Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:58

Waratje schreef:
Oh, ik ben er vrij zeker van dat Aerde :D :D :D nhout ook "fases" gebruikt, alleen noemt ze dat niet zo. Als je een aanwijzing/hulp geeft in je lichtste versie is dat in principe je fase 1. Dat je bij sommige paarden vrij snel van je fase 1 naar een fase 4 (er wordt geluisterd en wel NU) gaat is dus je eigen inschattingsvermogen. En ik heb er bij Aerdenhout wel enig vertrouwen in dat die een paard correct kan inschatten en de passende aanpak kan bepalen.

:D :D Alleen heb ik er geen geld aan uit hoeven geven om die face te leren! Verdom het ook om het een fase te noemen!!!
Kijken en leren van mensen die al jaren met paarden om gaan is denk ik veel belangrijker dan een cursus waarmee de ( sorry voor het woord) goeroes veel geld verdienen!
Niemand, maar dan ook niemand kan een paard in een paar uur leren "lezen"
Daar komt zo veel meer voor kijken dan een cursus!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:06

Weet je zeker dat het door een snelle adrenaline opbouw komt? Dit is allen met bloed onderzoek aan te tonen. Heb je dat laten onderzoeken dat je zo stellig kan zeggen dat het daar aan ligt?

Het klinkt mij eerder als een paard met een gezonden dosis werklust en energie die met buiten rijden een mooie kans ziet om deze energie kwijt te raken. Die in het land/ bak rijden saai vind en graag buiten wil genieten. Die van mij reageren net zo. Hebben ze lange stukken "gas" kunnen geven zijn ze ook rustiger. Hou ik ze kort blijven ze drammen en overal van "schrikken". Want ze willen de benen strekken. Het is te makkelijk om te zeggen dat het paard angst/adrenaline of waar dan ook last van heef.

*Mijn 6 jarige heb ik met de fles groot gebracht van dag 1 af. Dus ben zijn mama.*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:09

aerdenhout1 schreef:
Waratje schreef:
Oh, ik ben er vrij zeker van dat Aerde :D :D :D nhout ook "fases" gebruikt, alleen noemt ze dat niet zo. Als je een aanwijzing/hulp geeft in je lichtste versie is dat in principe je fase 1. Dat je bij sommige paarden vrij snel van je fase 1 naar een fase 4 (er wordt geluisterd en wel NU) gaat is dus je eigen inschattingsvermogen. En ik heb er bij Aerdenhout wel enig vertrouwen in dat die een paard correct kan inschatten en de passende aanpak kan bepalen.

:D :D Alleen heb ik er geen geld aan uit hoeven geven om die face te leren! Verdom het ook om het een fase te noemen!!!
Kijken en leren van mensen die al jaren met paarden om gaan is denk ik veel belangrijker dan een cursus waarmee de ( sorry voor het woord) goeroes veel geld verdienen!
Niemand, maar dan ook niemand kan een paard in een paar uur leren "lezen"
Daar komt zo veel meer voor kijken dan een cursus!

Maar wat nu met die mensen die niet het geluk hebben om (gratis) te leren van mensen met jarenlange ervaring? En wat heet jarenlange ervaring, ken ook mensen die jarenlang met paarden omgaan, maar als ik het zo moet doen zoek ik een andere hobby :+

Ik denk verder ook niet dat iemand beweerd dat je met een cursusje Parelli alles kan met alle paarden :)

schrikdraad

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:21

Ik denk ook dat een boel mensen het niet van een stadhouder oid willen leren.
Gratis kan toch niet goed zijn? Dat idee.
Pas als het veel kost is het wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:32

Dat heb ik ook weer niet gezegd :+

Ik vind het trouwens wel grappig, staat iemand bij mij op stal die western rijdt en ook les geeft enzo, die heeft mij even geleden wat tips gegeven (goede tips, kan me er echt in vinden) en wat algemeenheden over hoe werken met paarden. Dit kwam zowat exact overeen met Parelli (alleen dan in het zadel), of toch in ieder geval zoals ik Parelli zie. Maar toen ik dat opmerkte steigerde hij zowat, want hij deed niet aan Parelli, zo'n kwakzalver.. Dus ja, of het allemaal zoveel verschilt vraag ik me ook wel af :+ Maar je moet wel de juiste mensen kunnen vinden die je (verder) kunnen helpen en dat is niet altijd evident. Ik begin nog maar pas te denken dat de Parelli-manier wat kan zijn hoor, heb er lang een aversie tegen gehad maar heb een goede discussie gehad (overigens niet hier op bokt) en ik ben beginnen inzien hoe het eigenlijk in elkaar zit. Het draait helemaal niet om die 7 games of om de fases of .. er zit zoveel meer achter. En daarom denk ik wel dat het ons kan verder helpen, niet dat het slecht gaat met mij & mijn pony, maar we bereiken ook zo weinig, staan steeds in dezelfde cirkeltjes te draaien en ik heb een handleiding nodig om daaruit te geraken, gewoon even een begin om te zorgen dat hij eindelijk eens op mij gaat letten, en dan graag ook de hele tijd dat ik met hem bezig ben. En ik merk dat door de games te spelen hij iets heeft van "hmm, wat is dit allemaal" en dat hij veel beter oplet. Onlangs met de yoyo bezig geweest, toen stond meneer niet op te letten, heeft hij het gepresteerd om tot fase 4 te geraken (het befaamde "sla de clip van de leadrope tegen de kaak") maar hij had wel meteen iets van "oh, ze meent het" en daarna is het niet meer nodig geweest en ging hij op een vingeraanwijzing. En in tegenstelling tot 'vroeger' (want toen ging hij ook heus wel achteruit) leek hij dat zelfs niet al slapend & zuchtend te doen .. En dat is voor mij ook wat waard. Maar het financiële is ook wel iets wat mij tegenhoudt, soms denk ik "het is het waard" en soms denk ik "ach, het lukt zo ook wel", dus officieel heb ik nog steeds niks gekocht/uitgegeven aan Parelli :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:02

Tja..... je kunt ook al jaren met paarden bezig zijn en je blijven verdiepen en leren van allerlei andere mensen. En of dat nou Parelli is of iemand uit je directe omgeving, een fantastische instructrice, wat maakt het uit? Ik leer nog elke dag, hoor, ga echt niet beweren dat ik alles al weet. :n

Ik vrees dat ik van al mijn stallingseigenaren in de loop der jaren vooral heb geleerd hoe het NIET moet met paarden, overigens..... :')
Dus om daar nou alle heiligheid aan te hangen, no thanks. :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:55

aikon schreef:
Weet je zeker dat het door een snelle adrenaline opbouw komt? Dit is allen met bloed onderzoek aan te tonen. Heb je dat laten onderzoeken dat je zo stellig kan zeggen dat het daar aan ligt?

Het klinkt mij eerder als een paard met een gezonden dosis werklust en energie die met buiten rijden een mooie kans ziet om deze energie kwijt te raken. Die in het land/ bak rijden saai vind en graag buiten wil genieten. Die van mij reageren net zo. Hebben ze lange stukken "gas" kunnen geven zijn ze ook rustiger. Hou ik ze kort blijven ze drammen en overal van "schrikken". Want ze willen de benen strekken. Het is te makkelijk om te zeggen dat het paard angst/adrenaline of waar dan ook last van heef.

*Mijn 6 jarige heb ik met de fles groot gebracht van dag 1 af. Dus ben zijn mama.*

en waar precies zie je dat ze bakwerk saai vind? daar heeft ze namelijk hetzelfde :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:22

Gelukkig heb ik door de jaren heen andere stalhouders leren kennen.
Ook slechte waar je van leert zo niet maar ook goede waar je wel veel leert.

ook met stalgenoten en ook met instructeurs.
Ik kijk graag naar de les van een ander.
Maar heb ook wel eens ergens gestaan dat Ik met veel moeite 10 min vol heb gehouden in de hoop dat het vast beter zou worden.
Maar dat is met alles zo. En ook in elke stroming.

Ook ik heb bij een western meisje op stal gestaan.
Ik kreeg les in been geven en niets meer doen. Zij ook.
Ik leerde voor een zeer licht teugeltje te hebben, niet meer in de hand dan wat een teugel weegt. Zij ook.
Maar helaas zien we doorgeslagen zitten bij dressuur en bij western.
En ik kende ook een bitloos ruiter. Met haar mond was de theorie mooi, totdat ze opstapte.
Dat blijf je houden bij alles.
Maar ik vind les vanuit een dure goeroe dus niet per definitie beter. Vaak zelfs niet als ik mijn omgeving als maatstaf mag nemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:03

Zo ik heb weer lekker mijn leaseknollie mishandeld vrijdag :=

Nee uhm, ik vind dit wel een leuke casus voor dit topic.
Ik was samen met nog één ander iemand in de bak. Zij reed op een weidemaatje van Donna, en die twee zijn nogal theemutserig met elkaar. Paard greep dus elke mogelijkheid aan, wanneer haar vriendinnetje langskwam om te (proberen) er achteraan te hobbelen.
Als haar vriendin niet (dicht) in de buurt was of wanneer ze haar niet kon zien, was ze gewoon geconcentreerd en gehoorzaam.

Ik heb het als volgt opgelost. Wanneer ze haar pad afboog richting vriendin, dan zette ik haar in die richting op een kleine cirkel voor 2-3 rondjes en liet ik haar flink doorstappen/draven. Vervolgens ging ik nog een keer doen wat ik in eerste instantie van plan was voor ze afboog. Doet ze het dan weer, dan doe ik het nog eens. Soms verhief ik mijn stem ook wat, 'doe es normaal' oid zei ik dan. Ja wat je dan zegt maakt natuurlijk weinig uit maar het gaat om de toon van je stem natuurlijk :+

Is dit correct gehandeld volgens jullie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:22

@ Magrathea ja ik vindt het wel netjes opgelost. Gewoon lekker aan het werk zetten als ze afgeleid zijn werkt mi nog het beste.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:41

Leuk, een casus. Ik doe een gooi:

Oorzaak: jij geeft aan dat je paard werd afgeleid door haar vriendinnetje. Daaruit maak ik op dat je dit probleem niet hebt als er een ander, voor jouw paard minder interessant, paard in de bak is dan haar vriendinnetje. Ofwel: je paard vindt jou als ruiter wel boeiend als ze alleen is of als er een willekeurig ander paard bij is, maar tegen haar vriendinnetje leg je het qua interessant zijn (net) af.

Probleem: het probleem is niet het vriendinnetje en ook niet je paard, maar dat je paard wordt afgeleid en dat jij dus net te laat reageert om haar aandacht te kunnen vasthouden. Er zijn zat dekhengsten die kunnen worden gereden in dezelfde baan als een hengstige merrie, zolang het de ruiter maar lukt om de hersens van die dekhengsten zo bezig te houden dat de hormonen geen grip krijgen op het gedrag. Dus het is absoluut redelijk van jou om van je paard te verwachten dat ze met haar aandacht bij jou blijft als vriendinpaard verschijnt.

Oplossing: net iets sneller worden in je reacties, waardoor jijzelf te allen tijde de richting bepaalt. Stel je rijdt op de volte linksom. Zolang je paard goed bij je is, wordt de grootte van de volte bepaald door je benen. Paard loopt in linkerstelling, binnenbeen (links) voorkomt dat volte te klein wordt, buitenbeen (rechts) voorkomt dat volte te groot wordt en. Dan komt over de hoefslag vriendinpaard aanrijden. Tien tegen één dat paard naar rechterstelling gaat. Op dat moment is jouw linkerbeen ineens buitenbeen geworden en je rechterbeen is binnenbeen. Je rijd dus niet meer op de volte, je wijkt voor de kuit over de volte. En wijken is een stuk lastiger dan een volte lopen, al helemaal wanneer je in draf aan het lichtrijden was en niet van been wisselt. Het vervelende van dit alles is dat je je paard ongewild een hoop tegenstrijdige signalen geeft en dat paard zich dus zal vastzetten (begint letterlijk naar vriendinpaard te trekken). Een stug paard laat zich slecht bewerken en dus moet je eerst weer terug naar zacht ontspannen paard. Kleine rondjes rijden werkt wel, rondjes in juiste stelling werken kalmerend, maar het is (goede) symptoombestrijding en geen oplossing. Om sneller te worden in je reacties zou ik proberen het probleem vóór te komen. Je weet dat je paard tegen jouw stelling en richting in zal willen gaan als vriendinpaard in beeld komt. Dus zou ik dat zelf vragen voordat paard het doet. Rijd je op de volte en komt vriendinpaard eraan, probeer dan eens om paard recht te stellen, een paar meter rechtuit te rijden, om te stellen en de andere kant op door te rijden. Als vriendinpaard voorbij is kun je het achtje afmaken om terug te komen op je eerste volte. Als je dergelijke oplossingen gebruikt kan je paard zacht en ontspannen blijven en word je waarschijnlijk vrij snel interessanter voor je paard dan vriendinpaard.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:32

Maritje1991 schreef:
Aerdenhout ik start niet de discussie over dit paard tov vorige eigenaar. ik ben niet eens met handelswijze met deze pony, ik heb wat dingen gezien, gelezen en daarnaast heb il deze pony zelf mee gemaakt. ook andere visies waargenomen en nog meer.. dat maakt dat ik verder niet op in ga...

Tja, en dat maakt mij weer nieuwsgierig.
Wat ik al zeg, je kan het niet met mij eens zijn geweest. Dat is je goed recht want ik ben het ook niet altijd eens met de oude eigenaren van mijn paarden. Maar ik heb ook gehandeld naar wat mij ( en al die mensen die ik erbij heb gehad!! ) het beste leek voor haar. En dat dat toevallig niet in jou parelli straatje ligt, dat is rot voor jou.
Doen als of ze het zo vreselijk slecht heeft gehad door te zeggen dat je 'dingen heb gezien' is dus in mijn ogen helemaal niet eerlijk. Het blijft altijd het ene woord tegen het ander maar ik kan met alle zekerheid zeggen dat Wonder het absoluut niet slecht gehad heeft bij mij. In tegendeel juist want jij weet niet hoe ze bij mij kwam!
Daarbij komt nog dat je voor de verkoop van alles op de hoogte was en ik niets voor je achter heb gehouden. Terugvallen op het feit dat je 'deze pony zelf heb meegemaakt, dingen heb gelezen en gezien' is dus niet helemaal reeel.
Ik blijf zeggen, het is geen makkelijk paardje, echt niet. En iedereen weet dat ik haar heb verkocht omdat ik zelf niet verder kwam, maar ze is zeer zeker niet zo bij mij weg gegaan zoals jij haar nu omschrijft. Dus als je het heb over moeilijke paardje waar geen land mee te bezeilen viel, kijk dan bij jezelf en niet bij mij. Ik begin het namelijk een beetje zat te worden om zwart gemaakt te worden terwijl je jezelf alleen maar de hemel in prijst.

Tot zo ver mijn inbraak weer. Lees hier eigenlijk niet mee, maar word op de hoogte gebracht door mensen die Wonder ook kennen over de onjuiste informatie die hier verspreid werd/ word.