paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:17

BCS schreef:
Nee als je er eentje hebt die in paniek raakt, laat hij zich vallen, en kun je niet meer bij hem in de buurt komen.
Kijk toch asjeblieft uit wat je zegt op zo'n forum...

Het is echt niet de intentie van een paard om zich te laten vallen...Immers zal hij in paniek raken en eventueel willen vluchten, wat moeilijk gaat als je op de grond ligt...

Evenwicht verliezen is een ander verhaal, maar dat kan eigenlijk ook alleen wanneer je hebt been blijft vasthouden...

En sja, ik zou ook zeggen: gewoon doorpakken met die handel, op dit moment geef je hem alleen bevestiging in zijn slechte gedrag...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:24

freeze ficht faint........... en echt he....... ze laten zich vallen Lachen

en soms moet je ze ook laten vallen om tot ze door te dringen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:34

KiWiKo schreef:

Misschien uiteindelijk, eerst zullen ze rondspringen om los te raken...Vooral bij onopgevoede jaarlingen vind ik dat zo geinig...Ik laat ze fijn springen, ze ontdekken wel wie aan het kortste eind trekt Knipoog

Impssble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:20

Zet m vast en aai zn benen met een bezem, loop je zelf geen risico.

wanettjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:26

huh Met een bezem ?? niet erg goed iddee denk ik ..

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:11

Nee, dat lijkt me ook geen goed idee, met de bezem..

Ik heb haar aan alle benen kunnen poetsen, zonder ongewenst gedrag..
Ik heb al paar keer voetje opgepakt, de eertse keer alleen haar hele been aanraken,
2e keer haar hoeven aanraken.
ik ging ook een keer met de hoevenkrabber langs haar linkervoorbeen, ze vond het bij 1 bepaald plekje een beetje eng.
Maar verder gaat het goed.
Haar hoeven zien er echt slecht uit.
in haar voorhoeven zitten allemaal scheurtjes.. van een paar cm.
Haar achterhoeven, zien er een stukje beter uit, zonder scheuren, maar moeten wel een beurt bij de hoefsmid krijgen..

ik kan de eigenaar niet vragen om haar hoeven te pakken, want dat wil ie toch niet, denk ik..

Ze is bang voor water...
Gister na het rijden heb ik een harde borstel in t water gedaan, en haar toen gepoetst.
Dat von ze al een beetje eng, maar ik zal proberen om met de tuinslang haar benen af te spuiten.. als het niet lukt,ga ik het eerst proberen met een natte zachte borstel...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 06:54

Adil18 schreef:
KiWiKo schreef:

Misschien uiteindelijk, eerst zullen ze rondspringen om los te raken...Vooral bij onopgevoede jaarlingen vind ik dat zo geinig...Ik laat ze fijn springen, ze ontdekken wel wie aan het kortste eind trekt Knipoog

ja mooi is dat he Haha! Haha! en ik laat echtnie los Haha! Haha!

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:51

Todat hij achterover valt, op zijn staartwortel valt, en die breekt?

Wat een bikkels dat jullie dan vast gehouden hebben! Simpelweg omdat je geduld met een wild paard ver te zoeken is.

Ik zeg dan, goed zo!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:21

natuurlijk Haha! Haha! Haha!

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:05

@Salt_Pepper: Lijkt erop dat je goed vorderingen maakt, ga vooral door met de techniek die je nu gebruikt, blijkbaar werkt hij. Vergeet niet om altijd zelfverzekerd en duidelijk te blijven, maar pak het op je eigen tempo aan. Als je hier geen ervaring mee hebt, kan overhaasten meer kwaad doen dan goed, zowel voor jou als voor je paard. Ik geloof dat dat een punt is waar sommige tipgevers geen rekening mee hebben gehouden.

Dus inderdaad: gewoon oppakken die voet (zelfverzekerd) en desnoods direct weer neerzetten. Leer je paard dat het rustig geven van de voet zijn beloning is, waarbij de beloning (precies ja) het loslaten van de voet is. De volgende keer hou je doe hoef langer vast voordat je hem neerzet. Uiteindelijk ernaar streven dat je paard altijd zijn been stil heeft alvorens je het been loslaat (duidelijk). En zoals voor iedere trainingsmethode geldt: een goed einde vandaag is een goed begin voor morgen!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:00

Niet moeilijk doen, gewoon pakken.
Dat is meestal inderdaad het toverwoord. Als je zelf een paard al heel voorzichtig en voorkomend behandeld, dan denkt het gelijk dat er iets aan de hand is.

De truc is om heel duidelijk en voortvarend te zijn, maar wel een bepaalde rust uit te stralen. Ik kan dat niet zo goed uitleggen, maar het is een bepaalde houding die je moet hebben. Dat heeft voor mij bij menig paard heel goed gewerkt Lachen. En vooral bij de wat angstigere/nerveuzere paarden.

Dus: geen gemuts en gedoe, gewoon meewerken Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:33

Nomination schreef:
Todat hij achterover valt, op zijn staartwortel valt, en die breekt?

Wat een bikkels dat jullie dan vast gehouden hebben! Simpelweg omdat je geduld met een wild paard ver te zoeken is.

Ik zeg dan, goed zo!

Als ik een been vasthoud heeft hij er nog drie over, en vallen doet hij zeker niet hoor, dan moet het wel erg gek gaan lopen.... Haha!

Hoe los jij het op dan? Eindeloos proberen? Nee, ik laat ze liever 3 of 4 keer springen met drie benen tot ze merken dat het niks brengt en ze dus beter gewoon stil kunnen blijven staan.... Dromen

Edit: Als ik naar die foto in jouw profiel kijk vind ook niet echt dat jij veel geduld hebt met een 3-jarige...Een echte bikkel ben jij met je bijzetteugel, simpelweg omdat je geduld met een 3-jarige ver te zoeken is... Haha! Knipoog Een paard zo vastzetten tijdens het longeren zou ik nooit doen, zeker niet met een jong paard...Daar laat ik ze liever wat meer tijd...Zie je, ieder zijn manier Knipoog

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:04

Adil, ik laat hem eerst rustig kennis maken met mijn hand op zijn been, ik heb het 1 keer zien gebeuren, dat zo'n bikkel gewoon hup been oppakte, beest raakte in paniek gingen springen, er werd lekker vast gehouden, en hij viel achterachter en brak zijn staartwortel. De ellende die daarna kwam met het paardje was het ze dubbel en dwars waard, maar niet heus.

Ehm edit : Daar gaat het niet over. Jammer dat je niet met betere argumenten kan komen dan een profiel foto. Of is dat bedoeling? Volgens mij wel he van bokt, zodra het moeilijk word dat je iemand gaat beoordelen op zijn profiel, in dat geval, leuk paarden laten steigeren met de oren plat Dromen Hou jij je nou maar lekker bezig met die blije steiger sessies. Dan spreek ik je nog wel als je wat ouder bent Haha!!

En nu weer gewoon volwassen praten zonder dingen erbij te halen, en dat is echt niet moeilijk hoor Sigaar

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:16

Ik vind het van sommige mensen niet heel verstandig te zeggen van: joh pak gewoon dat been en....

Ik heb een merrie gehad die ik in het begin helemaal niet aan mocht raken!
En bij der benen al helemaal niet.
Ze miepte en sloeg echt gericht met voor- en achterbenen.

Tip van mijn kant:
herhalen herhalen herhalen...
lukt het vandaag niet? probeer het morgen weer!
Ik heb ook met die merrie wel gehad dat ik der amper kon poetsen wegens geen vertrouwen..
Nou snel borstel erover op de plek waar het zadel en hoofdstel kwam, zadelen en rijden maar... dan maar vies..

Gaat gewoon erg veel tijd in zitten.
Weet dus niet of jouw verzorgpony zo erg is met de benen, maar elke dag herhalen.
Probeer voetje op te tillen, steeds een stukje verder.
Laat haar er weer aan wennen, dat het geen pijn doet.
Kost veel tijd, maar dan heb je ook wat!!

Als je te snel doorpakt kan het erg misgaan en kan ze het vertrouwen voor altijd kwijt zijn.

Dus mijn tip: rustig aan opbouwen! (elke dag herhalen) je komt nog maar een week kijken bij der...

*edit* lees dat je al vorderingen maakt.. schijnbaar werkt het dus ga lekker zo door!
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 04-07-08 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:19

ik zou niet zomaar ineens uit het niets een voet pakken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar ik zou ook niet als je er mee bezig gaat, heel even snel 1 seconden het been aanraken en meteen: oo, goed, dat is braaf, en snoepjes gaan geven. Ik denk dat je dan toch de bangheid bevestigd. Ik zou hier toch zeker dan voor de clickertraining gaan. Eerst rustig aanraken het beentje, ZONDER ANGST. en als ze er rustig onder blijft: C+b Knipoog En dan zo steeds wat meer. MAAR eerst moet ze de clickermethode kennen.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:21

Adil18 schreef:
En sja, ik zou ook zeggen: gewoon doorpakken met die handel, op dit moment geef je hem alleen bevestiging in zijn slechte gedrag...

Wat spreek je jezelf hier onwijs tegen zeg!!!
Als je beet blijft houden bevestig je juist slecht gedrag, want als hij zo tekeer gaat, zul je een keer los moeten laten wil je geen ongelukken hebben, dus paard denkt, mooi ik ga flink tekeer, word er vanzelf los gelaten.
Gewoon voetje vastpakken, en meteen los, braaf.

Klaar, gewoon weer proberen. Wij doen niet anders met de veulen, jaarlingen en twenters.
En soms zit er eentje tussen die net wat wilder is, dan heeft die methode van jou ECHT geen zin. Maar dan moet je eerst zelf meemaken voordat je er iets wijs over kunt zeggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:22

Nomination schreef:
Adil, ik laat hem eerst rustig kennis maken met mijn hand op zijn been, ik heb het 1 keer zien gebeuren, dat zo'n bikkel gewoon hup been oppakte, beest raakte in paniek gingen springen, er werd lekker vast gehouden, en hij viel achterachter en brak zijn staartwortel. De ellende die daarna kwam met het paardje was het ze dubbel en dwars waard, maar niet heus.

Ehm edit : Daar gaat het niet over. Jammer dat je niet met betere argumenten kan komen dan een profiel foto. Of is dat bedoeling? Volgens mij wel he van bokt, zodra het moeilijk word dat je iemand gaat beoordelen op zijn profiel, in dat geval, leuk paarden laten steigeren met de oren plat Dromen

En nu weer gewoon volwassen praten zonder dingen erbij te halen, en dat is echt niet moeilijk hoor Sigaar

ik haal de foto er om de volgende redenen bij:

A. Jij kent het verschil niet tussen persoonsgerichte en zaakgerichte kritiek en zulke mensen geef ik een koekie van eigen deeg
B. Het is om aan te geven dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Ik zou nooit een 3-jarge zo bijzetten en jij zou nooit een paardenbeen vasthouden als het paard wegspringt...

Maar kun je je voorstellen dat wanneer je loslaat, het paard dan denkt: HEEEEEY! Als ik spring laat zij los! Dat moet ik vaker doen!

Trouwens, ooit de film 'The Horsewisperer' gezien? De techniek en de waarom terzijde, goed voorbeeld dat een paard ook op drie benen echt wel kan staan/lopen... Knipoog Niet aangenaam, dat niet, en juist dat aspect gebruik ik: Stil staan met drie benen is makkelijker dan springen/lopen met drie benen...

En jij hebt mijn tekst niet goed gelezen, ik spreek over ONOPGEVOEDE jaarlingen, niet over angstige paarden (om wat voor reden dan ook). Die pak ik ook anders aan natuurlijk...Maar serieus, ik krijg ook paarden van andere mensen om te rijden. Ik heb liever dat zij op jonge leeftijd dan al een keer door hebben gepakt dan dat ik moet 600 kilo moet staan worstelen op 3-jarige leeftijd...

En sja, wij gaan dus gewoon verschillend met paarden om...Ik zal nu wel heel Bokt over me heen krijgen, maar mijn vriend en ik heb onlangs een net 1-jarige gekocht. Als je voor de hoeven wilde uitkrabben sprong ze een paar keer (er was niet veel mee geoefend). Drie keer, dat was het, alles opgelost. Met de achter benen werd het link, daar haalde dus echt uit...Geen gezeik, naar een paar keer proberen heb ik de praam erop gedraaid, ook een jaarling heeft zich te gedragen en mag meteen weten wat goed en wat fout is...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:27

Nomination schreef:
Adil18 schreef:

Wat spreek je jezelf hier onwijs tegen zeg!!!
Als je beet blijft houden bevestig je juist slecht gedrag, want als hij zo tekeer gaat, zul je een keer los moeten laten wil je geen ongelukken hebben, dus paard denkt, mooi ik ga flink tekeer, word er vanzelf los gelaten.
Gewoon voetje vastpakken, en meteen los, braaf.

Klaar, gewoon weer proberen. Wij doen niet anders met de veulen, jaarlingen en twenters.
En soms zit er eentje tussen die net wat wilder is, dan heeft die methode van jou ECHT geen zin. Maar dan moet je eerst zelf meemaken voordat je er iets wijs over kunt zeggen.

Nee nee, je moet weten wat je doet natuurlijk....! Ik weet dat wanneer ik een jaarling aanpak, ik niet los laat. Mocht dat toch gebeuren, pak ik het been meteen weer op. Maar ik kan me er eerlijk gezegd niet aan herinneren dat dat gebeurd is Haha!

Jij kent me natuurlijk niet, maar goed...Ik ben 1.84 en iets sterker dan het gemiddelde meisje...Ik gebruik mijn kracht zelden bij paarden, want ik ben van mening dat je respect niet afdwingt met je kracht...Maar ik vertik het op eindeloos staan te klieren met zo'n paard...Als ik het niet doe, doet de hoefsmid het wel, want die heeft geen tijd voor onzin. En ik voed liever mijn paard op dan dat iemand anders dit moet doen...

En ik ben niet bang om een keer door te pakken....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:28

vroeger had ik een verzorgveulen, een haflinger. Die deed altijd moeilijk met voetje geven. Op een gegeven moment was de hoefsmid er, en het veulen was moeilijk aan het doen. De hoefsmid hield het voetje vast, en met 3 man sterk hielden ze het beestje in bedwang. Maar die ging hangen aan het touw. (ze had een band om haar hals). Maar ze hielden vast. Af en toe gaf de hoefsmid een flinke schop in de maag. Uiteindelijk viel het veulen op de grond. Maar hiij ging aan de band, dus kon bijna geen lucht meer krijgen. Dus bleef zo een poosje liggen.. Uiteindelijk stond ie weer op.. En sindsdien NOOIT en NOOIT meer problemen gehad met voetje geven.

Ik vind dit zelf een erg nare manier om het op te lossen, ben er toen ook erg van geschrokken, maar het heeft wel gewerkt.
Ts: ik wil je deze manier absoluut niet aanraden, want de situatie bij jouw is natuurlijk heel anders. Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:29

Denk dat dit aardig off-topic geraakt aangezien dit niet over opvoeding gaat maar over een paard wat vertrouwen kwijt is met benen aanraken en dus een "angstig" paard betreft? Clown

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:29

Ik ook niet, maar ik denk er wel bij na. En het ging hier over een bang paard, niet over een dominant paard. Wij hadden een jaarling staan die zich meteen liet vallen, en daarna zich niet meer liet pakken, om die nare ervaring. Dan pakken we zo'n beestje toch echt anders aan.

Maar dat is het grote verschil tussen dominantie en angst, paarden blijven en zullen altijd individuen blijven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:35

Maar wie zegt mij dat dit angst is...Daarvoor zou ik het moeten zien. Wat de TS als angst afstempel zie ik misschien als gezeik van een paard die donders goed weet dat hij de baas is...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:39

Daarvoor vind ik persoonlijk het "te gevaarlijk" zomaar adviezen te geven als: joh pak gewoon door.. hop!
Nee stel dat de ts nog niet zoveel ervaring heeft en de merrie echt angst heeft en hierdoor gevaarlijk kan reageren zou je de ts en ook de merrie hierdoor wel in gevaar kunnen brengen als ze klakkeloos de adviezen opvolgt.
Zij vraagt wat te doen bij een paard wat angstig is bij benen aanraken, dan vind ik dat de adviezen ook daar naar gegeven moeten worden en niet andere dingen gaan suggereren....
Je kan der vragen van goh zou het ook eens geen angst kunnen zijn waarop zij dan weer reactie kan geven en evt advies kunnen vragen,..

Er wordt simpelweg advies gevraagd "what to do" met een pony die angst heeft met benen aanraken...

*sorry is mijn mening... ik heb ervaring met een "gevaarlijke" merrie die echt gericht mepte bij bepaalde aanrakingen, ook der benen wat na veel tijd en geduld zijn vruchten heeft afgeworpen*
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 04-07-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:39

nah, waar slaat dat nou weer op he, adil? Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:40

Ans schreef:
Daarvoor vind ik persoonlijk het "te gevaarlijk" zomaar adviezen te geven als: joh pak gewoon door.. hop!
Nee stel dat de ts nog niet zoveel ervaring heeft en de merrie echt angst heeft en hierdoor gevaarlijk kan reageren zou je de ts en ook de merrie hierdoor wel in gevaar kunnen brengen als ze klakkeloos de adviezen opvolgt.
Zij vraagt wat te doen bij een paard wat angstig is bij benen aanraken, dan vind ik dat de adviezen ook daar naar gegeven moeten worden en niet andere dingen gaan suggereren....
Je kan der vragen van goh zou het ook eens geen angst kunnen zijn waarop zij dan weer reactie kan geven en evt advies kunnen vragen,..

Er wordt simpelweg advies gevraagd "what to do" met een pony die angst heeft met benen aanraken...

*sorry is mijn mening...*

niks sorry, gelijk heb je!