Skyefate schreef:Ik heb het al te vaak gezien op maneges en ik ga het zelf ook nooit doen. Die harde schoppen in de buik, een harde snok geven aan de teugels... Je maakt ze kapot, maar dat beseffen mensen niet. Het zijn dieren, geen machines. Gewoon omdat ze groter zijn wil niet zeggen dat je ze niet moet opvoeden als een klein kind. Ze zijn niet van nature agressief, maar gewoon onopgevoed. Hebben mensen dan nooit gehoord van NH? Trouwens, ik heb ook mijn fair share van etters aan het touw gehad, maar dat wil niet zeggen dat je ze moet schoppen. Met dieren omgaan staat gelijk aan geduld. Het paard dat ik de heuvel op wilde leiden een paar weken geleden was erop gebrand mij voor te steken en me omver te lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar een schop verkocht. Ik liet haar een tour draaien, probeerde het nog eens. Als ze me terug voorstak, deed ik de tour opnieuw. En opnieuw. Wanneer dat niet werkte, liet ik haar achteruit gaan. Pas toen ze rustig achter me bleef leidde ik haar de berg op.
Je mag me een hippie noemen en whatnot, doe wat je niet laten kunt, maar ik vindt dat paarden even goed behandeld zouden moeten worden als iets kleins als een hond of kat.
Wat doe je als je paard naast je staat te steigeren omdat je hem een stap achteruit laat zetten omdat hij door je heen loopt en vervolgens bij het neerkomen nog even recht voor je gaat staan en met het voorbeen naar je slaat ???
Of op de poetsplaats vanwege ongeduld omdat ze met de voerwagen voorbij komen, met het achterbeen naar je slaan ?
Dat doen namelijk dominante en onopgevoede typetjes, daar zul je eerst respect van moeten krijgen en dat lukt niet door wijzend met je vinger 'foei' te zeggen.