wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:22

ik heb wel pony's beleerd de gericht beten en schopten.
dan deel ik echt een schop uit hoor.
maar slaan op het hoofd zou ik nooit doen.

achteraf hadden die pony's wel respect voor me.

XxX

Martine

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:33

Ik vindt dat het slaan van een paard niet goed is, dat helpt bij een kind niet en ook niet bij dieren, het kan wel een corrigerend tikje zijn om hem of haar te laten voelen dat je er niet mee eens ben

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:23

missje schreef:
Ik vindt dat het slaan van een paard niet goed is, dat helpt bij een kind niet en ook niet bij dieren, het kan wel een corrigerend tikje zijn om hem of haar te laten voelen dat je er niet mee eens ben

Dat komt toch i.m.o. exact op het zelfde neer?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:26

mensen en paarden gaan anders met elkaar om dan paard en paard, dus je kunt het niet met elkaar vergelijken. Paarden zijn onder elkaar 'hetzelfde'' mensen en paarden voelen de mensen zich beter.

Ik ben tegen het hard slaan, maar een stem verheffing vind ik mogelijk en een corrigeren tikje ook

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:28

Ik vraag me dan toch af hoe jullie een corrigerend tikje zien, als ik nl. een zacht tikje geeft kijken ze alleen om van He? wat doe jij nou?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:34

ik deel een hele enkele keer weleens een echte dreun uit, meestal bij het africhten van jonge paarden met name hengsten

mijn eigen paard heb ik 1x fase 4 gegeven, daarna is het nooit meer nodig geweest

als een paard mij slaat, sla ik terug sowieso

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:01

missje schreef:

Ligt eraan wat jij verstaat onder het slaan van een paard.

Corrigerend tikje... oke.
Maar het ene paard verneemt niks van een corrigerend tikje (neem nou een grote dekhengst die al zoveel corrigerende tikjes heeft gehad en nog ongewenst gedrag vertoont) en het andere paard springt al opzij bij een opgeheven hand.

Ieder mens weet wel tot hoe ver die kan gaan bij het corrigeren van hun paarden. Daarvoor ken je je paard wel goed genoeg. (Meestal...)

En trouwens...kinderen en dieren kun je totaal niet met elkaar vergelijken. Nja maar laat dat duidelijk zijn (hoop ik!).

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:50

kijk waar het meestal fout gaat is, is tussen het belonen, en het straffen.
de meeste mensen VERGETEN TE BELONEN als het paard het goed doet, en straffen dus alleen als het fout gaat!. Als ik semir aan het rijden bent, ben ik altijd tegen hem aan het praten, en een stemverheffing is dus al genoeg of te laten weten, dat hij nu toch even fout zit.
en ik laat het hem dan ook weten als hij het goed doet (keurig! goedzo! braaff!)
ze krijgen daar zelf ook meer zelfvertrouwen mee!

semir krijgt van mij af en toe best wel eens een tik, maar daarbij verhef ik eerst mijn stem, en als hij het dan doet een grote NEE! erbij, en dus een tik tegen z'n neus of gewoon z'n barst.

waarom zouden sommige paarden toch zo kopschuw zijn? joh! denk toch even goed na! als je niet beloont met een goede stem, en niet straft met een 'boze' stem, dan denkt dat paard dat hij iedere keer een slag voor z'n kop krijgt!!

Wat ook hierbij een oplossing kan zijn ( werkt alleen niet bij semir) het slechte gedrag negeren, en het goede gedrag uiteraard goed belonen!!!

mijn persoonlijke mening is: je hoeft niet altijd geweld te gebruiken, want meestal is je stem, en je lichaamshouding al genoeg!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:54

Appie heeft gelukkig nog nooit naar me uitgehaald, maar doet ze dat wel dan kan ze een flinke knal verwachten.

Klinkt hard, maar zoiets moet ze me absoluut niet flikken.
De twenter die bij Appie in de wei staat heeft me al 2x gebeten en beide keren heb ik hem een gigantische knal op z'n neus verkocht.
Heb nu echt de pest aan dat beest

Edit: spelfoutje Clown

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:42

Vroeger verkocht ik ook een paard rustig een schop of een klap als hij iets deed wat ik niet wilde. Varieerde van niet "om" willen gaan tot trappen en bijten. Kon er niet echt gelukkiger van worden. Ik voelde me daar machteloos door en kreeg het gevoel dat ik niets anders kon dan de boel op een ruwe manier op te lossen.

Inmiddels bekijk ik het liever een beetje anders.

Alles wat jij doet spiegelt het paard weer naar jou terug. Dus als het paard iets doet wat in jouw ogen fout is, zou je dat niet eens kijken naar wat je zelf aan het doen bent. Het is moeilijk om dat zo te doen en het vraagt heel veel discipline en zelfkritiek, maar je kan er ontzettend veel van leren.

En je hoeft je nooit meer rot te voelen omdat je je dier pijn gedaan hebt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:48

Ligt van de situatie af.

Als ik mijn pony aansingel bijt in mijn richting, maar dat is schijn. Natuurlijk vind ik dat vervelend, maar wie weet zullen wij wel precies het zelfde doen. In dat geval is 1 keer een rukje aan het halstertouw geven voldoende.

Mocht mijn pony me omverbeuken (ik ben vrij klein, me pony is vrij sterk) beuk ik zeker terug en krijg ie een tik tegen ze borst.

Aan bijten het de gruwelijkste hekel. Kan kan hij er vanuit gaan dat ie tik op zijn neus krijgt.

Alleen zou ik nooit echt schoppen in zijn buik verkopen of keihard met de zweep slaan. Corriceren is meestal voldoende.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:32

Marijuhhhhh schreef:
Ligt van de situatie af.

Als ik mijn pony aansingel bijt in mijn richting, maar dat is schijn. Natuurlijk vind ik dat vervelend, maar wie weet zullen wij wel precies het zelfde doen. In dat geval is 1 keer een rukje aan het halstertouw geven voldoende.

Mocht mijn pony me omverbeuken (ik ben vrij klein, me pony is vrij sterk) beuk ik zeker terug en krijg ie een tik tegen ze borst.

Aan bijten het de gruwelijkste hekel. Kan kan hij er vanuit gaan dat ie tik op zijn neus krijgt.

Alleen zou ik nooit echt schoppen in zijn buik verkopen of keihard met de zweep slaan. Corriceren is meestal voldoende.

meestal ligt het erook aan hoe je pony/paard is opgevoed! als je paard niet is opgevoed is corriceren, soms wel te weinig... maar zoals ik al eerder had gezegd, zolang ze het belonen maar niet vergeten!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:51

Ik rijd zelf zonder zweep of sporen, en Tinka krijgt soms alleen een tikje op haar neus als ze wilt happen of echt superirri is, maar er zijn ook mensen die slaan hun paard gewoon 2000000 keer achter elkaar en slaan dat beest naar de hel...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:27

en toch blij ik erbij je paardje zonder rede slaan is niet goed Bloos
als je er een goed rede voor hebt mag je van mij best slaan
maar zonder rede ,dan kan je van mij ook nog een grote mond krijgen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:38

amosjuh schreef:

Ben jij nou zo dom of houd je ons keihard voor de gek? Ik krijg bij het lezen van jouw bericht ineens allemaal lelijke woorden door die normaal niet bij mijn karakter zouden passen Boos! Kom je nou werkelijk waar alleen maar terug om DIT te melden wat overigens PRECIES hetzelfde is als wat je van pagina 1 t/m hier ook al meerdere keren vermeld hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:44

Miss_Montana schreef:
amosjuh schreef:

Ben jij nou zo dom of houd je ons keihard voor de gek? Ik krijg bij het lezen van jouw bericht ineens allemaal lelijke woorden door die normaal niet bij mijn karakter zouden passen Boos! Kom je nou werkelijk waar alleen maar terug om DIT te melden wat overigens PRECIES hetzelfde is als wat je van pagina 1 t/m hier ook al meerdere keren vermeld hebt?

precies! dat dacht ik ook, en zoiets is 19?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:45

Tja en het is nog echt waar ook dat ze 19 is Clown

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:46

ehm hallo wat deo ik verkeerd dan
en wat niet de bedoeling om je boos te maken ofzow hoor
ik ben niet dom Haha!
en waar staat het hoe ik me moet gedragen asl 19 jarige, dat slaat neregens op
ik mag toch zeker zelf wete wat ik vind!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:49

Omdat wij al meerdere keren duidelijk hebben gemaakt dat het NIET meer nodig is om te zeggen dat je een paard niet mag slaan als hij niets heeft gedaan!

Als het goed is leer je van je medemens en je ouders hoe je je moet gedragen als een 19 jarige. Daarbij is bokt.nl een volwassen forum dus als jij de kleuter wilt uithangen dan moet je mss maar naar www.zappelin.nl ofzo gaan. Een hele mooie site met vermaak van jouw niveau. Veel plezier daar Knipoog

Daarbij neem je ond keihard in de maling dus ik denk dat het een mooi moment is om te gaan temmen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:52

dat ben ik met je eens, 20 keer hetzelfde zeggen in een topic is niet zo zinvol, zeker niet als allang uitgelegd is dat IEDEREEN HET DAAR MEE EENS IS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:56

Ik heb al getemt, ben het zat. Dit slaat echt finaal nergens op ze is alleen maar ons aan het provoceren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-06 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:56

ik geef haar wel eens een tik met de teugel als ze vervelend is.
Maar dat is eerder eigenwijsheid (het bit vast pakken en dan de andere kant op gaan en koppig doorlopen als ik aangeef dat ze stil moet staan) van haar.
Dan probeer ik haar eerst gewoon stil te zetten, zorgen dat ze het bit los laat en weer om te draaien.. maar ze heeft het me vaker geflikt en daar werd ik langzamerhand zat van.. dus dan geef ik haar wel sneller een tik met de teugel als ze het nog eens doet.

Zelf ben ik ertegen dat mensen gaan hard gaan slaan.
Er is tussen een corrigerende mep en hard slaan een groot verschil.
Dus als het paard bijt o.i.d dan vind ik het wel op zijn plaats

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:57

als je er zo'n last van heb kijk je toch niet meer op dit topic jho Bloos
ik maak zelf wel uit hoe ik me gedraag
je kent me niet eens , dus je kan daar al helemaal niet over oordelen.
en wat jij nu zegt is zeker wel volwassen
ehm sorry hoor als ik je boos heb gemaakt, met mijn mening

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:59

kunnen we het even rustig houden?

ik weet niet in hoeverre het al vaker is gezegt dat ze het niet hoeft te herhalen maar ik geloof dat er niet zo op gereageerd hoeft te worden.
Zeg dat dan tegen elkaar via p.b ofzo zodat het topic tenminste door kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:09

amosjuh schreef:
als je er zo'n last van heb kijk je toch niet meer op dit topic jho Bloos
ik maak zelf wel uit hoe ik me gedraag
je kent me niet eens , dus je kan daar al helemaal niet over oordelen.
en wat jij nu zegt is zeker wel volwassen
ehm sorry hoor als ik je boos heb gemaakt, met mijn mening

Vaak genoeg Hallow Lachen

Voor de zoveelste keer, je maakt mij niet boos met jouw mening. Als jij paarden niet wil slaan, prima. Daarvoor kom ik op bokt, als ik een anders mening niet zou accepteren zou ik net zo goed weg kunnen gaan. Maar jij herhaalt jouw mening (waar iedereen het overigens al over eens is met je) minstens 3 keer op dezelfde pagina nu al ruim 30 pagina's lang. Dat is behoorlijk vervelend want je discussiert gewoon niet mee met de rest. Zeg nou zelf, hoe vaak hebben ik en andere bokkers je duidelijk gemaakt dat een paard slaan zonder reden niet kan? Vaak genoeg imo. Dus dan hoef je dat niet meer te herhalen! Dan zeg je weer dat je erop zal letten maar vervolgens kom je gewoon weer keihard terug met steeds hetzelfde antwoord.