paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:25

dat zijn idd dingen die aan het karakter liggen.
Natuurlijk doet opvoeding een groot stuk, maar karakter zit er gewoon in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:35

KiWiKo schreef:
90% is beter af met minder capaciteit en een makkelijker karakter Lachen

Ik ook Lachen want zo een pretje is het niet op een mafketel Lachen relaxed een stukkie rijden is niet echt aan de orde zegmaar Lachen

GP en 1.60-parcoursen zijn ook niet voor mij aan de orde, maar ik ben dol op wildebrassen! Paarden met moeilijke karakters zijn de mooiste paarden om mee te werken! Als de communicatie goed is en er een solide band opgebouwd wordt zijn dat de paarden die voor je door het vuur gaan...dat is mijn ervaring althans...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:36

dat is ook zo, die ervaring heb ik ook wel
Maar merk nu dat ik een oud wijf aan het worden ben Tong uitsteken
Voor mij hoeft dat niet meer...
En van veel mensen is het nooit aantrekkelijk geweest.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:43

runningkawa schreef:
dat is ook zo, die ervaring heb ik ook wel
Maar merk nu dat ik een oud wijf aan het worden ben Tong uitsteken
Voor mij hoeft dat niet meer...
En van veel mensen is het nooit aantrekkelijk geweest.

Huilen van het lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:46

hier idem Lachen toen ik 25 was ging het me niet gek genoeg Lachen nu ik bijna 40 ben, doe ik toch wel een stappie terug zegmaar Lachen terwijl ik nu veel, en veel handiger ben dan toen ...........

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:56

KiWiKo schreef:
hier idem Lachen toen ik 25 was ging het me niet gek genoeg Lachen nu ik bijna 40 ben, doe ik toch wel een stappie terug zegmaar Lachen terwijl ik nu veel, en veel handiger ben dan toen ...........

Er zijn wel dingen veranderd natuurlijk, ook bij mij. In mijn ponytijd maakte ik met een Engels volbloed een buitenrit met halster en touw...En een galopje op een zandweg...daar deinsde ik niet voor terug Knipoog

Tegenwoordig doe ik er dan toch liever een zadel op Huilen van het lachen

Ook absurde sprongen genomen waarvan ik nu ook niet weet of ik ze nog eens zou nemen...Met het juiste paard misschien Knipoog

Maar voor de rest, ja, geef mij maar de lastpakken! Haha!

Ik help vaak andere mensen die er even niet helemaal uitkomen. Zo lief, komen ze dan met paardjes naar je toe waarmee je zogenaamd geen buitenrit mee kunt maken omdat ze niet van het erf willen...Je gaat erop zitten en 10 meter van het erf verwijdert....Ja! Hij wil zich omdraaien. Dreigende 'Hey!' en been eraan en het paard loopt met een diepe zucht verder...De mensen dolblij en ik moet mijn teleurstelling verbergen Clown

Maar ook gewoon mensen die (deels door eigen toedoen) echte lastpakken hebben...(ik denk nu aan goede oude Hugo die me met ontblootte tanden en een dreigend achterbeen op de wei kwam begroeten...Ach, waar blijft de tijd Huilen van het lachen )

Hoewel ik er van overtuigd ben dat ik ook voorzichter ga worden....ooit...kan ik daar nu alleen maar heel erg raar tegenaan kijken...Met 40 wil ik eigenlijk ook nog wel eens een knettergekke 3-jarige hengst inrijden Haha! Denk ik.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:58

Ik hoop het voor je Haha! Haha! Haha! Ik weet van mijzelf dat ik die tijd achter me heb liggen Lachen Lachen ach tja, ook Kimmetjes worden ouwe wijven Lachen

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:56

Ik rijd nu op een merrie waar ook veel volbloed in zit. Vasco x Fresco voor degene die het wat zegt. Het is een schat om te rijden, erg gevoelig en werlustig maar super eerlijk. En dat eerlijke karaker mis ik wel eens in de moderne paarden. Voor mij zal dat nooit weggelegd zijn, en dat hoef ik ook niet per se. Want ik houd nog steeds van een rustig buitenritje, in tegenstelling tot Urielle blijkbaar.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:11

Petra_O schreef:
Ik rijd nu op een merrie waar ook veel volbloed in zit. Vasco x Fresco voor degene die het wat zegt. Het is een schat om te rijden, erg gevoelig en werlustig maar super eerlijk. En dat eerlijke karaker mis ik wel eens in de moderne paarden. Voor mij zal dat nooit weggelegd zijn, en dat hoef ik ook niet per se. Want ik houd nog steeds van een rustig buitenritje, in tegenstelling tot Urielle blijkbaar.

Een rustig buitenritje is niets mis mee, maar ik vind dat zo barweinig over de eerlijkheid het moderne sportpaard zeggen...

Ik rij op dit moment twee paarden intensief. Rano en Lancetto. Lancetto is een Trakhener, haar vader en alles wat erachter zit puur volbloed. Rano is een Koudbloed x Fries....Op Lancetto zou ik de minder ervaren ruiter ook durven zetten...Niet op Rano hoor ...

Ik ben van mening dat je karakter niet kunt fokken (hooguit het temperament). Het karakter is een grote verassing, opgebouwd door interne en externe factoren waar je slechts beperkt invloed op hebt.

De een is een winnaar, de ander niet. De een is tolerant, de ander haast TE dominant en TE trots.

Het probleem is, dat door alle middelen van tegenwoordig ook mensen aan paarden komen die helemaal niet voor hun geschikt zijn, maar ze passen in het welstandsplaatje.

Ik denk echt dat de grootste problemen die men met paarden heeft altijd nog wordt veroorzaakt door de mens zelf, niet door de fok en niet door het karakter van het paard.
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-07-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:21

ik heb een KWPNer wat que uiterlijk echt een öuder" type is, niet zn bloedkikker hij is grover. Zijn gangen zijn inderdaad minder spectaculair, wel een goed achterbeen. Maar daar tegenover staat, dat hij ontzettend cool is in zijn kop, Naar de bossen, mee naar stage ( groep 7), wedstrijden, rondje wijk, kleine kinderen en bakkabouters. Hij geeft er allemaal geen reet om en is echt hartstikke vriendelijk en mens gericht. Wat natuurlijk niet wel zeggen dat het een sulletje is want er zit ook flink wat karakter in, maar zolang je hem in zn waarde laat is er niets aan de hand. Ik heb hem ook niet op papier gekocht, dat was een leuke bijkomstigheid Vork .

Ik denk dat ze bij het KWPN inderdaad te veel bezig zijn met "top"paarden "produceren". paarden die spetteren, maar waar je ook
zat mensen echt niet gelukkig mee maakt. Ik zou het geweldig vinden om een echt spectaculair paard te hebben, maar als het zon onbetrouwbare bok is, waarmee je verder niets anders kunt dan in de bak trainen omdat het anders zelfmoord is. Dan laat maar lekker zitten Haha! .

edit:
Citaat:
Ja osteopaten, accupuncturisten en fluisteraars doen goede zaken tegenwoordig.
Logisch want het kan natuurlijk onmogelijk aan de ruiter liggen

Dit is deels waar Clown, e zijn inderdaad TE veel mensen die de schuld altijd bij het paard leggen en nogal
serieuze problemen hebben met zelfreflectie. Echter laat ik mijn paard ook ieder half jar checken door de fysio,
gewoon om te weten of we goed bezig zijn en of er ergens blokkades zijn en ik dus in mijn rijden iets moet
veranderen Lachen. Dus aan mij heeft hij zeker een goede klant

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:09

Adil18 schreef:
Ik ben van mening dat je karakter niet kunt fokken (hooguit het temperament). Het karakter is een grote verassing, opgebouwd door interne en externe factoren waar je slechts beperkt invloed op hebt.

Op dat punt is het grappig om de drie paardjes bij ons te zien. Alledrie volle broers en zus en het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze, als ze al eens ergens bang van zijn, ze niet doorslaan maar even hyperen, diep zuchten en weer ´normaal´ worden, temperament lijkt me. Qua karakter zijn het wel drie totaal verschillende typetjes...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 15:21

Kijk, we hebben al een aantal reacties gehad dat het aan de ruiter ligt, maar dat is toch de zaak een beetje omdraaien, vind ik.
De ruiters zijn de kopers en de paarden zijn het aanbod. het zou toch logicher zijn om het aanbod op de markt af te stemmen?
in mijn optiek zou m.n. het KWPN in de hengstenbeoordeling toch meer gewicht aan de karakterbeoordeling moeten geven.

Het is toch te gek dat zelfs topruiters zoals Anky niet eens een ereronde op hun eigen toppaard durven te rijden?
Wat moet je dan wel niet als huis-tuin- en keukenruiter? En dan heb ik het niet over onnozele Penny's maar over een gemiddelde ruiter met voldoende kennis, die consequent met zijn dieren omgaat en behoorlijk kan sturen.

Ik heb op een verenigingsmanege gereden waar bijna alleen wedstrijdruiters rijden. Paar honderd leden, Tientallen in de Z, een paar ruiters met ruiterster.
Twee jaar achtereen is de jaarlijkse dauwtrappersrit op hemelvaartsdag afgelast wegens gebrek aan deelname. Reden dat ze niet meededen: hun paard werd 'knettergek' buiten...

enkele tientallen jaren geleden werden volbloeden gezien als sensibele paardjes met een groot rechtvaardigheidsgevoel, die niet voor iedereen weggelegd waren. Dan moest je toch heel wat kundigheid hebben.
Maar als ik kijk naar bepaalde moderne bloedlijnen in het KWPN, zou ik nu toch heel wat liever voor een volbloed kiezen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:14

Dan denk ik als iemand een Fjord gewend is of een Haflinger dan eerst maar eens moet kijken of een kwpner of Trakhener of Hannoveraan bij de persoon past.

Ik vindt het altijd maar gek dat de schuld bij een paard gelegt wordt of de fokker. Zelf zit ik in de springpaardenfokkerij en ik ben (nog) geen ruiter, maar de hand van de ruiter/verzorger bepaald hoe het paard gaat reageren.
Ok, Jazz is voor een bepaald slag mensen dan moet je daar voorlichting over kunnen krijgen en zelf het verstand hebben om zo'n paard te laten staan.

Ik heb nooit op een manege gereden, ik ben als 11 jarige bij een fokker begonnen en heb zo paarden leren kennen als dieren waar je voorzichtig mee moet zijn en waar je veel plezier van kunt hebben. Qua verzorging, medisch, voeding en uitmesten heb ik enorm veel geleerd. Dit heb ik 16 jaar gedaan, nu pas denk ik serieus na om het rijden te leren. Hiervoor wil ik een jaar of 2 jaar fulltime bij een bepaalde dressuurruiter in Duitsland gaan wonen en werken.

Hoeveel mensen hebben nou de basis die ik heb, de meeste beginnen met rijden en snappen totaal niet wat een paard is.

Zo hadden we op mijn oude werk een bloedmooie merrie die was bij haar fokker verpest en op een inrijdadres nog meer de vernieling in geholpen. Alles moest snel snel snel... als je hand te snel omhoog ging stond ze in de hoek.
Haar fokker had haar moeder gekocht en had nog nooit een veulen gefokt. Iedere keer als de merrie iets verkeerds deed begon ze te schreeuwen en of huilen.

Ik heb geholpen met de eerste stapjes om deze merrie weer vertrouwen te geven. Het is echt een puur gevoel als je zo'n merrie weer het vertrouwen kan geven, ik heb er alleen een hard hoofd in dat het weer goed komt met de fokker/eigenaresse.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:30

Adriana schreef:
Dan denk ik als iemand een Fjord gewend is of een Haflinger dan eerst maar eens moet kijken of een kwpner of Trakhener of Hannoveraan bij de persoon past.

Flauw, dit hele verhaal geldt ook voor de mensen die best wel het een en ander gewend zijn. Ik heb hier eens met een oudere instructeur over gesproken (zelf een uitstekend ruiter en Z-jurylid en keurmeester). Hij vertelde dat ze vroeger (dat is 40 jaar geleden) met hun springpaarden over de markt galoppeerden en over de dranghekken sprongen.
Maar hij zei ook dat je dat met de paarden van tegenwoordig toch echt niet meer moet doen.
Citaat:
Ok, Jazz is voor een bepaald slag mensen dan moet je daar voorlichting over kunnen krijgen en zelf het verstand hebben om zo'n paard te laten staan.

Mijn punt is juist, dat de categorie mensen die dit soort paarden aankan, heel klein is, vooral in verhouding.
Ben je een goede ruiter maar net ietsje minder als zo'n topper, dan word je al gauw veroordeeld tot de Haflinger of Fjord.
Maar vooral; de mensen die dit soort paarden wel hebben, kunnen ze zeker niet voor allround gebruik inzetten. Dus ook een beetje springen en lekkere buitenritten.

Tenslotte een beetje off-topic opmerking misschien: als je - zoals in jouw verhaal - inconsequent met bijvoorbeeld een tinker omgaat, krijg je net zo goed problemen. Dat heeft niks met temperament te maken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:38

Waarom is dat flauw?? Ik heb een bloedhekel aan de meeste Friezen van tegenwoordig terwijl ik daar 12 jaar geleden nog dagelijks op reed. Je hebt gelijk dat je kwpner gevormd wordt, dat heb ik dus met Friezen. Dat wordt een kwpn paard in een zwart kleurtje. Ik weet dat ik erg generaliserend bezig ben maar voor mij geen Fries paard...
Ik heb ontzettend vaak gehoord dat de overstap van een Halflinger, Fjord, Tinker etc. enorm groot is om dan naar een warmbloedpaard te gaan. Hoeveel ervaring je ook hebt.
De overstap van een gewone fiets naar een racefiets is ook ontzettend groot!

Ik denk dat er voor iedereen wel een geschikt paard is, maar de mensen moeten eerlijk tegen zichzelf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:40

Citaat:
Maar vooral; de mensen die dit soort paarden wel hebben, kunnen ze zeker niet voor allround gebruik inzetten. Dus ook een beetje springen en lekkere buitenritten.

kan het niet of wordt het gewoon niet gedaan?

Er zijn meer pittige paarden dan vroeger, dat idee heb ik ook
Al waren de tritons en sarossen ook paarden die toen de naam hadden...
Maar er zijn imo ook meer zeik ruiters (en dat klinkt lomper dan bedoeld)
Kijken of ik het uit kan leggen Lachen

Er was imo toen minder getrut door de mensen.
Je haalde les en luisterde naar de instructeur...geen ge-jamaar zoals nu.
Je reed met een gewoon bit, lukte dan het rijden niet kreeg je te horen dat je nog maar wat door moest oefenen, ipv een slof of ander bit of bitloos. Of erger het paard de schuld geven.

En verder reed men toen gewoon zonder te zeveren...
Je had clubles en daar werd gesprongen... en dan sprong je mee.
En niet alles individueel naar dressuurles.
Dus je paard maakte meer mee en je leerde zelf daar ook weer veel van

Verder had je geen trailer, dus ging je te voet naar die clubles...
Tja heb ook wel eens rare dingen onderweg gehad met "mijn" triton paardje.
Maar ja, ik wilde naar de les, dus hup niet zeveren rijden met die hap...
Nu moet alles maar voorzichtig.

Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar in rijden van toen en nu is wel verschil.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:46

Ik denk eigenlijk van niet. Ik heb zelf een 22 jarige kwpner die je absoluut niet buiten het hek kan rijden omdat het dier veel te heet is, dit dier heeft verder wel Z2 en internationaal gesprongen in haar jongere jaren. (nu is ze grasmaaier).

Mijn andere pony is een 18 jarige nrps pony, tot haar 10e jaar grasmaaier geweest omdat ze onberekenbaar was/is. Ze word nu door mij z'n 4 jaar flink gereden, ik heb het geluk dat onze karakters ontzettend goed bij elkaar passen (anders had ze allang voor mcdonalds gewerkt). Ontspannen buitenrijden zit er verder ook niet in dit paard. Maar ze kan wel heel mooi strekken...

Ik denk dat het altijd al geweest is, dat het deels ook de opvoeding is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:15

Ik ga met RK mee Knipoog er wordt tegenwoordig veel te veel getrut..........

Een paard is een paard, behandel hem ook zo Haha!

en nu is het wel zo dat de paarden die vandaag de dag "in" zijn gewoon bloederige dieren zijn, maar ook bloederige dieren kunnen boelkloedig worden door dingen gewoon te doen.

Mensen zijn bang geworden, bang voor de reactie van het paard, bang dat het vertrouwen weg gaat, bang dat ze het niet goed doen.......

Het is eigenlijk net zoals met de kinderen van tegenwoordig, er worden geen grenzen meer aangegeven....... want stel je toch voor zeg!

Een paard moet duidelijkheid hebben, en zeker het huidige sportpaard....... maar hoe moet het huidige sportpaard duidelijkheid krijgen van iemand die zelf niet stevig in haar schoenen staat en al problemen ziet voordat ze er zijn?

Het huidige paard pikt gewoon geen oneerlijk gedrag en is dus heel eerlijk in zijn communicatie naar de mens toe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:16

KiWiKo schreef:
boelkloedig

Uhh..? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:22

kim komt nog uit de tijd van meneer kaktus Tong uitsteken Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:24

runningkawa schreef:
kim komt nog uit de tijd van meneer kaktus Tong uitsteken Clown

en wat heeft de spelende vrouw nou geleerd???? Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:26

kweetniet... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:28

ROFL ROFL

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:30

KiWiKo schreef:
boemel schreef:
Ik denk dat het probleem grotendeels ligt aan paarden te veel op stal en te hoog in het voer.
.

welnee, het ligt gewoon aan de mensen die denken dat ze goed genoeg zijn voor een goed paard..........

Tja...wat moet ik hier nu nog aan toevoegen?? Misschien alleen het woord GOED voor het paard eruit halen????
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 05-07-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:30

KiWiKo schreef:
en wat heeft de spelende vrouw nou geleerd???? Haha! Haha! Haha!

Het enige dat ik me nog kan herinneren is dat je niet de telefoon op mag nemen met een wattenstaafje in je oor. Want dan ga je hartstikke dood... Pling