Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Bienotje schreef:Had je ervaring met de smid en even van te voren overlegd trouwens?
potverdikkie schreef:ik?
Nee, ik heb 1x indd een hengst flink aangepakt omdat ik 2x een smerige lel van hem kreeg. Wel zo raak dat ik 2 week goed last heb gehad.
Ik heb hem die keer wel even duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend was!!
Resultaat... een superbrave hengst, die het dus wilde proberen maar heeft begrepen dat ie dat beter niet kan doen.
En bij de hoefsmid? Geen probleem.
Bienotje schreef:Een hoefsmid moet nu eenmaal corrigeren. De eigenaar wil het dier toch bekapt hebben? Dat gaat hij doen. Als het paard niet meewerkt, dan moet er toch wat gebeuren.

marleen_usar schreef:Die smit zal heus wel weten bij welk paard hij het wel en niet kan doen,en groen of niet ze moeten toch leren zich te gedargen bij de smit.

Nada schreef:Maar als een paard je gericht slaat(en dus niet uit angst, maar uit dominantie) dan mag je hem/haar ook een keiharde schop verkopen. Dat doen ze naar elkaar immers ook. Maar als een paard uit angst/onzekerheid of wat dan ook (als het maar niet gemeen/dominant is) een beetje moeilijk loopt te doen heb je geen recht om met een ijzeren tang! te slaan.
)Miriam schreef:Waar leid jij uit af dat het paard van TS sloeg uit angst en niet uit dominantie?
Jong hoeft niet gelijk te staan aan angst, ik heb ken ook hondsbrutale jaarlingen die wel een een correctie nodig hebben (en dan bedoel ik niet "foei")
Nada schreef:Ik heb toch wel een stuk of 60 jonge paarden in handen gehad die ergens in hun opvoeding wel een keer een klap van een smid hebben gehad en die zijn op 1 na allemaal heel erg braaf geworden bij de smid en echt niet angstig.marleen_usar schreef:Die smit zal heus wel weten bij welk paard hij het wel en niet kan doen,en groen of niet ze moeten toch leren zich te gedargen bij de smit.
Een paard dat op jonge leeftijd al zo'n mep van een smid krijgt zorgt waarschijnlijk de rest van zijn leven voor problemen bij de smid.
superwoman schreef:Makkelijk om de smid de schuld te geven...
Als je slim was geweest, had je eerst overleg gepleegd voor hij zou komen. Zo kom je er gelijk achter hoe z'n werkwijze is, want dat schemert door in een gesprek.
Zoals vele al zeggen moet een smid voor de minimale prijs aan het werk en dan soms nog met onopgevoede paarden. Met overleg kun je aangeven dat hij de tijd moet nemen en je betaald voor de extra tijd.
Máár als het paard gemeen uit haalt, verdient deze zeker een klap en als je je handen vol heb, moet dat maar met hetgeen je in je handen heb.
De meeste weten dat wanneer ze op het verkeerde moment wel of geen klap geven, het paard de volgende x nóg lastiger is met bekappen.