M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:19

dus de hoefsmid mag niet terug slaan als hij geslagen word.....
En jij? ..........wat doe jij als jij een mep krijgt?

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:20

Als in jou ogen een been terug trekken en een mep hetzelfde is, heb jij waarschijnlijk je paard al heel erg vaak geslagen....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:23

Ik denk dat het lastig oordelen is over de correctie of deze wel of niet terecht is geweest. Niemand was erbij en dan wordt toch het verhaal van TS bevooroordeeld omdat het maar de visie van één kant is.

Een hoefsmid moet nu eenmaal corrigeren. De eigenaar wil het dier toch bekapt hebben? Dat gaat hij doen. Als het paard niet meewerkt, dan moet er toch wat gebeuren.

Lief het voetje vast blijven houden schiet ook niet op inderdaad. Als de eigenaar nog niet definitief geleerd heeft dat die niet alsmaar terug getrokken mag worden, dan moet de hoefsmid dit dus op andere manier corrigeren. En daar neemt hij logischerwijs geen 3 uur durende therapeutische sessie voor.

Had je ervaring met de smid en even van te voren overlegd trouwens?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:23

ik?
Nee, ik heb 1x indd een hengst flink aangepakt omdat ik 2x een smerige lel van hem kreeg. Wel zo raak dat ik 2 week goed last heb gehad.
Ik heb hem die keer wel even duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend was!!
Resultaat... een superbrave hengst, die het dus wilde proberen maar heeft begrepen dat ie dat beter niet kan doen.

En bij de hoefsmid? Geen probleem.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:24

Bienotje schreef:
Had je ervaring met de smid en even van te voren overlegd trouwens?

Dit vraag ik me ook nog steeds af... TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:25

misschien is het in jou ogen alleen een been terug trekken... voor het zelfde gelddacht dat paard wel even van 4 benen 1 beente maken en dus volledig op de smid te hangen.
je voelt het niet.. ga zelf eens aan de gang voordat jemet je vingertje wijst. een hoefsmid mag niet klagen over zijn rug? onzin! als het paard gwn netjes op zijn eigen 3 benen staat hoeft een smid ook geen last van zijn rug te krijgen.

gais een dagje mee met een smid.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:26

Ik vindt dat de hoefsmid mijn paard wel mag corrigeren maar niet mag slaan met een tang...
Mijn paard was ook echt een draak bij de hoefsmid maar ik heb geleerd met veel oefenen en veel geduld dat je er wel komt. Hij heeft wel eens een tik gehad van de hoefsmid, maar hij had hem toch echt niet met een tang moeten gaan slaan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:26

mee eens je moet gewoon na een paar keer waarschuwen 1 keer flink op treden.De smit heeft ook geen uren de tijd,en zal dan geen soft gedrag laten zien.Ik moest ook even slikken toen mijn paard een lel kreeg,maar het was wel terecht.Nu gedraagd hij zich erg goed bij de smit.Kom op zeg ze moeten zich gewoon gedragen, opvoeden die hap.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:27

potverdikkie schreef:
ik?
Nee, ik heb 1x indd een hengst flink aangepakt omdat ik 2x een smerige lel van hem kreeg. Wel zo raak dat ik 2 week goed last heb gehad.
Ik heb hem die keer wel even duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend was!!
Resultaat... een superbrave hengst, die het dus wilde proberen maar heeft begrepen dat ie dat beter niet kan doen.

En bij de hoefsmid? Geen probleem.

Maar als een paard je gericht slaat(en dus niet uit angst, maar uit dominantie) dan mag je hem/haar ook een keiharde schop verkopen. Dat doen ze naar elkaar immers ook. Maar als een paard uit angst/onzekerheid of wat dan ook (als het maar niet gemeen/dominant is) een beetje moeilijk loopt te doen heb je geen recht om met een ijzeren tang! te slaan.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:28

Bienotje schreef:
Een hoefsmid moet nu eenmaal corrigeren. De eigenaar wil het dier toch bekapt hebben? Dat gaat hij doen. Als het paard niet meewerkt, dan moet er toch wat gebeuren.

Een paard kiest niet zelf zijn eigenaar en kiest er ook niet zelf voor bekapt te worden..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:31

Nada@ Dat bedoelde ik ook in een eerdere post, dat het zo moeilijk is om de situatie in te schatten.
Er zijn indd smeden die om het minste geringste erop los meppen.
Die kunnen beter bij mij uit de buurt blijven.

Mijn laatste post was meer naar de mensen die zeggen dat een hoefsmid niets mag doen.

Bij angst helpt slaan niet.
En daarbij....... je slaat de duivel wel in 10 sec in een paard, maar hem eruit halen duurt weer jaren...

Geduld bij dit soort paarden is een schone zaak.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:32

Deze smid loopt al enkele jaren bij ons en heeft ook mijn vorige jonge ruin bekapt en beslagen. Ook deze heb ik op een leeftijd van 3 jaar gekocht, maar is bij de vorige eigenaar vanaf veulen al bekapt en in de hand geweest.

De hoefsmid was ook op de hoogte dat het paard zo groen als een grassprietjes was..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:33

Die smit zal heus wel weten bij welk paard hij het wel en niet kan doen,en groen of niet ze moeten toch leren zich te gedargen bij de smit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:34

je had ook kunnen zeggen.
hij is zo groen als gras, misschien is het handiger als je over 2 weken nog een keer kom zodat ik wat me dr kan gaan oefenen.

mag ik vragen om welke smid het gaat? *via pb*

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:34

marleen_usar schreef:
Die smit zal heus wel weten bij welk paard hij het wel en niet kan doen,en groen of niet ze moeten toch leren zich te gedargen bij de smit.

Een paard dat op jonge leeftijd al zo'n mep van een smid krijgt zorgt waarschijnlijk de rest van zijn leven voor problemen bij de smid.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:35

Ik vind dit voorval eigenlijk hetzelfde als: "Toen jij voor het eerst naar de kapper ging, werd je na één keer huilen toch ook niet meteen met riemen vast gezet?? Er werd juist een tv'tje neer gezet en je werd net zo lang getroeteld totdat je het juist leuk vond.

In mijn ogen moet dit ook gebeuren met een jong paard, een paard wat niets kent, geen slechte ervaringen heeft zou dan ook nooit gemeen zijn, in dit geval..

2 Weken wachten? Deze merrie kon haar voetjes optillen... Waar moet ik dan op wachten?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:35

Nada schreef:
Maar als een paard je gericht slaat(en dus niet uit angst, maar uit dominantie) dan mag je hem/haar ook een keiharde schop verkopen. Dat doen ze naar elkaar immers ook. Maar als een paard uit angst/onzekerheid of wat dan ook (als het maar niet gemeen/dominant is) een beetje moeilijk loopt te doen heb je geen recht om met een ijzeren tang! te slaan.

Waar leid jij uit af dat het paard van TS sloeg uit angst en niet uit dominantie?
Jong hoeft niet gelijk te staan aan angst, ik heb ken ook hondsbrutale jaarlingen die wel een een correctie nodig hebben (en dan bedoel ik niet "foei" Clown )

Edit: Lees net dat de smid op de hoogte was van de "groenheid" van het paard en dat er dus overleg geweest was. In dat geval vind ik het geen handige actie van de smid in kwestie....
Laatst bijgewerkt door Miriam op 19-06-08 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:35

Nu lijkt het beetje verwarrend...

Ik bedoel dus ;

Gericht trappen... trap ik terug mag mijn hoefsmid ook doen.
Klieren (hangen, terug trekken)... 1 keer waarschuwen, 2e keer op zijn falie

Bijten?.... Dan krijgt ie wel een klap voor zijn hoofd

Is ie braaf... wordt ie de hemel in geprijsd.

En elk paard na bezoekje hoefsmid krijgt een beloning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:36

Makkelijk om de smid de schuld te geven...
Als je slim was geweest, had je eerst overleg gepleegd voor hij zou komen. Zo kom je er gelijk achter hoe z'n werkwijze is, want dat schemert door in een gesprek.
Zoals vele al zeggen moet een smid voor de minimale prijs aan het werk en dan soms nog met onopgevoede paarden. Met overleg kun je aangeven dat hij de tijd moet nemen en je betaald voor de extra tijd.
Máár als het paard gemeen uit haalt, verdient deze zeker een klap en als je je handen vol heb, moet dat maar met hetgeen je in je handen heb.
De meeste weten dat wanneer ze op het verkeerde moment wel of geen klap geven, het paard de volgende x nóg lastiger is met bekappen.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:38

Miriam schreef:
Waar leid jij uit af dat het paard van TS sloeg uit angst en niet uit dominantie?
Jong hoeft niet gelijk te staan aan angst, ik heb ken ook hondsbrutale jaarlingen die wel een een correctie nodig hebben (en dan bedoel ik niet "foei" Clown )

Ik heb het hier niet over het paard van de TS.
Dat kan ik (en niemand hier, behalve de TS zelf) beoordelen.
Ik praat meer over het algemeen.

Ik vind dat als een paard uit dominantie slaat hij best een correctie mogen krijgen.
Maar daar versta ik geen mep met een ijzeren tang onder.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:38

En terugtrekken kan ook nog eens gevaarlijk zijn voor het paard zelf.
Als de smid net zijn nagel in wil slaan, en paard trekt terug, kan het zijn dat ie "vernageld".
Dan hebben we dus een volgend topic... Paard beslagen, hoef bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:40

voetjes optillen in de trend van even vlug krabbelen of had je haar ook echt tussen je benen genomen? en tikken en naar voor en achter bewegen?
daar zou je die 2 weken mee aan de gang kunnen gaan. wel makkelijk 'ze kon dr voetjes optillen'

scheinbaar wil je het punt niet snappen.. en dat zegt voor mij al genoeg dat het meer over jou zegt dan over de desbetreffende hoefsmid. voetjes optillen is wat anders dan dat het paard 5 minuten op 3benen moet staan om gekapt te worden.

het paard vermenselijken is het makkelijkste wat je kunt doen (verhaaltje kapper/hoefsmid) zo werkt het niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Nada schreef:
marleen_usar schreef:

Een paard dat op jonge leeftijd al zo'n mep van een smid krijgt zorgt waarschijnlijk de rest van zijn leven voor problemen bij de smid.
Ik heb toch wel een stuk of 60 jonge paarden in handen gehad die ergens in hun opvoeding wel een keer een klap van een smid hebben gehad en die zijn op 1 na allemaal heel erg braaf geworden bij de smid en echt niet angstig.

Mi_Amore

Die van mij had in geen jaren een hoefsmid gezien toen ik haar kocht. Toen had ik iemand laten komen die nog paarden van op stal bekapte. Omdat Amore ook lastig deed met haar achterbenen (nooit in de hand gehad omdat ze eigelijk diende als grasmaaier van een boer) en kreeg doodleuk een tik tussen haar ogen van een hamer! Zwaar gekneusd natuurlijk en Amore heeft een hele lange tijd geen hand meer richting haar hoofd kunnen verdragen.

@marleen_usar: slagen van een nijptang horen niet bepaald bij straffen tijdens een opvoeding. Eigenaar stond erbij dus deze kon beter op haar manier gecorrigeerd hebben. Een smid heeft geen recht een paard op zijn manier te straffen, want die mannen straffen met het eerste het beste dat ze in hun hand hebben, en ze leggen dat heus niet eerst ff neer voor ze een slag geven.

Sommige hoefsmeden *zucht*

Ik denk dat de TS dit topic is gestart omdat ze het niet eens is met de manier waarom de smid gestraft heeft, niet omdat hij überhaupt gestraft heeft.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:41

superwoman schreef:
Makkelijk om de smid de schuld te geven...
Als je slim was geweest, had je eerst overleg gepleegd voor hij zou komen. Zo kom je er gelijk achter hoe z'n werkwijze is, want dat schemert door in een gesprek.
Zoals vele al zeggen moet een smid voor de minimale prijs aan het werk en dan soms nog met onopgevoede paarden. Met overleg kun je aangeven dat hij de tijd moet nemen en je betaald voor de extra tijd.
Máár als het paard gemeen uit haalt, verdient deze zeker een klap en als je je handen vol heb, moet dat maar met hetgeen je in je handen heb.
De meeste weten dat wanneer ze op het verkeerde moment wel of geen klap geven, het paard de volgende x nóg lastiger is met bekappen.

Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Sommige mensen kunnen onwijs scheinheilig zijn en in een gesprek zich anders voor doen.
En omdat een hoefsmid voor een minimale prijs werk mag hij ongeduldig doen en een paard zomaar slaan( gemeen uithalen is een ander verhaal, maar dan nog kan dat niet uit dominantie zijn)? Dan moet hij/zei maar ander, beter betaald, werk zoeken.