Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:30

en gewoon een paar skuppen voor zn PIEP geven als hij de regie in de hoefjes wil nemen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:32

Ik zou bijna zeggen....zet hem hier maar een maandje neer Haha! ...maar ja...je krijgt hem niet te pakken dus dat gaat waarschijnlijk ook niet werken? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:34

hier hetzelfde idee........... kan zich een keer proberen los te rukken......

beter naar aerdenhout, ik heb andere dingen die ik moet doen............. en aerdenhout lost dit soort sjit denk ik op dezelfde manier op als ik Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:37

Ik ben bang van wel KiwiKo!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:48

Mitch wil meestal niet meer uit de wei, hij heeft dus zo'n gigantische hè, kan wel uren rondjes lopen.
Ik wil hem uit de wei halen, gaat hij rare trucjes bij me uitproberen, in rengalop rondjes om me heen rennen, steigeren enz.
Als hij echt vervelend is dan probeer ik achter hem aan te lopen, en hem zo de wei uit lozen Haha!
Dat gaat misschien niet bij jou fjord lukken, maar hier ene gouden tip... [ werkt altijd ]
Neem een blad mee, en ga gezellig in het weiland zitten lezen.
Besteed zeker geen aandacht aan haar, dan komt ze vanzelf even koekeloeren Clown
Als ze echt dicht bij is leg dan een snoepje naast je neer...
Probeer haar voorzichtig te pakken, lukt het niet ?
Doe dit vaker, dan weet ze vanzelf dat als jij er bent dan ze dan een snoepje krijgt...
Ik doe dit altijd bij Mitch, hij gaat dan naast me staan Knipoog
Even een aanrader, doe dit gewoon voor de gezelligheid..echt super leuk..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:53

Dat is dan wel de penny manier. Stel, je moet die dag nog een aantal paarden rijden?? Of je hebt 3 privelessen? Dan ga je ook de hele middag in het land zitten? OEF..Ik wou dat ik daar de tijd voor had.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:57

even op hard dan........... Lachen

ding gewoon pakken en als het zich los wil rukken een paar klappen op zn harses, getrut allemaal........

wat nou respect........ laat hij eerst maar eens zien dat hij respect verdient. Alsof die pownie zo lief is......... en zo respectvol....... ding heeft slechts een ding geleerd, en dat is dat hij sterker is en het altijd wint van mensen.....

die circel moet je doorbreken door een keer zo in te komen dat hij het nooit meer in zn botte hersens haalt........ en dan kan je weer gaan werken aan een leuke band

nou zal ik het wel helemaal verkeerd hebben in heel veel ogen..........

maar voorlopig heb ik nooit te maken met zulke problemen en wel met heel, heel veel paarden gewerkt Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:02

potverdrie ( anderwoord word oliebol) ...zie je wel...mijn manier! En als hij zich zo nodig niet wil laten pakken...geen uren in het land, maar lopen zal ie dat loeder! Longeerzweep en laat hem maar eens flink moe worden. 2 keer en meneer weet precies waar hij aan toe is! Natuurlijk uitbundig belonen als hij zich helemaal buiten adem eindelijk laat pakken...ondanks dat ik hem op zo'n moment het liefst.....je snapt hem vast!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 27-06-08 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:04

ik geloof dat ik het in deze situatie ook wel met kiwiko en aerdenhout eens ben.Je hebt het tenslotte vaak genoeg lief van hem gevraagd, nu wil je ook wel eens reactie van zijn kant.
Hij heeft echt geen respect voor mensen zo te lezen, ik denk dat ik in zo'n situatie toch ook even voor de "harde manier" zou kiezen.
Als je dat goed doet, zal er vast een lampje bij 'm gaan branden.

En wat kiwiko ook zei : breng m anders tijdelijk naar iemand zoals zij die hem aanpakt, zorg dat jij dat daar ook een aantal x oefend als het goed gaat. En dan pas als het goed gaat weer terug naar zn wei.

Heel veel succes !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:09

KiWiKo schreef:
even op hard dan........... Lachen

ding gewoon pakken en als het zich los wil rukken een paar klappen op zn harses, getrut allemaal........

wat nou respect........ laat hij eerst maar eens zien dat hij respect verdient. Alsof die pownie zo lief is......... en zo respectvol....... ding heeft slechts een ding geleerd, en dat is dat hij sterker is en het altijd wint van mensen.....

die circel moet je doorbreken door een keer zo in te komen dat hij het nooit meer in zn botte hersens haalt........ en dan kan je weer gaan werken aan een leuke band

nou zal ik het wel helemaal verkeerd hebben in heel veel ogen..........

maar voorlopig heb ik nooit te maken met zulke problemen en wel met heel, heel veel paarden gewerkt Lachen

ROFL

Maar het beestje trekt zich zo al los..als jij hem dan een trap onder zijn hol geeft zou die dan niet helemaal aan de klepper gaan? Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:13

ik sla hem op zijn koppie Haha! Haha! dam het aan de voorkant in Lachen Lachen en is die dan nog vervelend dan een trap onder zijn hol........ Haha! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:18

Grinnik (dat is een heel gemeen lachje!) Als ik hem eenmaal had zou ik hem niet een mep verkopen, maar met rookwolken uit mijn oren toch belonen, omdat het nu eenmaal zo moet en hij zich anders de volgende keer zeker niet meer laat vangen.
Dat hij een beetje harder ( lees VEEEEL harder) moet werken dat staat natuurlijk als een paal boven water! UIteindelijk moet ik ook mijn frustatie's kwijt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:22

Braaf is braaf.......... ook al kook ik inwendig, dan alsnog is braaf braaf en volgen de kusjes en de knuffels Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:36

Ik dacht al...zitten we nu een keer niet op een lijn...kon me dat haast niet voorstellen. Ik slaap weer vanacht!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:41

om hem te vangen zou ik presoonlijk met een lange lijn hem een hoek in drijven, scheelt een hoop tijd en moeite. Als hij zich telkens losrukt zou ik hem aan een longeerlijk nemen, dan heb je iets meer tijd om hem tegen te houden...en als lief echt niet lukt, dan maar eens niet lief!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:41

Lasso uitwerpen met aan het uiteinde een anker!
Dan stopt ie vanzelf wel vroeg of laat. Haha!

Daarna de vierbener ernstig toespreken en bij de lurven vatten.
Vervolgens leren dat HIER - ALTIJD een beloning oplevert en irritant gedrag helemaal niets tot zelfs straf!

Succes Haha!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:59

haha die is goed pensionnetje :-p
Ja dat moeten we niet vergeten hier te melden heh, ALS je hem dan uiteindelijk te pakken hebt, UITBUNDIG belonen ook al denk je op zo'n moment aan een enkeltje slager haha
Ben toch wel erg blij dat die van mij altijd hinnikend aankomt als een pennypaard !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:10

KiWiKo schreef:
getrut allemaal........

Dacht dat ik de enige was die dat dacht Nagelbijten / Gniffelen

Ga totaal mee met die manier, al ben ik er van overtuigd dat ze dat niet zelf moeten doen.
Verkeerde timing = funest

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:29

Ook ik sluit me aan bij Kiwiko superwoman en aerdenhout ook ik ben niet van dat getrut. Ik vind het ook belangrijk dat ze als ze respect willen dat ze dat moeten verdienen!
Als ik hier lees maken er een heleboel watjes van hun paarden. Wij zijn degene die bovenaan de lijst staan en niet mijn paard!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:43

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn merrie, ik kon haar soms maanden nieteens aanraken
Langzaam aan kon ik er eindelijk een halster omdoen en dan nam ik haar mee naar het hek, zette haar niet vast want dan ging ze ook nog eens hangen maar voerde haar dan, ff knuffelen en weer loslaten.
Halster moest ook weer af want ik vindt het te gevaarlijk, je kunt tegenwoordig wel speciale weidehalsters kopen maar als hij dan gaat trekken als je hem hebt is de kans dat de beveiliging breekt.

Ik heb het gewoon heel langzaam opgebouwd, soms echt uren achter haar aan gelopen tot ik haar eindelijk kon aanraken.
Vooral na zo'n dag gewoon alleen een snoepje erin en weer weg, de keer erna ging het dan al beter.

Wat ik ook wel deed als ze dan toch weg liep was haar telkens sturen van achteren, kijken naar de achterhand met iets gebogen bovenlijf, dan kon ik haar zelfs uiteindelijk met haar neus naar me toe krijgen. Dan kan je meestal wel van voren benaderen en blijven ze vaak staan.

Nu ik haar 5 jaar heb kan ik haar zo pakken, ze komt meestal wel naar het hek of ze blijft gewoon staan op der plek.

Kwestie van heel veel geduld, boosworden heeft meestal het omgekeerd effect Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:23

Tinkerloos schreef:
Apart zetten in afgebakend stuk hebben we al geprobeerd.
Hij springt dwars door het schrik-lint,of springt er overheen.
Met het gevolg dat alle draden kapot zijn,en de hele kudde op hol.
Het klinkt allemaal zo simpel,maar hij is echt een aparte hoor..

Dier heeft bij jullie een hele grote ruimte , je zal de ruimte kleiner moeten maken , en dan niet met prikpaaltjes , maar gewoon met houten palen met goed schrikdraad , daar gaat met de stroom die Klaas op zijn draden heeft staan geen enkel paard doorheen.
Opdrijven in die grote wei heeft volstrekt geen zin , is voor de drijver wel een goede looptraining, Haha! (marathonloper inhuren) , wellicht een van de dames op jullie lokatie te helpen.(aerdenhout , kiwiko...) Succes ermee als ik dit zo lees , ben ik blij dat ze bij mij gewoon komen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:52

Ik ben ook blij dat mijn paarden gewoon komen ja. Lachen

We hebben een apart stuk wei,van 18X18 meter,in het vierkant,net een soort bak,afgezet met houten palen,en schriklint.
Dat stuk wei gebruiken we meestal om de paarden in de poetsen,te longeren,of in te rijden.
Daar hebben we hem ingekregen,maar hij nam een aanloop,en sprong zo dwars door het lint heen,paaltjes stuk,lint in stukken,en hop..weg was hij.
En wij stonden met open monden te kijken naar wat er net gebeurd was.
Hij kan wel lekker springen voor een Fjord. Clown
Maar apart zetten lukt dus niet,hij gaat overal dwars door of overheen.
Het zou lukken met een ijzeren omheining,maar die hebben we niet.
Ik denk zelfs dat als het geen schriklint maar houten palen zouden zijn geweest,dat hij daar dan ook doorheen of overheen gesprongen zou zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:14

kun je hem niet een trailer injagen en dan denoods maar ergens anders op stal zetten??
dit word zo echt steeds erger.
ik blijf het echt heel vreemd vinden waarom hij dit zo allemaal doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:19

Longeerlijnen en kleinere stukken afbakenen gaan niet werken als ik dat zo hoor, dit lijkt me een tiep met zo'n dikke huid dat ie overal doorheen knalt, desnoods door jou heen.
De aanpak van Aerdenhout staat me wel aan, laat maar eens even heel erg moe worden.... zo moe dat ie op z'n blote hoefjes komt smeken of ie mee mag....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:40

aha daar hebben we weer kiwiko met haar bekende aanpak Lachen
Ik zou haar nooit een paard geven, waar ik problemen mee heb, want ik kan hem zelf ook wel een schop of een klap geven als ik dat nodig vind Knipoog
Maar ik zou toch voor een join up kiezen.. Want dit verhaal vind ik wel erg appart.