Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:14

Bij mij krijgen ze een knal op de boeg of een niet al te harde tik op de neus se neus is namelijk gevoelig,
een knal op de boek schrikken ze ook van en ik denk dat het meer de schrik reactie van t paard is wat ze niet zo snel vergeten,
wat ik wel vind is dat het aan de positie ligt, trapte je pony gericht of was de trap naar een ander paard ?
maar ieder heb zo z'n eigen manier ik zelf heb niet zo veel ervaring met slaan of schoppen bij de paarden die van ons zijn in het algemeen heel lief ;)
alleen met singelen geef ik Angel wel eens een tik onder d'r buik of op d'r boeg omdat ze dannaar me toe draait verder niks bij mij is me stem al vrij duidelijk voor ze

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:08

Mijn paard heeft toen ik haar kreeg ook wel een paar keer op de kop gehad.
Daarbij strak ik altijd mijn vinger op en zei ik 'heu'

Als ze nu ik fout doet of wil doen. Hoef ik maar men vinger op te steken en 'heu' te zeggen en zo snapt dat het niet mag.

Vaak stopt ze dan al.
Reageert ze niet komt er een tik tegen de neus, niet hard maar zo van let je op.

Mensen die met mijn paard moeten werken weten dit ook.

En wanneer andere mensen mijn paard straffen, op een manier die ik niet vind kunnen. Zo als schoppen.
Dan krijgen ze het direct te horen.

Al is het maar omdat je met een schop in de buik, of waar dan ook veel stuk kan maken.

Daarnaast heb je een vertouwens band met zo beestje, dan kun je het niet maken om ze te handelen.

little_king

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:23

2 jaar?
2 dagen en dan vind ik het lang geduurd.
Geen gevaarlijke gesodemieter. Daar zijn ze veel te groot en sterk voor.
Met wat pech gaat het goed mis en zit je in het ziekenhuis.

En als er bij mij een paard van een ander gestald staat dan pak ik die ook aan als het baasje vergeten is op te voeden.
Ook met een paard van een ander ga ik niet verongelukken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:35

LuckyLuna schreef:
Reageert ze niet komt er een tik tegen de neus, niet hard maar zo van let je op.

Maar wat als je niet wilt zeggen 'he, let op', maar 'miljaar, wat je me daar flikte moet je geen tweede keer proberen.'
Ik ben ook niet zo voor het constant straffen en corrigeren, horendol worden paarden daarvan. Maar een gerichte trap, jezus, daar krijgen de paarden in mijn handen wel een gepaste straf voor. Dan ben je toch niets met je opgestoken vingertje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:41

Als dat paard bij een tikje op de neus daarna luistert is het goed en is meer niet nodig.
Maar dat zijn wel de softe lieve paarden. En die zijn er gelukkig erg veel.

Maar dat is geen middel wat je toe kunt passen bij een dominante die gericht uithaalt omdat zijn vorige baasje dan ook alleen maar de wijsvinger opstak en zei mag niet.

Maar ga dan aub niet zeggen dat een paard niet meer mag hebben dan die wijzende vinger want dan heb je gewoon erg weinig ervaring in verschillende paarden.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:55

Gini schreef:
LuckyLuna schreef:

Maar wat als je niet wilt zeggen 'he, let op', maar 'miljaar, wat je me daar flikte moet je geen tweede keer proberen.'
Ik ben ook niet zo voor het constant straffen en corrigeren, horendol worden paarden daarvan. Maar een gerichte trap, jezus, daar krijgen de paarden in mijn handen wel een gepaste straf voor. Dan ben je toch niets met je opgestoken vingertje.

op het moment dat ik zie dat mijn paard wil gaan trappen dan corigeer ik haar al.
zo voorkom ik de trap.
lijkt mij beter dan na de tijd te straffen

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:58

little_king schreef:
Als dat paard bij een tikje op de neus daarna luistert is het goed en is meer niet nodig.

Maar dat is geen middel wat je toe kunt passen bij een dominante die gericht uithaalt omdat zijn vorige baasje dan ook alleen maar de wijsvinger opstak en zei mag niet.

Maar ga dan aub niet zeggen dat een paard niet meer mag hebben dan die wijzende vinger want dan heb je gewoon erg weinig ervaring in verschillende paarden.

ik zeg zeker niet dat een paard niet meer mag hebben bij dan een vingertje

mijn paard heeft ik het begin zeker ook wel meer gehad, ze weet nu gewoon dat wanneer het vingertje komt en ze luistert niet dat er meer kan komen/ komt.

op deze manier weet ze dat ze fout bezig is en kan ze er mee stoppen.
gaat ze dan door kan ik gericht straffen wat weet je waar het om gaat.

echter is dit de laatste 2 jaar niet nodig geweest, ze weet nu goed hoe het spelletje werkt.
en volgens mij is dit voor het paard een duidelijke manier

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:59

LuckyLuna schreef:
op het moment dat ik zie dat mijn paard wil gaan trappen dan corigeer ik haar al.
zo voorkom ik de trap.

als je het ziet, heb je een lieve(re)... Dan kan dat inderdaad...
De smeerlappen geven je die tijd niet (als ze dat wel doen is het imo geen smeerlap en is er inderdaad vaak geen harde correctie nodig)
Eenmaal ze het door hebben zou er, als je het goed doet, ook geen schop meer nodig moeten zijn. :) Die van mij hebben ze niet nodig iig. Sam heeft aan een "eh!" genoeg om te weten dat wat ie ook van plan is, niet gewaardeerd zal worden en dan laat ie het. Als je dat effect niet bereikt heb je zelf gefaald en dan maakt het niet uit of je getikt of geschopt hebt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:09

LuckyLuna schreef:
little_king schreef:

ik zeg zeker niet dat een paard niet meer mag hebben bij dan een vingertje

mijn paard heeft ik het begin zeker ook wel meer gehad, ze weet nu gewoon dat wanneer het vingertje komt en ze luistert niet dat er meer kan komen/ komt.

op deze manier weet ze dat ze fout bezig is en kan ze er mee stoppen.
gaat ze dan door kan ik gericht straffen wat weet je waar het om gaat.

echter is dit de laatste 2 jaar niet nodig geweest, ze weet nu goed hoe het spelletje werkt.
en volgens mij is dit voor het paard een duidelijke manier

Maar dat schreef je er net niet bij :)

Alles wat hier op stal staat heeft ook niet meer nodig dan een stem verheffing.
Er zijn er bij die ik als veulen af aan heb en die hebben ook nooit mee gehad, maar er staan er ook bij die zo verrot waren door vorige eigenaren dat toen een stem verheffing of klein tikje niet volstond.
En alle zijn nu lief, niet bang en weet ik veel wat je dan vaak hoort zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:13

LuckyLuna schreef:
zo voorkom ik de trap.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar dat wil niet zeggen dat je nooit aan de geneesmiddelen moet. Straffen, corrigeren en belonen zijn drie dingen die voor mij bij de opvoeding van een paard horen. Een paard dat het niet kent om gestraft te worden is voor mij een onopgevoed paard. Alleen moet je aan het woord straffen niet meteen het beeld hangen van een roodaangelopen gefrustreerde bitch die loopt te tieren, te rukken en te schoppen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:18

Inderdaad gini, dat is geen straffen maar de controle kwijt zijn en geen benul hebben wat je aan het doen bent.
En helaas die mensen bestaan ook.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:32

A zo als ik lees zijn er dus veel meer mensen die genoeg hebben aan een klein woordtje om hun paard te laten weten dat ze niet goed bezig zijn.

maar mijn idee zijn dat juist goed opgevoede paarden.
paarden die je alleen met schoppen de baas kunt zijn, lijken mij, een stuk minder opgevoed.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:17

Maar als je dit topic doorleest schrijft ook niemand dat je een paard altijd moet blijven schoppen of slaan.
Iedereen is het er over eens dat dit echt maar een enkele keer noodzakelijk hoort/kan zijn.
Moet het vaak dat er dan iets niet klopt.

Maar er zijn ook mensen die vinden dat een strenge tik of desnoods trap echt nooit mag. Echt nooit.
En ik ben iemand die dan denkt dat de mensen die dat vinden nog nooit een dominant onopgevoede verwende etter hebben gehad :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:31

LuckyLuna schreef:
A zo als ik lees zijn er dus veel meer mensen die genoeg hebben aan een klein woordtje om hun paard te laten weten dat ze niet goed bezig zijn.

Daar streef je naartoe, maar dat kan niet zonder te straffen. Want waarom zou jouw paard luisteren naar die vinger of naar een 'eh'? Omdat ze weten dat als ze die vinger negeren, er een grotere straf volgt. Geen enkel paard is geboren met de kennis dat een vinger betekent dat die zich moet gedragen.
Constant schoppen en slaan heeft niemand het hier over, dus waar je dat plots vandaan haalt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:50

LuckyLuna schreef:

paarden die je alleen met schoppen de baas kunt zijn, lijken mij, een stuk minder opgevoed.

tuurlijk zijn die niet opgevoed maar ze dan maar onopgevoed laten omdat "men" vindt dat trappen niet mag is ook zo iets.. :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:21

Ben ik ook mee eens, ik vind dat als je natuurlijke leiderschap hebt je het vaak kan vermijden. Maar de leider zal ook wel eens een bok geven als de groep niet luistert.

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:39

Precies, het corrigeren van gedrag waar nodig op een wat ''hardere'' manier is niet onnatuurlijk en kan zelfs duidelijker zijn.

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:19

het ligt een beetje aan de situatie. ik heb ook wel eens een schop verkocht omdat het paard echt niet luisterde

Sennaaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:54

ik schop mn dieren niet.. en ik ben bang dat als ik een paard schop gewoon iets terug krijg. het gedrag dat je moet schoppen zegt al wat...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:45

Ik heb het al te vaak gezien op maneges en ik ga het zelf ook nooit doen. Die harde schoppen in de buik, een harde snok geven aan de teugels... Je maakt ze kapot, maar dat beseffen mensen niet. Het zijn dieren, geen machines. Gewoon omdat ze groter zijn wil niet zeggen dat je ze niet moet opvoeden als een klein kind. Ze zijn niet van nature agressief, maar gewoon onopgevoed. Hebben mensen dan nooit gehoord van NH? Trouwens, ik heb ook mijn fair share van etters aan het touw gehad, maar dat wil niet zeggen dat je ze moet schoppen. Met dieren omgaan staat gelijk aan geduld. Het paard dat ik de heuvel op wilde leiden een paar weken geleden was erop gebrand mij voor te steken en me omver te lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar een schop verkocht. Ik liet haar een tour draaien, probeerde het nog eens. Als ze me terug voorstak, deed ik de tour opnieuw. En opnieuw. Wanneer dat niet werkte, liet ik haar achteruit gaan. Pas toen ze rustig achter me bleef leidde ik haar de berg op.

Je mag me een hippie noemen en whatnot, doe wat je niet laten kunt, maar ik vindt dat paarden even goed behandeld zouden moeten worden als iets kleins als een hond of kat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:02

Wat doe je als jouw paard een kind schopt?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:45

Skyefate schreef:
Ik heb het al te vaak gezien op maneges en ik ga het zelf ook nooit doen. Die harde schoppen in de buik, een harde snok geven aan de teugels... Je maakt ze kapot, maar dat beseffen mensen niet. Het zijn dieren, geen machines. Gewoon omdat ze groter zijn wil niet zeggen dat je ze niet moet opvoeden als een klein kind. Ze zijn niet van nature agressief, maar gewoon onopgevoed. Hebben mensen dan nooit gehoord van NH? Trouwens, ik heb ook mijn fair share van etters aan het touw gehad, maar dat wil niet zeggen dat je ze moet schoppen. Met dieren omgaan staat gelijk aan geduld. Het paard dat ik de heuvel op wilde leiden een paar weken geleden was erop gebrand mij voor te steken en me omver te lopen, maar dat wil niet zeggen dat ik haar een schop verkocht. Ik liet haar een tour draaien, probeerde het nog eens. Als ze me terug voorstak, deed ik de tour opnieuw. En opnieuw. Wanneer dat niet werkte, liet ik haar achteruit gaan. Pas toen ze rustig achter me bleef leidde ik haar de berg op.

Je mag me een hippie noemen en whatnot, doe wat je niet laten kunt, maar ik vindt dat paarden even goed behandeld zouden moeten worden als iets kleins als een hond of kat.

Wat doe je als je paard naast je staat te steigeren omdat je hem een stap achteruit laat zetten omdat hij door je heen loopt en vervolgens bij het neerkomen nog even recht voor je gaat staan en met het voorbeen naar je slaat ???
Of op de poetsplaats vanwege ongeduld omdat ze met de voerwagen voorbij komen, met het achterbeen naar je slaan ?
Dat doen namelijk dominante en onopgevoede typetjes, daar zul je eerst respect van moeten krijgen en dat lukt niet door wijzend met je vinger 'foei' te zeggen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:41

Nens77 schreef:
Skyefate schreef:

Wat doe je als je paard naast je staat te steigeren omdat je hem een stap achteruit laat zetten omdat hij door je heen loopt en vervolgens bij het neerkomen nog even recht voor je gaat staan en met het voorbeen naar je slaat ???
Of op de poetsplaats vanwege ongeduld omdat ze met de voerwagen voorbij komen, met het achterbeen naar je slaan ?
Dat doen namelijk dominante en onopgevoede typetjes, daar zul je eerst respect van moeten krijgen en dat lukt niet door wijzend met je vinger 'foei' te zeggen.

Zo'n situaties vermijd je toch gewoon? Je kan je stand in de hiërarchie ook duidelijk maken zonder schoppen. Als het paard echt agressief is en steigert (wat gebeurt er met die paarden, trouwens? Zelfs dominante paarden reageren zo van nature niet, alleen als ze in het nauw worden gedreven) dan zorg je ervoor dat ze van je wegblijven, maar dit kan gewoon met zelf een agressieve houding te geven of een tik te geven. Maar shoppen, djeezes, hoe haal je het in je hoofd? Ik zou zelfs zeggen dat zoiets gelijkstaat bij mij als een paard aan het bit vastzetten.

Trouwens, als je zelf gefrustreerd begint te worden en echt boos wordt, dan voelt dat paard het beter dan wie dan ook. Geduld is het sleutelwoord, en dat blijft mijn manier van denken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:49

Paard dat steigert met een zweepje of het eind van je halstertouw onder de buik tikken doet wonderen :)

En ja dominante paarden steigeren juist tegen elkaar.

En er voor komen staan is natuurlijk een eigen fout.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:07

Skyefate schreef:
Nens77 schreef:

Zo'n situaties vermijd je toch gewoon? Je kan je stand in de hiërarchie ook duidelijk maken zonder schoppen. Als het paard echt agressief is en steigert (wat gebeurt er met die paarden, trouwens? Zelfs dominante paarden reageren zo van nature niet, alleen als ze in het nauw worden gedreven) dan zorg je ervoor dat ze van je wegblijven, maar dit kan gewoon met zelf een agressieve houding te geven of een tik te geven. Maar shoppen, djeezes, hoe haal je het in je hoofd? Ik zou zelfs zeggen dat zoiets gelijkstaat bij mij als een paard aan het bit vastzetten.

Trouwens, als je zelf gefrustreerd begint te worden en echt boos wordt, dan voelt dat paard het beter dan wie dan ook. Geduld is het sleutelwoord, en dat blijft mijn manier van denken.

Het vermijden ?!
Dus dan maar niet je paard van de buitenbak terug naar stal brengen ?
Gewoon maar buiten laten staan.
Of me maar mee laten sleuren over het terrein ?
Door al die manegeklantjes voor me, die hem letterlijk een loopje met ze liet nemen, heb ik inderdaad eenmalig moeten laten zien dat ik niet van plan was voor hem opzij te gaan of hem zijn zin te geven.
Na dat voorbeen kreeg hij inderdaad een trap vol tegen zijn borst ja.
Omdat hij nergens respect voor had, hij sloeg namelijk zelfs naar een zweep.
Dit soort paarden worden dus gemaakt door mensen die een correctie sielugh vinden waardoor dergelijk gedrag steeds verder uit de klauwen loopt en tot iemand inderdaad eens hardhandig laat zien dat dergelijk gedrag niet getolereerd wordt.

Vermijden is dus geen optie, nogmaals hoe los JIJ dit op dan ?