wapperen. Gisteren nog wat voorbeelden van gezien helaas (de JBF methode blijkbaar). Huilen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:41

Scotty__ schreef:
Dus hou je opmerkingen over brillen even voor je want k heb niet eens een bril.
En nee het word ook geen tijd om die te gaan kopen.

voelde me behoorlijk aangesproken aangzien je mij telkens quote en dan lijkt het me dat je het tegen mij heb, ander quote je wel niet. Om in de toekomst zulke dingen te voorkomen en je iets in het algemeen wil zeggen zou het handig zijn iemand niet te quoten Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:45

Nadya schreef:
En nogmaals, als je veiligheid op het spel staat, vind ik het iets anders (heb ik al tig keer in dit topic aangegeven), maar ik vind nog steeds dat mensen over het algemeen te snel hun handjes en voetjes laten wapperen. Gisteren nog wat voorbeelden van gezien helaas (de JBF methode blijkbaar). Huilen

Dat valt niet onder JBF hoor, maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Helaas is het hier in dit topic zo dat degenen die er eerlijk voor uitkomen dat ze weleens een trap uitdelen als het ECHT nodig is en hun eigen veiligheid op het spel staat, worden meteen op de grote hoop geveegd met de mensen met los zittende handjes en voetjes.
In mijn ogen mag je dan toch echt even dingen recht gaan zetten....vind je niet?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-07 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:46

Dat deed ik omdat ik dat eerste wel tegen jou had en ik te lui was, sorry voor de onduidelijkheid.

Even naar iedereen:
Willen we deze discussie nou nog eens 30 bladzeide's langer maken want het word een Wel/niet verhaal en de mensen die hun paarden schoppen gaan toch niet gelijk geven en hun paard nooit meer schoppen en de mensen die hun paard Niet schoppen gaan ook niet ineens hun paard wel schoppen..
Of denkt iemand anders daar weer anders over

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:46

Scotty__ schreef:

Wat een ongenuanceerde opmerking, mogen we wat meer details weten?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:51

het is je vergeven scotty Tong uitsteken en ik denk niet dat we dit voeren om de ander te bekeren. Vind de discussie ook niet eens zo fel, mar wel willen beide partijen gerespecteerd worden in hun methode

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:52

Scotty__ schreef:
Willen we deze discussie nou nog eens 30 bladzeide's langer maken want het word een Wel/niet verhaal en de mensen die hun paarden schoppen gaan toch niet gelijk geven en hun paard nooit meer schoppen en de mensen die hun paard Niet schoppen gaan ook niet ineens hun paard wel schoppen..

Daar denk ik inderdaad anders over. Je kunt iemand bewust maken van zijn onkunde en hem laten nadenken over wat hij doet, juist en vooral op een forum zoals dit. Iemand omturnen via een forum zal moeilijk zijn, maar soms heeft iemand maar een kleine opmerking nodig om tot denken gezet te worden. En als het dan nodig is om daar nog een keer 30 pagina's over vol te pennen, dan moeten we dat gewoon doen...Haha!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:58

paarden communiceren onderling toch ook met een trap naar elkaar?

wanneer wij een schop geven, komt het langerniet zo hard aan als een trap van een soortgenoot

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:59

Cassidy schreef:
Nadya schreef:

Helemaal mee eens. Maar degenen die er eerlijk voor uitkomen dat ze weleens een trap uitdelen als het ECHT nodig is en hun eigen veiligheid op het spel staat, worden meteen op de grote hoop geveegd met de mensen met los zittende handjes en voetjes.
In mijn ogen mag je dan toch echt even dingen recht gaan zetten....vind je niet?

Als je het topic helemaal gelezen hebt (of in elk geval al mijn posts) dan was dat allang duidelijk, hoor. Knipoog
Maar ik mag net zo goed rechtzetten dat ik geen 'foei' zeg, als mijn paard gecorrigeerd moet worden.
Ik sla of schop mijn jonge paard niet (het is gewoon niet nodig bij hem, omdat hij mijn aanwijzingen vrij snel begrijpt, zodat ik die druk niet zo ver hoef op te voeren. Hij bijt of trapt geen mensen). Haha!
En neem van mij aan dat er eentje is met een behoorlijk sterk karakter (halve Fjord/Haf), maar ik haal juist het positieve daarvan naar boven bij hem en dat lukt prima. Daarbij merk ik dat mijn paard zich erg spiegelt aan degene bij wie hij is. Mijn rust en duidelijkheid pakt hij meteen op. Dat merk ik als er iemand bij hem komt die wat grover is in de omgang. Dat vind ik toch wel iets zeggen (en dan heb ik het over mijn eigen paard).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:02

Meyke schreef:

wanneer wij een schop geven, komt het langerniet zo hard aan als een trap van een soortgenoot

Ik vind persoonlijk dat 'de strijd' onder paarden onderling wat gelijkwaardiger is dan van mens naar paard.
Daarbij geeft een paard in een kudde nooit zomaar een trap, daar gaat nog een reeks aan signalen aan vooraf. Maar ja, da's mijn persoonlijke mening (al lijkt mijn laatste zin meer op een feit, volgens mij). Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:02

Scotty__ schreef:
Dat deed ik omdat ik dat eerste wel tegen jou had en ik te lui was, sorry voor de onduidelijkheid.

Even naar iedereen:

ik denk daar wewl anders over. Omdat ik een schop uit deel als dat nodig is wil dat niet zeggen dat iedereen dat moet doen, juist niet. Als je het zonder kan doen is dat prima natuurlijk ik doe het ook niet elke week, zou niet best zijn als dat wel nodig was. Ik zeg ook niet dat mensen die tegen schoppen zijn ineens van mening moeten veranderen. Wat ik wel vind is dat mensen die tegen zijn totaal geen respect tonen voor de andere maar gelijk beginnen met dat die mensen losse handjes en voetjes hebben. Het word door de tegenstanders gebracht alsof iemand die een schop uit deeld als dat verdiend en terecht is gelijk zijn paard elke week in elkaar schopt

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:04

Cassidy schreef:
Scotty__ schreef:

Wat een ongenuanceerde opmerking, mogen we wat meer details weten?

Details?
Nou ik zij gewoon: als een paard bij de poetsplaats staan je poets hem, en hij staat perongeluk op je voet, en hij stapt er meteen weer af, zou je hem dan een trapt geven...

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:05

Nadya schreef:
Meyke schreef:

Ik vind persoonlijk dat 'de strijd' onder paarden onderling wat gelijkwaardiger is dan van mens naar paard.
Daarbij geeft een paard in een kudde nooit zomaar een trap, daar gaat nog een reeks aan signalen aan vooraf. Maar ja, da's mijn persoonlijke mening (al lijkt mijn laatste zin meer op een feit, volgens mij). Lachen

hebben we het hier over corrigerende/straffende taken?
dan is het toch niet 'zomaar' en trap?

als je zomaar je paard gaat trappen dan ben je gewoon een dierenbeul.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:07

Inderdaad, maar dat willen sommige mensne enit snappen.

Het gata hier niet over zomaar een paard een schop geven maar over je paard een schop geven als hij te ver is gegaan

Scotty__

Scotty__ schreef:
Even naar iedereen:

Hiermee bedoel ik dat het een wel/niet discussie werd.
Ik vind dat de mensen die hun paard trappen dat zelf moeten weten.
Maar ik heb véél meer respect voor de mensen die het gewoon proberen met respect en liefde, en hun paard erop wijzen als hij iets fout doet, en niet met een trap.

Spruit_Elf

Scotty__ schreef:
Details?
Nou ik zij gewoon: als een paard bij de poetsplaats staan je poets hem, en hij staat perongeluk op je voet, en hij stapt er meteen weer af, zou je hem dan een trapt geven...

als hij gewoon meteen weer wegstapt zou ik hem geen trap geven?
wel als ie niets doorheeft en hij gaat niet opzij

dan krijgtie met mijn andere vrije voet een trap of een harde duw met mijn rechter arm Knipoog
tja hallo.. mijn tenen moeten langer mee hoor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:08

Meyke schreef:
Nadya schreef:

Ik snap je reactie niet, eerlijk gezegd. Wie is hier een dierenbeul?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:08

Scotty__ schreef:
Hiermee bedoel ik dat het een wel/niet discussie werd.
Ik vind dat de mensen die hun paard trappen dat zelf moeten weten.
Maar ik heb véél meer respect voor de mensen die het gewoon proberen met respect en liefde, en hun paard erop wijzen als hij iets fout doet, en niet met een trap.

Ik behandel mijn paard ook met respect en leifde maar als hij te ver gaat krijgt hij toch een schop voor zn kont.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:10

Nadya schreef:

Ik snap je reactie niet, eerlijk gezegd. Wie is hier een dierenbeul?[/quote]
gewoon letterlijk zoals het er staat Dadya Knipoog

ALS je je paard zomaar gaat trappen dan ben je een direnbeul..
dus degene die hun paarden zomaar trappen Pling

niet iemand persoonlijk hier, tenzij diegene hun paarden zomaar trappen Lachen

ik trap paarden wanneer ze niet luisteren in de eerste instantie, dan krijgen ze een klap of een schop!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:11

Het is juist een teken van respect en liefde als je je paard duidelijk aangeeft waar de grenzen liggen. Heel veel paarden zijn ongeluk doordat ze daar gebrek aan hebben. Ze weten niet wat ze met zichzelf en met mensen aan moeten. En daar worden ze onzeker en klierig van.
Dat je grenzen reëel moeten zijn en je ze duidelijk aan moet geven, daar zijn we het allemaal wel over eens neem ik aan. Hoe je dat precies doet, dat zal waarschijnlijk altijd een punt van discussie blijven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:11

Ik heb mijn paarden nog nooit geschopt! Uiteraard wel eens een corrigerende tik (best wel hard) gegeven, maar trappen is echt een van de laatste dingen die je moet doen vind ik. Dat is in de natuur ook zo: een paard geeft zelf ook eerst een waaarschuwing door te dreigen en pas als de "tegenstander" echt niet luistert of uit de weg gaat wordt er getrapt, maar dat is ook een uiterste reactie van een paard (kijk maar hoe dat in de wei gaat, een paard begint nooit met trappen).

Vaak zie je het ook uit onmacht of frustratie gebeuren. Ik ben van mening dat het vooral ook een kwestie is van begin af aan je paard goed consequent opvoeden. Dan hoeft het gewoon (meestal) niet zover te komen, tenzij je echt een vals paard hebt. Maar uiteindelijk win je het toch niet als je zelf gaat trappen, als je paard nog een keer terugtrapt ben jij zelf degene die er het meeste last van hebt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:12

Meyke schreef:
Scotty__ schreef:
Details?

als hij gewoon meteen weer wegstapt zou ik hem geen trap geven?
wel als ie niets doorheeft en hij gaat niet opzij

dan krijgtie met mijn andere vrije voet een trap of een harde duw met mijn rechter arm Knipoog
tja hallo.. mijn tenen moeten langer mee hoor..

Als je dan meteen roept "voet" tilt hij zijn voet ook op, mits je hem dat goed hebt aangeleerd vanaf het begin! (ik spreek uit ervaring ...)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:13

@Simodi: hier heb je het vanaf het begin af aan, maar de meeste paardeneigenaren krijgen hun paarden niet van begin af aan in hun eigen handen. Als je paard door een ander (niet Haha! ) is opgevoed, dan kom je in een heel andere situatie terecht dan wanneer jij je eigen paard vanaf de geboorte opgevoed hebt. En in die situatie kom je wel eens voor bepaalde problemen te staan, waarin je bijvoorbeeld uit zelfverdediging wel eens dingen moet doen, die je eigenlijk liever niet zou willen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:14

Meyke schreef:
Nadya schreef:

Ik snap je reactie niet, eerlijk gezegd. Wie is hier een dierenbeul?

gewoon letterlijk zoals het er staat Dadya Knipoog

ALS je je paard zomaar gaat trappen dan ben je een direnbeul..
dus degene die hun paarden zomaar trappen Pling

niet iemand persoonlijk hier, tenzij diegene hun paarden zomaar trappen Lachen

ik trap paarden wanneer ze niet luisteren in de eerste instantie, dan krijgen ze een klap of een schop![/quote]

In mijn verhaal had ik het over paarden in de kudde in de zin waarin jij een paar woorden met nadruk afgebeeld hebt. Dus bij paarden onderling. Ik heb het idee dat je mijn post niet helemaal begrijpt, maar goed....

Ik vind dat mensen die hun paard op het onjuiste moment straffen na een 'vergrijp' van het paard ook dierenbeulen. En dat is wat ik in de dagelijkse praktijk vaak zie gebeuren. Zo'n paard heeft geen idee meer waar het om gaat. Echt goed corrigeren, leren ze je over het algemeen niet op de manege.