Wat zou jij echt níét doen bij het opvoeden van een jong paa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_to_jump

Re: Wat zou jij echt níét doen bij het opvoeden van een jong paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:54

meteen met zweep en sporen gaan rijden daar krijg je een hulpen doof paard van

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:59

Gestressed raken.
Dat was ik bij mijn 1e jonge pony altijd, ik had mijn eigen gevoelens nooit zo onder controle. Dat heb ik nu ontzettend goed geleerd, dus ik blijf gewoon altijd rustig en vriendelijk.
Bij het opvoeden van mijn paard ben ik eigenlijk heel stil, maar ook gewoon begripvol naar het paard toe.

Sommigen keuren het af dat ik mijn paard niet straf, als het wat fout doet. Maar ik heb mijn eigen reden om dat niet te doen, en die hebben anderen maar te accepteren.
Mijn 3 jarige was vanaf het begin een donderstraal, dat ook echt met je aan de haal gaat. Maar dat heb ik niet opgelost door haar te straffen, dus dat is voor mij genoeg bewijs dat straffen absoluut niet nodig is.
Van jongs af aan heb ik veel mensen met paarden bezig gezien, en nu heb ik gewoon mijn eigen weg en manier. Ook al heb ik af en toe nog steeds hulp nodig. Lachen

Edit; Ik voel me trouwens altijd wel heel klein en kwetsbaar tegenover mijn 3 jarige, die nu al 1.70 is.. Dus niet bang worden is voor mij ook iets om op te letten bij het opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:41

Nieet doen met jong paard:
-trutten, mutsen, alles maar goed vinden
- afgezonderd van andere paarden houden
- behandelen alsof het een kindje is

Er is zoveel wat je níet moet doen.... zoveel, zoveel. Het ergste vind ik toch wel al dat getrut en gemuts met ze, veel paarden vinden het niet eens leuk.....

Wel doen met jong paard:
- consequent zijn
- hem leren dat ik de leider ben niet niet hij
- veel wandelen
- vanaf dat hij 3 is kleine, makkelijke werkjes doen
- nette manieren leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:03

Wat ook nog bij komt is dat je met je gevoel achter je bedoeling moet staan en het moet menen. Overtuiging komt goed over bij paarden, zowel positief als negatief en liegen helpt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:33

Klopt Ja

Als je niet met je gevoel achter je bedoeling staat, vat een paard dat op als inconsequentie en onduidelijkheid.

En terecht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:36

Yep, daarom kom ik met een simpel 'niet doen' verder dan een andere die zowat de tent kort en klein moet slaan en nog de zin niet krijgt Haha!. Nja, om een voorbeeldje te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:03

Exact. Zo kan het ook dat je op een redelijk zachte manier opvoedt, maat omdat je niet beng bent en niet twijfelt, hebben de paarden toch ontzag en respect voor je Lachen

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:15

dwingen is de eerste en ergste fout die je kunt maken. hoewel veel mensen mij niet zullen geloven, maar dat maakt niet uit. van dwingen krijg je absoluut géén respect van je paard, als je dus zo begint kun je feitelijk meteen ophouden.

de enige reden waarom paarden dingen onder dwang doen is omdat ze zo ontzettend goedaardig van karakter zijn, en niet dom bevelen ovolgen zoals velen denken. maak dus geen misbruik van deze aangeboren goedheid, maar gebruik 'm om een échte relatie met je paard op te bouwen. zonder dwang, zonder verplichtingen.

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:23

Wij hebben ons paard gekocht toen ze bijna 4 jaar was. Er had al een paar keer iemand opgereden maar voor de rest was ze nog hartstikke groen.

In het begin ging het harstikke goed, maar toen ze niet meer zo onder de indruk was van alle nieuwe dingen kwam de 'test' periode. Steigeren als ze de enigste was in de bak en met alle geweld de buitenbak uitkomen (ook al was de bak goed afgesloten).

Als ik toen niet zoiets had gehad van &#$%^ nu is het genoeg geweest had ik het grootste kreng op aarde gehad.

Dus ik zou nooit een jong paard onderschatten ook al zijn ze in het begin zo lief. Meestal is alles nieuw (nieuw baasje, nieuwe omgeving, andere paarden) en zijn ze vanalles flink onder de indruk.

En ik zou nooit (net zoals vele) een veulen zelf opvoeden. Ik heb er bij ons op de manege verschillende voorbij zien komen die als 'knuffel' zijn opgevoed bij mensen en bij die monsters ging ik voor geen goud in stal.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:00

Ongeduldig zijn, slaan, schreeuwen/gillen, etc.. Ohja, en dwang..