Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ravottie18 schreef:GamblersCup schreef:Dan ben ik heel benieuwd wat en ook vooral wannéér er wat gaat gebeuren. Ik begrijp TS helemaal, het is geen versleten bankstel wat je weg wilt gooien. Maar dit paard gaat niet terug naar de oude eigenaresse (gelukkig!), gaat niet de handel in, wordt niet zomaar door een dierenarts ingeslapen... maar diertje staat nu wel sneu te zijn, volgens TS zelf, alles snel en van een afstandje... alleen? Dat is ook geen leven voor het paard. Maar TS wil ook niets van de slacht horen. Wat blijft er dan over, als geen dierenarts de spuit wil geven?
Blijft inderdaad niet veel over nee..
Moet wel zeggen dat ik een heel functionele stal en weide heb waarin heel veel mogelijkheden en weg van de vnbewoonde wereld achter slot en grendel waar zeker niemand bij kan. Het lukt om hem een goede verzorging te geven (voeren, mesten,..) zonder veel kort contact. En er langs staan ook paarden met een draad tussen waar hij nooit Door kan. Dus op zich staat hij nog wel oké en komt hij zeker niets te kort maar bedoel dan vooral dat hij er idd maar staat te staan, niet poetsen, niet loungeren, niet rijden.. En kan me wel voorstellen dat hij daardoor staks nog meer poeier in zijn lijf krijgt
GamblersCup schreef:pol1 schreef:Slachten kan natuurlijk ook..Maar ook daar kunnen haken en ogen aan zitten..
Zoals wat dan?
Het is logisch dat dierenartsen niet zomaar paarden in laten slapen die gewoon gezond op hun hoeven staan. Er is geen dierenarts die het hele verleden van dit paard heeft meegemaakt, dus hij moet iemand maar gewoon op de mooie blauwe ogen geloven... en dat werkt natuurlijk niet. Dus ook dat begrijp ik. Maar er blijft daardoor inderdaad straks niks aan keuze over.
Foetsji schreef:Toch even een reactie
Ik heb jaren terug mijn allerliefste hengst verkocht. Ik had maar plek voor 3 hengsten 1 was er al op leeftijd, 1 een blessure en 1 was van het type "onverkoopbaar wegens karaker fout" oftewel vreselijk dominant.
Er moest er een uit en dus werd het braafste, liefste super eerlijke braaf gereden hengst. Een dier dat met kinderen aan de hand aan de wandel ging. Na het dekken een rustig dutje deed om zich vervolgens uitgebreid door jonge kinderen te laten poetsen tot ie niet harder kon blinken.
Goed huis gevonden waar hij in de watten gelegd zou worden. Ervaren ruiter en trainer. Ik was er helemaal gerust op. Totdat ik 2 maanden laten een hele boze eigenaar aan de lijn kreeg die zijn geld terug wilde want ik had hem een levensgevaarlijk monster verkocht die iedereen aanvloog en de stukken uit hun lijf beet.
Direct in de auto gesprongen om mijn fokproduct terug te halen. Daar trof ik een doffe ellende aan. Mijn altijd zo super eerlijke en vrolijke hengst was kompleet doorgedraaid en idd VALS geworden. Stond zwaar gedrogeerd. Om kort te gaan ik durfde de eerste week nauwelijks in zijn stal want hij vloog ook mij aan. 12 jaar had dit beest geen stap verkeerd gezet en ze hadden hem in 2 maanden veranderd in een monster.
Het heeft me een jaar gekost eer het valse gedrag volledig was verdwenen. Maar 3 jaar ik ik weer helemaal zijn vertrouwen terug had.
Moraal?
Mijn van nature zeer dominante hengst die alle signalen geeft van let op ik pak je, was een doetje geworden in vergelijking bij mijn terug gehaalde super brave hengst.
Het ligt lang niet altijd aan het paard maar vaak juist aan de omstandigheden. Sommige paarden doen nog zo vals maar zijn het niet. Soms moet je verder kijken, langs het gedrag, en achterhalen waar het vandaan komt en waarom. Dan kun je er aan werken, veranderen.
Maar stilstand is achteruitgang. Moeilijke paarden moet je werken. Desnoods met een muilkorf aan de longe. Eerlijk aan het werk zetten. Dan maken ze endorfines aan, komen ze in een prettigere gemoedstoestand. En langzaam maar zeker komt er verbetering. Zo nu en dan een terugval. Vakkundige handen kunnen wonderen verrichten. Hoe meer tijd iemand in zo'n dier steekt, hoe meer vooruitgang je boekt. Niets doen is bevestiging van het negatieve gedrag. Het paard wordt niet meer gecorrigeerd.
Ik hoop dat je iemand kunt vinden die er eens naar wil kijken. Er misschien mee aan het werk wil, hem een kans wil en kan geven. Een GOED en ZEER ervaren persoon die zich reeds lang bewezen heeft.
SVRL schreef:Foetsji schreef:Toch even een reactie
Ik heb jaren terug mijn allerliefste hengst verkocht. Ik had maar plek voor 3 hengsten 1 was er al op leeftijd, 1 een blessure en 1 was van het type "onverkoopbaar wegens karaker fout" oftewel vreselijk dominant.
Er moest er een uit en dus werd het braafste, liefste super eerlijke braaf gereden hengst. Een dier dat met kinderen aan de hand aan de wandel ging. Na het dekken een rustig dutje deed om zich vervolgens uitgebreid door jonge kinderen te laten poetsen tot ie niet harder kon blinken.
Goed huis gevonden waar hij in de watten gelegd zou worden. Ervaren ruiter en trainer. Ik was er helemaal gerust op. Totdat ik 2 maanden laten een hele boze eigenaar aan de lijn kreeg die zijn geld terug wilde want ik had hem een levensgevaarlijk monster verkocht die iedereen aanvloog en de stukken uit hun lijf beet.
Direct in de auto gesprongen om mijn fokproduct terug te halen. Daar trof ik een doffe ellende aan. Mijn altijd zo super eerlijke en vrolijke hengst was kompleet doorgedraaid en idd VALS geworden. Stond zwaar gedrogeerd. Om kort te gaan ik durfde de eerste week nauwelijks in zijn stal want hij vloog ook mij aan. 12 jaar had dit beest geen stap verkeerd gezet en ze hadden hem in 2 maanden veranderd in een monster.
Het heeft me een jaar gekost eer het valse gedrag volledig was verdwenen. Maar 3 jaar ik ik weer helemaal zijn vertrouwen terug had.
Moraal?
Mijn van nature zeer dominante hengst die alle signalen geeft van let op ik pak je, was een doetje geworden in vergelijking bij mijn terug gehaalde super brave hengst.
Het ligt lang niet altijd aan het paard maar vaak juist aan de omstandigheden. Sommige paarden doen nog zo vals maar zijn het niet. Soms moet je verder kijken, langs het gedrag, en achterhalen waar het vandaan komt en waarom. Dan kun je er aan werken, veranderen.
Maar stilstand is achteruitgang. Moeilijke paarden moet je werken. Desnoods met een muilkorf aan de longe. Eerlijk aan het werk zetten. Dan maken ze endorfines aan, komen ze in een prettigere gemoedstoestand. En langzaam maar zeker komt er verbetering. Zo nu en dan een terugval. Vakkundige handen kunnen wonderen verrichten. Hoe meer tijd iemand in zo'n dier steekt, hoe meer vooruitgang je boekt. Niets doen is bevestiging van het negatieve gedrag. Het paard wordt niet meer gecorrigeerd.
Ik hoop dat je iemand kunt vinden die er eens naar wil kijken. Er misschien mee aan het werk wil, hem een kans wil en kan geven. Een GOED en ZEER ervaren persoon die zich reeds lang bewezen heeft.
Heb je het topic wel gelezen? Het paard toonde dit gedrag al voor TS hem kocht, helaas voor haar heeft niemand hen dit eerlijk verteld. Paard was al verknipt, dus kan je TS absoluut niet beschuldigen van het missen van signalen.
.
Ravottie18 schreef:GabberGill schreef:Je blijft zo lief ook naar je paard toe! Dat vind ik mooi aan je. Dat is ook een van de redenen waarom ik je zo graag zou willen helpen, maar ik denk dat echt niemand van ons jou en je paard kan helpen behalve jij. Ik vind het daarom ook zo eerlijk van je dat je hem nogmaals laat nakijken. Sterkte nog. Hoop dat je arm snel weer zo goed als de oude is!
Dank je wel! En ja dat is nu precies wat ik bedoel met mijn tere zieltje.. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik kon zeggen "nou, ik ben klaar met jou kerel en hup naar de slacht" maar zo ben ik gewoon niet.. En is heel erg lief van jou dat je ons wou helpen maar idd zoals je zegt, ik denk dat niemand dat kan. Daarom net dat ik iedereen zijn mening eens wil horen. Ik verwacht absoluut niet dat er iemand mijn paard nog kan redden, die kans is klein en daar ben ik mij heel bewust van, maar Mss dat de beslissing me zo makkelijker zal vallen als ik toch weet dat ik er alles aan heb gedaan. Al blijft de hoop dat die 1e voorbijkomt die dat net wel kan toch nog aanwezig diep vanbinnen
JPS schreef:Ik lees het niet alsof Foetsji het beschuldigend bedoelt. Het is toch mooi dat ze haar ervaring deelt en wellicht kan Ts er iets mee.
MarjanB schreef:Probleem is gewoon dat flesveulens geen opvoeding hebben gehad. Baasjes vinden ze vaak te schattig als ze een keer op ze springen of bijten naar diegene die de fles geeft. Een merrie reageert daar op en veulen krijgt dan een correctie. Die hele opvoeding mist zo'n dier gewoon en dat krijg je er ook niet zomaar in helaas.
Ik blijf er ook bij dat ik em direct naar de slager zou brengen